Spelrum
Giraffen | 51 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 4 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 34 |
Inloggade | 90 |
Mobilspel
Pågående | 20 136 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rabiesvaccin - Ej medlem längre | 2017-02-18 21:24 | |
Barn/ungdomsfria timmar är också bra. Nyttjar alltid den typen av badtider då det finns. | ||
hårfint - Ej medlem längre | 2017-02-18 23:12 | |
tycker att badhus är skitiga...spelar ingen roll hur mycket klor man spolar i vattnet... | ||
Santiel | 2017-02-19 01:52 | |
Där jag kommer från har det alltid haft dambad och herrbad. Funnits i x antal år. Jag tycker inte det är något konstigt. | ||
Glenn Skifs | 2017-03-13 17:54 | |
Det vore kanske en idé att åka till Islamabad och bada. | ||
abradanien | 2017-03-13 18:04 | |
Anledningen till att frågan har lyfts är inte att man vill simma näck i badhuset även om en del försöker hitta argument till att man ska ha separata badtider för män och kvinnor nu när frågan är på tapeten. De offentliga badhusen är skattefinansierade och ska inte diskriminera någon, i detta fallet männen. Religion och stat/offentlighet är åtskilda sedan ett antal år av mycket förnuftiga skäl. Om en religiös församling vill bygga en egen simhall är det helt ok att de förfogar som de vill över den men inte i våra offentligt drivna badhus. Det offentliga ska verka för en integrering mellan könen, inte för åtskillnad. Det fanns ett skäl till att vi en gång i tiden avskaffade Flicksolor mm. Glöm inte bort de skälen. | ||
Glenn Skifs | 2017-03-13 18:07 | |
Varför avskaffade vi flickskolorna? Jag har glömt av det skälet? | ||
abradanien | 2017-03-13 18:22 | |
Tanken var bla en samhällsnyttan av en könsintegrerad undervisning för att motverka traditionella könsmönster och att ge alla jämlika möjligheter till utbildning. Det handlar också om det sociala klimatet och att öka förståelsen på ett tidigt stadium mellan könen och att avsexualisera mötet mellan könen. | ||
Rabiesvaccin - Ej medlem längre | 2017-03-13 20:00 | |
Själv gick jag i flickskola under halva lågstadiet. Då vi flyttade och jag hamnade i blandad klass bland stojande asjobbiga och flamsiga killar förstördes all möjlighet till att uppnå samma fokus på skolarbetet som tidigare. Dessutom låg undervisningen avsevärt efter i nya skolan vilket lämnade mig utan sysselsättning efter att ha gjort om alla extrauppgifter. Jag hade killkompisar utanför skolan. Vi är fortfarande vänner efter 40 år. De jiddrande grabbarna i klassen bromsade mycket för många tjejer. Jämlika möjligheter? Visst. Grabbarna drar ned tjejerna så mycket att det blir jämlikt. Utan deras tramsande skulle tjejerna överglänsa dem fullständigt om de fick arbetsro. | ||
abradanien | 2017-03-13 20:15 | |
Jag håller helt med dig om att killar inte får förstöra för tjejer eller tvärtom. Men det u förspråkar är då att man ska sära på könen och bara ta bort symptomen på problemen, inte lösa själva problemet med killar som bromsar tjejer som du uttrycker dig. Samhället kan inte bara acceptera killarnas/männens beteende genom åtskillnad. Det anser jag vara fel. Finns hur många exempel som helst på att kille och tjej funkar bra i samarbete och kamratrelationer i skolan det vet nog du också. När det gäller simhallen så har jag aldrig stött på någon som vill bada naken i simhallen, bara trams. Det är dessutom inte hygieniskt. De killar som beter sig illa mot andra och tjejer i simhallen ska ha skarp tillsägelse eller portas därifrån. Men lösningen är inte att generellt ha separata dam- och herrtider. | ||
Rabiesvaccin - Ej medlem längre | 2017-03-13 20:18 | |
Jag vill bada naken. På vilket sätt skulle det vara mindre hygieniskt? | ||
Rabiesvaccin - Ej medlem längre | 2017-03-13 20:20 | |
Vi har ju det vi har under brallorna oavsett kön. Det handlar enbart om väl det rengörs innan vi kliver i bassängen. För du tror väl ändå inte att det otvättade stannar i brallan? | ||
Rabiesvaccin - Ej medlem längre | 2017-03-13 20:26 | |
Och killar skulle inte ha en chans att bromsa tjejer om tjejerna fick den arbetsro de behöver i skolan. De skulle vara ljusår framför om de slapp gliringarna och det störande beteendet på det som ska vara undervisnings/arbetstid. På rasterna röjde vi med grabbarna från grannskolan som vi ibland delade skolgård med. En helt annan sak. Arbetsro vs fritid. | ||
BokstavenX | 2017-03-13 20:42 | |
Det är perfekt med separata badtider om man vill islamisera landet. Och det vill man tydligen - i sju av åtta riksdagspartier. | ||
abradanien | 2017-03-13 20:47 | |
Ett problem är ju tex att folk inte tvättar sig nakna i duschrummet innan man hoppar i bassängen. Du verkar acceptera "gliringarna och det störande beteendet". Tycker du egentligen att killarna ska få hålla på som de vill eller tycker du att det är ett problem?? Killarna ska lära sig uppföra sig hyfsat i tjejsällskap, inklusive i badhus. I vissa länder som Spanien, Danmark och Tyskland mfl länder har det varit vanligare att kvinnor och män badar nakna tillsammans i olika sammanhang vilket kan ha bidragit till en mer avslappnad och avsexualiserad hållning till kroppsnära kontakt i avklädd form, tex i badhus. Detta kanske kan vara en väg att gå. | ||
Rabiesvaccin - Ej medlem längre | 2017-03-13 20:47 | |
Tänk att allt ska handla om islam helt plötsligt. Skulle vara asskönt att bada i lugn och ro. Slippa alla jidderpellar och gubbtjyvar. | ||
Rabiesvaccin - Ej medlem längre | 2017-03-13 20:51 | |
Mitt ex bor i Tyskland. Där är gemensam nakenbastu för män o kvinnor. Har jag inga problem med. Klart killar ska lära sig uppföra sig. Det verkar dock vara en utopi i detta land där folk blir kränkta om man säger nej. Så jag hyser inget hopp om att få uppleva det under min livstid, nej. | ||
Der Eimer - Ej medlem längre | 2017-03-14 02:21 | |
Finns det en stor efterfrågan på separata badtider ser jag inga problem med att kommunen löser det. Det innebär ju knappast någon merkostnad för skattebetalarna. Det viktiga är att vara pragmatisk. Att vilja simma då och då utan att behöva störas av stojande tonårsgrabbar känns som en rimlig önskan. Badhuset kan lösa det på två sätt: Antingen genom att lägga resurser på att ha barnvakter åt grabbarna, eller genom att erbjuda vissa tider där det är lugnare. Det senare alternativet är det mer pragmatiska. (De som missköter sig ska portas från verksamheten naturligtvis, men det ser jag som en helt separat fråga.) Sedan kan man naturligtvis ha ideologiska invändningar. Jag förstår dem som tycker att det vore en förlust för jämställdhetskampen, och jag förstår även dem som tycker att det vore en eftergift för religiösa särintressen. Men jag landar ändå i att det är helt OK att erbjuda vissa separata badtider. När det gäller mer specifika önskemål som skulle innebära merkostnader för verksamheten, till exempel separata omklädningsrum för transpersoner, så är jag dock genuint skeptisk. Det finns säkert hundra utgiftsposter i kommunens budget som jag tycker är viktigare. Förhoppningsvis finns det sätt att lösa sådana situationer också utan att behöva bygga om badhuset. Det mesta brukar gå med lite god vilja och flexibilitet från båda parter. Om en person har manligt könsorgan och bröst förstår jag att denna känner sig obekväm både i herr- och damduschen. Med lite tur sitter det inte en minihitler bakom luckan. Ta en dialog, förklara snällt och se om det kan lösas. Om det handlar om en allmän obekvämhet att vara naken inför andra är det nog tyvärr så att man får bita ihop om man vill nyttja offentliga inrättningar som badhus och liknande. | ||
ttiittii - Ej medlem längre | 2017-03-14 07:51 | |
Inga steg tillbaks i utvecklingen,Dom som inte kan bete sig på badhus får lära sig reglerna | ||
Rabiesvaccin - Ej medlem längre | 2017-03-14 09:35 | |
Att upprepat ha folk som inte kan bete på badhus ÄR ett steg tillbaka i utvecklingen. | ||
janne121212 | 2017-03-14 10:50 | |
"Slippa alla jidderpellar och gubbtjyvar." Om dom nu är så många och så jobbiga, kanske du tycker det hade varit skönt att slippa alla dessa även på ditt jobb, på krogen, på bussen etc. Bra idé, vi delar upp samhället i manligt och kvinnligt. Apartheid inte så dumt eller? Jag tyckte annars vårt samhälle hade kommit ganska långt i många av dessa frågor, vad hände? | ||