Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 21 323 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2018-09-30 18:48 | |
krysopras Bra skrivet. | ||
SmålandsMira | 2018-09-30 19:26 | |
Fullt förståeligt att folk väljer att bo så i områden där man har möjlighet. Villainbrotten ökar stadigt. När jag bodde i bostadsrättslägenhet hade vi portkod för att hindra obehöriga att komma in. Antar de flesta lägenhetshus har det så. Vad är egentligen skillnaden om man vill hindra obehöriga att komma in i sitt villaområde? Tycker inte det är konstigt alls. | ||
blankomblank | 2018-09-30 19:43 | |
Krysopras Jättebra inlägg Den fattige behöver inte låsa sin dörr. Inte på dagtid i alla fall | ||
igne | 2018-09-30 19:54 | |
"När vi ser på området runt Poppel Park och andra närliggande gator i Onsala i nutid visar inte brottsstatistiken någon skillnad på inhägnat område eller inte. När vi tittar på Poppel Park och närliggande områden från åren 2014-2018 visar inte heller det någon skillnad i anmälda brott.” www.expressen.se/gt/...ko m-murar/ | ||
Der Eimer - Ej medlem längre | 2018-10-01 07:53 | |
Jag bor i vad man förmodligen skulle räkna som ett gated community om det hade varit i Sverige. Beväpnade vakter och ingen kommer in i husen eller garagen utan att passera en bemannad grind eller en bemannad reception. Bilar kommer inte in på området, men vem som helst kan knalla in på "torget" om man parkerat någon annanstans, fast det är vakter där hela tiden och håller lite koll på ett artigt sätt. Att det finns här är ironiskt med tanke på att det är typ världens näst säkraste land när det kommer till att bli utsatt för brott, i en mycket säker stad, och i det redan säkraste området... Men men. Hur som helst ser jag Gated Communities som ett symptom, och jag tycker att det är idiotiskt att bli arg på symptomen. Ska man bli arg på något så är det väl anledningen till att folk väljer dessa områden för att känna sig trygga. Ingen vill väl bli ett brottsoffer? | ||
magnusito | 2018-10-01 08:56 | |
En mycket tråkig och allvarlig utveckling. Skapar inte större trygghet heller, bara rädsla. | ||
Gonno | 2018-10-01 09:35 | |
hemsk utveckling och inget som kommer att skapa trygghet större avstånd minskar förståelsen för andra, vilket skapar motsättningar | ||
krysopras | 2018-10-01 10:38 | |
Jag har inte det minsta intresse av att förstå den som bryter sig in hos mig och tar mina grejor. Jag förstår att de vill ha det som är mitt, men det vill ju jag också. Folk på landet har svårt att åka hemifrån, även om det har blivit bättre efter gränskontrollernas införande. Det kommer tjuvar och stjäl allt från diesel till maskiner. Försöker du själv ta fast tjuven så riskerar du själv fängelse för olaga frihetsberövande om tjuven inte fälls i domstol. www.metro.se/artikel...C3 %B6vande Den här sortens tjuvar är ofta inte hemmahörande i grannskapet, varför du inte frotterar dig med dem och blir bästis även om du går ut och försöker skaffa vänner på marknader. Den i det närmaste debile Alex Schulman försöker i Expressen inbilla folk att det är busringning på dörren (iofs nog så besvärande, se Rödeby) eller ungar som pallar äpplen som föranlett "de rika" att erfterfråga en gated community i Gnosjö. Annika Strandhäll tyckte att hans krönika var mycket tänkvärd. Det är den, men inte så som hon menar. Den är tänkvärd för att den visar vilken underlig verklighetsuppfattning mycket förmögna, bortskämda innerstadsstockholmare är behäftade med - och vilka gigantiska plattformar för att uttrycka sina verklighetsfrämmande hugskott de har tillgång till. | ||
blankomblank | 2018-10-01 10:38 | |
Jag har bott i ett utanförskaps område 2001 som bla hade texten ”knulla alla svennar” sprejad när man kom till kvarteret. Vi var väldigt få svenskar som bodde där och jag kände mig inte speciellt trygg tack vare de blickar jag fick av vissa. Det var bla då jag köpte mitt första överfallslarm och utfällbar batong. Har aldrig behövt använda dem förresten. Bodde där 6mån, höll mig inne mycket sent på kvällarna, tog taxi till porten och flyttade sen till ett mer svenskdominerat område. Träffade naturligtvis många fina människor i mångfaldsområdet som var väldigt glada att jag bodde där, de ville naturligtvis ha fler svenskar i området, men närvaron av kriminalitet och trist kvinnosyn blev för mycket för mig iaf. Kanske skulle jag stannat och jobbat med integrationen som är allas ansvar som många påpekar här?... Har ni själv bott i något liknande område? Jag tror dessutom det är värre idag. Sist jag besökte (2016) för att visa vart jag bott vågade vi inte kliva ur bilen kl19 då det samlades arga unga män närmare och närmare bilen. Två såg vi höll i stenar. Dessa Gated communitys som styrs av grupper med unga kriminella kanske är ett större hot mot vårt samhälle? Trygghet må vara en känsla, men alla har rätt att känna den. Det är grundläggande för oss människor. En del finner det i lyxiga låsta kvarter, andra i byar med stor samhörighet. Låt oss inte skambelägga de som söker trygghet utan istället bekämpa det som får oss att känna oss mindre trygga. | ||
SA2012 | 2018-10-01 11:58 | |
@ Mormodern49 Vad anser du själv om Gated communities? Jag tycker att man bör skriva något själv när man skapar en ny tråd och kanske själv besvara frågan du har ställt inledningsvis. | ||
magnusito | 2018-10-01 12:11 | |
Jag bor i ett välbärgat område i Stockholm. Så jag kan inget säga om att bo i utanförskapsområde OM n u inte detta också kan beskrivas som ett sådant...:) ). Här finns en facebookgrupp som kallas gransams Norra Ängby Bromma. Den bildades för att vi skulle hjälpas åt att nattvandra som föräldrar, hålla koll, skapa ett tryggare och bättre område. I takt med tiden har gruppen blivit allt mer paranoid. Så fort en människa rör sig på en gata och om vederbörande inte ser "Brommaaktig ut (d v s för det mesta utländsk) så slås det på stora trumman. Se upp, håll koll o s v. Jag tycker det börjar urarta. Gruppen skapar mer rädsla än den förebygger. Det är en farlig utveckling. Det är också intressant att se att om någon unge som förväntas komma utifrån har typ sparkat på en papperskorg så blir det ramaskri. Däremot när de egna ungdomarna svinar ner efter fester i villan och drar till stan med tomflaskor och all möjlig skit strödda längs med vägen, då finns det tusen ursäkter till detta beteende. Nej, det blir mer och mer vi och dem. Otäckt! | ||
Mormodern49 | 2018-10-01 13:07 | |
Jag håller med Blankomblank ! Allt utom att jag själv har bott i ett utanförskapsområde . Men det övriga instämmer jag i . Räcker den åsikten SA2012 ? | ||
SA2012 | 2018-10-01 14:32 | |
Att fråga om det räcker, det var i spydigaste laget tycker jag. Det är väl för att man inte bara ska slänga ur sig frågor i trådstarter, utan också ha lite mer innehåll och resonemang. Det är därför det finns regler om det... Ur Forumreglerna: * Motivera dig och skapa inte meningslösa trådar eller inlägg. Vill du få igång en diskussion räcker det inte med att fråga "vad tycker ni om XXX?". Ta initiativet själv och berätta varför du gillar/ogillar just det. Att svara med endast en mening eller ord är inte heller kul för någon att läsa. Man får plats med ganska mycket i ett inlägg så låt även bli att dela upp ditt inlägg i fler trådar. Trådar som urartar till chatrum kommer att låsas. | ||
Mormodern49 | 2018-10-01 14:47 | |
Bra att du följer reglera då ! Sen återgår vi till ämnet punkt . | ||
krysopras | 2018-10-01 17:07 | |
Klart att gated communities skapar mer trygghet - för dem som bor där. Jag vet inte varför gated communities skulle skapa problem för dem som inte bor där. Möjligen för att målgruppen blir något mindre för tjuvar och rånare och utrymmet lite mindre för vandalers och gatugängs verksamhet, så att det blir större risk för dem som inte bor i gated communities att bli utsatta. Många här verkar tycka att gated communities är förkastliga - grattis, kan man väl säga då, ni kommer inte att tvingas bo i dem. Era skattepengar kommer inte att finansiera dem. Kanske får polisen mer tid över att bekämpa brott om en del människor låser om sig och således inte exponerar sig? Väldigt många, i synnerhet äldre och kvinnor, tillämpar redan självinlåsning för att slippa bli utsatta. Är det också moraliskt förkastligt eller är det ok eftersom det inte är "de rika" som gör det? "De rika" är för övrigt en mycket mystisk grupp, Alex Schulman från Östermalm tycks inte definiera sig som en av dem. Jag antar att det är det internationella storkapitalet som ämnar bosätta sig i Gnosjö. Gettys och Rockefellers arvtagare. De 1% som äger hela världen. De där onda, ni vet. Indignationen över gated communities tycks främst komma från dem som envist hävdar att Sverige är som det alltid har varit samtidigt som att det aldrig har varit tryggare. Om inte den typen av förnekelse är tecken på ren skräck så vet inte jag. | ||
remvanrijn | 2018-10-01 20:04 | |
Bagarmicke ; Att integrationen måste bli mycket bättre är helt klart det är allas ansvar! Och där har alla partier misslyckats ...men nu finns en majoritet i sverige som kommer att lyckas med tiden Vilka ingår i ditt "alla partier "? även de(n) som hållits helt utanför inflytande ? om ja , hur kan de vara ansvarig ? "men nu finns en majoritet som... " vilken majoritet tänker du på ? och vad menar du med "nu" ? efter valet ?? | ||
remvanrijn | 2018-10-01 20:16 | |
Gonna ; större avstånd skapar trygghet , det gäller i trafiken och allt övrigt ; jag vill varken vara nära eller integreras med dessa , jag vill ha dem långt borta teknikensvarld.se/fr...ge -245306/ ett stort avstånd mellan mina barn och dessa figurer skapar säkerhet , inte otrygghet www.expressen.se/nyh...ll sammans/ jag vill inte vara nära dessa , än mindre integreras , jag vill ha dem väldigt långt borta | ||
janne121212 | 2018-10-01 20:44 | |
Bra formulerat till Schulmann och er andra som gnäller över fenomenet och som varit med och bidragit till dagens situation. "Verkligheten är att Alex gated communities (grindsamhällen för oss som talar svenska och är bildade) hittar man överallt i Stockholm, med låsta trapphus, låsta innergårdar och låsta garage. Skillnaden mot Gnosjö eller andra delar på svensk landsbygd är att i Stockholm finns det faktiskt polis, som kan dyka upp med kortare inställelsetid än 3-4 timmar när något väl händer." cornucopia.cornubot....ga r-i.html | ||