Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 21 188 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Zizzi | 2006-12-19 14:42 | |
Det var värst vad du skriker, pelikanen. "JAG TYCKER INTE FOLK I ALLMÄNHET ÄR BITTRA!" Det kanske är jag som har oturen att ha en massa energitjyvar i min omgivning? " HÄR HAR DU JU SJÄLV LAGT NER MASSOR AV TID PÅ ATT VARA NEGATIV." Jag lägger inte alls ner massor av tid till att tänka negativt och vara elak. Jag är den mest positiva människan du kan träffa på. Mitt inlägg är inte negativt, det uttrycker mera en förvåning och ett oförstående över folks elakheter. "ATT BLI UPPRÖRD ÖVER ANDRA MÄNNISKORS ÅSIKT ELLER SÄTT ATT FRAMFÖRA SIN ÅSIKT SÄGER MER OM DIG ÄN OM DEM." Vad säger det om mig när jag reagerar på att många människor är otrevliga på ett forum? "ATT DU "INTE GILLAR" VAD HON TYCKER OCH FÅR UTTRYCKA DET PÅ DET SÄTT DU BEHAGAR ÄR ALLTSÅ OK I DINA ÖGON, MEN OM NÅGON GÖR DET MOT DIG SÅ ÄR DET FÖRKASTLIGT. DETTA ÄR ETT IHÅLIGT RESONEMANG SOM DU SÄKERT FÖRSTÅR." Jag tror jag skrev någonstans i denna tråd att det inte alls var ok för mig att sänka mig till den nivån, och att ge igen med samma mynt ger mig inte heller någon seger. Jag brukar oftast inte bry mig, men ibland, om än sällan, så brinner jag av, men då är det oftast inte för att någon varit ironisk mot mig, då är det oftast för att försvara någon annan som blir utsatt. " JAG KAN INTE UPPFATTA NÅGON SOM HELST AGGRESSION MOT DIG PERSONLIGEN I DET INLÄGGET. HAN HAR BARA ANVÄNT DITT NICK EFTERSOM DU SJÄLV ANVÄNDE DET I INLÄGGET OVANFÖR. HAN IRONISERAR INTE ÖVER DIG I FÖRSTA HAND UTAN ÖVER ÄMNET" Men jag använde ju mitt eget nick i mitt inlägg, han hade väl likväl kunnat använda sitt eget nick i stt "roliga" inlägg. Då hade det varit en annan sak för mig.När han satte in mitt nick innebar det för mig att han ironiserade över att jag tyckte att sparkningarna kunde vara lite mildare uttryckta. "DU TALAR SÅ EMOT DIG SJÄLV HELA TIDEN ATT DET NÄSTAN BLIR KOMISKT." Här måste du precisera. "ELLER DET TROLIGA ÄR ATT DU INTE VILL HA NÅGON KRITIK ALLS, MEN GER GÄRNA ANDRA DIN. " Klart att jag inte vill ha dålig kritik, vem vill ha det? Men samtidigt så är jag också väldigt sparsam med att kritisera andra, eftersom jag vet hur sådant svider. | ||
vulcan | 2006-12-19 15:30 | |
En sak känns säker så här långt: Vi lär inte bli överens om definitionen av "ironi" och än mindre om när det eventuellt trots allt kan vara lämpligt eller åtminstone rimligt att använda det. Därmed inte på något vis sagt att det är förbjudet att fortsätta diskussionen för den som vill det. Men särskilt fruktbart tror jag inte att det är, varken för Zizzi eller någon annan. Pelikanen tar upp en viktig sak tycker jag: Ironi är ofta ett bra vapen mot makten, särskilt den auktoritära, fyrkantiga och dumdryga makten. I gamla Sovjetunionen exempelvis var ironin mycket välutvecklad och ett andningshål för alla fritt tänkande människor som vägrade att andligt underkasta sig det kommunistiska förtrycket och maktens lögner. Själv tar och ger jag gärna ironier - jag kan inte hjälpa att jag ofta tycker att den sortens humor är roligare än "glada skämt" av den sorten man förr kunde få tjugo spänn eller en trisslott om man skickade in till Allers. Förbehållet dock att man bör vara lite försiktig med folk man inte känner pga risken att ironin inte uppfattas eller uppfattas som kränkande. Alla har väl också sannolikt svaga punkter där vi har svårt för att ta ironi - tycker man om eller åtminstone respekterar någon bör man naturligtvis respektera och anpassa sig till det. Nåt ironistopp vill jag hur som helst inte ha på forumet - varken som mig själv eller som forumadmin. Låt oss använda det med omdöme bara! | ||
snorklan | 2006-12-19 19:28 | |
Väl talat Vulcan =) | ||
Baader - Ej medlem längre | 2006-12-19 21:49 | |
Från andra sidan graven låter Andi E meddela - jag har vissa mediala förmågor och har möjlighet att kommunicera med betas avlidna andar - att det inlägg som dryftats på intet sätt var menat som ett personligt getingstick gentemot skaparen av den här tråden. Namnet, i det här fallet Zizzi, berättar den avlidne, hade likväl kunnat bytas ut mot vilket namn som helst i betas brokiga flora. Poängen var, förklarar den avlidne, att sparkfunktionen nu och då varit föremål för diskussion och det här var hans kommentar. Kalla det för relativism, postmodern mumbo-jumbo, elakhet eller till och med en svårgripbar form av intelligens som kanske inte är lika populär som den där älgbilden som många har hängande ovanför kökssoffan i stugorna. Den här diskussionen är inte helt olik den bild av Jan Stenmark som väckte rabalder för något år sen. En kvinna flyr från Härnösand med den vita domkyrkan i bakgrunden, bildtexten lyder: "Det var ingen ensam galning. Det var hela Härnösand". Härnösandsborna blev rasande och krävde en offentlig ursäkt från Aftonbladet, som regelbundet publicerar Stenmarks bilder och texter. Tecknaren själv kommenterade: Det hade lika gärna kunnat vara Hudiksvall. | ||
falafelibröd | 2006-12-19 22:25 | |
För mig har det blivit så att jag knappt längre vågar skriva ett inlägg på detta forum för att jag ofta fått inlägg tillbaka som jag tagit illa vid mig av. | ||
lelou - Ej medlem längre | 2006-12-19 22:33 | |
jag tycker trådskaparen själv visar prov på dåligt hyfs i tråden om diskmedel, om att tolka saker negativt och därmed anser jag att hon biter sig själv i svansen ett flertal gånger i den här diskussionen. | ||
TomasLeonard | 2006-12-19 23:06 | |
Fram för mindre folkvett och mer galenskap i forumen, kanske kan vissa medlemmar kan markeras med en stjärna eller ngt som betyder att de saknar humor, eller är särskilt känsliga? | ||
SheDeVille | 2006-12-20 00:17 | |
Galenskap kan vara härligt i vissa avseenden men det slår fel när man har roligt på andras bekostnad eller är rent elak mot andra. Det är en milsvid skillnad mellan att ha olika åsikter och att vara elak och hånfull. | ||
XY_ | 2006-12-20 10:13 | |
SheDeVille: tack! Tack för att du säger det självklara - om skillnaden mellan att ha olika åsikter och att vara elak och hånfull. Sen, TL, det vore säkert minst lika vettigt att ha någon slags särskild markering vid de användarnamn som tål hur stora och hårda skrapor som helst, som aldrig tar illa upp, som alltid tolkar även de grövsta formuleringar positivt osv. Dessa användare är garanterat i minoritet och kanske kan bilda en alldeles egen klubb med markerade forumtrådar också? _Det_ kanske vore nåt - att en trådskapare genom att göra en markering i rubriken sätter tonen i tråden? Så kunde det t ex vara så att om en trådskapare inte vill ha de hårdhudade gliringarna så är det omöjligt för användare med den markeringen i sitt användarnamn att skriva i tråden? Och _om_ någon skulle göra det ändå, fuska med användarnamn och så, så är det omedelbar avstängning på IP-nummer? Jag hoppas alla ironiska, cyniska, sarkastiska varelser har överseende med att _detta_ får mig att skratta - för det är så absurt! Det kan inte vara så att det _självklara_ ska vara att man ska behöva stå ut med spydigheter och illa maskerade angrepp, för att någon anser att "ironi är humor" - oavsett sammanhang eller finess. Nåväl - jag ska inte skriva så mycket mer - det är ett trist ämne, om än viktigt, tonen är som vanligt rätt snabbt på nedgång, och - jag vet ju att det är många som inte orkar läsa längre inlägg. Så, så här i upploppet inför julfirandet - ha det gott! | ||
Gunilla N - Ej medlem längre | 2006-12-20 11:58 | |
"Ska du va rolig ska du inte va dum" sa alltid min mamma. Tål att tänka på... | ||