Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 20 946 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
MadameMim | 2007-01-23 22:22 | |
Trista...knappast...Somli ga går med trasiga skor, Saskia, Deidres samba, Tomtebloss, En vacker visa till Linnéa, Alices snaps, ja det finns ju hur många guldkorn som helst. | ||
pilutta-dej | 2007-01-23 22:23 | |
Eftersom jag har varit med ett tag har jag haft den stora glädjen att ha upplevt Cornelis live, nämligen på den eminenta, sorgligen insomnade, Vaxholms visfestival på sjuttiotalet. Likaså Fred Åkerström. En del hängde på dagsformen, särskilt vad gäller Fred, men när de hade bra dagar var det ingen som slog dem. Vilken utstrålning , inlevelse, publikkontakt, ojojoj. Jag gillar mest hans lugna låtar, men så är jag balladtypen. Cecilia Lind, Grimasch om morgonen, m.fl. Men också Deirdres samba, Victor Jara-skivan och Bellmanskivan. | ||
MonsterFrank | 2007-01-24 15:52 | |
Tycker att ni missar Brev från kolonien :D Dessutom är Polaren Pär otroligt skön, lika skön som Sommarkort/Sommartid (minns aldrig vad den heter) är otroligt vacker att lyssna på. | ||
iodine - Ej medlem längre | 2007-01-24 18:01 | |
sommarkort (en stund på jorden) | ||
pilutta-dej | 2007-01-24 20:09 | |
Jag glömde "Somliga går med trasiga skor". Och så har vi ju "Hönan Agda", men då helst i kortversionen: "Jag ska be att få ställa upp, men jag vill ha dig naken då" | ||
pilutta-dej | 2007-01-24 20:10 | |
"Veronica", hur kan jag glömma den? | ||
västgöten - Ej medlem längre | 2007-01-24 20:48 | |
"dekadans" och "sportiga marie" håller jag som mina favoriter.. | ||
veggie_d | 2007-01-24 20:56 | |
håller med lelou.. småtradigt, lite intetsägande, men går an. Som hissmusik ungefär. | ||
Vigdir | 2007-01-24 21:19 | |
Finns ju massor; Visa i vinden, Till Lewi Petrus, Polaren Pär hos det sociala, Solgnuttan och trollet, Blues för Victor Jara, Incestvisa, Fredrik Åkares morgonpsalm, Visa vid Nybroviken - för att bara ta några som inte nämnts tidigare. Det bästa med Cornelis är för mig att det finns något för alla stämningar, poetiskt, burleskt, ironiskt, samhällskritiskt osv. Hur man kan få Cornelis att var intetsägande övergår ju mitt förstånd... | ||
veggie_d | 2007-01-24 21:26 | |
Tja, det är ju inte JAG som fick honom intetsägande. Det ordnade han själv.. vad kan jag säga.. det ger mig inget, helt enkelt. Lite blahaigt, liksom. | ||
LasseBjörn | 2007-01-24 21:34 | |
Det som jag, som lika opartisk som vanligt, kan se som lite märkligt här är att man väljer att gå in och dominera en tråd som ställer frågan om här finns några som gillar nämnda artist då man själv inte hör till den kategorin. Att människor har olika uppfattning om musiken är väl däremot ingen överraskning, min egen sådan behåller jag i det här fallet för mig själv. | ||
veggie_d | 2007-01-24 21:45 | |
fniss.. du har verkligen höga tankar om mig, märker jag.. "dominera"? Med två inlägg, varav ett var ett medhåll och ett annat ett svar på en replik på det första? Tihi. Men jag är väl medveten om att det är likriktning och inordning i ledet som gäller i din värld, så är väl inte jätteförvånad över ditt inlägg. Nog om det, för att inte kapa tråden ska jag istället nämna att jag faktiskt tycker En stund på jorden, balladen om Fredrik Åkare och Veronica är rätt schyssta låtar. | ||
LasseBjörn | 2007-01-24 21:57 | |
Man kan dominera med bara ett inlägg, det beror mest på vad som står däri. Nu tror jag att jag lämnar denna tråd därhän eftersom det inte känns som jag har något att tillföra själva ämnet som sådant. | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2007-01-25 12:59 | |
jag tror jag skulle titta lite snett på någon som inte gillar cornelis. men jag vet inte. har aldrig stött på någon. | ||
wordfreak | 2007-01-25 15:42 | |
Håller med LasseBjörn...Ville ju veta om det var någon som gillar Cornelis och låtar man gillar. INTE TVÄRTOM! | ||
veggie_d | 2007-01-25 15:52 | |
Ja, trådar där alla säger samma sak är ju roliga att läsa. Ursäkta. | ||
wordfreak | 2007-01-25 16:39 | |
Får ju en massa nya inlägg med nya låtförslag varje gång! Roligt för mig att läsa i alla fall! : ) | ||
emmanent | 2007-01-25 18:13 | |
synd att jag inte hann innan den (förhoppningsvis) tillfälliga svackan i stämning här i tråden! Jag har ett komplicerat förhållande till Cornelis - samtidigt som jag nog kan säga att jag älskar hans musik, representerar hans liv och verk ockå desperation och alkoholism för mig. Han var en stor man, på alla vis, men också väldigt liten. Och fick på det viset en jämförbar roll med min pappa, som jag hade ett minst sagt jobbigt förhållande med. Cornelis har alltid representerat detta (helt utan att det var hans ansvar såklart! :D) När pappa dog för några år sedan, var det självklart att spela Cornelis Sommarkort i kyrkan. Nu har jag väldigt svårt att höra honom över huvud taget, utan att bli extremt sorgsen, och ska erkänna att det till och med är lite tungt att skriva om det här i tråden. Även Fred Åkerström får sig en släng av min känslomässiga slev, dessvärre, kan inte lyssna på honom längre heller utan att tappa lite fattning. Att min pappa idoliserade dessa båda män, behöver jag väl inte säga! :D *trycker snabbt på posta innan hon hinner ånga sig* | ||
LillaJoh - Ej medlem längre | 2007-01-25 19:41 | |
Tänk, när jag var liten bodde jag granne med min skola. På sommarloven ordnades det ett läger för förståndshandikappade personer på skolan. Jag och min granne var ofta där för att de hade så roliga konserter där då. Inte förrän i vuxen ålder fattade jag att det var just CORNELIS som var där och spelade! Så jag har sett och lyssnat till honom live. DET tycker jag är coolt! | ||
Okej - Ej medlem längre | 2007-01-25 20:17 | |
Jag med, LillaJoh! Det hade jag också velat, tur att han lever vidare i sin musik... | ||