Spelrum
Giraffen | 3 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 21 117 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
emmanent | 2007-03-10 13:44 | |
Kanske är intressant för dig att veta att om utseende är viktigt för dig, så framstår du inte i särskilt fördelaktig dager just nu, är jag rädd. "Beauty is in the eye of the beholder", som sagt, och bara för att jag tycker att rasism och sexism är tämligen förfulande så behöver det ju inte betyda att alla gör det, är väl kanske en tröst för dig! Så ta inte alltför illa vid dig. | ||
lelou - Ej medlem längre | 2007-03-10 14:14 | |
kvinnodag hit o dit. jag är innerligt trött på dessa dar. Finns det nån mans dag eller invandrardag? | ||
SheDeVille | 2007-03-11 02:37 | |
Kvinnodagen är ju en manifestation om att kvinnor ska ha samma rättigheter som män. Det går ju inte att komma ifrån att det fortfarande inte är jämlikt mellan könen. Invandrardag finns väl inte men invandrare som blivit svenska medborgare firas ju på nationaldagen, det finns särskild dag mot främlingsfientlighet och rasism (den 5 december - en dag som 5i12-rörelsen "skapat". Det handlar ju om att särskilda dagar för att rätta till de snedbalanser som finns eller de orättvisor som finns här i Sverige och i världen i övrigt. Är det så himla konstigt? Det bästa vore ju om vi slapp ha särskilda dagar p g a orättvisor - det kan vi ju först när alla är jämlika och blir schysst behandlade. Men jag tror att det kommer att finnas ett behov av att ha vissa dagar kvar - för att minnas. Vissa saker måste vi minnas för att vi inte ska begå samma dumheter som tidigare. Vi människor glömmer vissa saker alldeles för fort. T ex så ska nog Förintelsens dag finnas för alltid - det är en sådan fruktansvärd sak att den får vi aldrig glömma! | ||
lelou - Ej medlem längre | 2007-03-11 02:48 | |
Jag förstår att det finns dagar. Men om man ska dra det längre, så borde varje tragisk händelse, varje folkgrupp osv osv få en egen dag. Och alla dessa dagar borde firas/uppmärksammas. Inte sant? Viktiga saker som inte bör glömmas bort, borde kunna uppmärksammas utan speciella dagar. Aktivt arbete för och omkring viktiga samhällsfrågor. En dag rättar inte till något? Det känns mer som att folk kan lätta på sitt dåliga samvete genom att ge något "en dag" , den dagen tar vi o tittar på programmen och skänker detta en tanke, sen återgår vi till vårt. Det är inget engagemang, bara en prick i vårt samhällschema på att vi minsann uppmärksammar viktiga saker med en dag. Nä sry. Jag tror inte på "dagar" . | ||
lelou - Ej medlem längre | 2007-03-11 02:51 | |
tillägg: Förintelsen har en dag. Det var en fruktansvärd händelse, det vet jag. Men har vi fler dagar för de tusen andra hemska händelser människor drabbats av ut i världen? Har vi nån dag för de ihjälgasade kurderna? obs... jag jämför inte. Men vem bestämmer vilken händelse som är viktigast? Människoliv är människoliv. | ||
SheDeVille | 2007-03-11 11:28 | |
Jag tror jag förstår vad du menar Lelou och håller också med dig om att de här speciella dagarna inte räcker utan det måste också föras en daglig kamp för att komma tillrätta med orättvisor etc. Men de här särskilda dagarna sätter ett extra fokus på frågorna och gör att det ändå når ut till även de som inte kanske bryr sig så särskilt mycket annars i olika frågor. I dagens stressade samhälle tror jag att det är bra med "dagar" - just för att vi inte ska glömma bort. Sedan till ditt resonemang Lelou om vem som bestämmer vilken händelse som är viktigast - det är ju ingen tävling som handlar om vem som har/haft det värst. Jag vet inte hur många olika grader det finns i helvetet och det är inte heller intressant. Det finns så många människor som burit och bär sig så illa mot andra människor så det placerar dem som oförskyllt drabbats i helvetet: - Judar och romer under andra världskriget - Bosnier m fl under kriget i forna Jugoslavien - Kurderna i Halabja - Chile, Vietnam, Korea, Ungern, Somalia, Sydafrika, Libanon m fl länder - Abu Ghraib-fängelset Ja jag kan inte räkna upp dem alla men det är sådant som hänt i min livstid - vår livstid trots att vi är så förbaskat "upplysta", trots att vi inte borde låta sådant hända.. Andra som skickas till "helvetet" är de som misshandlas av sina närmaste (och okända emellanåt) - de flesta är kvinnor och barn men icke att förglömma att det finns män också i denna grupp . Alla som utsätts för våldtäkt och sexuellt utnyttjande - de flesta av någon de känner och som ofta betydde en del för deras trygghet och det är inte bara kvinnor i denna grupp med brottsoffer. Vi ska inte heller glömma Fadime, Pela och Abbas som råkade förälska sig "fel person" (med s k hedersmord som följd). Jag kan inte räkna upp alla för det finns så mycket ondska. Var och en av dessa (och delar av deras familjer) har utsatts för oerhörda trauman som säkerligen stulit deras liv, deras trygghet för de som överlevt rent kroppsligen. De har alla fått ett eget litet helvete och det finns ingen anledning att gradera deras grad i helvetet. Anledningen till att de hamnat i helvetet är ANDRA människor med avsikt att skada. Det finns andra händelser som är hemska men där det inte finns någon människa som med vilje gjort något för att ställa till ett helvete; t ex Estoniakatastrofen, Tsunamin. De drabbade där har också sitt helvete liksom "Eva Svensson eller Kalle Karlssons" familjer efter deras tragiska död i bil-, tåg, - eller bussolycka. Vi kan inte ge alla en egen dag officiellt - för dagarna räcker inte till det. Men alla dessa människor eller de brott de utsatts för uppmärksammas på någon dag och precis som du säger Lelou är det viktigt att man minns dem även andra dagar på året och att man försöker göra något åt det som är problemet. Tillbaka till kvinnodagen - jag vågar säga att mer än hälften av de drabbade är kvinnor och särskilt utsatta. Jag förstår inte varför det skulle vara så fel att en dag på året sätta särskilt fokus på det som är fel i samhället, det som är i obalans etc. Jag tycker det är futtigheter att argumentera med; Var är mansdagen? Var är den och den dagen? Varför ska dom ha en dag men inte andra? Det blir lite som "Varför får Pelle äta godis varje dag, vara uppe länge på kvällen, få Lacosteskor och Henry Lloydjacka men inte jag?" | ||
SheDeVille | 2007-03-11 11:36 | |
Ett litet tillägg även från mig: Min PERSONLIGA upplevelse är att de som alltid efterlyser varför man inte upmärksammar B när man uppmärksammar A och liknande är de som inte engagerar sig och som på så sätt rättfärdigar sig. | ||
SheDeVille | 2007-03-11 11:42 | |
Jag skapar en tråd som heter Vi får inte glömma.. under seriösa ämnen (där f ö denna tråd egentligen skulle ha funnits från början). Där kan man minnas allt från förintelsen till Bobby, Fadime eller någon vi känner eller känner till som drabbats av mänsklig ondska och hedra dessa. | ||
lelou - Ej medlem längre | 2007-03-11 12:05 | |
Jag förstår det du skriver och jag håller med om väldigt mycket, du skriver bra. Nej det är ingen tävling om vem som haft det sämst osv, självklart inte! Jag argumenterar inte, jag tycker så. Att ha dagar för alla saker funkar inte nej. Men jag äcklar mig på när de håller alla lyxiga galor för att svensson ska kunna lätta sitt samvete och ge en slant åt ett flyktingläger i Afrika , när samma svenssson går till jobbet dan därpå och snackar skit om de flyktingar som kommer till Sverige. = Jag tror inte att dagarna ökar förståelsen, engagemanget. Dagarna ska bara finnas i ett civiliserat sammhälle känns det som. Västsvärldens sätt att bry sig, här vi har bevis på det, en dag :) Jag beundrar folk som gör något i praktiken, inte på såna som mig som får ett sms "grattis på kvinnodan?" . Ja tack, nu ska jag sätta mig vid datorn igen. Om du undrar om jag är engagerad personligen så är svaret rätt uppenbart nej, det är jag inte. Inte i kvinnofrågor. Aja. Vi är överens om problemen, detta med dagarna är en smakfråga antar jag. | ||
SheDeVille | 2007-03-11 12:17 | |
Lelou, jag tror också att vi är ganska överens. Jag blir också upprörd när kvinnodagen riskerar att bli en dag som kommersialiseras och på den dubbelmoral som du beskriver så bra med de galor som finns och där många skänker sin slant (tror att det för många är någon ny form av avlatsbrev det här med galor och insamlingar) men det finns de som verkligen brinner för sin sak när det gäller syftet med galor - t ex Bono i U2 tycker jag är ett bra exempel på det. | ||
Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-03-11 14:15 | |
För er som känner till Förintelsedagen men aldrig deltagit i den - man brukar inte BARA minnas judarna och homosexuella på den dagen. Kurder, afrikaner, dagens mord och dyl INGÅR i minnestalen och liknande. Det är bara det att det oftast finns förklaringar till varför en stam mördar en annan stam i Afrika. Till skilnnad från Förintelsen av judar som än så länge ingen har hittat någon rimlig förklaring än. | ||
Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-03-11 14:16 | |
förklaring till* | ||
SheDeVille | 2007-03-11 14:55 | |
Jag har svårt att förstå ditt inlägg Äppelkatten. Det finns ju nästan alltid något gammalt som man tar till förevändning för att berättiga sitt agerande och i judarnas fall finns det så oerhört mycket historia och fördomar! ALLA mord och folkmord är rena vansinnet och människans girighet och ondska är det som driver utförarna av brotten. Behövs det en annan förklaring? Berättigar en förklaring nåt? Och vem har i så fall den rätta förklaringen? | ||
Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-03-11 20:39 | |
Mitt senaste inlägg var en reaktion på de inläggen vars skribenter anser att kvinnodagen (liksom av Förintelsedagen, hur kan man ens jämföra) inte behövs för att det inte finns minnesdagar för varje folkslag och typ av folkmord. Onska i sig är tyvärr ingen bra förklaring för att lösa problemen och förebygga dem. Oftast är det pengar, religion och annat jordiskt som är inblandat. När något så oerhört ont som Förintelsen hänt så måste man minnas - särskilt med tanke på att det även idag finns grupper och även mindre folkslag som varken känner till den eller accepterar att det hänt. Däremot kan man ju diskutera genomförandet av minnesdagar av typen Förintelseminnesdagen. | ||