Spelrum
Giraffen25
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade53
Mobilspel
Pågående21 188

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mouche - Administratör2006-12-18 23:13
Antal inlägg: 24193

Den här tråden skapades för att diskutera Hyfs och Folkvett, sarkasm/ironi.

Kan någon förklara för mig vad de sista fem inläggen här ovan har med trådens ursprungliga syfte att göra?

Med andra ord:
Respektera det ämne som trådskaparen önskade tala om!

Mouche

Genie - Ej medlem längre2006-12-18 23:16
Antal inlägg: 177

det är intressant hur denna diskussion bara är på andra sidan och redan lyckats förlöjliga frågeställarens hela problematik.

Genie - Ej medlem längre2006-12-18 23:16
Antal inlägg: 177

ah. mouche hann före mig. =)

pelikanen - Ej medlem längre2006-12-18 23:46
Antal inlägg: 2670

Massor av trådar håller sig inte till sitt ursprungsämne rakt igenom , dessutom ligger inte den här tråden på seriösa ämnen utan i snack. Jag ville med mina inlägg till TomasLeonard svara på hans ironiska inlägg om söndagsfisar och därmed visa att ironi inte alls behöver vara skadligt, inlägget om att felet låg i betraktarens ögon skulle spegla både TL inlägg och trådskaparens. Jag tycker nämligen inte att det är fel med ironi. Vem som ska bestämma om min ironi fungerar eller inte finns det inget svar på. Vissa gillar det man skriver andra tycker illa om det. Vi är ju olika och varför skulle vi inte kunna få vara det? Man kan lägga ner spaltmeter på att tala för eller emot frågeställaren eller så kan man visa vad man tycker med praktik. Det sker i många andra trådar så varför inte här? Jag förlöjligar inte trådskaparen, jag talar bara om min åsikt...PÅ MITT SÄTT. Hur skulle man kunna ställa sig kritisk i den här tråden ö h t? Trådskaparen har enligt min mening redan sett till att man inte får yttra sig på det sätt man själv vill utan vill man skriva i den här tråden så är det bäst att vara snäll och korrekt. Eller hur?

Zizzi2006-12-18 23:57
Antal inlägg: 866

Inte mig emot :-), mer kärlek till folket ;-).

Tufflan2006-12-19 00:21
Antal inlägg: 1254

Jag tror det mesta man tolkar som ironi sällan är menat varken illa eller nedlåtande från den som skrev inlägget. Läser man det som hände i diskmedlestråden så såg jag inget ironiskt eller elakt i Tzarras inlägg och jag blev både förvånad och beklämd över bemötandet han fick där. Nu blev ju det utrett, men poängen är att ofta övertolkar man som läsare beroende på sitt eget humör, och ibland misstolkar man totalt och läser in saker som inte finns där. Elaka och påhoppande inlägg med rena förolämpningar tycker jag ska väck asap, men i övrigt tycker jag nog ändå att det mesta ska kunna rymmas i ett forum så det blir en levande diskussion. Man vet ju aldrig var en tråd eller ett ämne bär hän, även om det sällan blir som trådskaparen tänkte sig kan det bli helt okej ändå.

Man ska i mitt tycke aldrig försöka förbjuda ironi eller andra uttryckssätt, eftersom ingen har tolkningsföreträde så kan man aldrig säga att den som skrev har rätt för han eller hon menade så, eller han eller hon som läste hade rätt för han tolkade så... man får helt enkelt sila stort tycker jag.
Skulle det däremot, och det ser man ju ibland på forum, bli så att en person förföljer en annan med gliringar och plumpa kommentarer i tråd efter tråd så är ju saken nåt annat. Men då handlar det inte om ironi eller humor som misstolkas, utan då handlar det om mobbing, och det är väl nåt helt annat.

Det var mina reflektioner om denna trådens ämne.

pelikanen - Ej medlem längre2006-12-19 01:03

www.betapet.com/inde...am p;page=0 en annan tråd om vett och etikett där åtminstone jag kan se en viss ironi i inlägg från dennna tråds skapare.

TomasLeonard2006-12-19 01:19
Antal inlägg: 1563

Alla är vi kålsupare osv men de största kålsuparna är de som anmäler folk och tar upp anmälningar i forumen.

pelikanen - Ej medlem längre2006-12-19 01:26

Nej de värsta är de som förolämpar och inte kan be om ursäkt för det.

Jarmis2006-12-19 09:14
Antal inlägg: 134

Får faktiskt ta och hålla med pelikanen där. Kasta igelkottar i gummibåt är aldrig bra...

vulcan2006-12-19 09:28
Antal inlägg: 7666

De landar åtminstone mjukt då. Jag kan tänka mig att Djurens vänner skulle bli betydligt mer upprörda om du slängde omkring med dem på det räfflade ståldäcket hos något hangarfartyg.

(OBS: ---> IRONI. TA INTE ILLA UPP NI SOM EV. ÄR MEDLEMMAR I DJURENS VÄNNER. BARN: SPELA ALDRIG NÅGONSIN FOTBOLL ELLER NÅGOT LIKNANDE MED IGELKOTTAR. VAR RÄDD OM VÅR NATUR!)

Zizzi2006-12-19 10:01

Pelikanen, så du tycker mitt inlägg i tråden du hänvisade till hade en viss ironi?
Det enda liilla ironiska jag skrev var till Nina73 när jag skrev "skulle det passa fröken?" och , javisst, där hade jag kunnat sätta mig på händerna och låtit bli att skriva något alls, men jag gillar inte när folk snoppar av en diskussion med orden "att problemet är ett i-landsproblem" bara för att de inte tycker det är värt att diskutera.
Det fattar vi ju alla att det mesta vi diskuterar på detta forum och liknande inte är problem som har en avgörande roll för världen i övrigt , så varför ironisera om det banala i diskussionen, det är väl bara att låta bli att lägga sig i då?

Men om du söker efter ironi så titta så på Andi E:s inlägg i samma tråd.
DÄR har du en som använder ironi för att förlöjliga mig, men du kanske tycker att min rad var värre iaf?

Dyslekso2006-12-19 11:22
Antal inlägg: 8945

Andi E är kul. Det är inte du. Tyvärr.

hugokolbaz2006-12-19 11:36
Antal inlägg: 665

Sluta sätt dig på händerna Zizzi. Sluta vara så duktig och korrekt jämt. Du har uppenbarligen aggressioner som ligger och gror. Ut med det. Jag lovar att personer som vågar skriva sarkastiskt och med bett kan ta emot detsamma.

Dille - Ej medlem längre2006-12-19 11:58
Antal inlägg: 218

Allmänt hyfs och folkvett..

Skall man ha i måttliga mängder!!!

Zizzi2006-12-19 12:08

Dyslekso, du och jag har nog olika uppfattning om vad som är kul.
Jag upprepar det jag skrev i mitt första inlägg :
"Humor = befriande men sarkasm och ironi = kränkande."
Kanske om Andi inte hade satt in mitt namn i sitt "roliga" inlägg hade jag inte sett det som kränkande, men i och med att mitt namn var där så ansåg jag att han gjorde sig lustig över mitt förslag i inlägget innan och det anser jag är kränkande.

hugokolbaz: Jag vill verkligen inte vara en aggresiv människa, jag KAN omöjligt vara det, då måste jag leva om mitt liv och det går ju inte.
Jag trivs med hur jag är, det är andras aggressioner som jag inte trivs med.

Dyslekso2006-12-19 12:34
Antal inlägg: 8945

Jag skulle säga att du bär på rätt mycket dold aggressivitet om du så lätt känner dig kränkt.

Gapskrattet är befriande och ironi är det inte, det kan jag hålla med dig om.
Ironisk humor är mer distanserande än annan humor, och personer som saknar distans till sig själva och livet brukar ha svårt för den typen av humor. Barn förstår ju t ex bara den allra enklaste formen av ironisk humor.

hugokolbaz2006-12-19 12:37
Antal inlägg: 665

Om man uppfattar tzarras inlägg om tablettdelning som oerhört kränkande och brusar upp så att man nästan spricker, då har man kraftiga agressioner djupt nergrävda. Eller så behöver man en kraftig omkalibrering av sin ironiradar. Kanske är det din "Humor = Befriande" som skall vara "Humorbefriad" om Andis inlägg ses som kränkande.

pelikanen - Ej medlem längre2006-12-19 12:57

"Har ni tänkt på hur bittra folk i allmänhet är? Det är skrämmande!"

JAG TYCKER INTE FOLK I ALLMÄNHET ÄR BITTRA!

"Väldigt många lägger ner tid varje dag åt att kommentera saker, tänka negativt, och vara allmänt elaka."

HÄR HAR DU JU SJÄLV LAGT NER MASSOR AV TID PÅ ATT VARA NEGATIV.

"Folk verkar gillar att uttrycka sitt missnöjde, och jag har en gnagande misstanke att det ligger mer bakom än vad ögat kan se."

DU GILLAR DEFINITIVT ATT UTTRYCKA DITT MISSNÖJE OCH SOM DU SER VERKAR NÅGRA HÄR I TRÅDEN HA UPPFATTAT ATT DET FINNS NÅGOT BAKOM.

"Förnuftsmässigt så förstår jag ju att jag inte borde bry mig om kommentarerna från de mest bittra, eller sarkastiska personerna, men känslomässigt fattar jag det inte."

DET ÄR NOG DÄR SKON KLÄMMER. ATT BLI UPPRÖRD KÄNSLOMÄSSIGT ÄR INTE FARLIGT. ATT BLI RENT FÖROÄMPAD KAN JAG HÅLLA MED OM ÄR JOBBIGT MEN DÅ FÅR MAN ENDERA TÄNKA ATT DET DÄR RÖR INTE MIG ELLER SÅ FÅR MAN ANMÄLA DET. ATT BLI UPPRÖRD ÖVER ANDRA MÄNNISKORS ÅSIKT ELLER SÄTT ATT FRAMFÖRA SIN ÅSIKT SÄGER MER OM DIG ÄN OM DEM.

"Hos mig går det rakt in och gör både ont men gör mig också arg och irriterad. Jag har kanske missat att tonen (inte bara på detta forum) helst ska vara ironisk. Varför har jag ännu ej lyckats räkna ut.
Kanske vill dessa personer få "poäng" genom att få några råflabbare på sin sida, kanske tror de att ironi och sarkasm är ett sätt att visa sitt intellekt, men på ett nedvärderande sätt."

DU VISADE INTE SÄRSKILT MYCKET EMPATI MOT NINA73 NÄR DU FRÅGADE OM DET SKULLE PASSA FRÖKEN. NU SÄGER DU ATT VISST BORDE DU HA SATT DIG PÅ DINA HÄNDER DÅ, MEN DU GJORDE INTE DET, DU SKREV PRECIS VAD DU TÄNKTE OCH PÅ DITT EGET SÄTT. ATT DU "INTE GILLAR" VAD HON TYCKER OCH FÅR UTTRYCKA DET PÅ DET SÄTT DU BEHAGAR ÄR ALLTSÅ OK I DINA ÖGON, MEN OM NÅGON GÖR DET MOT DIG SÅ ÄR DET FÖRKASTLIGT. DETTA ÄR ETT IHÅLIGT RESONEMANG SOM DU SÄKERT FÖRSTÅR. ATT UPPFATTA EN TON I DET SKRIVNA ÄR KANSKE OCKSÅ EN KONST. OCH FÖRSTÅR MAN DEN INTE SÅ KAN MAN INTE ALLTID SKYLLA PÅ SKRIVAREN. JAG UPPFATTADE T EX EN OTROLIGT ROLIG, GENOMTÄNKT OCH INTELLIGENT TON I ANDI E:s INLÄGG. DET VAR FULLKOMLIGT LYSANDE OCH JAG SKRATTADE GOTT, DOCK RÅFLABBADE JAG EJ. JAG KAN INTE UPPFATTA NÅGON SOM HELST AGGRESSION MOT DIG PERSONLIGEN I DET INLÄGGET. HAN HAR BARA ANVÄNT DITT NICK EFTERSOM DU SJÄLV ANVÄNDE DET I INLÄGGET OVANFÖR. HAN IRONISERAR INTE ÖVER DIG I FÖRSTA HAND UTAN ÖVER ÄMNET. DET KAN HÄNDA ATT DU UPPFATTAR ILSKA MOT DIG PERSONLIGEN MEN I SÅ FALL FINNS DET SOM RESULTAT AV TIDIGARE MENINGSUTBYTEN NI HAFT OCH ÄR NÅGOT SOM KANSKE BARA DU KAN KÄNNA.

"Jag har svårt att tro att man hittar så mycket empati hos dessa personer, för i sin jakt på uppskattning från likasinnade så bryr de sig inte om vilka de trampar på."

DET ÄR FÖRSTÅS OMÖJLIGT FÖR DIG ATT VETA VILKA SOM HAR EMPATI OCH VILKA SOM INTE HAR DET GENOM ATT AVLÄSA NÅGRA INLÄGG HÄR I FORUMET. ATT MAN SKULLE SKRIVA SINA INLÄGG HÄR ENBART FÖR ATT FÖRSÖKA VINNA UPPSKATTNING ÄR EN ÖVERDRIFT. DET FINNS INSLAG AV DET, SÅ ÄR DET JU MED OSS MÄNNISKOR. VÄLDIGT FÅ SKULLE UPPGE ATT DE ALDRIG VILLE HA NÅGON UPPSKATTNING FÖR VAD DE ÅSTADKOMMER, MEN DET FINNS ÄVEN ANDRA SKÄL TILL VARFÖR MAN SKRIVER I ETT FORUM. MAN KANSKE VILL SE OM ANDRA HAR TÄNKT PÅ SAMMA SAKER ELLER SÅ VILL MAN BARA VARA ROLIG. FÖR MIG ÄR DET DE ROLIGA INLÄGGEN SOM GÖR ATT JAG FORTSÄTTER ATT LOGGA IN HÄR. DET KAN IBLAND SLÅ ÖVER, EN ELLER ANNAN GÅNG, MEN FÖR ATT FÅ NÅGON HUMOR ALLS SÅ FÅR MAN TA ETT OCH ANNAT SKRÄP SOM INTE SLÅR SÅ VÄL UT.

"Jag antar att många tar ut sin besvikelse och bitterhet genom att förlöjliga andra människor och det är skrämmande.
Vad finns det för anledning vara så full av hat enbart för att någon tydligen haft en egen åsikt?
Acceptera andras åsikter utan hån och förnedring."

DU TALAR SÅ EMOT DIG SJÄLV HELA TIDEN ATT DET NÄSTAN BLIR KOMISKT. KANSKE ÄR HELA DITT INLÄGG JUST EN IRONISK SARKASM? DET VORE I SÅ FALL UNDERBART OCH DÅ FÅR VI ANDRA STÅ HÄR MED LÅNG NÄSA.

"Ironins konst är svår och förutsätter att budskapet är uppenbart för båda parter. Eftersom kroppspråk och tonläge är viktiga komponenter, så fungerar ironi dåligt i skriftlig form.
Sarkasm är ännu värre."

IRONI OCH SARKASM BEHÖVER INTE VARA UPPENBAR FÖR BÅDA PARTER DEN KAN LIKAVÄL VARA UPPENBAR FÖR BARA SKRIVAREN OCH TREDJE PART. DEN ÄR ETT VAPEN SOM MÅNGA STORA ANVÄNT FÖR ATT PEKA PÅ T EX ORÄTTVISOR ELLER MAKTMISSBRUK. DEN FUNGERAR INTE ALLS DÅLIGT I SKRIFTLIG FORM. ÄR MAN EN DRABBAD SÅ FÖRSTÅR MAN DEN SÄKERT UTAN VARE SIG KROPPSSPRÅK ELLER TONLÄGE.

"I Nationalencyklopedin defineras sarkasm som ett "yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik" sarkasm är då en extra bitsk och nedvärderande form av ironi.
Humor = befriande men sarkasm och ironi = kränkande."

NEJ NEJ NEJ, HUMOR KAN OCKSÅ VARA BITSK OCH IRONI BEHÖVER INTE VARA KRÄNKANDE MEN DEN INNEHÅLLER SJÄLVKLART ETT BUDSKAP OCH EN KRITIK. DU KANSKE FÖREDRAR ATT MAN SÄGER KRITIKEN TILL DIG RÄTT UT? ELLER DET TROLIGA ÄR ATT DU INTE VILL HA NÅGON KRITIK ALLS, MEN GER GÄRNA ANDRA DIN.

"Skärp er, ett leende och en trevlig ton GÖR INTE ONT, det kallas vanligt hyfs!Ett stort tack till alla er därute som har vett att uppföra er och vara trevliga, ni förgyller min dag!"

MED VÄNLIGT TINDRANDE LEENDE ÖGON HÄLSAR JAG DIG OCH ÖNSKAR DIG EN MYCKET GOD JUL!

P.S. BER OM URSÄKT FÖR DETTA MASTODONTA INLÄGG. DEN SOM ORKAT LÄSA DET ÄR EN TÅLAMODSMÄSTARE. OCH NI SOM ÄR IRONISKA OCH ROLIGA, TACK FÖR ATT NI FÖRGYLLER MIN DAG!

Pekkis2006-12-19 13:00
Antal inlägg: 1173

Oj, pelikanen, det var ambitiöst =)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?