Spelrum
Giraffen | 47 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 79 |
Mobilspel
Pågående | 20 224 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Guldplate | 2011-02-08 15:18 | |
![]() | Pichipichi: Nästintill. Det har framkommit att högern är ytliga och bara bryr sig som sig själva och att vänstern är dess motsats. | |
Guldplate | 2011-02-08 15:24 | |
![]() | Snoosy: Jag tror du inte har svarat på mitt inlägg kring din huvudfråga. Kan det vara så att "snygga" människor har "snygga" vänner pga att det delar samma intresse? Att en sportfåne har vältränade kompisar på sin fecebook kanske inte beror på att denne ogillar feta människor utan pga de flesta denne träffar är intresserade av träning. En schack och matematik-nörd kanske inte bryr sig sitt utseende lika mycket som han bryr sig om analyserna kring det senaste VM-partiet och de matematiska formlerna som ska bevisa att Big Bang verkligen hände. Att denne sen mest har andra "ful" nördar kanske inte innebär att han eller hon ratar alla som sätter på sig ett par märkesbyxor som ytliga och dumma. | |
le-lou | 2011-02-08 15:24 | |
![]() | "Har alltså någon här påstått att högerfolket HELT skulle sakna förmågan till medmänsklighet? " Pichi - tja i princip. Eller det beror på om man uttryckligen behöver skriva 100 % bortfall av empati elller inte. Men vi har helt klart en mycket mindre grad av medmänsklighet och det är lika korkat att uttrycka sig så som att säga att alla miljöpartister klär i grönt. Jag är helt övertygad om att precis alla människor känner medmänsklighet - fast man röstar annorlunda. Det är olika vägar för att få ett fungerande samhälle, den gamla modellen fungerar inte - det skulle ni förstå om ni var insatta politiskt. Det här tröttsamma tugget om att man röstar på högern för att bara få de bra själv är så lamt - jag röstar blått för att samhället verkligen ska ha resurserna till att hjälpa sjuka och svaga. Det är bäst för alla i slutändan, medan ni stirrar er blinda på ören och kronor. Tror ni verkligen att majoriteten av svenskarna är egoistiska svin eller vad? Ert problem som jag ser det, är att en del vill jämställa den som är sjuk el arbetslös och den som arbetar inkomstmässigt. Det går inte ihop någonstans och felet blir att man vill stämpla det som en personlig egenskap hos folk. Det är faktiskt skrämmande. | |
pichipichi - Ej medlem längre | 2011-02-08 15:24 | |
![]() | OK Guldplate. Jag får skumma igenom lite mer när jag hinner. Ska väl tillägga - innan jag nu utgår - att åtminstone så har inte jag påstått något sådant, och vill inte heller att det läggs ord i munnen på mig. | |
pichipichi - Ej medlem längre | 2011-02-08 15:25 | |
![]() | le-lou, jag återkommer. | |
le-lou | 2011-02-08 15:26 | |
![]() | eller förlåt mig. Jag menade Snoosy och inte ni vad gäller "politisk insatta". Pichi - du är säkert oerhört kunnig men låt oss bara säga att vi inte delar politiska åsikter och så får det räcka. Snoosy ser rött minst sagt av blått och det oroar mig att hon spår politik i precis varje liten fråga i livet. | |
Ella-67 | 2011-02-08 15:33 | |
![]() | Okej..röstar man Höger..så är man egoistisk och elak för att man försöker se om sitt eget hus och vill att det ska löna sig att kämpa eller i alla fall ha möjligheten att själv påverka sin situation.. och röstar man Vänster så är man lat och missunsam och vill ha lika stor del av kakan trots oförmåga? Har jag förstått och summerat tråden korrekt? | |
Snoosy | 2011-02-08 15:36 | |
![]() | Guldplate, vad hade du för hyra och utgifter utöver körkort? Min vän har en hyra på 4000 och resten kan du ju lista ut själv. | |
Omega 3 - Ej medlem längre | 2011-02-08 15:39 | |
![]() | Onekligen en underhållande tråd så här på tisdagseftermidda'n. Förstår dock inte alls Snoosy (som jag tror behöver byta umgänge) varken i det initiala inlägget eller i parallellerna med politik, ekonomi och "medmänsklighet". Iaf jag duger tydligen som facebookvän trots att nuvarande bilden är på min katt med huvudet i ett glas. Dessutom har jag några andra riktigt fula ena om någon skulle vilja kolla. Och vad mig anbelangar så är alla som är mina vänner det hur de än må se ut. Trots att jag är höger ;) | |
Snoosy | 2011-02-08 15:41 | |
![]() | Guldplate, självklart så har man kontakt med likasinnade. Svar nog? Ella_97, högerpolitik går ut på att klara sig själv, ja. vänsterpolitik går ut på att alla ska ha ett drägligt liv. | |
Snoosy | 2011-02-08 15:44 | |
![]() | omega 3, kul för dig. | |
Snoosy | 2011-02-08 15:45 | |
![]() | ella_97, sorry, menade _67 | |
Yonderboy - Ej medlem längre | 2011-02-08 15:53 | |
![]() | Tja jag vet inte om man ska kalla den här tråden för särskilt politiskt. Ts sade väl bara att hon trodde att någon var vänster, i det här disusstionen så var det väl menat som epematiskt liberalt frisinat ifrån stratifierattänkande. Och om man ska vara lite välvillg så antar man nog att om man har en viss syn på ekonomisk styrning så kan man generellt högra krav på en persons epitet ska vara tillsmötesgående med vissa typer av framgång. Men det är givetvis bara en tanke =D | |
le-lou | 2011-02-08 15:55 | |
![]() | Inte jag som har skrivit nedanstående btw. Vädras ungefär samma typ av åsikter som här. Jag håller till viss del med -nämligen att den här egoism är en högst mänsklig egenskap och inget man ska kasta omkring sig som skit på andra när man inte är bättre själv. Ingen kan vara ingenting och alla är egoister. Inkl. Snoosy, det är jag helt hundra på. Hur pass empatiskt man lever och hjälper andra på individnivå är en helt annan fråga, jag tror vare sig vänster eller högernissar är bättre som grupp. "1. Vänstern är inte "the good guys". Högern är inte "the bad guys". Båda synsätten vill samma sak, nämligen att få det bättre själva. Vänstern hycklar däremot med sina avsikter och pratar om solidaritet med de svaga när man i själva verket menar solidaritet med de egna. Samtidigt beskyller man högern för egoism. Högern hymlar inte med att man själv vill ha mest. Fördelen med att man själv vill ha mest är att även alla andra vill ha det bra. Det gör att inovativiteten och produktionen ökar, med ökat välstånd som bieffekt. Slutsatsen är att högerns egoism leder till ökat välstånd för majoriteten och vänsterns egoism leder till minskat välstånd för majoriteten. 2. Vänstern vill införa planekonomi, högern vill låta använda marknadsekonomi. Historien lär oss att planekonomi enbart fungerar i teorin. Varje samhälle som hemfallit åt planekonomi har gått under i fattigdom, inflation och misär. Högerns marknadsekonomi har bl.a. skapat välmående länder som Sydkorea och USA. 3. Vänsternanhängare är sällan företagare. Vänsteranhängare är oftare lågutbildade golvjobbare och som sådana så är det begripligt att dom inte har riktigt klart för sig hur man ska få ett företag att gå runt ekonomiskt. Kan man inte få ett företag att gå runt så kan man inte få ett land att gå runt, så enkelt är det. Att styra en nation bör skötas av den bäst lämpade, d.v.s. den som har utbildning och erfarenhet av ekonomi och diplomati. Vem har bäst förutsättningar för detta, en svarvare eller en företagsledare? 4. Vänstern vill att allt ska vara gratis för alla. Frågar man om hur allt ska finansieras så föreslår dom höjd skatt. Vem ska betala all denna skatt om det ska vara fult att tjäna pengar? 5. I vänsterns samhälle är staten en stor kraft. Så många som möjligt ska tas hand om av staten, både vad gäller arbete och bostad. Staten äger medborgarens liv. I högerns samhälle så är varje individ fri att själv ansvara över sina liv eftersom individen själv väljer arbete, bostad och upplägg. Staten sköter försvaret och polisväsendet men lägger sig inte i alkoholförsäljning, medicinförsäljning, telefoni, spel eller TV-sändningar. Individens egna ambitioner och drivkraft är det väsentliga." | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-02-08 16:03 | |
![]() | Man kanske hellre har det lite sämre ekononiskt och kollar på riktig Sovjetfilm av kvalitet, än lever som en medelmåtta och tvingas höra Britney i radion? | |
Yonderboy - Ej medlem längre | 2011-02-08 16:10 | |
![]() | Le-Loue är det verkligen så att de flesta vänstermänniskor är lågutbildade människor som inte vet hur det vill ha det? Jag kan inte heller hålla med om defintionen om att staten ska äga någon eller ens per defintion att staten kan per automatik fungera som enutral friktionshämmare mellan de olika intressen och styrkorna. Sedan vet jag inte om alla vänstermänniskor är för planekonomin, det var nog 40-50 år sedan det såg så ut, iallfall på ett västerlänskt plan iallfall. 1960-70 talet kom nya Frankfurtskolan och berede nya teoretiska plan till den äldra klassiska marxistiska ekonomsika analyserna. Sedan håller jag med om att man inte kan klä in folk i epiteter som ondskefulla eller godhjärtade beroende på vilket politisktsystem man stödjer. Tycker du också gör dig skyldig till allt för vidlyftiga generaliseringar =D | |
bizzzy - Ej medlem längre | 2011-02-08 16:24 | |
![]() | Alla har vi fördomar den som säger den ingen har ljuger. | |
ramsay - Ej medlem längre | 2011-02-08 16:35 | |
![]() | när jag tänker efter så litar jag nog mer på vackra människor än fula. har upplevt mer generositet, lojalitet och äkta värme från vackra människor faktiskt. och det motsatta från fula. | |
Bitte - Administratör | 2011-02-08 16:37 | |
![]() | <utseendet på mina vänner IRL eller på Fb eller på andra ställe spelar absolut INGEN roll ,, dom är mina vänner pga sin personlighet och att dom är just dom , dom är ,, Bitte | |
le-lou | 2011-02-08 16:44 | |
![]() | "Tycker du också gör dig skyldig till allt för vidlyftiga generaliseringar =D" Jag har inte skrivit det, men självklart har vi alla fördomar. Att dra in politiken när man ska förklara beteendet hos en fb-kompis känns lite väl maniskt dock. | |