Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 53 |
Mobilspel
Pågående | 21 070 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Ruckzuck | 2014-08-24 15:58 | |
![]() | Som vanlig röstare så får man nog tänka sig att det finns ekonomer i partierna som räknar på detaljerna. Själv kan man gå efter det mera allmänna budskapet. | |
Rhotheta | 2014-08-24 16:00 | |
![]() | Kan jag bli tydligare? Du skall kunna följande siffror: Total budget Skola Vård Transfereringar Försvar Det är fem stycken miljardsiffror. Det räcker om du är i närheten. Säg till om det är för svårt. Då skulle folk veta vad en miljard är. | |
Rhotheta | 2014-08-24 16:44 | |
![]() | Det är inte varje dag som en 1800 miljarder kallas för detaljer. Jag rekommenderar Fi. Deras budget innehåller dessutom en massa låtsaspengar. (Kommer nog väl till pass eftersom de redan gjort av med alla sina riktiga pengar. Verkar lovande. Man skulle nästan kunna tro att de eldat upp dem.) | |
elaa | 2014-08-24 16:52 | |
![]() | Låtsaspengar är väl alltid i en budget eller hur ... Man gör en ekonomisk-kalkyl ,alltså kan man aldrig veta i slut ändan hur mycket som kommer att gå åt. Här måste man ha en skicklig ekonom som kan sina siffror och är bra på att förese händelserna i förväg. | |
Dammen | 2014-08-24 17:00 | |
![]() | Kryddeluntan. Jag skrev inte att Sverige låg sämst i Pisa-undersökningen, jag skrev att vi ligger bland de sämsta och det är en stor skillnad. Det är också en stor skillnad emot hur vi har legat tidigare, då såg andra länder Sverige som en föregångare i många sammanhang. Det kom delegationer från när och fjärran. Jag tror ändå på att en lugn studie-ro skulle främja läsförståelsen och även matten - som dessutom skulle behöva fler övningstimmar per vecka. | |
kiwiskal | 2014-08-24 17:04 | |
![]() | Såå privatpersoner ska räkna på statens budget för att få rösta? Eller har jag mitt miffo missförstått och borde inte ens få skriva på Betapet? :) | |
kryddeluntan | 2014-08-24 17:09 | |
![]() | Ok Dammen, Pisa har en 5- gradig skala och vi ligger på 3. 1- poor, 2- fair, 3- good, 4- very good, 5- exellent( då är man i världstoppen). I övrigt håller jag med dig fullständigt, studiero, fler timmar och låt professionen sköta sitt jobb. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-08-24 17:53 | |
![]() | Rhotheta. Även om du har koll på den här fördelningen så visar det inte så mycket på om ett parti har samma värderingar som du själv har. Jag tycker nog att det är viktigare att veta vad ett parti står när det gäller miljöfrågor, skattepolitik, jobbpolitik, skolfrågor, invandrarfrågor, föräldraförsäkring, vinster i välfärd osv? Det fordras nog lite mer analys än din för att utvärdera sådana frågor? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-24 17:59 | |
![]() | Jobben helt klart,skicka hem alla som är sjuka skruttiga och inte vill jobba,och ut med undommarna på arbetsmarknaden.Det skulle alla tjäna på.Skolan kan man dela upp på 2 dom som vill och dom som inte vill .öka exporten och minska inporten Vi måste starta upp en tk industri.och handla Svenskt .Fot i röven på alla ut och köp Svensks träskor köp ett par i månaden och ge bort i Julklapp börja nu, | |
Dammen | 2014-08-24 18:18 | |
![]() | ttittii - förstår inte ur Du resonerar? "Ut med ungdomarna" Hur skulle det gå till? För att kunna vara ute och arbeta så behövs väl kunskap och utbildning? Vi har ju de facto ett samhälle mycket välutvecklat på många områden; teknik, medicin osv. Vi har ju inget välutvecklat lärlingssystem och inom många områden skulle det inte heller fungera. För att köra sopbil t.ex. måste Du kunna läsa och förstå instruktioner osv. | |
Linders - Ej medlem längre | 2014-08-24 19:10 | |
![]() | Vad tycker folk om att den rikaste femtedelen i Sverige äger 87% av alla tillgångar medan den fattigaste femtedelen endast har skulder? | |
Rhotheta | 2014-08-24 19:11 | |
![]() | Ja du har missförstått. Och Betapet får du ta med Bitte och Mouche. Du skall lära dig fem siffror Offentliga utgifter 1800 mdr All utbildning 250 mdr All vård 250 mdr Alla sorters bidrag 750 mdr Försvar 50 mdr (Mycket avrundat) www.ekonomifakta.se/...ut gifter/# | |
Rhotheta | 2014-08-24 19:24 | |
![]() | Nora1 Kort svar är ja. Jag har aldrig påstått att en extremt ytlig kännedom om de finansiella villkoren skulle vara tillräckligt för att kunna rösta. Bara helt nödvändigt för att kunna ta del av och utvärdera partiernas förslag. (Egentligen behöver man också kunna räkna, men det är inte lika lätt fixat.) | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-08-24 19:27 | |
![]() | Nej. jag håller inte med dig. Det är just bara en extremt ytlig kännedom och absolut inte är tillräcklig för att kunna rösta. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2014-08-24 19:29 | |
![]() | "Nästan ingen svensk vet någonting om statsfinanserna över huvud taget. Kan man inte basala siffror som total budget, skola, vård, transfereringar och försvar borde man inte få lov att rösta." Vill du hellre ha diktatur? Eller vilken styrform föredrar du? | |
Rhotheta | 2014-08-24 19:29 | |
![]() | Skall du läsa en gång till så kanske det går bättre... | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-08-24 19:31 | |
![]() | ok. jag får formulera om mig. Det har väldigt liten betydelse. Om man inte kan analysera mer är det bättre att låta bli för annars blir det nog mer fel än rätt. | |
Rhotheta | 2014-08-24 19:36 | |
![]() | Demokrati. En viktig grundpelare i ett demokratiskt samhälle är informerade medborgare och transparens. Är medborgarna inte informerade har du måhända val, men inte demokrati, dvs folkstyre. Snarare något som liknar plutokrati. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-24 19:37 | |
![]() | Dammen ,vad är det du inte förstår ? | |
kiwiskal | 2014-08-24 19:39 | |
![]() | Jag tycker inte att man ska få rösta om man skriver "skall" 2014 :) Vad har ni för personliga krav på rösträtt? Det vore en skojig tråd. | |