Spelrum
Giraffen | 0 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 1 |
Mobilspel
Pågående | 21 588 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Angus | 2006-09-18 20:11 | |
Wild Woman säger: "Jag själv är arbetslös och söker, ja jag vet inte hur många jobb i månaden, men jag har ingen utbildning." I Sverige är all utbildning gratis! Vissa utbildningar medför till och med lön under skoltiden. | ||
Miss_jk | 2006-09-18 20:38 | |
Jobb finns alltid. Telefon-försäljare kräver ingen utblidning. Steka hamburgare kräver ingen utblidning. Synd bara att många arb.lösa ska vara så kräsna. Ta ett skit-jobb under tiden och fortsätt söka. Som det har vart senaste sosse-tiden så har det vart lätt att gå på a-kassa. Det är nog inte meningen. Det ska ALLTID vara bättre att jobba. Vissa behöver nog en liten spark där bak för att komma igång och detta är ett ypperligt tillfälle. | ||
sääret | 2006-09-19 03:13 | |
man märker ju helt klart att du inte har en aning om hur det är att vara arbetslös en människa som förlorat sitt jobb kan inte överleva på en skitjobbs lön, det är ju brist på jobb!!! jag söker skitjobb hela tiden men inte ens det kan jag få jag har 0 i ekonomi vad ska jag leva på? om jag skulle vilja studera nu, kommer alla mina böcker och sånt kosta dubbelt så mycket när dom sänker skatterna och jag har inte ens råd med nuläget. fan va folk tänker illa, ja menar borgarna vafan? | ||
WildWoman | 2006-09-19 07:54 | |
Wild Woman säger: "Jag själv är arbetslös och söker, ja jag vet inte hur många jobb i månaden, men jag har ingen utbildning." I Sverige är all utbildning gratis! Vissa utbildningar medför till och med lön under skoltiden. Jo... Men Nu är det så att jagg är ensamstående förälder till en son på 6 år och har ingen i min närhet som KAN hjälpa mej med min son när jag jobbar... Han far struntar nämligen HELT i sin son, och hjälper inte till 5 mer än han måste varannan helg... Då kan jag inte heller steka hamburgare eller ta ett säljarjobb.... Eftersom det oftast är kvällstid.... | ||
WildWoman | 2006-09-19 08:09 | |
Och utbildning är inte gratis om man är 28 år.... Och när jag gick i skolan var jag ett så kallat problembarn.... Jag var inte det minsta intresserad av skolan... Det ångrar jag bittert nu. Men det är ju inget jag kan ändra på... Tyvärr.... | ||
hon | 2006-09-19 08:47 | |
OCH nej, all utbildning i sverige är INTE gratis. Många av utbildningarna kostar att gå. OCH när man väl har fått en utbildning så skall man kunna överleva med under den tiden, så utbildning KOSTAR och är INTE gratis. | ||
MoodyBlue - Ej medlem längre | 2006-09-19 08:49 | |
Nej all utbildning är inte alls gratis i Sverige, me det finns mycket som är det, förutom kurslitteraturen. Men det kan ju vara en nog så stor utgift om man ensamförsörjare och ska försörja familjen på A-kassa eller studiebidrag. | ||
Angus | 2006-09-19 09:53 | |
Jag har också utbildat mig som vuxen. Och jag vet att det är kämpigt. Vi fick ta hjälp av Soc. efter första läsåret eftersom pengarna inte räckte till. Men utbildningen var g r a t i s. Kurslitteraturen kostade pengar, men jag hittade nästan allt jag behövde, bättre begagnat, på annons. Jag har också levt ett tag på A-Kassa och vet att det inte heller är någon dans på rosor. Men ska det vara det? Skall välfärdssytemet innebära att alla ska ha det lika? Oavsett, utbildning, yrke, och val av bosättning? Jag tycker inte det.. Utbildning leder till jobb! Och i Sverige har alla rätt till kostnadsfri utbildning. | ||
Miss_jk | 2006-09-19 17:54 | |
Vad förväntar sig folk? Att man ska få ett topp-jobb, välja arbetstider OCH få bra lön UTAN utblidning?? Herregud, vakna! | ||
mamman - Ej medlem längre | 2006-09-19 21:02 | |
Angus jag hoppas verkligen att det du skrev tidigare blir sant! Röstade INTE blått men det spelar mindre roll nu! För sent... Sen vill jag kommentera utbildning och jobb. Jag hade iof sambo, men också två barn när jag började läsa in några grundämnen på gymnasiet... Naturkunskap, matte... typ. Under min undersköterskeutbildning (jag var 30 när jag var klar) fick jag ett tredje barn, men fortsatte läsa klart. Vi fick låna alla böcker vi behövde, så det kostade inte mer än lite mindre inkomst under några terminer. För mej var det bättre än att gå som underbetalt vårdbiträde och timvicka. Kan också säga att jag var SKOLLESS med stora bokstäver på gymnasiet och trodde inte att det var kul att läsa!!! Men det var det! Funderar på att läsa till syrra till våren.... Allt är möjligt om man vill!!! Nu menar jag inte att jag är superduktig och så utan mer att mycket mer går än man kanske tror... Frågan är om det är bättre att gå till soc. och på a-kassa och var hemma eller om man kanske kan få rekrytetingsbidrag eller annat bidrag (+soc. om det är nödvändigt)när man läser... Wildwoman har du inte din son på dagis eller förskola?? Då borde du kunna jobba. Det brukar finnas dagis som är dygnetruntöppet... även på mindre ställen. KAnske inte hos er.... Det finns bara två saker i livet man måste och det är att välja och att dö!!! Tar du inget jobb går du arbetslös. vill du inte studera blir du outbildad... Du väljer själv, men klaga inte!!!! | ||
WildWoman | 2006-09-19 23:03 | |
Wildwoman har du inte din son på dagis eller förskola?? Då borde du kunna jobba. Det brukar finnas dagis som är dygnetruntöppet... även på mindre ställen. KAnske inte hos er.... Jodå.... Jag bor i en by med 1200 invånare och vi har dagis här där jag bor... Problemet är bara att det verkligen inte är lätt att hitta ett sju till fyra jobb idag.... Och dygnetrunt dagis är inte nåt alternativ, även om det hade funnits ett sånt här. Är som sagt ensamstående. Vem ska då ta hand om pojken när han sovit på dagis och sen är vaken när jag behöver sova? Självklart skulle jag VILJA jobba. Men har som sagt ingen utbildning. Är en före detta stulmaja. Och det ÄR inte lätt att få ett jobb då. För det är inte många som vill anställa nån som "aldrig" haft ett riktigt jobb... Jag har hankat mej fram på ströjobb. Och när dom då frågar vad jag gjort innan så har jag typ 12-13 jobb att näma, då backar dom lite... "varför har hon haft så många jobb"? Plugga skulle jag vilja göra, men orken till det räcker inte till. När jag har en son med särskilda behov. Han är otroligt aktiv. Hans pappa struntar dessutom totalt i honom och skulle aldrig ställa upp på att ta honom om jag skulle få ett jobb där det blir kvällsarbete... Och den enda tiden jag har för mej själv på dagen är när han äntligen har somnat. Och då är jag ALLDELES för trött för att plugga.... | ||
vulcan | 2006-09-19 23:17 | |
Oavsett hur du ska göra med din framtid så tycker jag att det låter som att du kanske skulle behöva någon typ av avlastning-/stödfamilj. Barn med särskilda behov ställer alltid extra krav på föräldern och är man då i princip ensam med ansvaret kan man nog behöva lite extra stöttning. | ||
SheDeVille | 2006-09-19 23:39 | |
Det är alltid enklast att se problem och tro att saker och ting inte går att genomföra. Men ingenting är omöjligt - bara mer eller mindre svårt. Vad som behövs är att tro på att saker och ting kan förändras. Idag är det ingen ovanlighet att folk haft många och korta jobb, Naturligtvis kan man inte räkna med att få nåt toppenjobb utan utbildning men man kan ändå få tag på ett jobb, få trevliga arbetskamrater, försörja sig åtminstone delvis själv. Det är aldrig fel att be om hjälp om man behöver det för att kunna ta sig vidare. Att få lite input, energi från andra människor berikar livet. Ett arbete är oerhört viktigt i det fallet. Att flytta kan ju vara en möjlighet till att få arbete. | ||
WildWoman | 2006-09-19 23:42 | |
Jo jag har blivit beviljad en stödfamilj.... en helg i månaden... Men det hjälper ju tyvärr inte ur "jobbsynvinkel".. Pojkens pappa har sonen varannan helg. Men inte 5 minuter mer än han måste.... Och det är TUNGT att vara "helt" ensam med pojken.... det är svårt att hitta jobb som BARA är på helger.... Vet att jag är lite negativ.... :-) Men det är svårt att vara annat i min situation.... | ||
WildWoman | 2006-09-19 23:46 | |
"Att få lite input, energi från andra människor berikar livet. Ett arbete är oerhört viktigt i det fallet. Att flytta kan ju vara en möjlighet till att få arbete." Flytta är något jag helst vill undvika då min son är väldigt beroende av fasta rutiner och vanor. Vi har kommit en god bit i hans "utveckling" till det bättre. Skulle jag då flytta nu så skulle det förvärra allt igen.... Och det vill jag verkligen inte.... Skulle dessutom inte trivas i en "storstad"... Självklart måste man anpassa sej. Men jag har min son att ta hänsyn till. Och han är absolut viktigast för mej. | ||
SheDeVille | 2006-09-20 00:12 | |
Det hedrar dig att du tycker sonen är det viktigaste. Jag har "bara" varit ensamstående förälder i 25 år sammanlagt ( d v s från första sonen föddes till den andra avslutade gymnasiet nu i våras). Jag har försökt se möjligheter istället för svårigheter trots att jag gått på en hel del minor i mitt liv. Man kan aldrig jämföra människors liv men jag ville förmedla till dig att det faktiskt går att förändra livet om man vill det och ser till möjligheter istället för att bara se problem och konstatera att det är svårt/omöjligt. Svårt - ja många gånger. Omöjligt - nej. Har ett hyfsat betalt jobb idag som ger oerhört mycket och framför allt superbra jobbarkompisar. Jag är fortfarande någon efter att barnen blivit vuxna. | ||
WildWoman | 2006-09-20 00:32 | |
Tack. :-) Nej set är inte omöjligt, det vet jag. Och jag vill VERKLIGEN ha ett jobb. Men eftersom jagg inte har nån hjälp med min son måste det bli ett 7-16-jobb... Och dom kryllar det inte av... Tyvärr... Har ett timvick där jag stormtrivs. Och de få ggr jag jobbar kväll där så ställer min mamma upp. Men hon orkar ju inte så mycket då hon åkte på en stroke 4 Maj. Hade min sons pappa gått med på att ta vår son varannan vecka hade jag förmodligen haft ett jobb idag.... | ||
Dyslekso | 2006-09-20 17:58 | |
Det här är nog rätt typiskt för bristen på nyansering hos vissa grupper till vänster: www.aftonbladet.se/v...26 ,00.html | ||