Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 47 |
Mobilspel
Pågående | 20 292 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Miss_jk | 2012-06-18 18:45 | |
![]() | Komptid Har lite problem på jobbet. För över två år sedan frågade jag hur det fungerade med komptid. Vi kom då överens om regler och dylikt och att vi skulle börja räkna kompen från då. I februari frågade jag hur jag låg till med kompen eftersom det inte stått något på lönespecarna. Frågan kastades runt mellan två av delägarna och ekonomikillen för att sedan "glömmas bort". I mars sa jag ifrån och krävde att få veta vad jag hade, då skulle vd'n fråga ekonomikillen hur han räknade och sedan sammanfatta detta på ett papper till oss. Idag fick vi pappret. Vad som stog behöver jag inte gå in på närmare, mer än att VI SJÄLVA ska hålla reda på våra komptimmar och ta ut dem i slutet av månaden. Då undrar ju jag vad som har hänt med alla mina timmar jag tjänat in sedan jag frågade första gången. Har kollat mina fyra senaste månader och där snittar jag på ca fem timmar plus. Slår man ut detta på 2.5 år så blir det en hel del timmar jag har jobbat gratis. Någon som vet vad som gäller här? Kan jag kräva att de ska räkna ihop all min komp eller är det bara att inse att de lurat mig på X antal lediga veckor? Kan tillägga att jag ofta gör betydligt mer än de räknat med, men ALL motivation till att göra det där lilla extra rök idag. Nu blir det inget mer "stanna kvar för att göra klart det sista" eller liknande. Inte när det blir sådant tjafs om timmar jag faktiskt har jobbat in. Tacksam för svar! | |
Miss_jk | 2012-06-18 18:45 | |
![]() | Hoppas någon vänlig själ orkar läsa min tråkiga text... | |
850710 | 2012-06-18 18:53 | |
![]() | På min arbetsplats måste vi "koda" för övertid/komp. Ska man se det krasst, så det som inte finns på papper,finns det inte | |
gnill | 2012-06-18 18:55 | |
![]() | att man håller reda på sin egen komptid är väl rimligt och arbetsgivaren får bestämma vilka regler som gäller (om ni inte har kollektivavtal, om ni har det och du ärd i facket kan du ju kolla med facket vad som gäller), men däremot kan ju arbetsgivaren inte frysa inne all tidigare komptid om du inte tagit ut den om han inte tidigare talat om att den ska tas ut i slutet av månaden. Men vad jag förstår av ditt inlägg så har inte inte explicit sagt det heller, så du måste ställa frågan, okej jag ska ta ut den varje månad från och med nu, men hur gör jag med den komptid jag redan har? | |
Miss_jk | 2012-06-18 18:55 | |
![]() | Vad menar du med "koda"? Stämpelkort har vi, men vet inte hur långt tillbaka de är sparade. | |
Men dra nu - Ej medlem längre | 2012-06-18 18:56 | |
![]() | Du har jobbat över i ett par år utan att fundera när du ska få pengarna eller få ta ut det i ledighet? Du är nog körd om företaget inte vill kompensera för det, låter inte som ni har kollektivavtal. | |
Miss_jk | 2012-06-18 18:57 | |
![]() | gnill: Ja, jag ska fråga imorgon hur de tänkt sig. Undrade bara om det finns några bestämmelser eller så. Jävligt surt när man sagt till och trott att de haft koll på det under åren. Kan ju tycka att de kunde kläckt ur sig "håll reda på det själv" redan när jag frågade för 2.5 år sedan. Känns lite sent att komma med det nu. | |
Miss_jk | 2012-06-18 18:58 | |
![]() | "Men dra nu": Övertid får jag givetvis, men jag pratar om komptid. I mitt fall övertid under 30 minuter/dag. | |
Squirreling - Ej medlem längre | 2012-06-18 19:00 | |
![]() | Stämpelkorten borde väl sparas i ett år åtminstone? Hör dig för. Härliga Djurgårn! | |
Miss_jk | 2012-06-18 19:01 | |
![]() | Nej, inte 30 minuter/dag, utan mindre än 30 minuter _sammanhängande_. Jag kan alltså ha börjat 25 minuter tidigare, jobbat in 25 minuter på lunchen och slutat 25 minuter senare. Utan att få något för det. | |
850710 | 2012-06-18 19:02 | |
![]() | Miss jk Ja om jag har en tidrapport så lägger jag in den schemalagda arbetstiden, för övrig tid som blir övertid/komptid, beroende uppgörelse 18/6 | 8tim arbetstid | 2tim extra (där jag sen skriver den kod som komp har) | |
Xin Chao | 2012-06-18 19:04 | |
![]() | Du ska kolla med facket så klart! Det låter inte som om detta är lagligt. Hoppas verkligen du är ansluten till ett fackförbund. Om inte rekommenderar jag dig att ansluta dig genast! | |
Miss_jk | 2012-06-18 19:07 | |
![]() | Vi har inte tidrapporter utan stämpelkort. Där står det ju tydligt när jag stämplat in resp. ut. Och på pappret vi fick idag står det att vi får övertid efter 30 minuters sammanhängande övertidsarbete. Så alla de dagar jag stannat kvar 25 minuter extra... Vad händer med dem? Är inte ansluten till facket, men det börjar nog f-n dra ihop sig. | |
med | 2012-06-18 19:14 | |
![]() | Har du någon kollega med samma "problem"? | |
850710 | 2012-06-18 19:14 | |
![]() | Miss jk Okej då är jag med. Bara till och fråga och sen vara övertydlig. Jobbigt om all tid är borta bara :( | |
Behringer | 2012-06-18 21:49 | |
![]() | "VI SJÄLVA ska hålla reda på våra komptimmar och ta ut dem i slutet av månaden" Vet inte vilken nivå du jobbar på men jag känner till mellanchefer som har just ett sådant avtal och komp som inte tas ut i slutet av månaden brinner inne På min arbetsplats frågar inte stämpelklockan om mindre än 30 minuter ( sådana småposter brukar jag kvitta med lite längre dfikapaus nån gång) och sen får vi välja komp eller övertid | |
_lizzard_ | 2012-06-18 22:00 | |
![]() | Är du inte organiserad i något fackförbund är du helt utan hjälp. Annars hade fackförbundet drivit frågan utan utgifter för dig. | |
Miss_jk | 2012-06-18 22:01 | |
![]() | med: Ja, alla "på golvet" (fem stycken). Vi är tre delägare och fem anställda. Inga mellanchefer mao. Grejen är att oftast är jag så "stressad" att hinna med allt under dagen så att ta längre raster funkar liksom inte. I slutändan blir det ju jag som får stressa halvt ihjäl mig för att hinna med mina uppgifter. MEN, ska det vara så här kinkigt så skiter jag i allt. Börjar jobba 8 och slutar 17, oavsett vad/vem som blir lidande. Lös problemet först typ. | |
Behringer | 2012-06-18 22:05 | |
![]() | Låter som en klockren inställning i en fackligt fötroendevalds öron :) | |
JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-06-20 13:06 | |
![]() | om man låter det gå så lång tid när det syns tydligt på specarna att nåt är fel får man skylla sig själv. Speciellt om man inte är fackligt ansluten, då om nån gång ska man verkligen hålla extra koll. ta det som en läxa, var glad att du kom på det nu iaf och inte om tjugo år. jag skulle inte gå med i eller starta fackförbund i ditt läge, däremot skulle jag läsa på om alla rättigheter man har och se till att de följs ordentligt. | |