Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 54 |
Mobilspel
Pågående | 21 505 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
chricka74 | 2006-05-06 19:29 | |
Jag tänker bryta mig in i den här tråden! Jag har varit rejält överviktig i hela mitt liv och det är förbaskat jobbigt, men det gör inte mig till en sämre människa och inte heller göder jag mina barn. Men visst kan jag ibland önska att min mamma gjort något åt saken och inte låtit det gå så långt redan i unga år, men min mamma hade andra problem, hon hade själv anorexi och en man som drack för mycket (min pappa alltså). Jag måste säga att jag själv upplevde min pappas drickande som ett mycket större problem än min övervikt. Nu är min pappa i och för sig nykterist (och jag är stolt över honom), men jag är fortfarande överviktig. Jag känner också att man som överviktig måste visa hela tiden att man faktiskt är intelligent och inte "dum" som många tror. Min övervikt är inte kopplad till min intelligens om den är kopplad till något så är det hellre min karaktär. Jag har hög IQ, men folk i allmänhet tar för givet att man inte är intelligent som stor person. Till sist vill jag bara säga: Mina söner har inte idag problem med sin vikt, och de lär sig äta bra (de älskar grönsaker), men om de skulle bli överviktiga så kommer jag att älska dem lika mycket i alla fall och även försöka göra mitt bästa att hjälpa dem bli av med de överflödiga kilona. För samhället är inte gjort för "tjockisar" och man har det "lättare" (på mer än ett dätt) om man är smal. | ||
AnnikaP - Ej medlem längre | 2006-05-06 19:35 | |
chricka74: Jag förstår dig precis och jag tycker du har helt rätt i det du skriver. Eftersom jag själv haft problem har jag varit extremt noga med att lära min dotter att äta rätt och jag önskar att mina föräldrar gjort detsamma med mig. Självklart har IQ inget med vikt att göra. Ge inte upp kampen...det GÅR att gå ner i vikt och det är aldrig för sent. Lycka till ! | ||
Gunilla N - Ej medlem längre | 2006-05-06 19:40 | |
Jag har mindre problem med min övervikt än vad jag har intresse av att förändra den. So what? Jar har inte dragit på mig min övervikt förrän i vuxen ålder - kan alltså BARA skylla på mig själv och inte föräldrar eller samhället i övrigt. Att vilja gå ner i vikt är inte samma sak som att avsky sin nuvarande vikt. Visst skulle jag också vilja gå ner (igen) men det är inte prioritet nr ett om man så säger. Det finns betydligt viktigare saker att lägga ner tid och jobb på! | ||
chricka74 | 2006-05-06 19:40 | |
Tackar. Så klart kämpar man med vikten hela tiden, men ibland så orkar man inte och det är då man går upp igen. Att "jojo-banta" är inte bra, men hellre det än att jag inte gör något alls för då väger man snart över 200 kilo om man inte ser upp.... Det mesta jag har lyckats gå ner är 50 kilo, men de har kommit tillbaka igen, sakta men säkert.... Men jag hoppas att man snart kan köpa sig en "påse karaktär" på coop eller ica, för det är det som behövs i mitt fall :-) | ||
AnnikaP - Ej medlem längre | 2006-05-06 19:44 | |
Haha....om du hittar en sån påse kan du väl hojta till för jag är själv livrädd att min karaktär ska ta slut och att alla kilo jag lyckats bli av med ska smyga sig på igen...Har nämligen också gjort så ett par gånger. Av någon anledning känns det som jag hittat rätt den här gången...men man vet aldrig... | ||
Novitie | 2006-05-06 23:03 | |
Varför antingen banta eller inte, lägg om kosten till något mitt emellan så kommer ni ständigt gå ner i vikt och samtidigt kunna unna er det ni vill äta då och då. | ||
Farsot | 2006-05-10 06:29 | |
Öhm..är det inte ganska viktigt också att som föräldrar inte föra över eventuella ätstörningar på sina barn? Alla dessa skuldkänslor förknippade till mat. Och vadå karaktär? Det betyder ju rent automatiskt att de som är smala är "duktiga" och de som är tjocka är "svaga". Hitta en balans. Avdramatisera mat, form och vikt. Både för er och era barns skull. Det kan nämligen ge ganska fel signaler till barnen också att det är "jätteviktigt" att inte bli fet... | ||
Gunilla N - Ej medlem längre | 2006-05-10 10:08 | |
Ja, det ska gudarna veta - barn bantar redan i 5-årsåldern. Inte för att de har feta föräldrar som bantar, utan för att de har relativt lagomviktiga föräldrar som gör det... | ||
AnnikaP - Ej medlem längre | 2006-05-13 19:44 | |
Att servera rejäl och sund mat på regelbundna tider är inte detsamma som att banta. Det kan man göra utan att snacka en massa om det så får barnen ett sunt förhållande till mat. Man bör dessutom se till att barnen inte småäter en massa skräp mellan måltiderna så de är hungriga när det är dags att äta. Väldigt många klagar på att deras barn är så kräsna och inte äter någon mat alls....men det kan bero på att de gått med ett kexpaket i handen hela dagen...plus ett gäng glassar och en del godis...Har sett det där på nära håll. Dessutom säger mamman att dottern är lite kraftigt byggd så hon behöver handla kläder i vuxenstorlek (dottern är nio år)...Kraftigt byggd är i detta fall lika med rejält överviktig. | ||
Gunilla N - Ej medlem längre | 2006-05-13 20:17 | |
Nej, jag menar att relativt lagomviktiga föräldrar gör så att deras barn bantar - många är så oerhört rädda för att deras barn ska bli det minsta överviktiga (eftersom det är deras egna största skräck och mardröm) att de alltid påpekar att "man måste äta rätt" (kan betyda sallad, sallad, sallad...), ser rund ut i vissa kläder (åt andra hållet mot för din beskrivning, AnnikaP) osv osv. Också sett från mycket nära håll! Att vara "smal" betyder inte nödvändigtvis att man har ett sunt förhållande till mat! Det kan många gånger vara precis tvärtom! Och jag undrar om inte en runt unge mår bättre än en som redan före skolstart bantar och har problem åt det hållet! | ||
AnnikaP - Ej medlem längre | 2006-05-13 20:24 | |
Håller med dig om att vara smal definitivt inte behöver betyda att man har ett sunt förhållande till mat. Exempelvis skulle man ju kunna hålla sig väldigt smal genom att bara äta två wienerbröd om dagen och inget mer...men hur bra mår insidan då ?? Och barn ska inte banta...de ska inte ens behöva det om vi föräldrar gett barnen ett sunt förhållande till mat. Det exempel jag gav...den överviktiga dottern...där är till och med mamman så dum att hon sitter och nyper dottern i valkarna och frågar vad det är och retas lite..Jag får bita mig i tungan för att inte säga till henne att det inte är dotterns fel utan hennes. | ||
Klockan 12 - Ej medlem längre | 2006-05-13 20:30 | |
Jag fantiserar om obscent feta personer. Jag lägger mig i fotändan som en hund och suger på hennes tår. | ||
AnnikaP - Ej medlem längre | 2006-05-13 20:41 | |
Fantisera på du om det känns bra....det kostar inget. | ||
Kaktussmajl5 - Ej medlem längre | 2006-05-13 21:07 | |
Överviktiga människor ska givetvis behandlas som alla andra med full respekt. Jag ser det inte som något negativt att ha en stor mage eller att vara allmänt plufsig. Att människor ska klassas efter sin vikt är helt orimligt och moraliskt inkorrekt. Nej, lika för alla säger jag bara. Jag avslutar med den klyschiga frasen; Det är insidan som räknas. | ||
Gunilla N - Ej medlem längre | 2006-05-13 21:21 | |
Ännu ett urbota korkat inlägg av kl 12 - jag undrar hur det ser ut på insidan av honom (förutsätter en "man"...) För som sagt, kaktussmajl5 - det är insidan som räknas! | ||
AnnikaP - Ej medlem längre | 2006-05-13 21:30 | |
Klockan 12 verkar se hur lång tid det tar innan han blir avstängd...med tanke på hans inlägg i de olika trådarna. Jag tycker också att insidan är det viktigaste. Och alla människor förtjänar samma respekt oavsett vikt, kön, ras, religion. Däremot är det synd att de som bär runt på kraftig övervikt (jag menar inte 5-6 kg utan kanske 30-40 och mer därtill) accepterar det och inte vill göra något åt det. Det är trots allt en väldigt stor hälsorisk....men nu känns det som att jag skrivit samma saker hundra gånger...och vi kommer nog inte mycket längre i den här diskussionen. Ska kolla runt i de andra trådarna och se om man kan tillföra något där ist. Vilket nöje en lördagkväll ! Man skulle kanske skaffa sig ett liv istället =) | ||
Gunilla N - Ej medlem längre | 2006-05-13 21:31 | |
Haha! Är inte det här livet, AnnikaP!!?? | ||
AnnikaP - Ej medlem längre | 2006-05-13 21:33 | |
Jo jag börjar tro det faktiskt....värst är det på måndagen när arbetskamraterna frågar vad man gjort i helgen..."Diskuterat övervikt i ett forum på nätet"...Känns sådär glamouröst... | ||
Kaktussmajl5 - Ej medlem längre | 2006-05-13 21:36 | |
Hahahahaha! :D Men vad vore livet utan dessa små pratstunder å andra sidan? ;) | ||
AnnikaP - Ej medlem längre | 2006-05-14 00:25 | |
Haha...ja attans vilken skärpt kille vid så unga år....imponerande =) | ||
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8