Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 6 |
Mobilspel
Pågående | 19 967 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
calle34 | 2014-05-01 20:05 | |
![]() | Trädgård Jag har Havtornsbuskar på mina ägor. de har långa vassa taggar som är giftiga farliga. Då är frågan hur man får bort de.. Jag har försökt att beskära dessa men de har en tendens att föröka sig kraftigt. Har ni några smarta tips att tipsa mig så dessa försvinner. Någon sa till mig att man skulle kväva dessa buskar?? carl | |
Kulspets - Ej medlem längre | 2014-05-01 20:15 | |
![]() | Havtorn är fridlysta! Rör icke! | |
strålblomma | 2014-05-01 20:17 | |
![]() | Det måste vara hagtorn som ska avhandlas. Denna växt har långa hemska taggar. | |
So_open_mind - Ej medlem längre | 2014-05-01 20:30 | |
![]() | va fan ska du ta bort dom för | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-05-01 20:39 | |
![]() | Havtorn är inte fridlyst. | |
AnnLink | 2014-05-01 20:50 | |
![]() | Bären ska vara vansinnigt nyttiga. Gör saft istället. :) | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-05-01 20:54 | |
![]() | Men skilj på havtorn och hagtorn. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-05-01 21:17 | |
![]() | tror inte det är Havtorn,utan amerikansk hagtorn,motorsåg och skyddskläder handskar släpkärra och kör dom till återvinningen,gräv upp rötterna | |
kryddeluntan | 2014-05-01 23:41 | |
![]() | Det är inte så lätt Amper, buske som buske. Gräv upp eländet, mitt råd. Jag hade jättefina blå blommor i min trädgård, tills grannen sa att de var jättegiftiga, Bella Donna Digitalis, eller nåt sånt. Fram med spaden. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-05-02 08:37 | |
![]() | inte belladonna,utan digitalis,Varför gräva bort dom ? tror du någon kommer äta upp dom ? | |
calle34 | 2014-05-02 08:54 | |
![]() | Hagtorn Ja är det så lätt att gräva upp stubben och tro att de inte kommer tillbaka? Busken/trädet är seg och mustig. På dessa buskar finns det inga bär att ta vara på och göra saft. Har fått tips på att gräva men det är så stora volymer. carl | |
Real-one - Ej medlem längre | 2014-05-02 09:22 | |
![]() | Calle34: Om det nu verkligen är havtorn du har på dina ägor? Så..Ja.. de är fridlysta.. Och eftersom de är fridlysta? så är dessa också viktiga att bevara.. Så varför inte ta kontakt med någon som t.ex. denna kvinna i videon? Hon kanske vill komma och gräva upp dina havtornsbuskar? Så blir du av med dem på dina ägor? :) Förena nytta för en person som vill ta vara på skörden av dessa bär, och nöje för dig att bli av med dessa buskar? :) Om det är så att det är Havtornsbuskar du har på dina ägor?Och att det dessutom inte växer några bär på dessa? Så kan det bero på att de växer på en för skuggig plats..Brukar ju vara så att bärgivande buskar inte klarar av att bära frukt eller bär om dessa buskar växer på en plats med för lite sol.. www.youtube.com/watc...W9 Aaaatzbs | |
Real-one - Ej medlem längre | 2014-05-02 09:40 | |
![]() | Calle34: Glömde tillägga att en person som t.ex. denna kvinna i vidon, som säkert då är expert på Havtornsbuskar.Vet säkert också hur man eliminerar havtornsbuskar från att växa upp igen på en tidigare växtplats :) Så jag tycker du kan kontakta t.ex. henne för råd om detta :) | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-05-02 09:45 | |
![]() | Men det är hagtorn som har giftiga taggar, inte havtorn. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-05-02 09:58 | |
![]() | hyr en grävare | |
strålblomma | 2014-05-02 11:07 | |
![]() | Varken hagtorn eller havtorn har vare sig giftiga taggar eller giftiga bär. Enkelt att googla. | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-05-02 11:16 | |
![]() | Skulle skriva hemska taggar, hjärnsläpp skrev giftiga. Tack för rättelsen. | |
blue_moon | 2014-05-02 12:31 | |
![]() | I mitt barndomshem hade vi hagtornshäckar, men jag minns dem inte som hemskt taggiga. Vi åt också av bären ibland, men de var inte så goda. linnaeus.nrm.se/flor...at mon2.jpg Havtorn däremot har räliga taggar, de är som långa vassa spjut. www.myhavtorn.com/Bi...rn sbar.jpg | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-05-02 12:51 | |
![]() | Amerikansk Hagtorn har ca 3 cm långa taggar,dom blir fina om man formklipper dom | |
sombrero | 2014-05-02 16:34 | |
![]() | Både havtorn och hagtorn har ätliga bär. De som används för tillverkning av sylt, saft och marmelad är havtorn. Mycket gott till plättar. Havtornsbären är dock mycket svårskördade just pga taggarna. Vissa odlare klipper av kvistarna, fryser ner dem och skakar sedan av de frusna bären. Det finns dock en finsk firma som har utvecklat en havtornsplockare. Havtorn växer vilt på finska västkusten och odlas rätt mycket också, mest i Finland men även i Sverige. Hagtornsbären lär inte vara särskilt goda, men är inte giftiga. | |