Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade49
Mobilspel
Pågående20 005

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nissen12012-04-20 13:19
Antal inlägg: 146

Om katten kissar på något som är tvättbart så går lukten helt bort med tvättmedel. Tvättmedel innehåller tensider och det tar bort lukten av kattkiss.

nystan12012-04-20 13:39
Antal inlägg: 3414

Förutom ättika har jag bara ett inte-tips: klorin innehåller något (ammoniak?) vars doft kan trigga katten att kissa igen, att vilja "märka över" doften sas.

Citron är förresten också en bra, naturlig doftdödare. Om det biter på något så kraftigt som kattkiss vet jag ej, men rengöringsmedel med citron rekommenderas väl för rengöring av kattlådor, om jag inte minns fel?

nystan12012-04-20 13:52
Antal inlägg: 3414

Efter att ha googlat lite vill jag rätta mig själv ang kattlåderengöring. Citron rekommenderas ej till det ändamålet, just av den anledningen att det tar bort lukten. I sin kattlåda vill katten ha sin egen doft.
Dock kanske det funkar på väskan.

Såg även något om att galltvål kan funka.

nissen12012-04-20 13:57
Antal inlägg: 146

Jag gör rent katternas kattlåda med tvättmedel eller jif skurcreme, som båda innehåller tensider som är bra mot kattkisslukt.

Gaara_Sama2012-04-20 14:15
Antal inlägg: 61

Som folk redan sagt så behöver de inte vara sjuka för att kissa på andra ställen! Kan vara för att de är sura av nån anledning, tex att de inte fått gå ut om de brukar få de eller att matte/husse varit bortresta och haft kattvakt istället! Eller helt enkelt att kissen tyckte att kattlådan inte var ren nog!

Caligatia2012-04-20 16:45
Antal inlägg: 2187

Hittills har jag iaf fått två saker som låg i väskan att sluta lukta med hjälp av citronsåpa. Lukten i väskan har dämpats något men inte försvunnit.

Såg nåt tips på nätet om alsolsprit, det är nästa steg. Yocoair skall också inhandlas. Galltvål vet jag har funkat för en kompis, men min är tillfälligt borta, ska se om jag hittar den annars får jag köpa en ny...

För min del spelar det ingen som helst roll om katten känner doften av kattkiss, bara inte JAG gör det - inte en suck att den kommer finnas på kissbart område om jag får väck lukten.

Sylvia - jag har själv träffat många kattägare som har en vag doft av katt och/eller kattkiss, men också många som inte har det (även innan jag skaffade katt). Vill gärna inbilla mig att jag inte luktar kattkiss normalt, men man vet aldrig. Men väskan märker jag... -.-

Mia W2012-04-20 19:29
Antal inlägg: 180

Om det kan vara till någon tröst för dig, så kissade vår katt i min resväska i ett obevakat ögonblick alldeles innan jag stängde den. Kände med en gång när väskan kom på bandet att den luktade pyton. Nu hände det här i Berlin och... det finns ju en hel del trevliga kläder att köpa där. Mamma (som hade katten som sin speciella kelgris) fick gå till banken och sätta in mera pengar på mitt konto. Sen shoppade jag loss!

Rabiesgalen2012-04-20 21:46
Antal inlägg: 396

Som någon redan skrivit så är en ozon-behandling bra i detta fall. Först vanlig tvätt sedan ozon för att ta bort all lukt.

kermis2012-04-21 16:07
Antal inlägg: 1323

varför inte köpa en produkt som är gjord precis för ändamålet? :)

Finns något som heter UrineOff i många djuraffärer, det bryter ner urinämnena och tar bort all lukt. Hade problem med en av mina katter, som kissade i min säng men lyckades rädda både säng, täcken och kuddar med det. Luktar absolut ingenting i min säng trots att han alltså kissade där ett tjugotal gånger. Ingen risk att du förstör väskan med det heller...

lupus.se/templates/g...up Guid=372

Caligatia2012-04-21 22:05

Ska ha det i åtanke kermis!

Just nu har jag mer eller mindre dränkt väskan i yocoair. Helt klart dämpar det lukten, och med tillräckligt många "behandlingar" kanske det försvinner helt... :)

Som det är just nu antar jag att jag överlever om det luktar lite, men hade hellre sett att det försvann helt.

Caligatia2012-05-09 10:15

Tack för alla tips jag fått!

Varken väska eller innehåll luktar kattkiss längre, till min stora lycka!

Jag började med att tvätta insidan med en fuktig svamp och såpvatten (citronsåpa).

Sedan praktiskt taget dränkte jag fodret med yokoair (spray mot dålig lukt från Clahs Ohlsson), lät det torka och upprepade flera gånger.

Har vädrat väskan i ungefär 2 veckor, och avslutningsvis torkat ur den med en fuktig trasa. Det gick!!! :)

AnneHag2012-05-09 11:04
Antal inlägg: 331

Städa ordentligt sen finns det olika sprayer typ nån "fy-spray" men kan spraya för det inte skall göra det inne

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?