Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående21 323

Forumkategorier

Användare Inlägg  
markoolio5 - Ej medlem längre2018-05-10 23:05
Antal inlägg: 1825

MPV - jo, ca 10 cm, rika på blad. Inga blomskott, dock bladskott och dem har jag knipsat idag (efter två veckor). Manzano är sorten, vet inte om den avviker från andra när det gäller sticklingar.

MPV2018-05-10 23:39
Antal inlägg: 9

har du tagit bort alla bladen? låt iaf ca två vara kvar. Och sätt dem varmt och ljust. Fönster kan ha drag. Men ha tålamod, det kan ta långt tid. Märkte att min habanero tog god tid på sig. Alla tar sig ju inte heller, så håll modet uppe och prova igen :)

markoolio5 - Ej medlem längre2018-05-11 07:55

Nejdå, det är nog tio blad på varje stickling, knipsade bara bort skott för nya blad så att växtkraften inte skulle hamna där istället för på rötterna. De står på köksön, så varmt men inte stekande som på fönsterbänken.

Mormodern492018-05-11 10:12
Antal inlägg: 8354

Mycket trevligt att se filmen från din trädgård Markoolio . Du verkar vara mycket intresserad av det du gör , lycka till !

markoolio5 - Ej medlem längre2018-05-11 20:12

Fast jag var det inte för ett halvår sedan, bara gör det bästa jag kan utifrån de förutsättningar jag har :)

kryddeluntan2018-05-11 20:54
Antal inlägg: 12360

Jättebra film med jycken. Du har verkligen åstadkommit mycket :-)

markoolio5 - Ej medlem längre2018-05-12 20:17

Idag tittade hjärtbladen från isbergssallaten upp :)

vigren2018-05-29 23:15
Antal inlägg: 1146

Någon som vet om chili och paprika behöver "tjuvas" precis som en del tomatsorter?

Nybörjare på dessa ...

Lill-IT2018-05-30 22:50
Antal inlägg: 31493

Jag har inte tjuvat mina och jag har fått gott om frukter på tidigare år.

vigren2018-05-31 18:26
Antal inlägg: 1146

Ok, tack Lill-IT!

markoolio5 - Ej medlem längre2018-06-09 21:26

En av de två blåbärsbuskarna kippar efter andan, sönderbränd av torkan och solen trots riklig vattning varje dag.

Av de tolv gurkplantorna (resten gav jag bort) lever alla och växer så det knakar, två av dem har gått i blom idag, och flera är på gång.

Har gallringsskördat späda blad av tätsådda isbergssallatsblad och lät dem bli en del av dagens måltid i övrigt tillagad på nyinförskaffad stekhäll över öppen eld, plockat och avnjutit en handfull jordgubbar också.

En magisk känsla för en f.d. lägenhetsmänniska att låta trädgården hamna på tallriken.

För övrigt knatade en liten igelkott omkring i köksträdgården tidigt i morse, vilket bara fick mig att le. Så söt!

ttiittii - Ej medlem längre2018-06-10 11:45
Antal inlägg: 37631

Alla sniglar är alkoholister glöm inte en ölburk ute aldrig någonsin dom små asen känner det på 200 meter.
Ta en pet faska klipp av tratten på den stoppa in den i petflaskan tejpa med någon bra tejp runt kanten.fyll med ca 3 dl öl.starkare öl Du tar desto bättre.
Nu kommer det viktigaste eftersom sniglarna ska bort från din trädgård så ska Du ha fällan utanför trädgården .
Så du inte drar dit sniglar till Dig.
Sen får Du släppa sniglarna i ett bra vattendrag så matar Du fisken där .

kryddeluntan2018-06-10 16:34

Låter härligt markoolio, kul att du har lyckats.
Ttiittiis förslag låter inte så dumt. Själv har jag fångat getingar med samma metod, fast då hade jag vatten och mycket honung i flaskan.

markoolio5 - Ej medlem längre2018-06-10 21:45

Ja, vad gäller sniglar trodde jag snigelkanter skulle räcka, men det gjorde det inte. Får testa ttiittiis ölmetod även om den värsta sortens alkoholmissbruk torde vara att ge bort den gratis till skadedjur. Fast jag vet vad en kvarglömd rödvinsflaska kan göra med bananflugor, så varför inte. Förvisso drunknar de, men de dör ju lyckliga :)

Vad getingar anbelangar köpte jag getingskrämmor (Waspinator) för någon månad sedan. Tro det eller ej, har varit befriad sedan dess sånär som på en närsynt jäkel som vände och försvann först några decimeter från skrämman.

ttiittii - Ej medlem längre2018-06-10 22:00

Är getingar ett problem ?

markoolio5 - Ej medlem längre2018-06-10 22:46

Har du blivit stucken så vet du svaret på den frågan ...

ttiittii - Ej medlem längre2018-06-12 17:27

Jag blev getingstucken 1 gång i barndomen.
20 getingbon på dass rör vi inte dom rör dom inte oss.

markoolio5 - Ej medlem längre2018-09-08 14:12

Uppdatering i skördetid :)

Skördat och lagt in gurkor så att burkarna tagit slut, och ännu hänger ett tiotal skördeklara kvar på plantorna. Den största är smått otroliga 33 cm lång med en omkrets på 26 cm (!) och en vikt på 1435 g (!). Kan bli ännu större, men har mjöldagg på bladen så den måste snart plockas innan plantan tackar för sig. Dillen i samma pallkrage som gurkorna blev dock inte långlivad efter att gurkbladen försatt den i evig skugga.

Över 25 kg rabarber har det också blivit från fyra olika skördar. Hälften bortskänkt, en fjärdedel har blivit rabarbervin och en fjärdedel ligger i frysen.

Av purjolökarna överlevde bara fem, resten hade tyvärr ruttnat. Den delade pallkrage med morötterna som blev ca 5 kg.

Sommarförsörjning av krusbär och blåbär som plockats och ätits direkt av både mig och hunden (som dock inte stod för så mycket av själva plockandet). Ett par liter svarta vinbär blev det också, nedfryst i väntan på vad det nu ska bli av dem. Gott om jordgubbar runt midsommar, men de som kom senare blev dessvärre festmåltid för myror istället.

Isbergssallaten stod så pass länge att den blev lite träig att äta, så satte en ny sådd som gick om intet när regnen väl kom, ytterligare en sats är sådd och hjärtbladen har tittat upp.

Chiliplantorna (spansk peppar samt jalapeño) bär frukt nu men det är inte plockdags än, och manzanopepparn ska precis börja blomma.

Rödlöken växte aldrig till sig mycket mer än blasten, men det lilla som fanns är picklat nu och fungerar som smaskigt tillbehör på burgaren. Potatisen som delade rabatt med densamma har ackompanjerat många middagar, ofta foliebakad tillsammans med timjan och oregano från "kryddkragen".

Hallonbuskarna har bara uppnått ca 80 cm höjd, men skvallrar om att det trots allt blir några rosa att plocka under hösten.

Ja, det var väl ungefär det.

Pixiene2018-09-08 14:55
Antal inlägg: 27

Wow, jag får gratulera till en överlag fin första odlingssäsong!

kryddeluntan2018-09-08 17:54

Grattis Markoolio, kul att du lyckades så bra.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?