Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade58
Mobilspel
Pågående20 061

Forumkategorier

Användare Inlägg  
malman2011-03-15 17:11
Antal inlägg: 1457

gör vi rätt eller lider djuren??
Jag såg att kalla fakta ska ta upp (eller om det redan har sänts) hur avancerad veterinärvården blivigt.

förr avlivade vi ett husdjur som skadat sig så svårt att djuret uppenbarligen skulle lida under väldigt lång tid.
men nu går vi så långt att djuren blir amputerade.

Mår en hund bra på 3 ben och hur klarar sig en katt på 2 ben???
vart ska vi dra gränsen för vad som är rimligt?? kommer vi se hästar springa på 3 ben i hagarna snart eller?? såg ett program där de amputerade en hjort som de sedan släppte ut.
en referensens jag använder mig av är min mormor hon har amputerat ett ben, och hon klagar jämt på smärtor och hon klarar sig inte utan smärtstillande. hur vet vi att djuren inte har lika ont.

sen en annan sak är det rimligt att man opererar ett djur hur många gånger som helst när chansen är minimal att djuret ska klara sig??

det är en ska som jag funderat på som jag gärna vill att vi diskuterar vill se vad ni säger, och vad ni vet om saken

Miss_jk2011-03-15 18:21
Antal inlägg: 8941

Såg någon trailer om det där, och att de dessutom har tagit fram rullstolar. Tror att det var till hundar, men är inte säker. Låter helt vansinnigt. Det finns väl en anledning till att man går ut på promenader med hunden, utöver bajsandet och kissandet?

Lillstölla2011-03-15 18:40
Antal inlägg: 23831

Tror det värsta jag sett var en hund som inte hade några framben, skuttade fram på bakbenen. Var någon som räddat den här hunden och p.g.a. det fick vara med på Oprah, där var det även hundar med som inte hade bakben och hade en liten slags rullstol som den rände omkring med.

Jag älskar mina djur, de båda katterna jag haft innan och den jag har nu, men det finns ju gränser för vad som är okej. Självklart är det upp till var och en att bilda sin egen uppfattning. Men jag kan inte tänka mig hur en tvåbent hund mår, dess ryggrad måste ju ta mycket stryk, är ju inte gjord för att skutta fram på bakbenen.
Man ska göra allt man kan för att ens djur ska må bra, har man tagit sig an det så ska man banne mig ta sitt ansvar med, men det finns ju fan gränser för hur långt man ska gå. Jag personligen hade låtit en hund som förlorat 2 ben somna in.

Sussmimmi2011-03-15 18:46
Antal inlägg: 101

Jag älskar djur över allt annat. Men rullstol till djur är det humant? Jag hade låtit hunden somnat in man måste ju tänka på djurets bästa-

orkasmatte2011-03-15 19:34
Antal inlägg: 3

Jag har läst era fyra inlägg och tycker ni diskuterar klart och humant för djuren. Djuren kan ju som alla vet inte föra sin egen talan. De har bara oss människor att förlita sig på. Just därför har vi djurägare och övriga djurälskare så stort ansvar.
Jag har haft många djur och älskat dem lika högt allihop. Har idag tre katter och en hund.
Det är mitt fulla ansvar som djurägares att se till så mina djur mår bra. Blir djuren så svårt sjuka eller skadade så jag med veterinärernas hjälp inte kan hjälpa dem till ett fullgott liv på ett humant vis, har jag skyldighet att hjälpa dem somna in. De har rätt att inte behöva plågas.
Om jag envisas att med alla medel försöka få mitt djur att överleva till ett icke fullgott liv kanske även med plågsam behandling...ja då gör jag det för min egen egoistiska skull och inte för djurets bästa.
Jag har med sorg i hjärtat valt att låta mina älsklingar somna och flytta till djurhimlen den dag de mår bättre av att sova än att leva. Det är ett tungt beslut med mycket förtvivlan...men ett nödvändigt beslut.

Kram på er alla som tänker på djurens bästa / Orkasmatte

Miss_jk2011-03-15 19:35

Hehe, humant lär det nog knappast vara då det är djur vi pratar om... ;-)

Hoodman - Ej medlem längre2011-03-15 19:41
Antal inlägg: 2826

Kan man ha seriösa "hundfik" och diverse kläder (läs: tvångströjor) kan man väl tvinga på dem en sulky också.

orkasmatte2011-03-15 20:00
Antal inlägg: 3

Hej Hoodman!
Hundfik har jag inte hört talas om. Kläder till hundar anser jag att man inte ska använda annat än på pälslösa och eventuellt korthårs hundar som lätt fryser på vintern.
Kläder i övrigt på hundar ser jag som ett mänskligt jippo som inte är till gagn för hundens bästa. Alltså är jag emot det.
Missförstår jag dig eller menar du att om hundar plågas med kläder kan man plåga dem till att leva ett ICKE fullgott liv utan ben också.

Tänk på hur en hund naturligt lever. Utgå från det när du väljer om hunden ska rehabiliteras eller tillåtas somna in. Gör ditt val efter vad som är bäst för hunden.

Lillot2011-03-15 20:10
Antal inlägg: 136

Redan att hålla sig med husdjur är ju en helt igenom egoistisk handling då vi har dem helt och hållet för vår eget välbefinnande och ingenting annat. Det har ju också då gjort att vi går hur långt som helst för att hålla dem vid liv hur länge som helst, för att slippa det lidande det är för oss människor när vi förlorar dem. En intressant etisk fråga, absolut. /Ska bara tillägga att jag själv har husdjur, så jag skriver inte detta i mening att på något vis fördöma djurägare/

Hoodman - Ej medlem längre2011-03-15 20:15
Antal inlägg: 2826

Ja, om man "fikar" hunden, varför inte gå hela vägen och sätt på en sulky också? För att inte tala om allt trakasserande av hundar, men även andra djur, att de ska anta ett "mänskligt beteende", dvs lyda, vara rumsrena och "gulliga".

Vi kan ju tänka oss själva hur vi skulle må om våra instinker och elementära behov åsidosattes. Med det i tanken kan man fatta att djur tappar tålamodet ibland.

vindsus862011-03-15 21:00
Antal inlägg: 3785

Alltså, jag tror inte att en trebent hund lider av sin trebenthet. Man lär märka om den har ont eller ej. De trebenta djur man sett på TV och sådär har ju över huvud taget inte sett ut att påverkas av att de saknar ett ben. Tycker ni verkligen det är illa nog för att de skall avlivas då?

Sedan angående den där hunden som föddes med outvecklade framben, tror ni verkligen inte att den blir undersökt av veterinär för att kolla så den inte lider av att gå på bakbenen? Den kanske får dålig rygg och i slutändan får avlivas i förtid, men då har den i alla fall levt ett liv i några år. Är inte det att föredra framför att avliva den direkt?

För det mesta märker man ju på djur ifall de har ont eftersom de blir aggressiva och så, men den där tvåbenta hunden tycker jag verkar harmonisk, så jag tror inte den lider.

Tror heller inte att hundar med rullstol lider. Jag såg en dokumentär som handlade om en hund vars bakben blivit förlamade av någon sjukdom eller så och han fick en rullstol så att ägaren och han kunde gå ut och gå igen. Hunden var JÄTTEGLAD och skuttade fram på promenaden. Är det verkligen så dåligt? Hade det varit bättre att avliva den istället för att försöka lösa det på annat sätt?

Miss_jk2011-03-15 21:06

Jag får erkänna att jag inte läst på något alls om dessa rullstolar. Trodde att de var som våra rullstolar, alltså att man satte hunden i den och drog den själv. Med de rullstolarna som jag nu sett innebär det ju ändå att hunden får gå själv, men med hjälp. Då är det något helt annat och helt ok enligt mig.

apbur2011-03-15 21:06
Antal inlägg: 9699

Djuren anpassar sig nog bättre till sina öden och lider inte lika mycket av mentala problem för att de saknar ett ben eller två. Alltså så vore det mer "humant" att inte amputera en människa som faktiskt riskerar att må psykiskt riktigt dåligt.

Så länge djurägaren betalar är det väl knappast upp till andra att avgöra vad som är rimligt och inte.

malman2011-03-15 21:17
Antal inlägg: 1457

en liten detalj kan vara att hundar sällan visar för sina ägare att de har ont. de försöker oftast vara till lags. en hund kan ha ont men inte visa det förens det gör förbannat ont och då syns det ju inte att den lider.

men jag förstår att man inte kan dra alla hundar över en kant i detta uttalande. Men jga pratade med en veterinär om detta en gång och det var hon som talade om för mig om just detta

promenad - Ej medlem längre2011-03-15 21:18
Antal inlägg: 3995

Kan intyga att så är fallet hos föregående talare.

promenad - Ej medlem längre2011-03-15 21:18
Antal inlägg: 3995

som*

Emollas2011-03-15 21:19
Antal inlägg: 1082

För det första: Väldigt bra diskussion borde höra till seriöst diskussions forum...

För det andra: Har jag i och för sig inget eget husdjur än men jag har en svärmor som har djur och hon älskar dem överallt annat när hon sitter hemma ensam på dagarna, skulle de förlora ett ben skulle hon nog se till sig själv hur hon skulle vilja leva.

Och här kommer jag då in på det tredje: Innan vi diskuterar djur så tycker jag också att vi ska se till oss själva först till hur vi tycker är ett värdigt liv. Vi människor anser ju själva att det är ett värdigt liv med avsaknad av ben eller armar ibland. Och tycker vi inte det så får vi ändå inte ta livet av oss för då kanske någon kommer och räddar vårat liv eftersom det är så vi lever. Självmord är ju inte riktigt självmord, eller självhjälp till död är inte alltid ett faktum att vi kan få. Så va anser vi först själva är ett lidande för oss är det första vi ska utvärdera sedan kan vi börja diskutera va det är för djuren. Ser man att de lider ta då beslutet att avliva den ja fine. Men ser den inte ut att lida ja låt den leva, så gör vi med oss själva ju.

Emollas2011-03-15 23:13
Antal inlägg: 1082

Jasså dog diskussionen ut för dagen? Ja då blev det nog inte mycket för seriöst.

Nä men va tycker TS själv om hon skulle bli amputerad eller va tycker din mormor är hon klar i knoppen och kan uttrycka sig i klarhet hur hon känner sig med ett ben? Jag vet inte hur många dementa personer som vi amputerar mot deras vilja i dagens läge på vår avdelning. Ändå heter det att varje människa ska ha ett val.

Men oftast så amputerar vi för anhörigas skull eller för att personen ska slippa den värsta smärtan. Ja de får en viss smärta efteråt så kallade "fantomsmärtor" men frågan är hur länge de hade fått lida med de värre smärtorna om vi inte hade amputerat.

Ja så frågan är trivs din mormor med ett ben? Eller skulle din mormor må bättre av att få dödshjälp? Är hon klar i knoppen så kan vi ta den diskussionen är hon det inte ja då kan vi också ta den i ett annat forum.

Va jag är ute efter det är inte alltid vi gör det enskild människa vill heller i vårat liv. så varför ska vi då kanske göra det i djurens liv? Ja jag kanske går för långt jag vet inte det är en diskussionn som heter duga.

mastertj2017-05-19 16:17
Antal inlägg: 1

Några år gammal tråd.
MEN ändock intressant, ty en av våra missar fick igår operera bäckenbenet och idag amputera ett av bakbenen.

Enligt veterinären så mår han under omständigheterna väl, även om det tar lite tid att anpassa sig. Men jag är med på renrakades sida: ser den inte ut att lida så låt leva.

Har sett en del videor på katter med 3 ben - och de verkar ha klarat sig galant. Förmodligen krävs det mycket av husse/matte, särskilt i början, men jag vägrar avlida något djur jag älskar utan att först veta huruvida djuret lider eller icke.

VildaVittra2017-05-19 18:39
Antal inlägg: 386

Det stora problemet mastertj, är att din katt kommer att snedbelasta och då kommer skador samt smärtor som ett brev på posten. Människor kan man prata med och visa avlastande rörelsemönster, de kan också säga att de har ont. Ytterst få av de jag träffat som säger sig kunna se att katten har ont, har faktiskt verkligen kunnat det.
Sätt dig och studera nu djupgående katters språk, och då vetenskaplig litteratur. Gå även gärna på olika kurser i att massera osv.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?