Spelrum
Giraffen | 48 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 71 |
Mobilspel
Pågående | 20 505 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Mouche - Administratör | 2010-01-14 17:44 | |
=) | ||
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-14 17:58 | |
Utgångspunkten för diskussionen var alltså följande trådbeskrivning: Yttrandefrihet på Betapets forum Läste idag att en person fått sitt konto avstängt eftersom den kritiserat en av värdarnas beslut (alltså inget personangrepp). Om detta skulle vara sant, vad tycker ni om det? Är det inte lite märkligt om värdar blir "untouchables" vars åsikter och handlingar inte får diskuteras? Är inte ett forum till för öppen diskussion inom ramarna för det juridiskt tillåtna? Vad händer annars med yttrandefriheten? Värdar, svara gärna ni också! Det vore bra om vi fick ta del av era åsikter och de riktlinjer som finns. Jag kanske bör tillägga att jag inte är ute efter bråk, bara diskussion. Vore därför hemskt tacksam om jag fick ha mitt konto kvar. ;) | ||
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-14 18:01 | |
Vill tillägga att den berörda värden sedan förnekade att personen stängts av på de grunderna (vilket den avstängde inte höll med om), så vi kan väl diskutera ämnet mer generellt. Enstaka fall är inte lika intressanta som en omfattande belysning av vad som bör vara respektive är tillåtet här i forumet. | ||
trollflöjt - Ej medlem längre | 2010-01-14 18:06 | |
Får man lov att säga att man inte respekterar människor som äter korv st. eller räknas detta som ett påhopp? Jag är åtminstone medveten att det i viss kontext kan tolkas som ett påhopp. Vid en närmare analys finner man dock att yttrandet endast är ett påstående om författarens eget känslotillstånd, och å mestone kan tolkas som självkritik eftersom respektlöshet inte är en attraktiv sinnesstämning. | ||
pion ekrot | 2010-01-14 18:13 | |
Som jag förstod det var ursprunget en tråd där det ansågs att ämnet glidit iväg för mycket. En naturlig diskussion har sidospår, och en enda tråd kan samtidigt dels hänga kvar vid ursprungsinlägget och dels återgå helt till det igen. Många på betapet verkar tycka att moral och etik är bland det roligaste som finns att debattera så därför brukar den aspekten ofta lyftas fram, vad det än nu handlar om. Om de sidospår som uppkommer är OK för TS (vilket det tydligen inte var i det fallet) så ska det väl inte ligga något egenvärde i att börja varna forumister eller stänga ner en hel tråd? I ett sådant fall har regeln förlorat sin funktion. | ||
ViktorWig | 2010-01-14 18:22 | |
Bra sagt pion ekrot, slapp jag skriva något :) | ||
La bruja | 2010-01-14 19:12 | |
Håller med föregående talare. Har själv hamnat i en mindre konflikt en gång då jag ifrågasatte en värds agerande eller rättare sagt värdens ton i ett inlägg i en tråd som hade svävat ut lite. Jag kände mig väldigt påhoppad och tog mycket illa vid mig. Just den värden verkade sätta sin egen åsikt i frågan främst och gillade inte alls att bli ifrågasatt. Kändes lite som att om man inte höll med skulle man hålla käften. Aktar mig noga för att bemöta en värd i en tråd i fortsättningen. Det känns liksom inte som någon ide då det ändå är dom som bestämmer. | ||
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-14 19:14 | |
Du är inte den enda som känt så, La bruja. | ||
monew | 2010-01-14 19:29 | |
samma fenomen förekommer även på andra forum kan jag meddela. | ||
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-14 22:04 | |
Tror en del problem med sk ämnesflykt uppstår för att vissa skribenter inte tycker att det är coolt att starta egna trådar. Man vill inte lämna ut sig på det sättet. | ||
apbur | 2010-01-14 22:30 | |
Jag tycker man skulle kunna göra som här lite oftare, alltså hänvisa diskussionen till en annan tråd. Forumvärden kan själv göra en sammanfattning av sidospåret och skapar en ny tråd och hänvisa till den. | ||
Satyra | 2010-01-14 22:39 | |
Precis som jag skrev tidigare så håller jag i princip med dig, Sylvia, från ditt startinlägg, men samtidigt ... Sidan/servern ägs/drivs privat och därmed får man på något vis kanske ändå bara godta reglerna om man vill vistas här. Vare sig man håller med i dem eller ej och vare sig de ändrar sig efterhand eller ej. Trist måhända men forumet här är ju så att säga en tjänst som någon ger oss utan någon "återbäring". Vet inte hur stora rättvisekrav man kan ställa då ... ;-) Så även om det vore roligare om forumet fungerade mer som jag vill, (hahaha), så är det nog bara att gilla läget och rätta sig efter ägaren. Eller låta bli att använda forumet. Ja, så tänker jag nog i det stora hela, trots stundom irritation av funktionen. :-) Den dagen jag blir tillräckligt irriterad hänger jag mig enbart åt spelet. (Irriterar mig förövrigt fortfarande mer på det här med trådskaperifunktionen och evighetssparandet i arkiv. Tycker det är skitstörande för skrivlusten att behöva vara livrädd för att öppna en tråd som eventuellt redan finns i någon liknande form, om så från 2006. :-O ;-)) | ||
Tanten M - Ej medlem längre | 2010-01-14 22:45 | |
Det här tycker jag e den mest "förklarande" tråden jag sett på länge i ärendet... www.betapet.se/forum...ad id=21517 Det är skillnad på folk o folk. ;) | ||
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-14 22:47 | |
Hur menar du, tanten..? | ||
Comeon - Ej medlem längre | 2010-01-14 22:48 | |
Jaa det undrar jag med. Fattade noll? | ||
anneli72 - Ej medlem längre | 2010-01-14 22:50 | |
Jag läste,men jag förstår inte problemet. | ||
Tanten M - Ej medlem längre | 2010-01-14 22:51 | |
Det beror på vem som skriver. Det beror på vem som svarar. Det beror på vem som läser. Det beror på vilken "humor" folk har. | ||
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-14 22:53 | |
Sorry, jag fattar fortfarande inte. Först tänkte jag: Hon menar att den nonsenstråden fick finnas kvar trots obefintligt innehåll, men sen såg jag att den var stängd och då föll den tesen... | ||
Frälsaren - Ej medlem längre | 2010-01-14 22:53 | |
Det går inte att få Reinfeldt att äta pannkakor när han är allergisk mot ägg. Det är lönlöst att försöka, han skickar bara säkerhetsvakterna på en om man trugar för mycket med pannkaksgaffeln. Meningslöst pannkakstjat. | ||
Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2010-01-14 22:54 | |
Men du fick ju ha en tråd där du raggade gäster till din Nyårsfest, Tanten M. Det är väl snarlikt att ragga singlar till msn. Vad är problemet? | ||