Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade76
Mobilspel
Pågående20 222

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Indiga2011-02-09 17:31
Antal inlägg: 80

Hahaha underhållande tråd... Ok, nu ska vi se... Jag är vänster. Jag är snygg. Jag tycker att Carl Bildt är lite sexig... Hur gör vi nu!?

Guldplate2011-02-09 17:40
Antal inlägg: 1212

Snoosy:

Om du lägger ihop citaten med dom inläggen som de svarar på så kanske du hittar ett sammanhang! =)

Det första citatet kom i samband med att du hävda att man inte kan rösta på vänstern av egoistiska skäl. Vilket jag vet att man kan och nämnde en person som jag har träffat och visa på hur han utnyttja systemet.

Det andra citatet kommer ifrån när du prata om att din kompis bara fick 8000kr och att det var inte mycket till liv hon kunde ha för dom pengarna. Detta citatet har du dessutom klippt ner till hälften och endast tagit med den lite ironiska delen. En hint när det kommer till att se att det är ironiskt är smileyn i slutet och ser ut så här ;-). I inlägget stod det också att jag själv ha lyckats fixa hyra, körkort och hoppat fallskärm på såna pengar. Fast samtidigt så är det inte bara ironiskt utan undertonen är seriös i det du citera. Vilket typ av liv förtjänar folk som inte jobbar att leva? Hur mycket förtjänar dom att få till att skapa sig ett roligt liv utan jobb?

Det tredje citatet kom när du mest prata om att högern är egoister och ytliga. Jag gav dig ett alternativt synsätt på politiken. Högern kanske inte är ytligare än att dom kanske värnar hårdare än vänstern om att varje människa har rätt att bestämma över sitt eget liv. Samt att vänsterns sätt att vilja få alla att bidra till de sämre lottade kan innebära att vi alla ska lägga våra pengar och engagemang på saker som våra politiker bestämmer är bra för medmänniskorna. Fast du verkar ha valt att inte ens försöka se de positiva sidorna som högern har.

Och apropå att lära sig läsa ordentligt...

Jag stavar Guldplate med ett U inte ett O. ;-)

linneylou2011-02-09 17:45
Antal inlägg: 4

jag har enbart snygga kompisar ;)

Snoosy2011-02-09 18:06
Antal inlägg: 4273

Men guldplate, på vilket sätt förklarade jag att en vänster aldrig kan rösta av egoistiska skäl? Kolla gärna.

Men guldplate, du drog parallellen med dig själv. Att man får mycket för 8000, att du tagit körkort med hjälp av pengarna.
Beror väl iof under hur lång tid man tar körkortet, men tror nog det handlade mer om att du hade över en hel del av pengarna.
Inte min vän. Hon fick klara sig på 8000 Det inkluderade en hyra på 4000 + el + mat + busskort.
Det blir inte mycket till annat då?

Det är svårt att värna om sitt eget liv om man blir utslängd av försäkringssytemet. För det finns dom som blivit utfösäkrade pga att personer på försäkrningskassan anser att dom har förmågan att arbeta.
Sen när den personen står där utan bidrag så är det inte så lätt att bestämma över sitt egna liv, för det har ju andra redan gjort. Över huvudet på han/hon. Vad händer då? För personen i fråga klarar inte av ett arbete. Och får då gå till sociala istället (Så länge den finns med högerpolitiken vet man ju inte heller?) I vissa fall så får dom flytta hem till föräldrar fast dom passerat 18 för länge sen, eller i värsta fall bli hemlösa.
Så, ditt synsätt om att högerpolitiken låter människor bestämma över sina egna liv fungerar tyvärr inte i alla fall.

Kirgizistan2011-02-09 18:14
Antal inlägg: 1188

Snoosy, nu talar du i nattmössan och är allmänt ute och cyklar.

"Men guldplate, på vilket sätt förklarade jag att en vänster aldrig kan rösta av egoistiska skäl? Kolla gärna."

Här gjorde du det, och jag tvekar inte på att du inte gjort det ett flertal andra gånger i tråden:

"Snoosy 2011-02-08 18:38

Kristallklar, Man är inte egoist om man röstar på vänstern.
Man röstar antingen för att överleva eller för att man tycker att samhället ska ta hand om varandra. Man kan aldrig rösta på vänstern av egoistiska skäl!
Högern röstar man på om man vill ha några tusenlappar extra i fickan. Egoskäl eller okunskap. En del röstar på högern för att känna sig lite fina. "

ramsay - Ej medlem längre2011-02-09 18:15
Antal inlägg: 9204

jag tror att snoosy är en moderat som vill få vänstermänniskor att framstå som totalt vansinniga. bra jobb gör h*n iaf.

Kirgizistan2011-02-09 18:15

Förklara är väl inte vad du gjorde, men här påstår du helt enkelt att en rödfitta inte kan vara egoistisk.

Måns_E2011-02-09 18:18
Antal inlägg: 12023

Snoosy, om du bemödar dig att läsa hela inlägg istället för att rycka saker ur sitt sammanhang så kan du se att jag redan har gett ett antal exempel på "egoistiska" anledningar att rösta rött.

Snoosy2011-02-09 18:19

kirgistan, ja men du hittade ju inlägget. Precis det jag menar.
En vänster röstar aldrig egoistiskt.

Ska ni missuppfatta det också??

Snoosy2011-02-09 18:20

Måns, då nu hoppar du in hr igen. Ja det har du säkert. Men min åsikt är iaf den att man inte är egoistisk om man röstar vänstern. Se det kirdistan citerat.

Snoosy2011-02-09 18:25

kirgistan, några röstar på vänstern för att överleva. För att få allt att gå ihop.
Dem flesta som röstar på vänstern vill ha ett solidariskt samhälle där man tänker på varandra.

Egoism är när man har mycket, men vill ha lite till.

zlipzten - Ej medlem längre2011-02-09 18:30
Antal inlägg: 1466

Att man har mycket och vill ha lite till = girighet.

Egoism = att verka för sina egna intressen, något alla politiska organisationer gör.

//Pekpinnen

Måns_E2011-02-09 18:32
Antal inlägg: 12023

Måns_E 2011-02-08 22:06

"Snoozy slänger ju ur sig all möjlig strunt. Som att inte vänsterfolk röstar för egen vinnings skull vilket såklart är ren rappakalja.

1998 gick de exempelvis till val på maxtaxa på dagis och höjt barnbidrag (detta oavsett inkomst)

2002 gick man till val på bland annat ytterligare höjda barnbidrag och ännu lägre avgifter inkom barnomsorgen (oavsett inkomst)

Naturligtvis har rätt många röstat på sossarna i dessa val för att de gynnas ekonomiskt av det, en del av dessa har dessutom röstat borgligt i de två senaste valen (och har väl knappast blivit varken större eller mindre egoister för det?)

Själv känner jag att det är omöjligt att rösta rött så länge de har inkompetenta ledare. Jag vill helt enkelt inte se Sahlin/Bodström/Östros i regeringsställning. Jag saknar förtroende och tror inte att de skulle göra ett lika bra jobb. Är det egoistiskt?

Det har ju trots allt gått förhållandevis bra för Sverige den senaste mandatperioden, framförallt om man jämför med andra europeiska länder."

Vilket som sagt förklarar att även de som röstar rött mycket väl kan ha det bra och rösta på exempelvis sossarna för att få mer i plånboken eller på vänstern för att de vill jobba mindre (vilket i princip faktiskt är samma sak).

Jag känner till konkreta fall, med personer som har det betydligt bättre ställt än mig, som har röstat på Sossarna p g a att det har gynnat deras ekonomi.

Jag har förövrigt även levt på socialbidrag när sossarna regerade, och mig veterligt så har det inte blivit sämre idag. Redan då var det hårda krav och inte särskilt mycket pengar. Dessutom så tvingades man ut på meningslösa aktiviteter som mest liknade vuxendagis och inte ledde till arbete.

Så nja, jag tycker nog att dina argument haltar betänkligt.

Skugga2011-02-09 18:59
Antal inlägg: 6559

Alltså, Snoosy, dina inlägg säger ju emot varandra hela tiden? Eller uttrycker du dig bara så otroligt otydligt att alla missförstår allt hela tiden? I så fall kanske du borde bemöda dig om att uttrycka dig lite tydligare...

Chewbacca32011-02-09 19:00
Antal inlägg: 274

skugga det snurrar.....

Kirgizistan2011-02-09 19:01

Nu motsäger du dig själv, det är lite svårt att debattera med en person som hoppar från sits till sits, Snoosy.

Vad jag förstår är att du hävdar att en röd röst, oavsett personliga anledningar, alltid innebär andra gott och på så vis aldrig är egoistisk.

Då är jag tvungen att krossa den världsbild du har.

För det första är det din subjektiva åsikt, du har ingen riktig grund du baserar påståendet på, för det andra är är som sagt huvudanledningen till handlingen som avgör om en sak är egoistisk eller ej.

D.v.s om skälet till handlingen är egoistiskt så är handlingen därefter det också.

För det tredje, och detta handlar om politiken, hur kan ett system som gör att slit inte lönar sig, som öppnar dörrar för bottenslam (A.k.a personer som utnyttjar systemet.) att leva på sina grannar inte ses som egoistiskt?

Är det för att det låter andra tvinga sina grannar till att dela med sig (väldigt mycket)?

En blå röst innebär inte att man tar avstånd från att hjälpa sin näste, däremot innebär en sådan röst att man inte låter folk sjunka och lägga sig på en nivå då de kan likas vid parasiter (Jag talar inte om personer som faktiskt är helt oförmögna att arbeta.), dessutom gör en sådan röst arbetet lönsamt så att man slipper ta till med bidrag "för att få allt att gå ihop".

En röst är egoistisk hur den än ser ut.

Så om nu rött är synonymt med kunskap och blått med okunskap, du hävdade nämligen just detta tidigare i tråden, hur kommer sig det då att de som inte får vardagen att gå ihop röstar rött i större utsträckning?

För i min mening innebär kunskap att man helt enkelt vet bättre än att leva utöver sina tillgångar, ju mer man vet om sin situation desto mer kan man göra åt den på egen hand och ju mer kunskap man besitter i form av studier t.ex. desto större möjlighet har man att att just få vardagen att gå ihop utan att ta till med bidrag.

Vad jag menar är att mer kunskap innebär inget/ ett mindre behov av bidrag.

Guldplate2011-02-09 20:14

Snoosy:

Du kan kolla sid 20 kl 18:38 men jag citerar dig gärna.

"Kristallklar, Man är inte egoist om man röstar på vänstern.
Man röstar antingen för att överleva eller för att man tycker att samhället ska ta hand om varandra. Man kan aldrig rösta på vänstern av egoistiska skäl!"

mrperfect2011-02-09 20:29
Antal inlägg: 11437

<----------- Frankensteins Mönster

Guldplate2011-02-09 20:31

Snoosy:

Du skrev:

"Hon fick klara sig på 8000 Det inkluderade en hyra på 4000 + el + mat + busskort.
Det blir inte mycket till annat då?"

4000+500 i el(vilket nog är lite i överkant) + 1500kr i mat (vilket hon bör klara sig bra på) + 500kr i busskort (vilket dom tar för mig här i Göteborg) = 6500kr

Kvar har hon 1500kr till annat.

Hur mycket pengar tycker du en som inte arbetar ska lägga på nöjen?

Guldplate2011-02-09 20:46

Snoosy:

Jag såg lite sent att Kirgizistan redan citerat dig men jag kan citera dig ett par gånger till och som du gärna får förklara.

Snoosy 2011-02-09 18:06
Men guldplate, på vilket sätt förklarade jag att en vänster aldrig kan rösta av egoistiska skäl? Kolla gärna.

Snoosy 2011-02-09 18:19
kirgistan, ja men du hittade ju inlägget. Precis det jag menar.
En vänster röstar aldrig egoistiskt.

Ska ni missuppfatta det också??

Det är 13 minuter mellan inläggen. Ser du det motsägelsefulla i inläggen?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?