Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående21 588

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nina73 - Ej medlem längre2006-09-18 11:26
Antal inlägg: 2694

Nä, de e bara att gilla läget å se vad alliansen har att åstadkomma...

*muntrar upp * =)

Ha en bra dag !

Angus2006-09-18 12:30
Antal inlägg: 380

Thats the spirit!

:-)

AlliC732006-09-18 12:57
Antal inlägg: 121

Vad är det som säger att det ska bli sämre nu? Vad är det som varit så himla bra med den senste regeringen? Är det våra höga skatter eller arbetslösheten som varit bra? Eller vårdköerna eller allt fuskande med bidragen?
Tro nu inte att jag är någon höginkomsttagare. Nej,jag är en underbetald personlig assistent som har tröttnat på att många utnyttjar bidragssystemet. Själv ska jag slita ont 40 timmar i veckan för att försörja några som inte vill jobba och som lyckats hitta kryphål.
Kan vi nu bara få ner arbetsgivaravgifterna så finns det chans för fler att komma ut i arbete och därmed kommer det in mer skatter.
Ge moderaterna en chans!

HumbleBug2006-09-18 13:19
Antal inlägg: 1836

Nåja . ..

efter att ha tampats med ett ovanligt dåligt morgonhumår så kan man bara konstatera att det politiska läget har förändrats.

Ser man det i ett större perspektiv så är ett regeringsskifte bra för demokratin och hela det politiska klimatet.

Förhoppningsvis kommer från och med nu hela det svenska byråkratiska systemet att börja genomgå en förändring. Ingen regering kan sitta länge i ett land där man har världens högsta skatter tillsammans med urusla pensioner och en sjukvård som knappt bär upp sig själv (alla i sjukvården är överbelastade) och dessutom ett folk som känner att det inte får nånting för sin skatt.

Mycket är redan fel i vårt samhälle och sossarna behöver verkligen få näsan över vattenytan och känna på verkligheten utanför deras trygga bubbla. Och man bör verkligen ge dessa människor en chans som tillsätts genom den demokratiska processen. Jag personligen litar visserligen inte på 3 kalla fiskar och en nervös smilfink i behov av talpedagog. Men riksdagen består tack och lov inte enbart av dessa fyra.

Men en sak kan man vara lite glad över - och det är att det svenska folket inte är lika rädda för förändringar längre! Ett modigare folk behövs som kan säga ifrån! . . . och det där att man ibland får ta en smäll om man säger ifrån hör liksom till.

Lycka till alla borgliga väljare. Jag håller verkligen tummarna för att ni hade rätt. ;-)

Mikkamel2006-09-18 13:39
Antal inlägg: 191

AlliC73, menar du att ALLA som får bidrag bara fuskar för att kunna cruisa sig genom tillvaron utan att någonsin skaffa ett jobb? Eller är det värt att straffa några helt oskyldiga människor bara man får straffa de skyldiga också?

hon2006-09-18 13:55
Antal inlägg: 5144

AlliC73:
Men snälla nån. Om det är något som INTE skall ner så är det då fan med arbetsgivaravgfterna. Det är dom som betalar om vi blir sjuka!

Hur i hela friden skall man få ut folk i arbete om det inte FINNS något arbete? Hur skall man få ut folk som lider av någon psykisk ohälsa, eller fysiska besvär som ryggvärk? Är det kanske inte så att man borde anpassa jobben istället för människorna i sig. Inte fan bryr sig cheferna (jag vet generalisering) om arbetarnas hälsa. Därför behövs avgiften, vi måste ha något skydd att falla tillbaka på, för man vet aldrig hur framtiden ser ut och man hamnar i någonslags kris.

Du förstår arbeterna ökar inte bara för att man tar bort arbetsgivaravgiften, snarare ökar vårdköerna och socialbidragarna, men dom va ju bara sånnadär som utnyttjade kryphål eller hur nu va det?
Eftersom du nu är så övertygad om alla dessa som lever på bidrag vill jag ställa några frågor till dig...På vilket sätt utnyttjar folk bidragsystemet? Har du själv levt på bidrag? Vet du vad bidrag innebär? Vet du vilka som är mest bidragsberoende?

Angus2006-09-18 13:56
Antal inlägg: 380

Klarsynt HunbleBug!

AlliC732006-09-18 14:41
Antal inlägg: 121

Jag menar självklart inte att alla som lever på bidrag fuskar men det är många som faktiskt gör det.
Arbetstillfällena kommer att öka om arbetsgivaravgiften sänks. Om företagen får råd att anställa innebär det minskad stress för de som redan jobbar och därmed färre sjukskrivningar. Dessutom gör det att fler får lön och kan betala mer skatt så att mer pengar kommer in till staten.

Jag vet vad bidrag innebär även om jag själv har sluppit undan. Jag har hellre tagit låglönejobb än att gå på bidrag. När det sedan såg riktigt tufft ut lånade jag pengar till en hästmassageutbildning och startade egen firma.Det var tugnt jobb och svårt att få pengarna att räck till i början men det gick.

Kom inte och säg att alla som går och stämplar söker alla lediga jobb de kan hitta. Jag hör lite då och då folk som erkänner att de hellre går hemma än att ta ett låglönejobb!!!! Är inte det att utnyttja systemet. Eller att sjukskriva sig utan att verkligen vara sjuk (tro mig,det förekommer inte så sällan).

Pekkis2006-09-18 15:26
Antal inlägg: 1173

Jag håller med AlliC73. Visst skall man söka, och ta, jobb istället för att gå på bidrag. Men som resonemang för att sänka a-kasseersättning håller det inte. Jag är övertygad om att de flesta vill ha ett jobb.
Att sänka sjukersättning är än underligare. Kan någon borgare förklara det för mig. Vem är det som skall tjäna på det? Den sjuke? Blir hon frisk fortare för att hon får mindre pengar.

Fö så hoppas jag innerligt att borgarna kan hålla vad de lovat. Jag hoppas att klasskillnaderna inte ökar ytterligare, och framförallt att de kan fixa fram de där jobben... helst innan skatterna sänks.
Spännande skall det bli.

Kriasa2006-09-18 15:36
Antal inlägg: 92

Problemet är ju bara att fler svenskar MÅSTE jobba, annars kommer vi inte ha några pengar att betala sjukskrivningar, pensioner och arbetslöshetsersättning med. Det spelar ju ingen roll hur solidariska vi är om det inte finns några pengar att fördela.

Tyvärr tror jag också att människor är funtade så att de behöver både piska och morot för att åstadkomma bästa resultat.

Visst är det ett problem att människor kommer i kläm, men systemet har ju knappast varit fläckfritt hittills eller?

hon2006-09-18 15:48
Antal inlägg: 5144

AlliC73:
Men snälla nån, uppenbart så förstår du inte vad arbetsgivaravgifter är? Ska jag hjälpa dig på traven?

Så du menar att om folk får jobb så blir man inte sjukskriven? En hypotes: Om någon förlorar sina närmaste i en bilolycka och hamnar i kris, och måste därmed vara ifrån jobbet, hur skulle det funka UTAN avgifterna? Hur skall man kunna gå runt om man blir skadad på jobbet och inte avgiften finns mer?
Och som jag sa innan, människor som lider av psykisk ohälsa, hur skall dom få jobb? Då många av olika anledningar kanske inte kan ta sig till jobbet varje dag? Ja, du kanske hade gjort det. Men nu är du ju inte hela världen, och antaglingen lider du inte av någon större kroppslig åkomma? Dåså.

Jag har inte sagt att människor INTE utnyttjar systemet. Det finns alltid någon som gör det. Däremot är dom en jävla fläck i havet, till skillnad mot dom som faktiskt för tillfället i livet behöver det.
Jag har inte heller sagt att alla jobbsökande söker alla jobb. Det är ingen nyhet att folk hellre väljer att inte ta ett skitjobb som inte ger mer än en mack a i veckan med all jävla rätt. Bara för att man är arbetslös så skall man inte behandlas som man vore mindre värd. Lönerna skall vara humana oavsett situation man befinner sig i livet.

Ouck - Ej medlem längre2006-09-18 15:51
Antal inlägg: 1332

Jag tycker att ALLA ska läsa vad Kriasa just skrev.
Helt korrekt, Alldeles utmärkt formulerat.

solidaritet - Ej medlem längre2006-09-18 16:16
Antal inlägg: 41

Men hallå? På er låter det som om det bara är att ställa ut folk i arbete. Precis som om det skulle finnas jobb i överflöd. Skulle så vara fallet så skulle väl inte arbetslösheten vara så stor?

Du skriver att "fler svenskar MÅSTE jobba"! Håller med dig väl. Tror alla är eniga om att det bästa vore om varje arbetsför människa hade ett jobb att gå till.
Hoppas nu dom håller vad som lovar att fler arbeten kommer att skapas. Eller så får dom helt enkelt upp ögonen och ser att det kanske inte var så lätt ändå.
Krävs mycket att gå från ord till handling till förverkligande.

Men låt oss i alla fall hoppas på 4 ganska bra år innan vänsterblocket åter tar tillbaka makten. Jag tror personligen att väldigt många alliansanhängare så småningom kommer att se hur det egenligen gick...

ingson2006-09-18 16:54
Antal inlägg: 4285

Jag har varit med ett tag. Och jag ror inte det blir någon större föräbdring. Alla riksdagspartier har samlats i mitten och står och trampar varannpå tårna.
Vad som däremot förvånar och bekymrar mig är att Sverigedemokraterna har nått sådan framgång. Ingen har tagit debatt med dem. De har fört fram sina ståndpunkter helt oemotsagda eftersom media och andra partier mer eller mindre bojkottat dem.
Fall på eget grepp?

Lyckokatten - Ej medlem längre2006-09-18 16:58
Antal inlägg: 423

Hörru Neuman darl, försök att få ett vettigt jobb med invandrarnamn eller efter 3 år som sjukskriven så kanske du börjar tveka på det där med piska och morot.

vulcan2006-09-18 17:10
Antal inlägg: 7666

En arbetsmarknad består som alla andra marknader av en utbuds- och en efterfrågesida. Där utbud och efterfrågan möts blir det affär av. Om man inte kan komma överens (jag vill ha 30000 kr/mån för att sälja min arbetskraft men den som vill anställa mig vill bara betala 25000 kr) så blir det ingen affär. På en perfekt marknad kommer de här sakerna att vara självjusterande. I normalfallet är både köparen och säljaren tillräckligt intresserade av att få köpa respektive sälja sin tjänst eller vara för att träffa en överenskommelse. På en reglerad marknad som den svenska arbetsmarknaden fungerar inte de här mekanismerna fullt ut. Arbetsgivarna får inte efterfråga under ett visst belopp (minimilöner enligt kollektivavtal) och de tvingas binda upp sig för att efterfråga längre än vad de kanske är säkra på att de verkligen vill och kan (LAS). Arbetstagarna är också bundna av kollektivavtalen och dessutom har de ofta alternativ som gör att de inte behöver ge sig ut på marknaden; en A-kassa utan en bortre parentes och diverse andra ersättningsformer. Ju högre ersättning, desto mindre tryck att bjuda ut sin arbetskraft.

Så här är det, även om Lars Ohly skriker sig röd om motsatsen i torgmöten 4 år framåt. Även om vi i grunden tycker att det är positivt att vi har reglerat vår arbetsmarknad så måste vi ändå fundera över hur dessa regleringar slår OM vi verkligen vill ha fler jobb. Om vi tror att andelen affärer (=nya anställningar/jobb) skulle öka om vi gjorde justeringar i utbud och/eller efterfrågan så kanske det är värt att pröva? Det är naturligtvis så att den arbetsgivare som är i tillräckligt desperat behov av en ny anställd kommer att anställa, även om lönen är högre än vad man egentligen tycker är rimligt. Men det antagande som ligger bakom Alliansens politik - och som jag personligen tror är åtminstone delvis riktigt - är att det finns många "marginalfall" där arbetsgivare idag inte vill eller vågar anställa utan hellre kör vidare lite på kryckor, låter folk jobba övertid etc etc. Det finns också ett motsvarande antagande om att möjligheten att leva hyggligt på bidrag för många fortfarande är så pass goda att man inte bjuder ut sin arbetskraft med tillräcklig energi eller till ett pris där man kan hitta en köpare. Resultat: Vi får färre nya jobb än vad som skulle vara möjligt på en mer fri marknad. För dåligt drag på efterfrågesidan, för dålig press på utbudssidan.

Det är naturligtvis fullt politiskt möjligt att säga: "Nej nej! ingen (inte ens en outbildad person utan yrkeskunskaper) ska behöva acceptera lägre löner än vad vi har idag ens för ett tillfälligt jobb. Och de som har haft turen att komma in i akasse- och sjuksystemen ska åtminstone kunna leva en hyfsad bit över socialbidragsnivån i princip även om de inte har varit inne på arbetsmarknaden på 10 år" Men problemet man då ställs inför är det som Kriasa här ovan så föredömligt enkelt och tydligt beskriver. Var får vi pengarna ifrån i långa loppet? Jag kan nästan garantera att om det kommer en ny djupare lågkonjunktur med påspädd arbetslöshet och nuvarande system oförändrat så kommer även en vänsterregering att tvingas ta upp frågan om sänkta bidrag - precis på det vis som skedde vid 90-talets början.
Valet igår kan i viss mån anses ha stått mellan att sticka huvudet i busken (vänsterblocket) och skjuta upp hela den obehagliga frågan tills det är tillräckligt eländigt (och förutsättningarna för att DÅ få ett hyfsat resultat naturligtvis är mycket sämre) eller att försöka göra något NU när hjulen snurrar som snabbast och det faktiskt finns en hel del indikationer på att rätt smörjmedel KAN skapa fler jobb på arbetsmarknaden. Jag föredrar det senare och stödde därför Alliansen. Hur det går lär vi få se. Jag är medveten om att en del människor kommer att drabbas av detta utan att tillhöra dem som kan komma ut i arbete. Men alla politiska beslut och reformer har alltid en baksida. Det finns inte alltid en idealisk lösning som allla tjänar på och det alternativ som vänsterblocket målade upp (eller snarare: Brist på alternativ) var det definitivt inte.

Glöm heller inte att de som diskuteras här som förlorare inte är dem det är mest synd om. Många, många hundratusen lever redan på socialbidragsnivån och skulle alltså varken fått det bättre eller sämre med fortsatt vänsterstyre. Med alliansens politik får de i sämsta fall status quo (Jag har inte hört några diskussioner om sänkta socialbidrag) men i bästa fall möjlighet till ett jobb. Kanske inte det mest välbetalda men ändå en biljett in på arbetsmarknaden med ökad självrespekt och bättre möjligheter i framtiden. Är inte det värt någonting?

coke1002006-09-18 17:44
Antal inlägg: 147

En liten parentes angående jobb...

Läste i tidningen häromdagen en sån där "fråga på stan".

Kommer inte ihåg den exakta formuleringen men det var ungefär "kan du tänka dig att jobba med vad som helst? "

Av de 5 som de frågade så svarade alla nej, de ville hellre vänta tills något bättre dök upp.

Det där är något som iallafall jag har svårt att förstå. om man som arbetsgivare ska anställa någon så tar man väl hellre en som jobbat som vad som helst, än en som gått på A-kassa flera månader/år.

Eller har jag fel? Är ju ingen arbetsgivare själv. =)

smurvlan2006-09-18 18:01
Antal inlägg: 840

ingen kan ju veta om framtiden. Ja e själv inte så nöjd med vinnaren. Men ja har ju heller inte varit nöjd innan. Alltid har man liksom nånting att klaga på.
Ja e själv lite rädd inför dessa kommande år. Men inget parti har väl innan detta gjort som dom sagt under valkampanjen?!?!

Vill egentligen bara säga att ingen vet vad som kommer att hända.. men visst e man orolig!

WildWoman2006-09-18 18:30
Antal inlägg: 400

"Nej,jag är en underbetald personlig assistent som har tröttnat på att många utnyttjar bidragssystemet. Själv ska jag slita ont 40 timmar i veckan för att försörja några som inte vill jobba och som lyckats hitta kryphål."

Självklart ska dessa männsikor kastas ut i arbetslivet... Men med tanke på de som inte KAN jobba är det här med sänkta bidrag rena skiten.... Jag själv är arbetslös och söker, ja jag vet inte hur många jobb i månaden, men jag har ingen utbildning. Då är det inte så lätt. För det är många som har det som jag.

Sen är det ju faktiskt så att de ska skapa fler jobb genom BIDRAG till arbetsgivaren. Blir det då inte samma sak i slutändan. Förutom då att man som låginkomsttagare kommer att bli tvungen att flytta närmare sitt jobb för att kunna ta sej till jobbet. Eftersom man inte kommer ha råd med bil. Inte jag iaf. Och jag vet att jag skulle må rent ut sagt för jävligt om jag tvingades att bo i stan. Skulle vantrivas. Bor nu i en liten by ca 4 mil från Jönköping. Och jag försörjer mej i stort sett på att jobba som timvikarie. Men resten måste (tyvärr) soss ställa upp med. Och det är verkligen inte nåt jag är stolt eller glad över. Skulle MYCKET hellre ha ett jobb. Men för min del blir det ju så att, om jag inte flyttar till stan, jag kommer inte ha råd att ha bil. Dvs jag kan inte ta mej till jobbet eftersom det är så oregelbundna tider. Och då tjänar jag inga pengar. Då blir jag bidragstagare på heltid?! Men visst kan dom skaka fram ett jobb där jag tjänar en 13-14000 i månaden efter skatt, vilket är det som behövs för att ha råd med bil osv sen, så ska jagg gladeligen ta det!

noRnoS2006-09-18 19:07
Antal inlägg: 188

Synd att inte en så klok man som Vulcan är politiker (för det är du väl inte?). Väl påläst och med en utmärkt samhällsanalys till skillnad från de flesta vänsteranhängare i denna tråd. Det är bara skrämselpropaganda Ni sysslar med. Denna gång kommer borgarna till makten vid något som liknar en högkonjunktur, så var det inte förra gången (läs Kjell-Olof Feldts bok om Ni inte tror mig). Hoppas att en stor del av alliansens politik går att förverkliga denna gång.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?