Spelrum
Giraffen42
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade75
Mobilspel
Pågående20 224

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snoosy2011-02-10 00:12
Antal inlägg: 4273

kristallklar, det där var inget svar på min fråga. Utan två nya frågor till mig. Först du, sen kan jag svara på dina.

Snoosy2011-02-10 00:14

Kanske ingen fråga direkt. Utan mer om du tycker det är rätt eller fel det jag skriver.

guldplate, ramsay, Le-lou, skugga, kristallklar och Kirgizistan

Guldplate skrev, ''Du kan också välja att se på högerpolitiken som en politik som värnar om den enskilda personens rätt och förmåga medan vänstern buntar ihop allt och alla till ett kollektiv.'' (ni andra kanske inte står bakom detta!?)

Men, hursomhelst så får ni gärna svara vad ni anser om det jag skrivit. Utan att sula igenom det. Försök sätt er in i situationen..

''Det är svårt att värna om sitt eget liv om man blir utslängd av försäkringssytemet. För det finns dom som blivit utfösäkrade pga att personer på försäkrningskassan anser att dom har förmågan att arbeta.
Sen när den personen står där utan bidrag så är det inte så lätt att bestämma över sitt egna liv, för det har ju andra redan gjort. Över huvudet på han/hon. Vad händer då? För personen i fråga klarar inte av ett arbete. Och får då gå till sociala istället (Så länge den finns med högerpolitiken vet man ju inte heller?) I vissa fall så får dom flytta hem till föräldrar fast dom passerat 18 för länge sen, eller i värsta fall bli hemlösa.
Så, ditt synsätt om att högerpolitiken låter människor bestämma över sina egna liv fungerar tyvärr inte i alla fall. '' ???

Hoodman - Ej medlem längre2011-02-10 00:18
Antal inlägg: 2826

Lite off topic, men ändå betänkvärt. Den första en och en halva minuten.

www.youtube.com/watc...re =related

Kristallklar2011-02-10 00:19
Antal inlägg: 278

Jag är varken vänsterpartist eller moderat. Mina inlägg handlar inte om politik. Som jag skrivit innan så är det alla dessa fördomar du kastar ur dig som irriterar mig.

Ditt första inlägg handlade inte om politik och därför tänker jag inte diskutera politik med dig här.

le-lou2011-02-10 00:20
Antal inlägg: 17496

Egoism är en drivkraft i allt levande, det är ett naturligt tillstånd som vi människan maskerar skickligt i form av värderingar. En bebis skiter i pengar, men visar ändå tidigt prov på egoism innan uppfostran med värderingar biter. Alla bevakar sina egna intressen. Den som säger annat är en hycklare.

Snoosy2011-02-10 00:20

tom valproaganda i tvserier straxt innan val.. Snyggt drag.

Snoosy2011-02-10 00:21

kristallklar, jaså, men det är ju du som pratat politik med mig.

le-lou2011-02-10 00:22

vad gäller skatt - inte bara betala det du måste, utan jag förmodar att du betalar lite extra bara för att du vill. Du nämnde att du är rik Snoosy - då är det väl bra enkelt att påstå att högerröstare är ytliga och ego.

Snoosy2011-02-10 00:23

kristallkalr, egentligen är det inget politiskt. Uatn mer hur du önskar att det kan bli i framtiden.
Många glömmer att det faktiskt finns personer som absolut aldrig kan arbeta,

Snoosy2011-02-10 00:24

kristallklar, ännu ett påstående om mig som inte stämmer.
Har inte slängt ut mig fördomar.

Kristallklar2011-02-10 00:25

nej jag ifrågasätter dina fördomar och vad du grundar dom på. Att säga att en moderat inte behöver vara ytlig handlar inte om politik .Du kanske blandar ihop mig med andra personer så som du blandar ihop dina åsikter?

Hoodman - Ej medlem längre2011-02-10 00:28
Antal inlägg: 2826

En tråd som går från att handla om att vissa är fåfänga angående sin vänlista på FB till att handla om fördomar om högerpolitik... ja... det... det är krevativt.

Kristallklar2011-02-10 00:28

Moderater är ytliga. Det kallar jag fördom. Generalisera inte så mycket så kanske du får mer seriösa svar tillbaka.

Du trodde att Gautama inte kunde svara på det sätt hon gjorde i sitt första svar till dig för att hon är vänster. Innehåller nog fördomar där med, va?

le-lou2011-02-10 00:30

Nu hittade jag ord på det jag försökt säga ganska länge..
I Akademiens Ordlista kan man läsa: ”Solidarisk: gemensamt ansvarig; som obrottsligt håller ihop el. gör gemensam sak med ngn m.m.”. Solidaritet betyder alltså att hålla ihop för något syfte.

Hur kan det finnas en riktig "ädelhet" i solidaritet om den är ett självändamål, och hur annorlunda är då den egoismen som vanligt uttrycker sig i girighet?
Skillnaden kanske ligger i att vissa vågar vara ärliga om att de är drivna av vissa mått av egoism precis som alla andra. Kanske är problemet att vänsterfolk inte ville inse det om sig själva?

Kristallklar2011-02-10 00:38

le-lou: låter klokt. :)

Kirgizistan2011-02-10 00:54
Antal inlägg: 1188

"''Det är svårt att värna om sitt eget liv om man blir utslängd av försäkringssytemet. För det finns dom som blivit utfösäkrade pga att personer på försäkrningskassan anser att dom har förmågan att arbeta.
Sen när den personen står där utan bidrag så är det inte så lätt att bestämma över sitt egna liv, för det har ju andra redan gjort. Över huvudet på han/hon. Vad händer då? För personen i fråga klarar inte av ett arbete. Och får då gå till sociala istället (Så länge den finns med högerpolitiken vet man ju inte heller?) I vissa fall så får dom flytta hem till föräldrar fast dom passerat 18 för länge sen, eller i värsta fall bli hemlösa.
Så, ditt synsätt om att högerpolitiken låter människor bestämma över sina egna liv fungerar tyvärr inte i alla fall. '' ???"

Visst begår personer fel ibland, men jag betvivlar inte att försäkringskassans anställda felbedömer oftare än vad de gör rätt så med andra ord när personen "står där", utvärderad och förmodligen välinformerad så har han/ hon möjligheten att söka nytt arbete, vilket denne/ denna även hade innan, eller så kan han/ hon överklaga beslutet, eller som du redan nämnde söka socialbidrag.

Om man låtit det gå så långt att man hamnar i en sådan situation så får man även hoppas på att personen i fråga varit resonabel nog att sparat sig till en buffert under de tidigare arbetsåren som han/ hon kan utnyttja under tuffare tider, men alla tänker inte efter.

"Sen när den personen står där utan bidrag så är det inte så lätt att bestämma över sitt egna liv, för det har ju andra redan gjort."

Nu syftar jag på den sista delen i det citatet, "för det har ju andra redan gjort".

Nej, möjligtvis föräldrarna tills personen i fråga blev myndig, därefter var denna person man över sitt eget liv.

Den sits man sitter i i nuet är något man själv åstadkommit så vad du exemplifierar tyder i mina ögon enbart på en ovilja att ansvara över sin egen person.

Det ska alltid finnas något att luta sig (läs: leva) på, någon att skylla på och någon som beordrar.

Givetvis anser jag att det är fullkomligt underbart att vi har ett system som hjälper oss att hitta tillbaka om vi mister jobbet eller verkligen blir för sjuka för att arbeta, men det folk glömmer bort är att det handlar hjälp i form av rehabilitering inte något i stil med en respirator för det är väldigt få som verkligen, verkligen inte kan arbeta och således verkligen, verkligen inte kan klara sig själva.

För i grund och botten, nu talar jag huvudsakligen om Sverige, så föds vi alla med samma rättigheter.

Vi har inte samma föräldrar och därmed inte samma materiella start, men vi har alla rätt att gå i skola, bli vårdade som sjuka, söka jobb och rätt att bli omhändertagna tills vi blivit vuxna.

Vi alla föds alltså med möjligheten att skaffa oss kunskaper och hålla oss friska nog för att i framtiden ha det så lätt som möjligt att finna arbete och hålla oss arbetsföra.

Med dessa medel får vi ta oss så långt vi vill, hur vi använder verktygen är det enbart vi, var och en, som rår över ingen annan.

Skulle det inte vara sant så skulle man inte kunna se sig omkring och finna de som gjort guld av inget och de som tagit sig igenom det "allra värsta".

Med detta hävdar jag inte att det är lätt, naturligtvis, men däremot så visar det på att det är möjligt.

Som sagt, skulle man behöva hjälp så finns den, men hjälpen skall inte sköta själva kämpandet och den ska inte fungera som en alternativ levnadsstil utan enbart vara just hjälp.

Anser du att det är fel, Snoosy?

Kirgizistan2011-02-10 00:56
Antal inlägg: 1188

Såg att det smög sig in ett inte.

*Jag betvivlar att försäkringskassans anställda felbedömer oftare än de gör rätt.."

Så ska det stå.

Skugga2011-02-10 08:40
Antal inlägg: 6559

Snoosy 2011-02-10 00:00

skugga, ''Snoosy skriver en hel massa och motsäger sedan sig själv några inlägg senare...''
kanske borde anmäla dig för mened ;)

haha! Slå upp ordet mened är du snäll, Snoosy... ^^

Resurrection - Ej medlem längre2011-02-10 09:03
Antal inlägg: 11463

Snoosy, vad gäller dina fördomar kan vi ju rekapitulera lite vad du sade tidigt i den här tråden:
"En person som röstar på höger har ofta hårdare åsikter och är mer materiell. Även då det kommer till utseendet."

Guldplate2011-02-10 09:14
Antal inlägg: 1212

Jag säger som Kristallklar att egentligen snackar jag inte politik utan om fördomar, motsägelsefulla inlägg och feltolkningar av andras kommentarer.

Det hela börja med att du, snoosy, la in kommentarerna att högern är ytlig och att man inte kan rösta på vänstern av egoistiska skäl. Sen dess har du vävt in dig i motsägelsefulla inlägg, tolkat in egna ord i andras inlägg, hoppat över att svara på vissa frågor m.m. Samtidigt så tycker jag du försöker måla upp hela högersidan som något ondskefullt. (Detta för att jag tror du gör som många andra vänstermänniskor. Ni väljer att enbart se det negativa i de andras politik och utgår sedan från att det är allt de har att komma med)

Jag tror dessutom att du nu låser fast dig så hårt vid att försvara dig att du inte ens läser inläggen som dom är tänkta. Det känns som om du lägger in en underton av kritik och fientlighet i varje inlägg som talar emot dig på något sätt.

Vad det sen gäller vad jag röstar på... Du kan skulle bli förvånad om du fick reda på det! ;-)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?