Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade81
Mobilspel
Pågående21 306

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Onica - Ej medlem längre2006-08-04 14:22
Antal inlägg: 79

Datta-maskin trubbel
Kan tänka mig att det inte finns några bra/enkla svar att ge mig i frågan..men jag provar ändå! Min datta-maskin har börjat tacka för sig genom att helt sonika bara svartna och lägga av titt som tätt (BARA UNDER PÅGÅENDE SPEL DESSUTOM). Ibland beter sig muspekaren som besatt över skärmen också..sen dör den bara. Är det bara att slänga detta portabla elände? Eller kan det vara ngt som kan åtgärdas?? Någon som har en idé?

lelou - Ej medlem längre2006-08-04 15:05
Antal inlägg: 2025

uhm, hitta nån som är bra på datorer. Kan vara allt från virus till hårdvaran.

Går aldrig att laga en dator "via nätet" efter instr...om man själv inte kan nåt (som jag själv tex). Allt kan krångla på en dator, och det är uteslutningsmetoden man får köra, för svårt om man inte fattar ett jota själv :P.
Gör som jag, tvinga en datorkunnig kompis att hjälpa o fixa middag som tack !

Onica - Ej medlem längre2006-08-04 15:13

Någonstans hade jag onda föraningar om att så skulle vara fallet..Jag bara chansade..OM det kanske var ngn som hade exakt samma problem. JAg är så kass på det här..Och alla jag känner har som jag själv, tummen mitt i hålfoten gällande datorer..så det blir nog att ila iväg och köpa en ny. Men tack ändå :)

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-08-04 15:31
Antal inlägg: 4814

Jag hade en gång problem med att datorn lade av men först då jag belastade den med många program.

Prova att:

1. Göra ett minnestest. Via BIOS eller helst via www.memtest86.com/

sedan eventuellt:

2. Värmeproblem. Blir någon krets stekhet? (ta inte på RAM-kretsarna)

JoanFerguson - Ej medlem längre2006-08-04 15:40
Antal inlägg: 105

En okunnig borde nog inte öppa chassit och röra saker, lite statisk elektricitet på fel ställe och man förstör hela datorn. Min förra dator krashade spontatnt 10 eller fler gånger per dag, och det var hårdvaruproblem, antagligen brända kretsar på moderkortet. Men om problemet har tillkommit utan att nån har rört nåt inne i datorn kan det som Bamsefar säger mycket väl vara överhettning, prova att rensa alla fläktar på damm (om du nu inte har vätskekylning).

Här är ett program som redovisar temperaturer på olika ställen i datorn:

www.download.com/Spe...ag =lst-0-1

Onica - Ej medlem längre2006-08-04 15:44

AHA...men hörrni..kan det ha ett samband att dattan står och hyperventilerar hela tiden..? Det går en fläkt på som väcker grannskapet nästan!? Jag har heller ALDRIG rensat hårddisk eller defragmenterat (?) eller vad det nu heter..Kanske läge att göra sånt också?? Ska kolla ovanstående program också..tack.

Onica - Ej medlem längre2006-08-04 15:50

Jag kan dessutom försäkra att ingen har varit inne och rotat innanför chassit..Jag vågar mig inte på det heller..för det skulle nog inte säga mig så mycket. Men hur kommer jag åt att rengöra och rensa fläktar på damm? F*n känner mig idiotförklarad här..men det kan inte hjälpas.

JoanFerguson - Ej medlem längre2006-08-04 15:56

Vet inte hur din dator ser ut men i nätaggregatet, där man sätter fast strömkabeln i datorn, finns det fläktar som man kommer åt lätt. CPU-fläkten brukar man dock behöva öppna chassit för att komma åt, det är den stora fläkten som sitter fast högt upp på datorns insida. Brukar vara lätt att öppna chassit på ena sidan, sen är det bara att rengöra med topsar, har försökt göra det med dammsugare men det var ingen höjdare. Om du är orolig att förstöra nåt kan man ta bort elektriciteten i fingrarna genom att ta på ett element, men det ska inte vara nån fara om du bara rör fläkten. Ha absolut ingen katt i närheten :).

Onica - Ej medlem längre2006-08-04 16:01

Okej..Då ska jag börja undersöka skiten närmare nu då..Jag stänger av allt nu..och om jag inte loggar in på några dagar..ja, då har ngt mindre positivt inträffat antagligen. Nu ska här rengöras fläktar! Bye bye for now.

Onica - Ej medlem längre2006-08-04 16:53

Okej..45 minuter tog det..Det var en miljon skruvar att ta loss innan man kunde öppna den. Men shit..mängden damm som mötte mig var helt absurd..Fattar inte att chassit inte brakat upp av det. Jag har tagit bort det, och till min stora glädje så låter det ju inte alls längre!! Helt underbart...ett litet knappt hörbart surrande fläktljud är allt som finns nu. Vet ej om detta hjälper mot att den stänger av sig själv..men nu funkar åtminstone en grej bättre. Nu står det ju en massa temperaturer i nedre högra hörnet...kommer den att indikera om ngt är överhettat? Eller får man hålla reda på det själv? Tack snälla.

JoanFerguson - Ej medlem längre2006-08-04 17:00

Jo, den indikerar om det är för varmt. Om du öppnar programmet ska det synas 3-4 (kanske fler) olika temperaturer, och det är CPU-temperaturen som är den väsentliga. Den borde inte vara varmare än 60-70 grader, då kan det vara farligt. Med bra kylning ska den vara under 40, men jag tror inte att 50 grader är någon fara. Förhoppningsvis var det dammet som gjorde det, datorn har oftast ett skydd som stänger av datorn om det är värmefara. Glad om jag kunde hjälpa :P.

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-08-04 17:21
Antal inlägg: 4814

Jag kan förtydliga att det problem jag nämnde berodde på damm. En RAM-krets hade fått så mycket damm skyfflat på sig ifrån en närliggande moderkortsfläkt att den troligen gått sönder eftersom den då inte kyls ned lika bra, eller att dammet orsakat statiska urladdningar.

När jag plockade bort minneskretsen och körde Memtest86 igen så var det inte längre några fel. Tyvärr blev det dock 256 MB mindre minne i datorn till följd av detta.

Så visst, gör rent datorerna från damm emellanåt.

Onica - Ej medlem längre2006-08-04 19:01

Okej..ska inte tjata om ämnet mer efter detta då det verkar fungera utmärkt just nu..men ni säger ngt om CPU-temperaturen?? Det står bara HD0, temp 1 och temp 2..så jag vet inte vilken av dem som är viktigast..men alla ligger nu under 35 - 42 så då bör det ju vara ok. Den är iaf tyst..och hittills har den inte stängt av. Minnestestet som du BAmsefar gav mig..blev för knepigt..fanns flera sorter att välja på..så jag väntar med det tills den brakar samman igen. Tack igen alla goa :)

lelou - Ej medlem längre2006-08-05 02:53

kan iofs vara en bra idè att köra programmen SpyBot och AdAware på burken, så får du bort spyware som kan ställa tilll med lite problem.
de kan du ladda ner på

www.download.com

Sök på dem så kommer de :)

Onica - Ej medlem längre2006-08-05 11:40

Done. Thx :)

AlliC732006-08-05 13:03
Antal inlägg: 121

Tur att det finns kunnigt folk här. Jag har också haft problem med att datorn stänger av sig självt mitt i program. När jag kollade temp. visade det sig att den låg lite väl högt så jag drog igång en extra fläkt som jag riktade mot datorn och helt plötsligt försvann problemet. Som tur är så blir det snart kallare så då kan jag nog ge fläkten lite välförtjänt semester.

lelou - Ej medlem längre2006-08-05 15:50

kom på...även på Verktyg i webbläsaren kan du gå in och ta bort cookies och rensa offlineinnhåll.
Defragmentera hårddiskarna när du är ändå är i "städartagen" :). IN på startmenyn, Tillbehör o kör i gång :)

Övrigt: Du har väl virusprogram?

Onica - Ej medlem längre2006-08-05 16:40

ähum..jo..alltså det följde visst med ngt virusprogram när jag köpte datorn..Men..eh..Förmodli gen är den ganska eftersatt och föråldrad nu..

Jag kör med detta nu tills allt rasar. Har laddat ner Lelous program förslag, rensat fläktar..tagit bort cookies och defragmenterat hårddisk. Än så länge har den faktiskt inte stängt av sig..ett helt dygn har den hållit, så jag kör tills det börjar ryka ngnstans nu :)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?