Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 149

Forumkategorier

Användare Inlägg  
markoolio5 - Ej medlem längre2016-11-12 20:23
Antal inlägg: 1825

Vad minns du från första skolåren?
Själv minns jag min lärare i fyran som när jag frågade om skillnaden mellan "lend" och "borrow" svarade:

"Lend är när man lånar något stort och borrow när man lånar något litet"

Allt för att dölja sin okunskap, tydligen ...

barbroskog2016-11-12 20:56
Antal inlägg: 88

I 1:a o 2:a klass hade vi en underbar fröken, 3-4 :an en lärare som slog med pekpinnen på fingrarna, han var stygg, 5,6 o 7:an var det lite si o så med. Det värsta ämnet var historia, hade Bc alla år. En rektor som var sträng men rättvis. Den förbaskade fiskleveroljan som man var tvungen att ta efter varje bad, vi fick bada i skolan 1 gång i veckan. Man överlevde det med på 50-talet.

R3V1R35C0 - Ej medlem längre2016-11-12 21:16
Antal inlägg: 105

På lågstadiet drog fröken igång bandspelaren och spelade upp fågelsånger som vi skulle memorera.

toonfisken2016-11-12 21:37
Antal inlägg: 732

En väldigt tråkig "fröken" i lågstadiet , jag kunde läsa när jag började skolan , vilket inte var populärt , än idag vet jag inte varför !

Silverram - Ej medlem längre2016-11-12 21:45
Antal inlägg: 382

Jag låg alltid långt före alla andra i klassen och man fick inte lära sig något nytt medans man inväntade att alla andra skulle komma ifatt så man låg på samma nivå.

Mitt uppdrag blev att dra till kondis o köpa kaffebröd till lärarnas fika.
Varje dag.
Började skolka redan i ettan. Var uttråkad.

Lill-IT2016-11-12 22:06
Antal inlägg: 31493

Låg också före. Har alltid gillat att lära mig saker.
Var lärarens favorit i 3:an och 4:an. Fick alla huvudroller i skolpjäser. Han hade fått för sig att jag kunde sjunga nämligen.
Skämdes över att han så tydligt favoriserade mig.
Var otroligt tyst och blyg..

carlmartin - Ej medlem längre2016-11-12 22:24
Antal inlägg: 4590

Stress, oro, att inte kunna alfabetet eller månadernas ordning, bråk, skäll, gröna heltäckande mattor på golven, vara dålig på skrivstil, bli satt i enrum i mattetimmarna, att vara bäst i klassen på engelska, att alltid vara olyckligt kär, att känna sig ful och dum, att inte våga be om hjälp, att vara bra på att sjunga... Tänk att man överlevde:)

Nenne772016-11-12 22:51
Antal inlägg: 161

Bråk varje dag i klassrummet, ont i magen och ångest. Blir uppvisad i klassen för hur man INTE ska måla, det är fult. Slår på tavlan när jag inte fattar matten. Börjar skolka i fyran. Ingen saknar mig det minsta. Gympaläraren och killarna smyger på oss i omklädningsrummet. Tjejerna står i ring runt mig i duschen och pekar.

brina2016-11-12 23:01
Antal inlägg: 1160

I första klass blir jag placerad bredvid en gosse som är arg, han sveper ner det jag har på bänken och slår mig i sidan. På rasten slåss vi och jag segrar. Han och jag blir vänner genom hela skoltiden.

ttiittii - Ej medlem längre2016-11-12 23:42
Antal inlägg: 37631

Hatade skolan från första dagen.Elak fröken.
Jag överlevde internatskolan jag gick på.
Mins jag tyckte skolarbetet var enkelt och blev intresserad av de ämnen jag hade bra lärare i.

klobba2 - Ej medlem längre2016-11-13 06:56
Antal inlägg: 2332

Minns att jag första skoldagen tyckte det hela var otroligt tråkigt
Så efter en timme eller två, gick jag därifrån.
Min mormor som var min dagmamma frågade om det var färdigt redan vid min hemkomst. Ingen aning var mitt svar. vild uppståndelse över det faktum att jag avvikit utbröt.
Och jag kunde inte begripa varför jag var tvungen att delta ö h t.

peter2016-11-13 09:26
Antal inlägg: 1710

1967 på hösten i 1:an (även skola på lördagar) ....Ann-Charlotte måste stanna kvar efter lektionerna för att med fröken och med hjälp av en matsked försöka öva svenska uttal...hennes fel är att hon skorrar på skånska....
Siv spyr häftigt och plötsligt en blå vätska över långbordet i matbespisningen vilken tränger in under våra gråvita matbrickor och ger en glidande flyteffekt...en stor blå spybubbla som bildades i ytan sprack, skvätte och fläckade ner Eriks vita skjorta ...

Nenne772016-11-13 09:52
Antal inlägg: 161

Herregud! Siv måste ju ha blivit tvingad till att dricka något konstigt!! Lära sig svenskt uttal, My lord!

Intressant tråd det här.

ttiittii - Ej medlem längre2016-11-13 10:42
Antal inlägg: 37631

Alla barnen skulle sy kuddar hon repade upp det jag sytt flera gånger,Hon sa inte vad jag gjort för fel.
En annan lärare kom in,Då säger hon Den här ungen har jag sagt åt att sy under 2 trådar hela tiden ,Det hade hon aldrig sagt kudden blev snabbt klar.
Kärringen hatade mig hon hade sina favoriter,
Mig gillade hon inte på grund av mitt vackra hår.
Hon ringde hem och sa att ungen måste klippas för håret hängde i böckerna så jag såg inget.
Då satt mormor upp håret i en fläta på ryggen.Då avskydde hon mig ännu mer hon drog mig i flätan så jag trodde huvudet skulle lossna.

kryddeluntan2016-11-13 10:46
Antal inlägg: 12360

1958 i Finland. Fröken såg ut som en häxa, grått hår och knut i nacken. Jag fick sitta brevid en pojke som bara snorade. Tyckte inte att jag hade nåt där och göra, kunde redan läsa flytande och fattade inte vad läxor var. De andra hade läxor och det angick inte mig.
Hade toppbetyg vid jul, men underkänt i sång och det grämde mig mycket.

Rabiesvaccin - Ej medlem längre2016-11-13 11:02
Antal inlägg: 376

Fluortanten.

Vår lärarinna målade porslin så vi fick alla varsitt handmålat litet fat.

Rorschachtest nere hos sköterskan.

Min bästa kompis hade ett emaljöga.

Twist, långrep.

icy2016-11-13 18:53
Antal inlägg: 855

Mitt starkaste minne...

Jag går genom korridorerna hand i hand
med en man jag aldrig träffat förut...
Han har kostym, pratar lugnt och min hand känns trygg i hans....
Det är min första dag i tredje klass...i ett land där jag inte kan språket...där jag inte känner någon...
Han knackar på en dörr, den öppnas och han "lämnar över" mig till en fröken som visar mig var jag ska sitta.
Det är på en bildlektion, jag känner mig trygg....

Emanlas2016-11-13 19:07
Antal inlägg: 92

Psalmsång varje morgon. Ny psalm i läxa varje vecka... Multiplikationstävlingar. Snäll fröken. Roliga timmen på lördagar..

markoolio5 - Ej medlem längre2016-11-13 19:22
Antal inlägg: 1825

Flourtanten som "lurade" oss och gav oss citronsaft sista gången hon någonsin skulle dyka upp.

Alltid bli sist vald av killarna på idrotten.

Blev rättad inför hela klassen av fröken i ettan när jag uttalade "räv" på stockholmska "rev" (som jag gjorde med alla ord efter vad min far lärt mig) ... det passade sig inte i Kalmar.

Klara ett visst antal multiplikationstal på fyra minuter som start på varje mattelektion.

kryddeluntan2016-11-13 20:00
Antal inlägg: 12360

Skamvrån, jag fick en egen skamvrå i klassrummet, kunde inte sitta stilla och inte stå stilla och pratade för mycket. Pillade på tapeten som gick sönder och hamnade i gympasalen där jag skulle stirra in i ribbstolen.
Naturligtvis sitter jag ner och studsar upp som en liten boll när huvudläraren kommer in. Han klappar mig på huvvet och frågar vad jag nu hade gjort. Jag hade t. ex. " paxat" ett hål på utedasset för en kompis. Läraren hade svårt att hålla sig för skratt.
Märkligt att jag lärde mig nåt så mycket jag stod i skamvrån.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?