Spelrum
Giraffen | 40 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 71 |
Mobilspel
Pågående | 21 627 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nemi | 2006-10-06 14:52 | |
Ehum. Hade jag kunnat döpa om tråden till "betygsdiskussion" så hade jag gjort det. Ksnske bör flytta till seriösa ämnen iaf..? Apropå betyg så finns det redan kvartsamtal/omdömen/mento rsamtal osv. Redan från första klass. Det är ju i princip betyg fast inte i form av sifftor eller bokstavskombinationer. Alla behöver feedback. Även små barn. Jag var kass i skolan i årskurs 8, för allt omkring var förvirrande osv. Men jag blev inte knäckt av mina 2or (ja,jag tillhör den uråldriga generationen ;) ) för jag visste ju vad det berodde på och mina lärare sa att "deppa inte, du kommer igen. Finns här för att hjälpa dig." Sen när jag orkade och brydde mig mer under sista terminen i nian så blev det inga fler tvåor :) Ville bara säga att betyg inte har något med en persons egenvärde eller intelligens att göra. Handlar om hur man tillgodogjort sig och redovisat kunskap under en termin. Och som alla vet, man är inte på topp jämt. :) | ||
vinhaggan - Ej medlem längre | 2006-10-06 14:55 | |
ja men för att då göra bort mig lite mer: För att betyg i den form vi har dom idag, några bokstäver på ett papper, ska säga mer till mig än vad dom gör nu (alltså bara några bokstäver på ett papper) så måste det alltså ses till att det finns detaljerat beskrivet vad varje ämne ska innehålla, vad elever ska genomföra, olika moment som ska finnas med (ex diskussion där elever så att säga tänker kritiskt) mm, som ska följas strikt genomgående i landet av alla lärare så att man vet exakt vad det där mvg't står för. Annars tycker jag det är bättre med ett annat system, t. ex. skriftliga utlåtandet. Och att läraren ser till att det inte blir en tävling av det hela. | ||
smurvlan | 2006-10-06 14:56 | |
jag hoppas inte att min tanke stämmer som ja får när ja läser detta, alltså att många här tror att barnen i skolan idag inte är pressade aningen för hårt.... de skrämmer mig lite! | ||
gubbi | 2006-10-06 15:03 | |
På vilket sätt är eleverna pressade för hårt idag? Och av vem/vilka? | ||
gubbi | 2006-10-06 15:06 | |
Det är väl snarare så att pressen inte kommer från skolan i sig utan från media via skönhetsideal och en allt högre vikt som fästs vid materialism. | ||
Jo-na-tan - Ej medlem längre | 2006-10-06 18:10 | |
Nye kulturministern Cecilia Stegö Chiló hade ingen aning om att hon har ansvar över idrottsfrågor. - Skämtar du? Det har ingen sagt till mig, säger hon till TT. Hahaha | ||
solidaritet - Ej medlem längre | 2006-10-06 19:20 | |
Hehe, skrattade också gott då jag läste det! Vadå påläst innan man äntrar en ministerpost!! | ||
-Bara Jag- | 2006-10-06 19:29 | |
Svar till Vinhaggan: Det du efterlyser finns i betygskriterierna på skolverkets hemsida. Där kan du se för varje ämne vad som krävs för de olika nivåerna. Dessa kriterier ska elever och föräldrar ha fått ta del av redan när skolan/terminen/kursen börjar. | ||
tildus71 - Ej medlem längre | 2006-10-06 21:06 | |
– Jag vet inte särskilt mycket om kulturpolitik, sa Cecilia Stegö till aftonbladet. undrar varför hon fick posten då! | ||
vulcan | 2006-10-06 21:58 | |
Det där är knappast något nytt fenomen. Den senaste socialdemokratiska försvarsministern visste väl i princip ingenting om försvarsfrågor när hon klev in i rollen? Ministern behöver iofs inte vara expert - det finns det folk till på departementet. Dessutom jobbar nog ofta statssekreteraren mer med de konkreta sakfrågorna medan ministern representerar utåt så att säga. Men att inte kunna ett barr om det område man satts att förvalta är förstås lite problematiskt. Chefer som inte förstår något om verksamheten de är satta att leda hamnar ofta i knät på experterna enligt min erfarenhet. Eller så försöker de leda utan att ha nödvändiga kunskaper och då blir resultatet ännu värre. | ||
tildus71 - Ej medlem längre | 2006-10-06 22:47 | |
mjo det är sant, man behöver inte vara expert, och som du säger vulcan man borde nog lunna lite.. men ärligt talat hade jag aldrig hört namnet cecilia Stegö före idag så jag undrar vad det var som gjorde att hon blev minister när det finns flera framstående politiker inom alliansen som suktare efter posterna. Var det kanske just för att hon inte är så känd? | ||
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2006-10-06 23:05 | |
Tycker jag borde fått bli jordbruksminister i allafall... det minsta jag kan begära. | ||
lelou - Ej medlem längre | 2006-10-07 00:21 | |
Jag är för mer diciplin, mer ordning och mer undervisning i skolan, i jämförelse mot vad den är och innehåller nu. Nån skrev om att barnen i skolan har för mkt "press" på sig...hehe det måste vara ett sent aprilskämt? Jo jag har en viss hum iaf om hur det ser ut, dels har jag jobbat inom skolan, jag har gått både i den svenska och i skolor utomlands som liten talle. Mina "betyg" eller vad man kallade det (utomlands hade vi det, här hade vi det inte) men det som gavs sa det mesta, jag slackade ut i Sverige ganska rejält mycket pga av att det gick. Jag tycker betyg från skolstart är superb btw. Ordningsbetyg likaså! | ||
Perpersa - Ej medlem längre | 2006-10-07 00:24 | |
Håller med lelou... (talle var ett nytt ord) | ||
västgöten - Ej medlem längre | 2006-10-07 00:28 | |
nån form av betyg är nog inte fel..och den "press" som finns kommer väl knappast från skolan? | ||
krihag | 2006-10-07 01:05 | |
Eftersom den här diskussion nu lämnat regeringen (som jag inte vet någonting om) till betyg (vilket jag inbillar mig att jag vet en massa om): Någon nämnde att man nu inte behöver bry sig särskilt mycket om skolan innan åttan, eftersom det är först då man får betyg. Faktiskt är det så att man inte behöver bry sig förrän i vårterminen i nian, för det är bara de betygen man söker till gymnasiet på. Jag tror att betyg i lägre årskurser än nu är en bra idé. Som det är nu kan det dröja ända till åttan innan föräldrarna får veta ifall deras barn ligger illa till i något ämne. Och eftersom grundskolan mest går ut på att prata om problem än att åtgärda dem (om det nu inte skett en dramatisk förändring sedan min skoltid), tror jag det kan vara bra att lärarna också får se svart på vitt vem som MÅSTE ha hjälp med vad. Vad gäller press så förstår jag inte varför det skulle vara av ondo. Jag menar, "pressen" som åsyftas brukar oftast handla om att man måste kunna vissa saker när man lämnar vissa årskurser. Vilket ju inte är så mycket "press" som en självklarhet! Skolan är väl ändå till för att lära sig saker i? | ||
kajix | 2006-10-07 07:54 | |
"betygschocken" i åttan mildras nog betydligt om man har betyg redan tidigare. | ||
västgöten - Ej medlem längre | 2006-10-07 08:11 | |
först jens orback i förra regeringen,och nu maria borelius som handelsminister,när fd programledare i tv blir ministrar säger väl det mesta, dvs viktigast är att vara vältalig och göra sig bra i tv..alla departement har ju en stor stab med sakkunniga som sköter det mesta. | ||
smurvlan | 2006-10-07 09:18 | |
men man behöver väl visst bry sig innan 9:ans betyg... tror du själv att det är lätt att helt plötsligt börja bry sig då.... då kan man ju inte det som man skulle lärt sig i t ex 8:an och då är det svårt att fortsätta med 9:ans uppgifter! när ja nu läser så får ja tanken att ändra mig lite. Skrev innan att det är för mycket krav o press på unga i skolan. Jag tycker fortfarande det i många fall... men nån skrev att det knappast var i skolan pressen låg .. måste hålla med lite.. hela samhället gäller det ju så klart! | ||
lelou - Ej medlem längre | 2006-10-07 09:36 | |
Den press som finns på ungdomar finns förmodligen inom deras egen krets, pressen att se bra ut, att ha kille/flickvän, att ha de senaste märkeskläderna mm.....och den pressen har nog alltit funnits även om det idag, med denna kroppshysteri framförallt för tjejer, har eskalerat totalt. Den press unga känner idag kommer inte från skolan mao, vilket den borde göra. Tänker man mer på betyg och skola, så hinner man inte fokusera så hemskt mkt mer på utseende och bröststorlek.... i de länder där utbildning är lika med ett drägligt liv överhuvudtaget, där fokuseras det otroligt mkt på att skaffa sig just kompetens och utbildning, att få dåligt på en tenta finns inte i deras böcker. Visst kan man vara mån om andra saker än enbart skola, men nog borde den ligga högre på listan över saker som är "VIKTIGA" i en ung människas vardag? Lustigt nog spekulerar jag i om förklaringen ligger en hel del i att vi just har det sociala skyddsnät som vi har i Sverige, att slappa igenom sin skolgång ger obetydliga konsekvenser om man jämför det med många andra länder. Här går det!..vilket är helt sjukt synd, vårt skyddsnät är unikt och viktigt, för människor som verkligen behöver det. Tyvärr ger det onekligen också en signal om att "gör du inget själv, så gör vi det åt dig". | ||