Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade59
Mobilspel
Pågående21 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bror Mu - Ej medlem längre2006-04-12 18:30
Antal inlägg: 921

Amen till knäböjen. Du glömmer väl inte marklyftet bara hoppas jag för en ståtlig Ronnie Coleman-rygg?

TomasLeonard2006-04-12 18:47
Antal inlägg: 1563

Njäa ..har börjat med den övningen ännu..

skönt att känna ditt stöd Bror :D!

mamman - Ej medlem längre2006-04-13 17:40
Antal inlägg: 6379

Att det är ohälsosamt att vara överviktig/fet har vi väl redan slagit fast...?
Att man har ett par till 10 kilos övervikt är inte sååååå farligt. Det är när man blir "sjukligt överviktig". Men då är det många fler kilon vi pratar om...
Dessutom finns det många med övervikt som är "vältränade" och äter bra. Deras kroppar håller inte med bara....
Man kan missbruka mat lika som man kan missbruka sprit och det är faktiskt svårare att bli fri ett matmissbruk än ett spritmissbruk, för sprit klarar man sig utan..... inte mat.
Ska man klaga på överviktiga för att dom är tjocka (för att det är deras eget fel) bör man också klaga på rökare, snusare och andra med laster som inte är helt bra.

Vet ni förresten vad som är mest beroendeframkallande??

Pulser2006-04-13 17:51
Antal inlägg: 101

mammman: ett matmissbruk är betydligt lättare att ändra på än ett spritmissbruk det håller jag verkligen inte med om, det är inte så svårt att ändra ett onyttigt matintag till ett nyttigt, med rätt kunskap och en gnista motivation för att må bra.
10kgs övervikt kan lätt bli mer, varför inte ligga på undervikt så kan du äta det där extra goda precis när du vill utan att bry dig?

det är enkelt att gå ner i vikt med rätt kunskap utan att behöva anstränga sig särskilt mycket.

TomasLeonard2006-04-13 19:10

Det är ett problem detta när man som bildt sa en gång "tänjer på det svenska vokabuläret"

missbruk är det inte ..slå upp beroendeframkallande substanser och du hittar ingen mat där.

Man drabbas inte heller av ngn abstinens om man inte äter , dvs symtom som frossa, svettningar, kraftig ångest, hjärtklappning, förföljelsmani osv.

Jag avskyr när folk börjar missbruka det svenska språket.
Överdrivet matintag är inget missbruk och hör sen!!

Dålig karaktär!!

HumbleBug2006-04-13 19:26
Antal inlägg: 1836

Detta verkar ha blivit en semiotisk diskussion. Man kan också missbruka det svenska språket? Drabbas man av abstinens vid språkmissbruk?

Matmissbruk är också ett rätt vanligt uttryck. Det betyder inte att en som överdriver sitt matintag är missbrukare typ alkoholister. Men språkligt korrekt är det att säga att man kan missbruka mat, alltså ett miss-bruk: ett icke korrekt bruk av något.

Ångest, hjärtklappning m.m. kan dessutom mycket väl följa exempelvis bullemi som är en sjukdom som följer ett icke korrekt bruk av mat.

Förresten fattar jag inte diskussionen alls, eller meningen med den. Hur man lever är ett val bara man själv kan avgöra. Övervikt är självförvållat genom levnadssätt. So what? Folk får leva som dom vill, äta som dom vill, se ut hur dom vill. Jag bryr mig inte och inte fattar jag varför dessa saker måste ältas till semiotiska pseudo-diskussioner.

mamman - Ej medlem längre2006-04-13 20:21
Antal inlägg: 6379

Det behövs en väldigt liten mängd vätska i kroppen för att det ska vara farligt. Det beror på var vätskan är. Lika som med några extra kilon.

Jag tycker fortfarande att det finns människor som missbrukar mat lika som alkoholister missbrukar alkohol.
Man dövar sin smärta, belönar sig när man varit duktig, sörjer med den, man bara måste....

Det som flest människor är beroende av är faktiskt Lypsyl (eller annan pussvalla).

Probotector - Ej medlem längre2006-04-13 20:31
Antal inlägg: 32

Jag hade en granne som vägde 300kg, han mådde nog inte så bra, han dog av fetma, så nej det är inte så bra att vara fet

Bror Mu - Ej medlem längre2006-04-13 20:35

Humblebug - det är alltid roligt att svänga sig med fina ord, men det är en fördel om man vet vad dom betyder. Du menar semantisk och inte semiotisk!

solflikka2006-04-13 21:03
Antal inlägg: 3

Dessutom kan man avvara bindestreck i ordet pseudodiskuTIon...

Mouche - Administratör2006-04-13 21:21
Antal inlägg: 24193

"diskution"? Diskussion är nog vad som avses.
Pseudo-diskussion är inte ett egentligt ord..heter Pseudodebatt faktiskt.
Så att HB använde sig av bindestreck är m.a.o helt korrekt eftersom det från början är två olika ord som han använt som ett.
Semiotik är teckenlära, symptomlära....
Semantik är betydelselära, teckenlära....

TomasLeonard2006-04-13 22:42

Jag för in den på spår igen..det ska handla om tjockisar..
Trots min hets mot fetman måste jag erkänna att jag dras till kvinnor med former..det är ngt väldigt tilldragande med dom..tänk en bullbakandes madame som står vid spisen med förkläde när man kommer tillbaka från gymmet..då vet det katten om man inte har kommit hem ändå..
Vad säger du Bror?

HumbleBug2006-04-13 22:52

Bror Mu:
"Du menar semantisk och inte semiotisk!"

Jag vet mycket väl vad jag menar. Det är nog du som borde läsa lite mer om semiologi, semiotik och semantik, samt begreppen semiologisk, semiotisk och semantisk.

anatilde - Ej medlem längre2006-04-13 22:57
Antal inlägg: 82

Självklart ska man gilla sig själv oavsett hur man ser ut. Tjock, smal, kort eller lång. Jag tycker alltså att man ska uppmuntra att gilla sig själv oavsett form och storlek. Däremot tycker jag inte att man ska uppmuntra till överviktighet eftersom det bär med sig sjukdomar. Allt fler får bl.a åldersdiabetes i ung ålder.

Ett bra program är ju "du är vad du äter". Det får ju även smala att vilja träna för konditionens och hälsans skull.

Bror Mu - Ej medlem längre2006-04-13 23:03

Eftersom jag har läst semiotik så tror jag knappast att jag behöver dina lexikonkunskaper Humblebug.

anatilde - Ej medlem längre2006-04-13 23:04

Go get them Bror Mu!! :-)

HumbleBug2006-04-13 23:07

"du är vad du äter".

Avskyvärt program. Tv3 bryr sig inte alls om folkbildning och aldrig gjort det. Det säljer pga att människor älskar att se ner på andra, skratta åt folk som inte klarar av att hantera sig själva och sina liv. Folk som inte äger något som liknar självkännedom, fattar ändå inte att programmet gäller dem själva och deras situation. Iden bakom programmet är därför lika syniskt som 90 procent av all annan realitysmörja!

anatilde - Ej medlem längre2006-04-13 23:11

Du menar förstås Cynisk (för att vara lite cynisk ;-) käre HumbleBug.

Jag tycker också att "Du är vad du äter" är ett fruktansvärt program egentligen. Själva konceptet är givetvis grundat på att kritiska och smala människor ska kunna sitta hemma i tv-soffan och äcklas över alla fetton i tv-rutan som är så "lata" och bara sitter och vräker i sig godis, etc etc. Men vad som blivit en oväntad sidoeffekt till programmet är att de faktiskt har en hel del kostlära med i programmet. Och för egen del kan jag säga att det programmet får mig personligen att avhålla mig från godis under väldigt lång tid. Man äcklas till återhållsamhet, så att säga.

HumbleBug2006-04-13 23:11

Bror Mu, semiotik, tidigare även kallad semiologi, är grundläggande inom estetik, konstvetenskap och filmvetenskap, ämnen som jag jag har läst. Jag är därför väl bekant med de fina nyansskillnader som finns i rådande diskurser i dessa ämnen, samt en stort antal filosofiska riktningar. Är du så kunnig, så varför invänder du emot mitt bruk av ordet "semiotisk"?

HumbleBug2006-04-13 23:12

Tack anatilda för din rättelse. Det finns desvärre ingen redigeringsfunktion i detta forum.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?