Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade1
Mobilspel
Pågående20 955

Forumkategorier

Användare Inlägg  
levakdörB2007-02-11 18:59
Antal inlägg: 1471

Upp och ned är enkelt att spela, Elmis har helt rätt, det går fort att lära sig spela "felvänt". Det blir jobbigt om man spelar varannan match rättvänt/fel vänt.

Radagast2007-02-11 19:45
Antal inlägg: 782

Jag tycker inte att det är så lätt att spela upp och ner. Visst, det funkar, men jag missar nog fler hakningar när jag spelar felvänt, och dessutom blir det fler hjärnsläpp. Senast jag spelade fick jag igenom *XE, och jag för några turneringar sen fick jag ta upp *XA.

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2007-02-11 19:52
Antal inlägg: 4814

...och Radagast är ändå regerande (Svensk) mästare...

Jag spelar gärna med brädet i 45 graders vinkel för mig och motståndaren. Eller varför inte 0 mot 90 grader. Bara att vinkla brickstället lite grand åt sidan. Men IRL-spel suger jämfört med Betapet :)

auranita2007-02-11 22:31
Antal inlägg: 652

Brickstället har man ju alltid mitt under näsan. Det knepiga är ju ur vilken synvinkel man ser spelbrädet.

Är ändå trösterikt att få veta att reg.SM tycker att det inte är så lätt spela upp och ner.

IRL-spel och beta är väl lite olika spel spel, som att jämföra päron och äppel.

Nunnan Green - Ej medlem längre2007-02-11 22:42
Antal inlägg: 337

Varför inte jämföra bananer?

stefanf2007-02-11 23:20
Antal inlägg: 1744

Det är ju ganska personligt hur man känner. I tävlingssammanhang väljer säkert 9 av 10 att börja spela men några enstaka väljer konsekvent rättvänt bräde när man får "fördelen".
Själv tycker jag inte det är några större problem att spela med felvänt bräde förutom i slutspelet när man sitter och "skannar" brädet efter små hakningslägen för att pytsa ut sina sista brickor.
Flertalet rutinerade spelare har nog ändå konstaterat fakta/statistik att man snittar ca 10 p. eller så mer när man börjar spela (trots felvänt bräde). Den diffen avgör ju faktiskt en och annan match.

emmanent2007-02-12 00:31
Antal inlägg: 89

När vi spelar hemma "snurrar" vi på brädet vid behov, hade ingen aning om att man inte kunde göra det i tävling. Det låter kanske lite konstigt, men jag saknar att se spelet uppochner emellanåt när jag spelar här på betapet, ofta får jag nya infallsvinklar genom att se det annorlunda. I mitt yrke (grafisk formgivare) är det inte ovanligt att vi som är gamla i branschen vänder upp och ned på annonser el. dyl. för att "hitta fel" i den, kanske är det det som spelar roll.

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2007-02-12 07:10
Antal inlägg: 4814

Det är tillåtet att snurra brädet om det är byggt för att snurra. Eller hur tolkar ni det här regelstycket?

"Idealt sett vill man ha särskilda bräden som lätt går att snurra, och om man har det får den som är i tur snurra på brädet under spel. Men med vanliga bräden ska brädet ligga kvar som det först lagts."

Från www.scrabbleforbunde...;I temid=39

Huvudtvätt2007-02-12 12:42
Antal inlägg: 256

I Engelskspråkiga länder spelar man nästan uteslutande med bräden som går att snurra mellan varje drag, och det har vi gjort på alla tävlingar i engelskt scrabble här i Sverige också, fast ganska ofta har det hänt att vi svenska spelare glömt att snurra brädet, så att vi suttit med spelet upp och ner fast vi inte behövt. :)

Birgerkung - Spelvärd2007-02-12 14:32
Antal inlägg: 2392

Den enklaste lösningen är väl att den ena spelaren under hela matchen hänger i knävecken i en trapets fäst i taket. Då blir det rättvänt för båda.

Dr Jacoby2007-02-12 16:19
Antal inlägg: 93

Då skulle gubbi få allt för stor fördel. Men han skulle ju kunna få vara trapetsansvarig som straff/kompensation.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?