Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade72
Mobilspel
Pågående20 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2010-01-15 14:16
Antal inlägg: 31064

"Det finns väl kan jag tycka två vyer på detta iof. När det gäller den rent juridiska biten så har du ju helt rätt Satyra.
Men om man ska titta på den rent moraliska/etiska biten av det hela så tycker jag nog att sätter man upp ett forum så förbinder man sig också att hålla det så demokratiskt och frispråkigt som möjligt, annars mister man nog förtroendet ganska kvickt."

Klockrent, devilseye.

odin - Administratör2010-01-15 14:26
Antal inlägg: 7442

Jag håller med om att forumet skall vara demokratiskt. Men detta ord kan lätt misstolkas: Det är inte OK att använda forumet för att spama, bråka, vara ironisk mot folk som ej uppskattar detta, förstöra trådar et c. Detta ingår inte i min uppfattning av demokrati. Sen vet jag inte vad du menar med frispråkig, men även där finns en viss gräns. Känner mig lite trist när jag frågar detta, men hur definierar du frispråkig?

odin - Administratör2010-01-15 14:27

(mitt inlägg riktas till Devilseye först och främst eller den som nu vill hjälpa mig med dessa definitioner :-)

ådärkomdenja2010-01-15 14:31
Antal inlägg: 18

Det är väl inte så mycket att tjafsa om egentligen, det är admin /ägaren av sajten som sätter reglerna. Gillar man inte forumet finns det andra man kan söka sig till

devilseye2010-01-15 14:34
Antal inlägg: 224

Jag medger att det är EXTREMT svårt att definiera sådant. Egentligen är vi nog rätt överrens om att det är när frispråkigheten skadar på något vis som den går över gränsen.
Jag vet inte om det är en väg att ta, men man skulle eventuellt kunna ha en "anmäl inlägget" funktion i forumet kanske? Då skulle moderatorer snabbt bli varse att en tråd håller på att urarta, samt gasnka snabbt kunna skapa sig en uppfattning om det är ett inlägg som många stör sig på eller hur det ses. Risken finns ju förstås att en sådan knapp kan missbrukas. Som allting annat.
Annars vidhåller jag att man kanske i första hand ska lyssna på den tilltalade innan man raderar inlägg.

devilseye2010-01-15 14:36

ådärkomdenja

De flesta här trivs nog i grund och botten, men jag både hoppas och tror mig veta att ägaren/ägarna här också vill skapa en så attraktiv sajt som möjligt. Och då är en dialog sansad dialog alldeles utmärkt för det ändamålet.

odin - Administratör2010-01-15 14:39

Jag håller med devilseye fullt ut.

Jag tycker också att "Ägaren/Ägarna klingar dåligt i mina ögon. Ser oss mer som "utvecklarna av sajten" :-)

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-01-15 14:53

ådärkomdenja, odin som driver sajten skrev just:

"Dessutom vill jag förtydliga att även fast den är privatägd så skall givetvis medlemmarna tillsammans vara med och skapa sidans innehåll och till viss del policyn."

Den här passiva "De bestämmer, så håll käft"-inställningen har jag svårt att förstå. "Tjafsar" är vad man gör i ett forum och att detta tjafs också får riktas uppåt är väl sunt? Jag tycker man skall sträva mot rättvisa och förbättring. Att bara dra är en hållningslös och slapp utväg om man inte först har försökt säga sin mening och kanske förändra till det bättre. Jag antar att den inställningen gör mig till idealist.

Mouche - Administratör2010-01-15 15:27
Antal inlägg: 24193

Det är ganska lustigt att se hur högt det värnas om frihet att vara sarkastisk, ge pikar, kunna häva ur sig saker...och allt detta i demokratins ädla namn.
Om demokrati ska gälla åt ena hållet så ska den väl också gälla åt det andra hållet eller hur?

Ta och tänk lite på hur det känns för de som utsätts för smörjan som skrivs och försök frammana lite empati och vanlig normal medmänsklighet.
Om någon blir ledsen över dumheter här så är det ofta, jag säger alltså _inte_ alltid, så att då blir det riktigt roligt att jävlas ännu mer för hej så roligt det är när någon blir förtvivlad.

För att få förtroende så krävs det att man uppför sig därefter.
En gyllene regel som uppenbarligen har glömts bort helt och hållet.

Uppför man sig som bortskämda småungar utan den minsta lilla tillstymmelse till medkänsla med andra människor så bör man kanske inte bli överraskad och sårad över att bli tillsagd ibland.
Det positiva i det hela är att det inte gäller särskilt många skribenter trots allt. De få som finns har däremot en tendens att synas alldeles för mycket.

Mouche

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-01-15 15:30

Mouche, ingen här har väl försvarat rätten att ägna sig åt kränkande personangrepp?

devilseye2010-01-15 15:35

Mouche.
Jag vill betona att om det uppfattas som att jag på något sätt skulle försvara det som sägs till er på ett sådant sätt så är det fullständigt fel, och i så fall vill jag be om ursäkt för det.
Jag har många gånger sett "idioter" som gått på er på ett sätt som jag inte alls står bakom.
Jag tycker ibland att ni raderar för mycket, men det är ju inte av den anledningen att jag tycker att det som står där är ok, utan det handlar mer om att jag tycker att det kanske faktiskt tillför ett perspektiv på diskussionen där de flesta tänkande individer snarare faktiskt "ser" att dom är just idioter. När det raderas för friskt får det ju ibland just den konsekvensen att det istället tenderar att bli ni som ses som syndabockarna.
Jag VILL ha moderatorer. Tveklöst. Annars skulle saker och ting urarta. Det jag däremot personligen tycker är att det finns en tendens till att bli en smula lågt i tak ibland.
Men vi pratar om nyanser, inte varandet eller icke-varandet.

Mouche - Administratör2010-01-15 15:41
Antal inlägg: 24193

Därför att det helt enkelt är så att det är just de inlägg som är kränkande på något sätt som till 99% tas bort.

Varför skulle det tas bort inlägg som inte är stötande eller kränkande?

Ja om det på en skribents egen begäran beds om det för att han/hon kanske har skrivit fel eller ser efter postandet att det lämnar ut henne/honom eller närstående alldeles för mycket, ja då tas det bort inlägg.
Samma med "ett-ords-inlägg" i mängd, s.k. spammande...o.d.

Men vanliga normala inlägg får stå kvar trots att det kan gå lite hett till ibland.

Så vad gäller den frihet det talas om?

Mouche

Ps.
Nu måste jag avsluta mitt arbete så jag kan inte svara på en stund. =)

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-01-15 15:46

Mouche, ledsen att säga det men jag har flera gånger varit med om att inlägg - mina och andras - tagits bort trots att de inte varit kränkande. Det har handlat om sakliga inlägg där det framförts åsikter om exempelvis godtycklig moderering.

"Varför skulle det tas bort inlägg som inte är stötande eller kränkande?"

Just så. Exakt vår poäng.

odin - Administratör2010-01-15 15:55

Problemet är att klagande på moderering blandas in i ämnestråden. Det är inte OK enligt min mening.

devilseye2010-01-15 15:59

Som jag sa, vi pratar om nyanser och naturligtvis blir det även subjektiva bedömningar. Jag kan inte säga att jag sett en såpass stor kränkning i alla inlägg som jag setts tagit bort att jag tycker det motiverar radering. Självklart är det upp till er admins att välja om ni anser vår "kritik" befogad eller ej. Gör ni inte det får ni ju strunta i det. Jag tycker bara att vi här i denna tråden faktiskt har haft en ganska sansad och förhållandevis konstruktiv dialog.
Grejen är ju den att vi inte kan blunda för att det just nu, rättvist eller ej, finns en tendens till att många som åtminstone jag uppfattar som seriösa debattörer faktiskt tycker att det modereras lite hårt, och det är ju egentligen upp till er huruvida ni vill använda köra på som vanligt eller försöka hitta en nivå där dom berörda är nöjda.
Jag kan hursomhelst bara säga vad jag tycker, sen är det ju upp till er att ta tillvara på våra åsikter eller ej.
Nu ska JAG avsluta mitt arbete. Ha en trevlig helg på er!

Bråkan

Larvbrud - Ej medlem längre2010-01-15 16:02
Antal inlägg: 4050

Jag anser också att inlägg som varit ganska milda har tagits bort. Det positiva är att andra (stundom roliga) inlägg som varit kränkande har fått stå kvar. Error från väktarnas sida helt enkelt.

Får man sina inlägg raderade borde man se det som en utmaning att formulera om samma sak och få det att stå kvar. Eller passa på att sprida dynga när Mouche sover ;)

Satyra2010-01-15 16:07
Antal inlägg: 4561

"Den här passiva "De bestämmer, så håll käft"-inställningen har jag svårt att förstå."

Sylvia - Den har jag också svårt att förstå om det kommer till saker som känns viktiga.

odin - Administratör2010-01-15 16:07

"Det positiva är att andra (stundom roliga) inlägg som varit kränkande har fått stå kvar."

Skall jag tolka detta som att vissa kränkande inlägg enligt dig är roliga?

Tycker du missar hela poängen med hur svårt det är att moderera allt och vara jämn hela tiden.

devilseye2010-01-15 16:13

Jag är nog inte riktigt med på vad larvbrud menar där.
Men ur egen synvinkel så vill jag poängtera att jag har 100% förståelse för att man inte kan vara jämn. Det är en omöjlighet. I den diskussion jag för handlar det inte om enskilda inlägg. för där kan vi alltid hitta exempel som visar precis det vi vill visa. Det jag efterfrågar är en liten sänkning av graden moderering som JAG tror skulle gynna forumet.
Annars får väl jag och Sylvia som gnäller mest praktisera som moderatorer en vecka eller två så kan vi ta diskussionen igen ;-))))

Larvbrud - Ej medlem längre2010-01-15 16:17
Antal inlägg: 4050

odin: Ja, vissa kränkande inlägg kan vara roliga om den de riktar sig mot har förtjänat dem. Jag förstår att det är svårt att vara jämn, därför skrev jag "error". Fast jag har sett att dumma inlägg ibland får stå kvar som exempel på hur man inte ska göra. Det tycker jag är kul, lite som skamvrån.
Självklart tycker jag inte det är kul om någon verkligen går över gränsen men sånt brukar ni ju oftast vara snabba med att ta bort.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?