Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående21 317

Forumkategorier

Användare Inlägg  
markoolio5 - Ej medlem längre2017-08-21 18:20
Antal inlägg: 1825

Konspirationsteori eller en riktig storebror?
Jag är gymnasielärare och min mentorsklass tog studenten i juni i år. Idag fick jag studentfotokatalogen hemskickad från Svenskt Skolfoto. Tittade leende och nostalgiskt igenom den, sedan registrerade jag betalning för den med bifogad faktura i internetbanken ... och sedan öppnade jag Betapet.

Högst uppe på Betapet-sidan fanns en banner med s.k. "riktad annons". Det var studentsaker till försäljning (nallar med studentmössa, etc. etc. - fyra feta bilder på saker som inte en käft köper i augusti månad eftersom de har med studentavslutningar att göra) från ett visst företag (som inte är Svenskt Skolfoto utan Partykungen). Under sommaren har mina "riktade annonser" varit fyllda av luftvärmepumpar, grillar och badtunnor - logiskt eftersom jag googlat på det. Företaget som sålde studentsaker (Partykungen) är ett företag vars hemsida jag besökt nån gång, men inte på länge och definitivt inte de senaste dagarna.

Jag har alltså inte tittat på några studentfoton online, endast i en papperskatalog som kom per post idag. Min webbkamera är övertejpad med svart eltejp ända sedan datorn var ny för ett drygt år sedan så fullt så långt går inte konspirationsteorin ... men:

1. Jag gjorde en inbetalning till Svenskt Skolfoto i internetbanken för några minuter sedan. Står inte vad det avser då det var ett OCR-nummer.

2. Svenskt Skolfoto skickade katalogen nyligen (och räknade väl med att jag skulle få den idag).

Stängde direkt av annonser från Criteo (visste inte att man kunde men är tacksam för det - om klicket nu inte innebar något helt annat än vad som stod) och fick upp en banner från Kapp-Ahl (jo, tjena ... har jag någont gång googlat på något som skulle leda mig dit har det säkert gått ett år sedan sist) när jag såg bannern med studentprylar (i augusti!!!) då det kändes obehagligt.

Så, har (1) Svenskt Skolfoto rapporterat till någon sökmotortjänst att jag med mitt anonyma (?) IP-nummer skulle få en studentfotokatalog idag?

Eller (2) övervakas internetbanken (med all sin säkerhet med bank-ID) av sökmotorer trots att det är den enda sökmotorsida och flik som är öppen (Edge, för övrigt - har undvikit Chrome då det känns så ... övervakat)?

Jag vill tro att det är en slump, men har rätt svårt att övertyga mig själv om det givet ovan angivna förutsättningar - i synnerhet när det händer SAMMA DAG (och de facto inom loppet av en halvtimme). Då och då har jag tidigare reagerat instinktivt på annonser då det inte "kändes rätt" men inte kunnat överbevisa mig själv om att jag inte googlat på det (typ vedklyvar och annat mysko som jag som blivande husägare kan tänkas ha sökt på nån gång under de senaste månaderna).

Vad tror ni? Har ni själva upplevt att annonserna "vet" MER om dig än vad du faktiskt visat Mr Google i din sökhistorik? Eller är jag bara en foliehatt som kommer att bo ensam i en husvagn med 23 katter när jag blir gammal?

ttiittii - Ej medlem längre2017-08-21 21:19
Antal inlägg: 37631

Riktig storebror med internetbanken.blir husvagn men inte så många katter nöj Dig med 2

Tindris2017-08-21 21:24
Antal inlägg: 3510

Har också reagerat på skumma banners och försökt listat ut hur det går till, vissa förstår man men inte alla...har gjort som du, tejpat ;)

AndreeL2017-08-21 21:37
Antal inlägg: 9

Det är otroligt många sidor som använder Google analytics nuförtiden och med tanke på att varje klick du gör på Internet med enkelhet går att binda samman med ditt Googlekonto så är det väl inte så oväntat att de vet det mesta? Allt loggas och program ligger och kör och sammanställer datat mer eller mindre i realtid nuförtiden. Data är en handelsvara och det finns mycket pengar att tjäna på den för de som vill. Det är egentligen inte så konstigt och du har garanterat acceptera massa avtal där det står att de gör det, även om du kanske inte tänkt på det.

markoolio5 - Ej medlem längre2017-08-21 21:43

AndreeL - hela poängen är att jag inte klickat. Det var en papperskatalog som inte har någon som helst koppling till mina Google-konton. Beställningen gjorde jag också på en pappersblankett direkt av fotografen på studentdagen.

markoolio5 - Ej medlem längre2017-08-21 21:48

Med andra ord, den enda koppling (för mig synlig i alla fall) som finns mellan mitt köp studentkatalogen och internet är betalningen i internetbanken som bestod av:

Bankgironummer
Belopp
OCR-nummer
Betalningsdatum

Något annat har jag inte matat in; finns det mer info för bot-samhället om min augusti-2017-koppling till ordet "student" kommer den från någon annan än mig.

AndreeL2017-08-21 21:55
Antal inlägg: 9

Du säger att du är gymnasielärare så du kanske varit inne på nåt annat som är relaterat till studenterna, det är ju ingen slump att du beställd katalogen? ibland är det ju så klart en tillfällighet också...

SärBox - Ej medlem längre2017-08-21 22:12
Antal inlägg: 32

Det låter onekligen skumt! Icke dags för foliehatt...
Har AdBlock, funkar här på Betapet men inte t ex på FB.
Kommer definitivt hålla ögonen mer öppna nu efter ditt inlägg!

Alltså, detta med webcamen - kan någon koppla upp sig till min cam (inbyggd i laptop) trots att jag inte har den igång...?!

Lill-IT2017-08-21 22:17
Antal inlägg: 31493

www.theguardian.com/...e- facebook

Lill-IT2017-08-21 22:20

www.sweclockers.com/...pa -tittare

Lill-IT2017-08-21 22:22

www.fz.se/nyhet/2740...-m obilspel

Lill-IT2017-08-21 22:23

Microsoft har lovat att inte spionera på någon med hjälp av Kinect-kameran.
Tillåt mig skratta...
www.aftonbladet.se/n...71 49289.ab

markoolio5 - Ej medlem längre2017-08-21 22:25

AndreeL: Jag hade sommarlov till för en vecka sedan... sluta spekulera, jag är en fullt fungerande tänkande individ och hittar inte på de faktiska omständigheterna. Jag sitter inte och googlar studentexamen, student, studier, examen, studentmössa, gymnasium, nalle, etc. två månader efter att mina elever redan tagit studenten - eller tre år innan mina nya elever ska göra detsamma.

Katalogen beställde jag en vecka före midsommar (samma dag som mina elever tog studenten) på en pappersblankett. Nej, det var ingen slump, precis som du skriver. Det var också länge sedan, och en hel sommar har gått utan banners om studentprylar, men just idag - samma dag som katalogen kom i brevlådan (JA, den fysiska brevlådan som sitter på lägenhetsdörren, inget annat) dök det upp en sådan banner.

Vad gör du själv, är du hisskonstruktör? Sitter du och omedvetet googlar historiska lyftanordningar på din lediga tid? Eller är du bankman som under semestern sitter och googlar juni månads räntesatser? Ursäkta sarkasmen, men den är från hjärtat uttryckt. Även lärare är vanliga människor under sin ledighet. Och vi är också lediga under vår semester.

Spekulationer om mitt googlande och dess innehåll har jag med all önskvärd tydlighet redan klargjort, så sluta att gissa på något annat. Googlat har jag definitivt gjort, men utan tvivel har mina sökningar varit befriade från skolans värld eller termer som specifikt kan knytas till den.

Hela grejen är att den enda banner om studentsaker som dykt upp på min dator sedan i juni kom just idag (dvs samma dag som katalogen). I kreativa fall skulle infon ha hämtats från min jobbmejl (gmail-ansluten) för där finns såklart ordet "student" vida omnämnt, men den mejlen har öppnats över femtio gånger under semestern - UTAN banners om studentnallar.

Lill-IT2017-08-21 22:25

www.dystopia.nu/tysk...er a-pa-dig

Lill-IT2017-08-21 22:27

Det är nog inte dumt med foliehattar. :)
Kan inte förklara hur du råkade ut för detta Markoolio..

markoolio5 - Ej medlem längre2017-08-21 22:28

Lill-IT: Det befäster min misstro, men min webbkamera är som sagt redan övertejpad sedan länge - så det är inte någon därute som fysiskt sett att jag tittade i studentkatalogen.

markoolio5 - Ej medlem längre2017-08-21 22:36

För er som jag skrämt upp ... jag tillägger att jag varken har konto på eller följer någon/något på sociala medier såsom FB, Twitter, Instagram, Linkedin, etc.

Så om man som jag redan börjat rita ut mönstret i alufolien i köket bör man överväga att göra flera hattar och stapla dem på varandra - mottagandet av katalogen är nämligen inget jag läckt ut med en selfie. Betapet-forumet är det första och hittills enda forum där någon mer än jag, Svenskt Skolfoto och Länsförsäkringar Bank får kännedom om att jag mottagit en katalog idag.

Mmmnnnbbb - Ej medlem längre2017-08-21 22:45
Antal inlägg: 10

Troligaste förklaringen är väl att det faktiskt har passerat en och annan studentgrej i annonser lite då och då. Men just idag hade du beställt skolfoton och var "primad" att notera dem. Confirmation bias.

markoolio5 - Ej medlem längre2017-08-21 22:56

Mmmnnnbbb - Den teorin kan jag inte säga emot (bara beställningsaspekten, för idag mottog jag bara något jag beställde för tio veckor sedan). Men jag köper resonemanget att jag eventuellt blundat för sporadisk studentreklam i ett par månader.

Jag behöver bara komma överens med mig själv om varför jag är så grymt trött på att ständigt se "samma" reklam (poolvärmepump, när det enda jag googlat på är luftvärmepump), grillar (trots att jag slutat googla efter sådant efter att köpte min grill för ett par veckor sedan), etc.

Ditt argument vinner dock styrka då det ikväll (efter att jag blockat Criteo-annonser) dyker upp banners om mobilabonnemang hos 3. Tecknade ett tvåårigt sådant för flera månader sedan och därmed inte haft anledning att googla mer på det. Och jag bryr mig ikväll därför att jag är vaksam.

Jag får gå och lägga mig lite lugnare, men inte övertygad om att trafiken inte övervakas även när man enligt Googles alla regler inte ska övervakas (dvs när man inte är inloggad på Google, Gmail, Youtube, Whatever och dessutom inte har någon Google-flik öppen).

Der Eimer - Ej medlem längre2017-08-22 03:50
Antal inlägg: 383

"Eller är jag bara en foliehatt som kommer att bo ensam i en husvagn med 23 katter när jag blir gammal?"

Haha :)
Det finns inte tillräckligt med information i det underlag du givit för att besvara hela den frågan. Speciellt det där med katterna blir spekulativt. Husvagnen tror jag inte alls på, vad skulle du då göra med din luftvärmepump? Den svarta eltejpen ger dock en antydan till den första delen av frågan.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?