Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade57
Mobilspel
Pågående21 032

Forumkategorier

Användare Inlägg  
prause2007-02-23 18:03
Antal inlägg: 27

helt ofattbart att folk blir helt handlingsförlamade varja vinter, tänk om det hade vart så i resten av sverige, hela landet skulle ju stanna! Mer körlektioner och vinter-övningskörning i snö åt skåningarna!

västgöten - Ej medlem längre2007-02-23 19:11
Antal inlägg: 1135

tror nog inte norrläningarna skulle varit så tuffa i skåne går..som veggeie_D påpekade, det är skillnad på snö och snö..

veggie_d2007-02-23 19:42
Antal inlägg: 1187

jag körde nyss de knappa 10 milen från Malmö till Ängelholm. Intressant upplevelse; ena stunden var det torr och fin asfalt och perfekt sikt, för att sekunden senare bli decimeterdjup snö och att man nästan inte såg fronten på sin egen bil. Och sen lika plötsligt torrt och fint igen.. så höll det på hela vägen. Jag fick bara sladd 4 gånger i alla fall, så det var ju inte så farligt. Och körde inte av vägen en enda gång. =)

Magusta2007-02-23 21:24
Antal inlägg: 246

Öhm..Jag kan stolt kalla mej NORRlänning och vi har inte bara ulliga gulliga flingor som sakta dalar ner till marken!! Även här uppe kan det bli kaos och ställa till en hel del. Men vintrar i södra Sverige är faktiskt på ett helt annat sätt med andra förutsättningar.Råkallt och rälit som min mormor säger,och det evinnerliga blåsandet på västkusten är hemskt! Bra föresten Veggie att du höll dej på vägen och kom fram utan bucklor på varken dej eller bilen!

Bitte - Administratör2007-02-23 21:31
Antal inlägg: 24071

Skillnad på snö och snö,, få se nu den är vit ,flingor och kommer som nederbörd på vintern,, vad är skillnaden??

pilutta-dej2007-02-24 00:38
Antal inlägg: 1689

Jag är varken norrlänning eller skåning, men jag är gift med en skåning och har fått livligt beskrivet hur vintrarna kan bete sig i Skåne. När landskapet inte bjuder på mycket som kan stoppa vindarna blåser snön tillbaka över vägarna så fort man har plogat och ibland går det inte ens att se vaär vägarna går. Ska det vara så svårt att fatta. Är det bara norrlänningar som har rätt att uttala sig om vintern?

prause2007-02-24 00:53

nej jag är värmlänning och uttalar mig gärna om vintern. Det är bara det att man aldrig hör (inte jag iaf) om att det blir kaos och utfärdas varningar längre norrut när vintern kommer. Men visst är konstigt att vi svenskar överrumplas av den väntande vintern varje år:)

prause2007-02-24 00:54

glömde en sak..Vintern är sveriges bästa årstid:) nån som håller med mig?

Mimsan19862007-02-24 00:57
Antal inlägg: 555

Jag är beredd att hålla med lite grann. Har en väldigt nära vän från Lund uppe och jag är glad ju längre tid hon måste stanna pga vädret.

AlliC732007-02-24 13:06
Antal inlägg: 121

Som några andra redan sagt så är det konstigt att det blir kaos i skåne (likadant i halland) så fort det kommer några snöflingor. Visst,det blåser nästan alltid men även de gånger det varit nästan vindstilla så är det kaos.
Jag har fått testa på vintervädret på några ställen i Sverige (uppvuxen i västmanland och bott i södra skåne i 5 år innan jag hamnade i Halmstad) och jag är klart förvånad överatt inte vägarna sköts bättre när det snöar.
Det värsta är nog att halften av bilförarna kör lugnt och försiktigt men andra hälften kör som om det vore sommarväglag. Den kombinationen är livsfarlig.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?