Spelrum
Giraffen42
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade75
Mobilspel
Pågående20 224

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mamik2011-02-08 08:17
Antal inlägg: 278

Hur det är just på Fb vet jag inte, men jag hade en barndomskamrat som var kraftigt överviktig, redan som liten.
När hon gjorde en gastrik bypass operation och gick ner i vikt, så fick hon lära sig vilka som var riktiga vänner.
De flesta av hennes "vänner" klarade inte av att hon hade blivit så snygg och hon var verkligen ursnygg.

Jag träffade henne när hon gått ner till 50 kg och beslutat sig för att flytta ifrån orten, för hon ville börja om med nya bekantskaper.

Yamma2011-02-08 08:35
Antal inlägg: 2285

Jag har bara snygga vänner. Däremot tycker nog inte gemene man att de är snygga allihop.

Sussmimmi2011-02-08 08:57
Antal inlägg: 101

Absolut inte....

Snoosy2011-02-08 09:28
Antal inlägg: 4273

Det som är mest tråkigt är att alla fokuserar på utseende. Istället för att förstå vad jag menar.

Egenskap, du har så rätt. Gör det dig till mobbare?

Klart att det finns människor som bara omger sig med snygga människor i deras tycke och smak. Även på fb. Tyvärr.
Sen att alla lagt det mesta fokus på att det skulle handla om politik. Det blev för mycket fokus på det istället för att fokusera på det egentliga problemet.
Höger = Ytlighet? Fakta! Men för det behöver det inte alltid handla om utseende. Även om det även är så emellanåt. En rik person är oftast åt höger och en person med makt/pengar vill gärna ha en ung snygg tjej istället för en ''plugghäst''. Den krassa verkigheten.
Blunda gärna, men så är det.

En som ser bra ut har ofta lättare att få vänner, hitta jobb.. Fakta!
Blunda gärna för det också!

Det är detta jag tycker är tråkigt.

Kanske lade för mycket fokus på att en del på fb bara har personer på sin lista som dom anser se bra ut. (Några jag pratat med's ord) Inte mina egna.
JAG tycker bara det är tråkigt att det är så.

Måns_E2011-02-08 09:52
Antal inlägg: 12023

Det är inte fakta att ytlighet har med politik att göra, det är fördomsfullt.

Att diskutera någon som du är "kompis" med på Facebook känns lite onödigt på ett offentligt forum? Inte minst så blir det helt omöjligt att veta vad som stämmer och vad som är dina missuppfattningar.

Vad jag vet så är ingen kompis med mig p g a hur jag ser ut, om man är vuxen och retar sig på sådant (alltså bekanta som man inte går ihop med) så kan man helt enkelt sluta umgås och ta bort de från Facebook, vad är problemet?

Måns_E2011-02-08 09:54
Antal inlägg: 12023

För du samlar väl inte på FB-konton för att skryta med hur många "vänner" du har?

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-08 10:19
Antal inlägg: 4429

Bara för att vara säker: Snoosy, var det ett klargörande som på något sätt skulle förtydliga vedertagna fakta?

Det ända som, om möjligt, framstod som ännu mer klart är hur snedvriden din bild på politik och människor är.

En sak som faktiskt är fastställt däremot är att långa och/eller folk som har ett vedertaget tilltalande yttre har lättare för att få jobb.

Hur det på något sätt styrker just dina argument är å andra sidan ett mysterium.

Guldplate2011-02-08 10:24
Antal inlägg: 1212

Snoosy:

Nu har jag inte läst alla inläggen i tråden så jag vet inte om argumentet kommit upp ännu men...

Har det slagit dig att folk kanske inte väljer varandra efter utseendet utan pga gemensamma intressen?

Varför faller två personer som är "snygga och ytliga" för varandra och två personer som är "fula och värdesätter det inre" för varandra?

Kanske för att man har samma prioriteringar i livet!

Samma sak gäller ofta vännerna man har. Skolan snygging som bryr sig mer om senaste modet och bästa tekniken att framhäva sina sexiga drag har inte så mycket gemensamt med skolans nörd som drog på sig första bästa urtvättade t-shirt på morgonen innan han/hon satte sig för att försöka exempelvis förstå sig på de matematiska teorierna för Big Bang-teorin, eller hur den politiska situationen i Indien påverkar Bangladesh och deras översvämningsproblem.

Man väljer sällan bort vänner. Man väljer dom man anser att man delar intressen, åsikter och värderingar med.

Dersu2011-02-08 10:24
Antal inlägg: 461

"Höger = Ytlighet? Fakta!"
Det är det där som är så jävla läskigt med den här tråden och din inställning. Du anser att du vet vilka värderingar, tankar och åsikter personer du aldrig träffat har. Du måste väl själv inse det orimliga i det hela?
Fundera på vad det i andra sammanhang kallas när man fokuserar på en enda handling eller egenskap hos en person och utefter det kategoriserar och stoppar denne i ett fack.

anka_i_potta - Ej medlem längre2011-02-08 10:32
Antal inlägg: 439

Dersu... men har du träffat den du talar med nu då?

Dersu2011-02-08 10:37

Klart att jag inte har. Jag pratar om det som händer och har sagts i tråden. Försöker du säga att jag kastar sten i glashus får du nog komma med en jävligt bra motivering.

anka_i_potta - Ej medlem längre2011-02-08 10:40
Antal inlägg: 439

okej jag använder mig av dina egna ord:

"Du anser att du vet vilka värderingar, tankar och åsikter personer du aldrig träffat har."

om du påstår att du vet det efter lite läsning på internet är du inte mycket bättre själv. Det är inte exakt samma sak, men nära nog för att men ska kunna säga just: kasta inte sten i glashus, kompis.

ramsay - Ej medlem längre2011-02-08 10:55
Antal inlägg: 9204

jag använder beutyfulpeople.com ist för fb. där kan man inte bli medlem om man inte ratats som en 9 (av 10) eller över av 300 medlemmar. sen slipper man ta sådana diskriminerande beslut som du talar om snoosy, perfekt!

le-lou2011-02-08 10:55
Antal inlägg: 17496

skillnaden är att Snoosy inte blir bedömd efter hennes partifärg, utan för vad hon själv uttrycker.

golden2011-02-08 10:59
Antal inlägg: 1431

nåt facebookkonto har jag ej, jag föredrar levande vänner. och de ser överlag mycket bra ut. utan undantag tror jag bestämt..

Dersu2011-02-08 11:04

Anka: När man säger saker som

"Höger = Ytlighet? Fakta!"

"...hoppas du är ironisk. Trodde du var vänster."

"Att vara vänster eller höger har tyvärr ofta med utseende att göra.
Högermänniskor pratar ofta om det ytliga."

så är det att ta en hel grupp människor och tillskriva dom egenskaper som man omöjligt kan veta att dom har. Jag utgår från saker som ngn faktiskt har sagt och verkar stå för och fokuserar på dessa. Är det samma sak?

Guldplate2011-02-08 11:07
Antal inlägg: 1212

Golden: Så enda skillnaden är att du inte vill marknadsföra dig som en med vackra vänner på nätet utan du vill direkt kunna se responsen hos folk du möter. ;-)

golden2011-02-08 11:08
Antal inlägg: 1431

lite så.. när vi stryker fram tillsammans hoppas och vet jag att folk häpnar runtomkring

zlipzten - Ej medlem längre2011-02-08 11:27
Antal inlägg: 1466

Jag har valt bort ett par vänner ur mitt liv och facebook, som är så tröttsamma i sitt sätt. Energitjuvar, gnälltanter, fördomsfulla och egoister skulle man kunna kalla dem om man valde hårda ord. Jag uppskattar mycket min trevliga väninna som är uteliggare och har så mycket att lära mig och t ex en kraftigt överviktig kvinna som vet om att hon inte faller inom filmstjärneramen. Sen har jag faktiskt helt fantastiskt vackra vänner också.
Att vara fräsch och ha ett fördelaktigt yttre är absolut ett plus inom vissa sysselsättningar men jag tycker att dina gränsdragningar är allt för hårddragna, Snoosy. Framför allt vill jag försvara mina högervänner som inte är ytliga och cyniska.
Själv är jag närmast miljöpartiet men masar inte runt i sunkig träningsoverall eller hemstickad tröja. (Tröjan vore iofs mysigt men jag orkar inte handarbeta).
Beklagar om du har blivit mobbad. Hoppas att du kan gå vidare och strunta i dina bekanta från det förflutna.

Dyslekso2011-02-08 11:37
Antal inlägg: 8945

Forumvärdarna ska ha en eloge för att de låtit den här tråden löpa. Tack, fortsätt så!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?