Spelrum
Giraffen | 46 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 72 |
Mobilspel
Pågående | 20 505 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ölgubbe - Ej medlem längre | 2010-01-15 11:54 | |
Äh, fight the power! | ||
ölgubbe - Ej medlem längre | 2010-01-15 11:59 | |
Men särskrivningar borde raderas direkt...där gäller inte yttrande frihet.:) | ||
devilseye | 2010-01-15 12:00 | |
Det finns väl kan jag tycka två vyer på detta iof. När det gäller den rent juridiska biten så har du ju helt rätt Satyra. Men om man ska titta på den rent moraliska/etiska biten av det hela så tycker jag nog att sätter man upp ett forum så förbinder man sig också att hålla det så demokratiskt och frispråkigt som möjligt, annars mister man nog förtroendet ganska kvickt. | ||
Skugga | 2010-01-15 12:02 | |
"förbinder man sig också att hålla det så demokratiskt och frispråkigt som möjligt, annars mister man nog förtroendet ganska kvickt." Tycker du inte att de gör sitt bästa för att göra det då? Alla är vi människor och således inte ofelbara, även admins. | ||
odin - Administratör | 2010-01-15 12:02 | |
Myra64, du har helt fel. Det är OK att göra reklam för sajter som The Fair Tailor om man själv inte har någon personlig vinning på det hela OCH att man frågar mig om lov. Så nej det är inte skillnad på folk och folk. Det är bara vad du fått för dig. Varken admins eller spelvärdar skall ha någon glassig tillvaro här där de får skriva vad de vill medan andra inte får det. Alla skall behandlas samma/likadant. Varför sker ej detta alltid då? Jo för att det är OMÖJLIGT för oss att moderera alla trådar och ta hand om alla personer som bråkar med varandra, men vi gör så gott som det går. Till och med i verkliga livet och på myndigheter kan beslut med samma premisser få olika utgång även fast de har en lag och praxis att luta sig emot. Att då kräva att vi skulle göra allt perfekt är befängt. När många klagar på vad vi gör så vet de heller inte oftast bakgrunden till det hela utan antar att vi bara vill jävlas. De vet inte att personen i fråga t ex kanske bettet sig illa massa gånger tidigare och att vi då tröttnat även fast det var något litet. Men då tänker de flesta att vi utövar maktmissbruk... Andra medlemmar i forumet skriver ironiska inlägg mot oss värdar och drar med sig en svans med andra medlemmar som inte inser att SUMMAN av alla små inlägg gör oss både irriterade och ledsna. Men oftast väljer svansen att hänga upp sig på ett inlägg ju inte är så farligt utan att se helheten. Jag har skämtsamt sagt att Betapet är en diktatur. Det är mycket möjligt MEN våra spelvärdar hjälper oss med nya policys och medlemmar påverkas dem givetvis också indirekt. Så det är knappast någon superdiktatur vi snackar om utan en mer lättsam halv-diktatur :-) | ||
ölgubbe - Ej medlem längre | 2010-01-15 12:05 | |
Det finns klara regler för hur man ska bete sig här, bara att läsa. Men jag har iaf inte sett något som förbjuder sidospår som ändå har med ämnet att göra, att man har en motsatt åsikt än en forumvärd eller att man kritiserar densamma. Däremot så står det klart och tydligt att man INTE ska bumpa trådar, diskutera andra medlemmar eller börja chatta.... | ||
apbur | 2010-01-15 12:05 | |
Det var nog inte det devilseye sa utan helt enkelt att man kan se det ur ett juridiskt och moraliskt perspektiv. Där det ena inte behöver utesluta det andra. Jag håller för övrigt med devilseye. | ||
ölgubbe - Ej medlem längre | 2010-01-15 12:09 | |
Odin, jag håller med dig i mångt och mycket. Men faktum är att man ibland känner sig luppgranskad av vissa värdar, det är ju inte bara jag som uttrycker den känslan. Vad jag och många andra menar(tror jag)är att man blir lite överkörd bara för att man kanske råkat kritisera någon, eller lite skämtsamt ironisera. | ||
Mamik | 2010-01-15 12:10 | |
Rätt så, driver någon en gratissida så är det väl inte mer än rimligt att denne bestämmer hur den vill att sidan ska vara. Moderatorer och värdar ska ha en eloge för att de gör det jobb de gör. | ||
Satyra | 2010-01-15 12:10 | |
devilseye - Nja, handlar det om en privatägd sida på det här viset så känner jag det inte som omoralsiskt/oetiskt att agera diktator. Som mindre kul möjligen, för mig som deltagare i forumet, men det är väl dit min orättvisekänsla ur eget perspektiv sträcker sig ungefär. ;-) | ||
odin - Administratör | 2010-01-15 12:11 | |
Ironiska inlägg måste bedömas från fall till fall. Det det där är omöjligt att ge någon klar policy. Men om det är med glimten i ögat så skall det ironiska inlägget inte tas bort enligt min mening. | ||
Pseudonymf | 2010-01-15 12:13 | |
Men hur bedömer man glimten då? Den kan ju vara av elak karaktär. Alla uppfattar allt olika. | ||
ölgubbe - Ej medlem längre | 2010-01-15 12:14 | |
Bra odin, jag tycker att moderering behövs, men som du säger så är det en bedömningsfråga. Man får kanske se till vad personen skriver annars? Rena elakheter och det som du själv skriver om i tråden ang regler ska tas bort, men kategoriskt borttagande av "obekväma" inlägg är lite tråkigt tycker jag iaf. | ||
odin - Administratör | 2010-01-15 12:14 | |
Dessutom vill jag förtydliga att även fast den är privatägd så skall givetvis medlemmarna tillsammans vara med och skapa sidans innehåll och till viss del policyn. Jag vill understryka att jag inte vill ha någon diktatur, mitt mål är att alla skall trivas och tycka forumet skall vara trevligt - vilket kanske är en omöjlighet. Men ibland måste vi ta sista beslutet även fast många av medlemmarna blir upprörda. | ||
odin - Administratör | 2010-01-15 12:15 | |
Pseuonymf, håller med dig, ett stort problem. Men ett bra rättesnöre är väl att om mottagaren av det ironiska inlägget inte finner det upprörande så får det vara kvar. Och det kanske man kan utröna i forumdiskussionen. | ||
devilseye | 2010-01-15 12:26 | |
Odin, om jag får lägga in en åsikt om det där med inlägg av elak/ironisk/angreppskara ktär så tycker jag att där skulle man ibland kunna vara lite restriktiv med raderande av inlägg ibland. Det har hänt att folk har angripit mig och att värdar raderat dessa inlägg utan att jag sagt något. Många gånger rör det inte mig i ryggen att någon tappar sinnet och skriver något dumt. Tvärtom tycker jag just att deras utbrott kan understryka att jag vunnit debatten :-) Mitt förslag där är att om det inte är EXTREMT stötande påhopp så skulle man kunna låta bli att ta bort sådant om inte den påhoppade självt önskade det. Jag tror det skulle lugna känslorna av "övermoderering" många gånger. | ||
devilseye | 2010-01-15 12:27 | |
Egentligen det du säger också själv ser jag, men jag tycker inte riktigt att jag upplever det så idag faktiskt alla gånger. (Sen vet jag och många andra att det självklart är omöjligt att agera konsekvent alla gånger) | ||
odin - Administratör | 2010-01-15 12:28 | |
Egentligen vore det bäst om inläggets innehåll tas bort och spelvärden skriver varför inlägget censurerats. | ||
odin - Administratör | 2010-01-15 12:28 | |
Dvs inlägget ligger kvar i tråden. | ||
devilseye | 2010-01-15 12:29 | |
Ja det skulle många gånger åtminstone göra det en smula enklare att följa tråden. för det är ett av mina argument mot att radera för mycket, många trådar blir rysligt svåra att följa. | ||