Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 1 |
Mobilspel
Pågående | 21 058 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
nina73 - Ej medlem längre | 2006-06-11 17:32 | |
Odin: barnomsorgen och skolor, ska jag väl tillägga.. i allfall i vår kommun, sparas det in mängder med pengar och dom pengarna tas från skola, barnomsorg o älderomsorgen...., | ||
odin - Administratör | 2006-06-11 18:23 | |
Låter konstigt, trodde det var tabu att spara in på sådant nuförtiden | ||
George W - Ej medlem längre | 2006-06-11 19:14 | |
Man kan alltid flytta till Afghanistan om man inte är nöjd. | ||
SheDeVille | 2006-06-11 20:28 | |
Nina, roade mig lite att titta på din kommun. Vad jag kan se har man skjutit till pengar för att t ex minska på barngruppernas storlek på dagis. Man har också skjutit till pengar för att kunna behålla vissa skolor etc etc. Ser inte heller att det är nån större fara (ingen minskning av totalen) med äldreomsorgen, om det inte skett en enorm volymförändring, d v s om det är många fler som ska dela på kakan. Tyvärr är ju pengarna begränsade som kommunerna – och staten - har att röra sig med och ibland måste man ju dra ned eller omfördela resurser. Det vet man ju själv när det börjar sina i plånboken. Varken kommunerna eller staten har obegränsat med pengar. Jag tror att det ibland är bra att få tänka om lite grann. Ibland är ju inte det gamla sättet alltid det bästa sättet att göra saker på. Dessvärre sätter många människor likhetstecken mellan förändring och försämring. Det behöver inte vara så. Jag tycker att Sverige har en bra grundtrygghet. Vi har fått mycket serverat under en tid vilket, enligt min uppfattning, inneburit att många bara ser sina rättigheter men inga skyldigheter att vara med och bidra, till att ta eget ansvar och ännu värre till att utnyttja systemet. Det finns suveräna rättigheter - titta på föräldrapenningen och tillfällig vård av barn! Den är ganska unik. Inte många platser i världen där du när du fött barn kan vara hemma med barnet med betalning - alls eller så lång tid. När det gäller tillfällig vård av barn är det många som använder det till tillfällig inkomstförstärkning. Sjukskrivning används ibland som ett sätt att få extra ledighet. Kanske man extraknäcker och blir så trött att man inte orkar med ordinarie jobbet, eller att man drabbats av latmasken - ja det finns många varianter. Naturligtvis är övervägande delen sjuka men alltför många utnyttjar våra system. För att vi ska kunna ha trygghet i framtiden när vi blir så sjuka att vi inte klarar att jobba alls gäller att bara de som verkligen är i behov av sjukpenning får det. För att de som behöver ekonomiskt stöd när deras barn är sjuka ska få det, ja då måste vi se till att det används på rätt sätt. För att utbildning och äldre med behov av stöd ska få det krävs att vi använder pengarna rätt och att det blir rätt mottagare. | ||
JoanFerguson - Ej medlem längre | 2006-06-11 20:36 | |
Det faller sig nog helt enkelt i svenskars natur att gnälla. | ||
odin - Administratör | 2006-06-11 20:39 | |
Man ska gnälla och klaga, MEN man bör ha konstruktiva förslag och något att backa upp sitt klagande med! Så klaga på, men fundera först på hur det kan göras bättre och kom med det förslaget samtidigt. | ||
nina73 - Ej medlem längre | 2006-06-11 21:51 | |
Nä, alltså , jag fattar att man måste ta pengarna ifrån någonstans, men eftersom jag jobbar inom vården, så vet jag också konsekvenserna ,... Vi sliter som djur , inte alltid, men många gånger.. går kort , om ngn är borta osv.. så nåt är ju fel.. vårdpersonal " bränner ut sig".. jobbar mer än 100% , + att man har ju faktiskt ett liv efter arbetet... Nog om detta !!! Sverige är fantastiskt !!!!!!! =) | ||
smurvlan | 2006-06-11 22:12 | |
Jag känner faktiskt att det inte spelar någon roll vad jag skriver i det här forumet eftersom att man inte bara kan diskutera utan man måste oxå sätta sig på tvären och svartmåla skaparen av tråden! Nu kommer säkert många att tända igen och skriva ännu mera... då kommer jag att sitta och fnissa! | ||
lelou - Ej medlem längre | 2006-06-11 22:42 | |
Jag tycker att den fantastiska vårdpersonalen är underbetalda. Köerna för långa. Tycker inte om att det serveras bättre mat för fångar än för våra skolbarn. Eller att det är såpass stora klasser i skola/dagis. Det skär de in på. | ||
SheDeVille | 2006-06-11 23:04 | |
Den här tråden började med att inget var bra i Sverige - utom allemansrätten och åsiktsfriheten. Sen har det försökts lyfta fram sånt som är positivt, det har diskuterats både sånt som är bra och dåligt. Det är mycket vi och dom. Man generaliserar och ställer grupper mot varandra, enligt min uppfattning. Eftersom Sverige består av kommuner som är självstyrande så ser det väldigt olika ut i landet när det gäller den kommunala servicen. Jag tycker inte heller att allt fungerar bra men då får man ju jobba på att förbättra. Jag tycker att det finns många jobb som är underbetalda och där människor gör ett fantastiskt jobb. Förändring börjar här och nu, alla kan bidra till den på sitt sätt. Som förälder kan man engagera sig i föräldraföreningar, protestera mot stora barngrupper etc. Det går att engagera sig politiskt. Jag tycker inte det är rimligt att förvänta sig att "någon annan" alltid ska göra något. Och de som skär in - ja det är folk som vi gett förtroende och makt att styra. Och medans vi gör nåt åt det som är dåligt eller mindre bra kan vi väl ändå glädjas och vara stolta för det som är bra. För det finns en hel del att vara glad för också. | ||