Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 50 |
Mobilspel
Pågående | 21 231 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
veggie_d | 2006-11-16 14:26 | |
Det vore intressant att se resultatet av en anonym omröstning bland riksdagens socialdemokrater i den här frågan.. jag skulle kunna sätta en rejäl slant på att majoriteten egentligen tycker att det är bra, men att de inte vågar säga det eftersom man i princip är persona non grata om man vågar sätta sig upp mot Ledaren. Och än en gång: de som ser det som en förbättring är de som har förstått vad A-kassan är och alltid har varit till för. Jag förväntar mig inte att sossesektens hjärntvättade följare ska förstå, ni har ju aldrig tidigare gjort er kända för att vilja tänka själva så det kommer ni nog inte göra i opposition heller. Ett klockrent exempel är ju när du säger att "det fick ganska bra för Sverige innan valet också".. några år till med S vid rodret så hade vi haft ett totalhavererat socialt skyddsnät, där ingen får någon hjälp eftersom pengarna sedan länge är slut, istället för att alla som behöver får lite hjälp. Skygglapparna av nu, så ska du se att det är på väg åt rätt håll. | ||
LasseBjörn | 2006-11-16 14:40 | |
Jag hävdar att merparten av de socialdemokratiska riksdagsledamöterna är bra folk och röstar som de skall, oavsett om det är anonymt eller ej. Antingen har du eller jag rätt där, det kan vi inte få något säkert svar på. Och sedan, varför sätts sig upp mot ledaren, som du skriver, om man anser att denne har rätt? Och de som ser det här som en förbättring är troligen inte arbetslösa. Sen ett litet tips. Du tycks ha två taktiker som du kör samtidigt mot mig, dels att kalla mig hjärntvättad och dels att försöka övertyga mig om att detta nog inte är så illa. Den förstnämna är den du har störst chans att plocka poäng med i det här fallet. | ||
veggie_d | 2006-11-16 15:05 | |
Nå det var ju inte riktat direkt mot din person.. men känner du dig träffad så ok. Och nej, du har rätt i att de arbetslösa säkert inte ser det som en förbättring. Men då är det dags att de lär sig att a-kassan inte är till för att leva på, utan för att de ska klara sig under en begränsad tid tills de fått ett nytt jobb. Och att det inte finns någonting som säger att detta jobb är ens i närheten av att vara liknande det förra, eller i samma stad, eller ens i samma landsända. Och att alla måste vara med och pynta om det ska bli någon ordning i saker och ting.. för du måste väl ändå hålla med om att de allra flesta arbetslösa hellre skulle ha ett jobb än att fortsätta lyfta ersättning? | ||
LasseBjörn | 2006-11-16 15:13 | |
Hånar du en grupp människor, i det här fallet ett helt parti, där jag ingår så bör jag väl känna mig träffad? Självklart vill de ha jobb, vilket de också ska få. Men vill de ha jobb till vilket pris som helst? Ska de tvingas acceptera riktigt dåliga omständigheter och orimligt löner? Jag tycker riktigt illa om att sparka på dem som redan ligger på det här sättet och anser inte att det är rätt väga att gå. Den socialdemokratiska regeringen hade en bra utveckling med minskad arbetslöshet utan att för den skull ta från dem som ingenting har. Och det där med att alla ska vara med och bekosta, det är väl snarare vår sak att föra fram. Det är ju inte vi som sänker skatter för dem som redan har mer än de kan göra av med och finansierar detta genom att ta från de svaga i samhället. | ||
veggie_d | 2006-11-16 16:09 | |
Ok, jag ber om ursäkt. Ordvalet kändes rätt naturligt bara efter vad Pagrostky kallade er.. Ja! Helt enkelt därför att de inte har något val. Är man arbetslös och uppbär ersättning för det, så har man också en skyldighet att ta "vilket jobb som helst". Det är bara att inse att alla inte kan få ett glassigt kontorsjobb med 45 papp i månaden. Och att det är djupt osolidariskt, både mot andra arbetslösa och mot alla oss andra, att rata ett ledigt jobb för att man inte vill ha det utan hellre går på a-kassa lite till. Socialdemokratins främsta vapen mot arbetslösheten under de senaste åren har ju varit ett ständigt manipulerande av statistik, men en ros är fortfarande en ros oavsett vad Persson föredrar att kalla den. Och vem var det som fick den största skattesänkningen egentligen? | ||
LasseBjörn | 2006-11-16 16:12 | |
Nu behöver du inte överdriva, det blir bara löjligt. Till och med jag inser att alla inte kan få någon form av toppjobb, men extremt lågavlönade skitjobb som idag inte finns av den enkla anledning att de egentligen inte behövs är inget att sträva efter. Och manipulera statistik? Man räknade arbetslösheten enligt den metod som i stort sett alltid använts i Sverige. Nu har den nya regeringen av någon anledning valt att importera någon utländsk variant, oklart varför. | ||
veggie_d | 2006-11-16 16:20 | |
Du menar "plusjobb"? Vem var det som hittade på dem nu igen.. Jo, det hade väl varit OK att räkna på det sätt som vi alltid har gjort. Felet begicks när man sedan jämförde sig med resten av Europa, och slog sig för bröstet eftersom siffrorna visade att vi låg riktigt bra till. Oärligt är bara förnamnet. Ska man jämföra sig med någon annan får man såklart utgå från samma premisser.. men det fattade aldrig den förra regeringen. Den envisades istället med att säga att vi är mycket snabbare än resten, men glömde nämna att vi sprang 60 meter snabbare än de flesta andra sprang 100. Det felet är numera tillrättat, och nu vet du varför. | ||
LasseBjörn | 2006-11-16 16:29 | |
Ja, det är väl en avvägning man får göra hur mycket man kan vinkla saker till sin fördel. Här kanske man gick något över gränsen, men det kan jag inte riktigt avgöra här och nu. | ||
Dyslekso | 2006-11-24 13:13 | |
Hmm...nu har Göteborgs stackars man Johansson gett tydligt stöd för Jämtin, liksom Broderskapsrörelsen. Ser ut som om man börjar ge upp hoppet om Smarrgott Walldröm. Sahlin som jag trodde på ligger som ganska ensam trea. Socialdemonkretins vägar äro outgrundliga! | ||
vulcan | 2006-11-24 16:11 | |
Nåja, det verkar ju åtminstone som att om några månader så: Hela rörelsen av glädje hoppar och skuttar Äntligen har vi fått en ledare med tuttar! Gubbväldet är brutet ända upp i vår topp Nu styrs vi inte längre av nån med snopp | ||
nina733 - Ej medlem längre | 2006-11-24 16:58 | |
*skrattar*.... har du kommit på den själv Vulcan ? *tummen upp* =) | ||
vulcan | 2006-11-24 17:03 | |
Jorå, annars anger jag originalkälla. Min "verskonst" flödar tyvärr bara om jag får vara ironisk eller elak. Den är annars ett arv från mamma som också är duktig på att sätta ihop snälla sånger till folks bemärkelsedagar o dyl. | ||
Dyslekso | 2006-11-24 17:56 | |
Vilken melodi är det? Rönnerdal? | ||
LasseBjörn | 2006-11-24 18:51 | |
Det där var väl inte så speciellt elakt för att komma från dig och handla om socialdemokratin? Har sett betydligt fränare inlägg som uppfyller dessa två kriterier. | ||
vulcan | 2006-11-24 19:46 | |
Har jag skrivit en hyllningsdikt till rörelsen utan att veta om det? Satan! | ||
LasseBjörn | 2006-11-24 19:47 | |
Nu ska vi inte överdriva, men jag blev årtminstone inte i närheten av upprörd utan tyckte nästan att det var lite kul. | ||
vulcan | 2006-11-24 19:53 | |
Allvarligt så tycker jag det vore trevligt för socialdemokratin om man kunde få en partiledare som stämde bättre överens med beteckningen. Jag ogillar starkt det sortens chefsskap som Göran Persson stod för, oavsett var det utövas, och tycker det är beklämmande att så många både i och utanför partiet verkar ha sett det som önskvärda egenskaper för en ledare. I nödsituationer kan det visserligen behövas den typen av styrning, men vare sig politik eller andra verksamheter handlar oftast om nödsituationer. Jag har jobbat under flera överbossar med samma typ av personlighet och chefsskap och i inget av fallen anser jag att det varit positivt för verksamheten. | ||
LasseBjörn | 2006-11-24 19:56 | |
Göran Persson har som de flesta andra vissa starka sidor och en del brister. För min del uppskattar jag exempelvis hans skicklighet som talare samtidigt som det kanske är så att han kör över folk i lite för stor utsträckning. Hur som helst har han uppenbarligen gjort sitt som partiledare och borde insett detta i god tid före valet vilket han nu inte gjorde... | ||
monk - Administratör | 2007-01-04 09:04 | |
Dags att väcka liv i denna tråd nu när alla kvinnliga kandidater utom Mona Sahlin tackat nej till posten. www.expressen.se/ind...p? a=817359 För min del känns inte Mona som något klockrent val, men sossarna verkar ju rätt fast i att nästa partiledare måste bli en kvinna så frågan är vad som händer?!? | ||
SheDeVille | 2007-01-04 14:09 | |
Håller med dig, monk. Jag förstår inte varför det måste vara en redan etablerad rikspolitiker - det måste finnas många duktiga kvinnor inom socialdemokratin ute i landet. Jag hoppas partidistrikten hittar någon lokal juvel som räcker ända fram! Jag hoppas på en kvinnlig partiledare men den bäst lämpade, oavsett kön, bör få uppdraget. | ||