Spelrum
Giraffen | 47 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 72 |
Mobilspel
Pågående | 21 353 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Forticert | 2007-03-08 19:07 | |
Jag har ätit på en restaurang i USA, där ville de inte släppa iväg oss innan de hade kontrollräknat vår pengar och sett till att det var minst tio procent dricks. Jag hoppas att man aldrig hamnar i en sån situation i Sverige. Normalt, i Sverige, lämnar jag bara dricks på lite finare restauranger. Aldrig på en pizzeria tex. | ||
andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2007-03-08 19:15 | |
tycker för övrigt inte man ska bidra med svartlönsinkomster så att restaurangerna kan hålla lönerna nere... | ||
Ordlekar | 2007-03-09 20:01 | |
Ska man så klart inte göra , man ska inte jobba svart heller, men tyvärr är det så lätt i den här branchen att hitta svartjobb.... | ||
OneW | 2007-03-09 20:05 | |
Jag ger ca 10% i dricks för det mesta. | ||
Mick E - Ej medlem längre | 2007-03-09 20:22 | |
Jag får inte dricks för att jag sköter mitt jobb....varför är det så att vissa yrkesgrupper ska ha det? Bara för att man gör det man redan har lön för? | ||
ttoklegi | 2007-03-09 20:50 | |
Fast om man inte vill stödja svartjobb ska man nog inte äta på restaurang någonsin... | ||
mamman - Ej medlem längre | 2007-03-09 21:52 | |
Äte iofs inte ute så ofta, men ger dricks ibland. Beroende på "humör"... Håller faktiskt med MickE här. Dom har ju lön som man kan leva på...? Och att betala dricks efter om maten är bra är ju sktisnack! Jag betalar för att någon ska laga mat till mej!!! Alltså SKA maten vara god (alltså tillagad på det sätt man förväntar sig osv...)Annars kan jag ju laga relativt god mat hemma... | ||
annapee | 2007-03-12 22:39 | |
Har jobbat inom restaurangbranschen i snart 4 år, och tycker det hör till att drixa för god service, ger även taxichafförer osv dricks, om de gör ett bra jobb. På de ställen jag har jobbat på delas dricksen lika mellan kök o servis, så att säga att kockarna inte får något är fel. På vissa ställen har det dock varit så att servisen får 70% o kockarna resten, men då kan jag även säga att kockarna får ut ett par tusen mer i månaden än servitrisen. Angående svartjobb i restaurangbranschen kan jag informera om att det har dragits åt riktigt hårt där, alla restauranger, caféer, pizzerior osv har en sk. liggare, där ALLA måste skriva in sig när de går till och från arbetet, detta kontrolleras regelbundet. Om detta inte sköts får företaget böta 10 000 per gång, + 2000 för varje person som missköt sig. ´ Kanske lite utanför tråden, men lite info är aldrig fel;) Drixa som ni känner för, i Sverige finns inget som säger att man ska eller ska låta bli! | ||
Morristown - Ej medlem längre | 2007-03-12 23:17 | |
Om det är rutten service ska man självklart säga ifrån. Gärna pruta på notan. För har du betalt för en vara ska den också levereras. 20 spänn i dricks är ju bara ett hån. Minst en hundring, annars kan det lika gärna vara. | ||
annapee | 2007-03-12 23:38 | |
för servisen tycker inte jag man kan pruta, därimot om maten är dålig. Men.. att äta mer än hälften på tallriken och sen säga att det inte var bra och pruta är bara ett hån, restaurangen måste få en chans att rätta till misstaget, annars kan det va. | ||
Morristown - Ej medlem längre | 2007-03-13 00:00 | |
Annapee! Självklart måste man säga till UNDER middagen. Inte efter. Men "prutet" kan ju också vara att bli bjuden på en efterrätt. Gratis kaffe är bara löjligt. Rutten service är grund för att hålla ner priset. Men det är få som vågar vara så tuffa. | ||
annapee | 2007-03-13 00:02 | |
Förvånansvärt många som faktiskt inte säger något från maten nästan är slut. Givetvis är kaffe eller dessert en självklarhet om gästen vågar säga ifrån..:) | ||
Morristown - Ej medlem längre | 2007-03-13 00:07 | |
Det är jävligt svagt att sitta och muttra i efterhand. Då får man stå sitt kast. Men problemet är väl att väldigt få faktiskt vet hur maten ska smaka, och om den är bra eller dålig. Har man någon med sig i sällskapet som är van krogbesökare blir det enklare. Oftast är maten på krogen helt okej, och Svensson får fan lära sig att man inte får Oxfilé för 99 kronor... | ||
Basta - Ej medlem längre | 2007-03-13 01:30 | |
En liten rättelse bara Andraideal, det som hände på åttiotalet var att man tog bort "insättning" som var en ren provionsbaserad lön som gav cirka 13% av det man sålde, sen hade man en urusel garantilön. Sen måste jag tyvär erkänna att det finns egentligen ingen anledning att ge mig pengar när jag gör mitt jobb när man aldrig kommer på tanken på att ge en hjälpsam biblotikarie en extra hundring när hon har utfört sitt arbete. Som i så många andra sammanhang så lever traditioner kvar. Sen glömmer man ju aldrig en trevlig gäst som tippar bra, däremot så kan man inte vara ett svin och sen köpa sig fri lite stolthet har vi kvar på krogen. | ||
Dyslekso | 2007-03-13 04:10 | |
Vad innebar bra service? Att maten kan vara bra eller dalig, visst, men jag vill inte ha en servitorsperson som ar trevlig/otrevlig. Ge mig min mat och ga sedan. Tillat mig citera Carl's Jrs framtida slogan i filmen Idiocracy (rekommenderas): "Fuck you, I'm eating." | ||
KillerCow | 2007-03-13 11:17 | |
för många år jobbade jag med som servitris o kallskänka o lite annat. Ger alltid lite dricks, men hur mycket beror alltid på hur bra servicen är. Själv var jag alltid serviceminded o försökte läsa av kunden, medans många gånger nu är man på ställen där de anställda inte har nån idé om vad service är frö nått eller inte bryr sig. De får nada .. | ||
LillaJoh - Ej medlem längre | 2007-03-13 11:51 | |
Jag har själv jobbat på restaurang i några år och vet därför hur dålig lön man får. På den restaurangen la vi all dricks i en burk. När dagen var slut delade man in den så att alla som jobbat den dagen fick var sin del. Om jag är på restaurang och tycker att servicen är urdålig, så kanske jag hoppar över dricksen, men annars ger jag alltid dricks. | ||
kermis | 2007-03-13 21:26 | |
Jag ger sällan eller aldrig dricks. Ok, de kan få behålla kronan eller fem eller till och med en tia, om det är vad som blir över av sedeln men annars näe. Varför ska de ha dricks för? De har lön. Må så vara att den är kass, men det är många andras också. Som handels löner... Fick en smärre chock när jag insåg hur kassa kollektivavtalen är för dem, men jag skulle inte ens drömma om att ge 10% till människan som sitter i kassan för det. | ||
Basta - Ej medlem längre | 2007-03-14 00:07 | |
kolla skillnaden på obtilägg mellan handels och SHR´s avtal så ska du få se på kassa avtal. | ||
EALD | 2007-03-14 01:34 | |
jag "dricksar" ibland.. efter humör =) varför heter det förresten dricks? | ||