Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 19 994 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Ålandspojken - Ej medlem längre | 2011-08-05 15:24 | |
![]() | Om höjdskräck Höjdskräck växer tydligen inte alltid bort, jag led av det som barn och det är nästan ännu värre nu. Jag har en hel del upplevelser där höjdskräcken har ställt till det för mig. Vi var på klassresa till en svensk skidort från högstadiet och dumt nog tog jag liften högst upp som alla andra, och vågade sedan inte åka ner... Totalt åtlöje inför hela gruppen och en massa besvär att ta sig tillbaka till civilisationen. Eller skybaren i Riga för några veckor sedan, ett hotell där de har flottaste baren på 23e våningen. Samma vidriga känsla där, det känns som att golvet börjar luta och man sugs ut mot kanten och hjärtat slår fortare och svetten rinner... jag fick ta mig tillbaka till hissen illa kvickt! Jag kan tänka mig att åratal av kognitiv terapi säkert skulle lindra besvären, men jag tänkter inte utsätta kroppen för den påfrestningen, istället kommer jag att undvika höjder så gott det går. För resten av livet. Lider du av höjdskräck? Hur hanterar du det? | |
slånbär | 2011-08-05 15:34 | |
![]() | Jag lider definitivt av höjdskräck. Jag har visserligen lärt mig att stå på en stol och en stege men inte högre än max två meter. Jag kan inte gå över höga broar eller stå på balkonger, titta ut genom fönster från hög höjd. jag har väldigt svårt att köra över broar som tex ölandsbron (hemskt) och det värsta jag har varit med om var när jag i ungdomen var på MC semester med pojkvännen och satt bakpå när vi åkte genom Norge. Fy fan för att sitta och stirra in i en bergvägg mil efter mil, alternativet hade väl varit att trilla av för det går ju inte att åka MC och blunda. Jag har helt enkelt vant mig men min ene son har också höjdskräck dock inte lika illa som min. | |
spider_f | 2011-08-05 16:07 | |
![]() | Jobbade några år i radio- och telemaster. Blev nog avtrubbad där. Höjder bekommer mig inte så mycket längre :) | |
Hoodman - Ej medlem längre | 2011-08-05 16:13 | |
![]() | Lider delvis av det. Är jag uppe i tillexempel skyskrapor eller flygplan där jag vet att jag inte kan ramla ner under förutsättning att inget allvarligt går sönder, har jag inga problem med det. Men står jag på en plattform i luften där jag på ett eller annat sätt skulle kunna ramla ner, blir jag nervös. Till exempel bergsavsatser eller höga stegar. Å andra sidan har jag hoppat fallskärm, åkt linbanor samt hoppat från en 10 meter hög telestolpe, så så mycket kanske jag inte lider trots allt. | |
Gunilla _ | 2011-08-05 16:16 | |
![]() | Lider lite ja. Hanterar genom att undvika höjder (funkar bra att stå på balkongen, ganska okej att köra över broar (åker jag buss så blundar jag dock)) men att stå på en stol eller ännu värre en stege eller utkikstorn och liknande, nej nej. | |
nettan23 | 2011-08-05 16:40 | |
![]() | Extremt höjdrädd, vågar mig inte upp på stegar, har svårt för höga rulltrappor, vågar inte åka attraktioner på nöjesfält osv. Hanterar det genom att undvika sådana situationer. Tar gärna emot tips på att hantera det med. | |
uffew | 2011-08-05 17:21 | |
![]() | TS skriver Kognitiv terapi. Inte så bra forskning gällande kognitioner. Du och en del av er andra behöver kognitiv beteendeterapi. Enligt KBT är det just undvikande av höjder som vidmakthåller problemet. Visst kan ni undvika höjder och därmed är problemet löst men det kan ställa till det på sikt. Som TS skriver väldigt bra om ett par situationer där det ställer till problemet. en del av problemet är att det känns som man ska ramla. Och det är en mycket skrämmande TANKE. Det är just tanken på att man ska falla. När man då står inför en skrämmande situation (höjd) blir man rädd. Hjärnans övergripande mål är överlevnad så tacka tusan för att man då blir rädd. Rädsla (ångest, oro kärt man har många namn) gör att man börja hyperventilera alt håller andan vilket gör att man känner yrsel. Då blir det ännu mer påtagligt att man ska falla. Då reagerar man genom att snabbt som tusan fly den farliga situationen (rädslans fysiologi). Man kan bli botad med goda resultat med KBT gällande höjdskräck. Behandlingsarbetet innehåller både kognitioner samt exponering av höjder. Exponering är grymt verkningsfullt. Visst kommer ni känna av ångest på kort sikt men på lång sikt har ni släkt ut faran för höjder. Man börjar alltid med låga höjder för att sen öka höjden. Hoppas ni hittar en terapeut med den utbildningen via vårdcentral. Hoppas ni blev lite klokare av tipset :-) | |
uffew | 2011-08-05 17:24 | |
![]() | Skriver som en kråka. kärt barn har många namn ska det vara. på lång sikt har ni släckt ut rädslan för höjder. | |
Tregga | 2011-08-05 17:51 | |
![]() | Kan tillägga uffes beskrivning att KBT dessutom är en kort behandlingsform, inga år i terapi alltså. :) | |
cissi72 | 2011-08-05 17:52 | |
![]() | Kanske genom att åka Atmosfear några gånger...på Liseberg alltså! Neråt är det inget att bekymra sig för..uppfärden däremot- högre och högre och högre...... | |
mats201 | 2011-08-05 17:56 | |
![]() | Citerar Anders Timell (som citerade sin bror): "Höga höjder är som att bli avsugen av en kille. Det är bara läskigt om man tittar ner" Det tyckte jag var kul. Men nu bli man väl anmäld :-D | |
Vasterljung | 2011-08-05 18:11 | |
![]() | Jag var inte särskilt höjdrädd som barn, men som vuxen blev jag mer och mer rädd för höjder och det blev bara värre och värre. För några år sedan begränsade rädslan mitt liv så jag var tvungen att avstå från saker jag annars skulle tycka var kul om jag bara inte var höjdrädd. Och kul vill jag ha så jag bestämde mig för att arbeta bort rädslan genom att öva bort den. I varje situation jag tyckte att det var för högt tvingade jag mig att titta ändå och talade om för mig att allt var ok. Mycket ångest blev det men eftersom jag genomförde allt oavsett, så blev det bättre och bättre vartefter tiden gick. Nu kan jag till och med njuta av den hisnande känslan av att vara högt uppe och ha vacker utsikt, och jag ser fram emot att åka upp i Eiffeltornet en andra gång, denna gång med öppna ögon :) | |
slånbär | 2011-08-05 18:12 | |
![]() | mats-men den var ju rolig ju:-D | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-05 19:19 | |
![]() | höjd skräck brukar inte växa bort,det brukar bli värre med åren,jag tycker att det är ganska sunt att ha höjd skräck,Tycker mer att om givnigen störs av det än personen med höjdskräck,Det är så många som tjänar pengar på kbt,var nöjd med din höjd skräck lär dig att tycka om din höjdskräck ,låt det bli en del av din persolighet,det fins massor med mäniskor utan skräck för någonting,dom borde i stället gå i terapi och lära sig bli rädd för någonting,att ha lite spektakulär höjdskräck är bara charmigt | |
gummirumpa | 2011-08-05 20:15 | |
![]() | jag är ordentligt höjdrädd, men försöker utmana min rädsla ibland. Sist jag gjorde det så tog jag hissen upp till tornen i Sagrada Familia i Barcelona (= VÄLDIGT högt) Väl uppe så slog skräcken till och fick krypa emellan landgångarna , som går mellan tornen, till de andra turisterna munterhet... | |
mrperfect | 2011-08-05 21:23 | |
![]() | Skönt att slippa denna känsla, jag är tvärtom vilket kan göra att jag utsätter mig för fara ibland ex vis då jag klättrar i träd | |
uffew | 2011-08-05 21:29 | |
![]() | Tittii: Tjäna pengar på KBT. Lägg av. Fler vårdcentraler har utbildade i KBT. 900 spänn är vad du betalar. Sen finns det såklart privata mottagningar. Men det är ju upp till var och en hos vilken man vill gå i behandling. Rosenterapi (som inte har vetenskapligt stöd) är att tjäna pengar på andras svårigheter. Gummirumpa: Bra att du försöker utmana din höjdrädsla men första steget gällande höjdskräcksbehandling är att få lära sig vad ångest är samt få kunskap om hur man ska hantera ångesten. Som Tregga är inne på. Tar 10-15 behandlingar för att få bort rädslan för höjder. Så räkna med 2-3 månaders behandling. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-05 23:35 | |
![]() | skulle inte folk tjäna pengar på terapier skulle den inte finnas,och kbt är mode just nu.för en tid sen var det ultraljud som botade det mesta,nästa "fluga" blir... | |
uffew | 2011-08-05 23:38 | |
![]() | Tittii: Fluga? KBT? Har funnits så där i snart 50 år. Låter som du är bitter över psykoterapi. Kanske borde gå..- | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-05 23:39 | |
![]() | jag har lärt mig att tycka om min klaustrofobi,men den kan störa andra jätte mycket,nu mer ligger min klaustrofobi i min personlighet,så Ålandspojken,det går ut märkt att leva med höjd skräck,det kan vara en utmaning i sig att våga stå för den skräck man har | |