Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 973

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nerösktji - Ej medlem längre2010-09-04 17:28
Antal inlägg: 387

Spökhistorier
Hej, jag hittade ingen tråd om spökhistorier. Och dom flesta människor här på vår jord gillar att bli skrämda inom deras små cirklar av kontroll.

Därför, tänkte jag berätta en hemsk spökhistoria.
Jo, det var så här att det var ett slott i England under 1800-talet. Där bodde Earl winslow au Maine, han bodde på slottet "Cassle ohl maine." Och där fanns det ett jävla hemskt spöke som bodde där och kom fram efter klockan tölv på nättera. Det var stort och vitt och hade stora ihåliga ögon, och sprang omkring så det knakade i väggarna, gnisslade och knarrade i dörrarna å rasslade med kedjor och skrek att jag får inte ro, jag får inte ro.

Så sprang han in i rummet till den här Earl och skrek: Böh! Klockan fem över tolv varenda natt.
Och Earl blev så rädd att han gjorde på sig. Därefter blev han förbannad att han utan kontroll gjorde ner sig igen.

Då flyttade han till ett annat slott som hette outside winslow maine, men då flyttade det jävla spöket med
Och sa Böh två gånger på nätterna istället.
Det orsakade att han gjorde på sig två gånger istället. Det gjorde han så arg att han rev ner båda slotten vilket orsakade att spöket fick flytta till London. Earl flyttade till skottland, men där fanns det ett annat spöke som var mycket värre än det förra spöket. Det kom in tre gånger på nätterna och sa böh.
Allt detta gjorde att Earl blev mycket mager trots att han åt mycket.

Vad som hände sen vet ingen...

Min gamla mormor berättade den här för mig när jag var liten. Blev väldigt skraj då, och blir det än idag..
Men nu är det eran tur.

Nerösktji - Ej medlem längre2010-09-04 17:55
Antal inlägg: 387

Kom igen nu, eller är ni så inne på att twittra era facebooks?

Nietsmmar - Ej medlem längre2010-09-04 19:45
Antal inlägg: 229

Jag har hört en del spökhistorier i mina dagar, men jag kommer dock inte ihåg dom så jag kan skriva ner dom.
Skulle vart kul att läsa era historier, då skräckhistorier intresserar mig!

bulll2010-09-04 23:10
Antal inlägg: 365

Åhh, jag hade en favoritläskig historia när jag var liten, som jag och min kompis alltid skrämde upp varann med när vi sov över. Det var nåt med en läskig docka... hmm... måste grubbla lite och se om jag kan hitta detaljerna nånstans i hjärnans innersta skrymslen.

Daggdroppe2010-11-28 23:17
Antal inlägg: 1078

bump

Fispropp - Ej medlem längre2011-06-21 18:44
Antal inlägg: 328

Godafton kamrater! Jag önskar att vi kunde sparka igång den här tråden igen då jag är sjukt sugen på att läsa spökisar.

Jag har nyligen startat en blogg i hobbysyfte som handlar om spökhistorier och det skulle vara schysst om man fick lite material.
spokhistorier.blogspot.co m/

Daggdroppe2011-06-22 10:59
Antal inlägg: 1078

Jag läste din blogg, mycket bra skrivet.

frukantarell2011-06-22 11:58
Antal inlägg: 251

Intressant blogg Fispropp. Tyvärr är jag skitdålig på att komma ihåg spökhistorier.

Fispropp - Ej medlem längre2011-06-22 15:20

Kanske minns man vissa grejer vilket kan vara fint så att man kan googla! Då kan man hitta en del!

Det är kanske lättare att komma ihåg en självupplevd berättelse. Någon som har varit med om något eller som känner någon som har råkat ut för något?

Tyllestar2011-06-22 15:32
Antal inlägg: 350

Å vad kul att du minns historier som mormor har berättat!

Fispropp - Ej medlem längre2011-06-22 15:34

You did what with a what, what?

Fispropp - Ej medlem längre2011-07-26 12:13

Goddagens kamrater! Det är så att jag är på jakt efter ett spökhus av något slag. Jag och min bror, nördiga som vi är, skulle vilja "spökjäga" på något schysst ställe under en natt.

Det finns ju en del ställen, Borgvattnets prästgård m.m. Så, känner i till något ställe runt Stockholm eller Gävle med omnejd som inte kostar skjortan att övernatta på? :)

Yonderboy - Ej medlem längre2011-07-26 12:57
Antal inlägg: 1661

Spökhistorier inom folkkloren har ett visst värde, där man kan få reda på hur mysticism och folktro var sammansatt. Inte sällan så är historierna internationella och liknar varandra åt ministående så påtagligt att man kan urskilja släktskap. Inte sällan delar man tron på samma väsen.

Drakar, alver och vättar finns över stora delar över världen för att inte tala om gastar.

Den svarta änkan som spökar på gårdar, slott och kyrkogårdar finns i var och varannan socken här i Sverige och säkerligen över stora delar av Europa också. De historierna förtäljer samhällssynen på sociala oförrätter som spökhistorierna inte sällan berättar om.

Men historierna är ingen död företeelse det uppkommer ständigt nya, det tyder på folks vilja att tro på spiritualism, när orättvisorna inte kan rättsskipas under det vanliga jordalivet finns det ett behov av någon gudomliga rättvisa för upprättelse.

Flera av mina bekanta kan svära att de har sett djävulen eller någon gammal avliden släkting.
En av mina favoriter är en om att man spår i kort om satans existens. Spelet går ut på att man döljer ett spelkort med spelmarkens sida nedåt och sedan ska man gissa på vilken kulör och poäng kortet har, om man gissar rätt så ska de bevisa existensen av det man spår i.

Min bekant hävdar då att han gissade rätt tre gånger i rad när han spådde om SATANS existens.

Inom religions forskningen kan man se tydliga tecken på sambandet mellan religion, ockultism och folktro. Där de senare är rester av äldre tro och ockultismen är det syntesen mellan den senare och de förgående.

Men allt det här vet vi väll redan. Men " WE WANT TO BELIVE" som de säger i serien X-FILES

Yonderboy - Ej medlem längre2011-07-26 12:58
Antal inlägg: 1661

Allt annat är bajs

apajävel2011-07-28 22:53
Antal inlägg: 572

Bulll - kan det ha varit dockan vars naglar växte på natten?

mrperfect2011-07-28 23:37
Antal inlägg: 11437

jag säjer bara självdeklarationen

Fispropp - Ej medlem längre2011-07-29 10:22

De där "gröna handen" och "mormors lever" man fick höra som barn är fan läskiga än idag, iaf för undertecknad. Kanske är jag en tramsig herre. En dockjävel vars naglar växer är ju helsjukt. Gamla dockor kan vara läskiga. Som Robert tex:
spokhistorier.blogsp...-d oll.html

Fispropp - Ej medlem längre2011-08-20 21:28

Uppdaterade nyss: spokhistorier.blogspot.co m/

Mentalsjukhuset i Norrfly, Bollnäs, är det någon som vet mer? Någon som varit där?

SkySpy_2011-08-20 23:52
Antal inlägg: 4417

Jag kan berätta om en självupplevd händelse.
jag Dejtade en tjej för några årsedan. Vi hade setts ett antal gånger och det var dags för henne att sova över hos mig. Jag bor i en tvåa i ett lägenhet som jag precis hade renoverat iordning. Huset är gammalt och ägdes innan nuvarande ägare av en äldre man som jag träffade på då jag höll på att renovera. En mkt trevlig och pratsjuk gubbe. I vilket fall som helst så var gubben tvungen att sälja huset pga orsaker som jag i te vet och han tog väldigt illa vid sig. Så illa att han hängde sig uppe på vinden som angränsar till min lägenhet. Det var inte jag som hittade honom utan en släkting till han. Han hade alltså hängt vägg i vägg till min lägenhet i flera dagar. Men nu åter till dåvarande flickvännen. Hon var alltså hemma hos mig för första gången och vi låg i sängen med slänga lampor. Vi ligger och pratar när hon rätt som det är stelnar till och börjar darra och kastar sig om mig. Jag frågar vad det är varpå hon säger... Det står en äldre man på min sida av sängen. Jag vet inte vad jag ska tro och tänker är hon sjuk i huvet eller. Men hon försäkrar mig om att det står en äldre man där. Hon vägrar att ligga kvar och stanna kvar i min lägenhet. Vi kör hem till henne och lägger oss där istället. Hon berättar dagen därpå att hon är synskadad och ser sånt. Vet i te vad jag ska tro men berättar för henne då om gubben som hängt sig osv. Hon ger en fullt korekt beskrivning av den äldre mannen.

Fispropp - Ej medlem längre2011-08-21 10:30

Hon var synskadad? Det var inte så att hon var synsk? :)

Spännande som fan! Skulle jag kunna få använda denna berättelse i min blogg?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?