Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 54 |
Mobilspel
Pågående | 21 070 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kiwiskal | 2014-08-24 19:41 | |
![]() | Vi har inte en demokrati egentligen nej, i rätt mening, men hellre detta än total diktatur som kräver kunskaper i statliga finanser. Är det det enda man bör kunna då? | |
Rhotheta | 2014-08-24 19:45 | |
![]() | Nora1 Jag vet inte vad du talar om för analys. Att veta vad man väger, hur lång man är, att vatten kokar vid 100 grader och fryser vid noll är inte analys. Det ar basala grundfakta. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-08-24 19:50 | |
![]() | Ska man bara titta på siffrorna och säga jaha så ser det ut. ?? | |
Bisonbox | 2014-08-24 19:50 | |
![]() | Förstår inte meningen eller nyttan med att veta att t.ex. försvarsmakten kostar 50 miljarder (ca 20% fel). Vad har försvaret för uppdrag? Hur utför de sitt uppdrag? Är det rätt uppdrag? Hur ska det förändras? Bevara oss från siffernissar som tror sig veta bäst.... | |
Rhotheta | 2014-08-24 19:53 | |
![]() | www.sprakochfolkminn...sk all.html Jag tänker inte heller kräva att folk uttalar kex enligt uttalsreglerna :-) | |
Rhotheta | 2014-08-24 20:03 | |
![]() | Nora1. Ja. När någon tomte påstår att 1 miljon är en viktig post eller att 100 miljarder ökade utgifter inte är ett problem kan man värja sig från dylik desinformation. Eftersom försvarsbudgeten utgör basen för varje försvarspolitisk diskussion är man definitivt varken insatt eller kapabel att diskutera någon enda aspekt av försvaret om man är helt renons på den siffran. Man är helt enkelt fullständigt okunnig på området. Siffran är blott en googling bort. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-08-24 20:16 | |
![]() | Rhotheta. Precis. Det är därför det är viktigt att kunna analysera siffrorna rätt- | |
Jens N - Ej medlem längre | 2014-08-24 20:19 | |
![]() | Jag förstår inte varför tonen ska behöva bli så här otrevlig...i tråd efter tråd. | |
kryddeluntan | 2014-08-24 20:26 | |
![]() | Inte jag heller Jens N, men de finns de som uppenbarligen vill förbättra sitt ego genom att ständigt ifrågasätta andras inlägg, kunskaper, analysförmåga, .... Människor kanske har så torftiga liv att de måste spy ur sig på ett internetforum. | |
Rhotheta | 2014-08-24 21:00 | |
![]() | Jens N Den enda som varit otrevlig är Kryddeluntan. Här ovan och som svar på mitt allra första inlägg. Övriga har inte hållit med, men inte varit otrevliga. Själv uttrycker jag mig kort och torrt. Tråkigt om du tolkar det som fientligt. Jag har lärt mig lite av denna konversation, som jag inte var riktigt medveten om innan, så jag är inte lottlös. Kryddeluntan. Du kan förbättra ditt uppförande, men du gör som du vill. Jag lämnar. Då försvinner meningsmotsättningen och därmed säkert Jens obehagskänsla. Må den bättra sig. Det står var och en fritt att såga valfri ståndpunkt jag presenterat. Jag har sagt mitt. | |
Lill-IT | 2014-08-24 21:26 | |
![]() | Rhotheta, det var därför jag lade tråden i snack. Anade att någon skulle komma och kräva att man skulle kunna redovisa mer siffror än vad medelsvensson har koll på. Men visst, du får lov att tycka att man ska har bra koll på miljarderna för att få lov att rösta. Själv är jag glad att det inte är så. Varje myndig svensk får tack och lov själv välja att lägga sin röst på den person/det parti som den känner mest förtroende för. | |
Galadriel111 | 2014-08-24 21:51 | |
![]() | Hoppsan.. Nog tycker jag att man inte behöver vara nationalekonom för att veta hur mycket pengar vi har att röra oss med. EFtersom vi alla ska bestämma vad pegarna ska gå till (det är det vi gör när vi röstar) är det oansvarigt att inte sätta sig in i hur mycket som finns i vår gemensamma plånbok. Det är ju samma sak som ni gör hemma varje månad, men lite fler nollor.. Inte svårt alls. Att ta reda på vad man röstar om är en självklarhet, och inget elitistiskt. Nationalekonomer har betydligt mer avancerade saker att pyssla med. | |
Galadriel111 | 2014-08-24 21:53 | |
![]() | Och.. att medelsvensson inte har koll på hur mycket pengar som finns är ett skrämmande påstående som jag hoppas verkligen inte stämmer. | |
Ruckzuck | 2014-08-24 22:58 | |
![]() | Återigen vill jag påpeka att väljare i allmänhet inte röstar på specifika förslag om hur stora olika utgiftsposter bör vara. De väljer mellan olika åsiktspaket utarbetade av partier, vilka utan tvekan har ekonomer och andra räknekunniga anställda. Är en kristdemokratisk väljare som tycker vårdnadsbidrag är en bra idé helt oansvarig för att hen inte satt sig in i kalkylerna om vad vårdnadsbidrag kostar? Kan hen inte lita på att partiet räknar med intäkter som ska finansiera detta? Dessutom brukar media göra oss uppmärksamma på partier som lovar saker som är helt ofinansierade. | |
Galadriel111 | 2014-08-24 23:25 | |
![]() | Menar du att majoriteten av svenska folket inte kan räkna? och att vi inte röstar på hur pengarna ska spenderas? Det är väl inga åsikter det är fakta. och att lita på media verkar vara... hmmm.... tjaa ibland blir jag mållös. | |
kajix | 2014-08-25 06:06 | |
![]() | Räkna och räkna. Fram med de nu, hur många pengar e de? | |
Galadriel111 | 2014-08-25 13:40 | |
![]() | Det står redan i tråden, och det finns länkar också. sedan kan du googla själv. Bra att du faktiskt vill ta reda på det :) | |
Ruckzuck | 2014-08-25 16:36 | |
![]() | Skulle vara intressant att veta hur många på betapet som bytt parti när de nu fått reda på dessa livsviktiga siffror... | |
kryddeluntan | 2014-08-25 16:57 | |
![]() | De flesta vet nog vad de vill rösta på utifrån de sakfrågor som är viktiga för dem. Naturligtvis finns det många osäkra väljare som väljer sent. Alla partier gör vad de kan för att fånga in dem. Om nån på Beta har ändrat sig vet jag inte. | |
kiwiskal | 2014-09-09 17:01 | |
![]() | Tänker moderater på annat än "skattesmällar" mot sina plånböcker som gör att de inte har råd att äta lunch ute varje dag? | |