Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade21
Mobilspel
Pågående20 088

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kokonut2017-08-22 21:48
Antal inlägg: 508

Fuskbyggarna
Tycker så sjukt synd om berörda som får utstå idioter till hantverkare som lurar familjer.
Sen också idiotiskt att betala så stora summor innan byggandet startat.
Hur kan man äns göra detta?

Sätt dessa pajasar till hantverkare i fängelse.

Med vänlig hälsning,
Snickare och egenföretagare med gott ryckte.

Kokonut2017-08-22 22:18

Rykte....

Lill-IT2017-08-22 22:59
Antal inlägg: 31493

Jag tror att man väldigt gärna vill lite på folk. Alla förtjänar dock inte tillit.
Sen om hantverkaren ber om pengar så är det nog svårt att stå på sig och endast betala i efterskott.
Alla är inte så bra på att hävda sin vilja.
Att sköta sånt här rätt skulle man få lära sig i skolan. saker man verkligen behöver i verkliga livet.

Jag har många gånger tänkt när jag tittar på detta program att för varje som blir hjälpt så finns det säker oerhörd många som inte får hjälp..

Har precis begärt kostnadsförslag från två snickare på att byta 6 fönster och en balkongdörr. Det skilde 50 000 kr på deras förslag..
Då kan man ju grubbla sig gråhårig. Är det någon som kryddar räkningen, eller gör den ene en glädjekalkyl för att få jobbet?

Lill-IT2017-08-22 23:02

Lita*
säkert*
oerhört*
För mycket mediciner för min hjärna..

Novembernatt - Ej medlem längre2017-08-23 09:46
Antal inlägg: 26

Stor del av byggkostnaden omfattar: skatt, sociala avgifter, försäkringar m m. Det är den "svenska välfärden" som ska ha sin del av kakan.

SämstpåBeta2017-08-23 10:35
Antal inlägg: 1760

Lill-IT: Det var en språklig katastrof från en gammal betapetare :)!.

November: Dessa tre kriterier fyller ju faktiskt sina funktioner och utan dem finns det ju mindre garantier för köparen till ett fullvärdigt resultat. Något man aldrig kan vara säker på, då det finns diffusa företag som kan ha helt andra agendor än de som de annonserar om och det som köparen efterfrågar. Det man kan vara säger på är att uträttaren har en stark önskan att tjäna på det han har utfört. Detta kan uppnås på olika sätt. De mer lömska gör så genom vissa genvägar. ´Dessa genväger brukar oftast innebära att beställaren är den som blir lidande. Dessa kriterier som du just nämnde November är några torftiga verktyg för att just minimera detta. Med de nya diffusa utländska bolagen från (ex polska, irländska- och ryska länderna) så behöver dessa försäkran för köparen onekligen att uppdateras.

En intressant detalj i det hela med den ökade mediala uppmärksamheten som oftast är av positiv inverkan för köparen är när Martin Timell uppdagade flera mindre bra utförda arbeten gjorda i ett privathus, dessa åtgärdades av honom och hans medarbetare. Men det blev inte bättre så, än att familjen fick beställa ytterligare en offert för att korrigera herr Timells mindre positiva genomföranden. Därav uppkom den så beryktade "Timelleffekten".

Novembernatt - Ej medlem längre2017-08-23 10:50
Antal inlägg: 26

Att leja en hantverkare i USA eller Spanien är betydligt billigare än i Sverige. Varför? Jo, där är skatter och sociala avgifter betydligt lägre. Varför? Jo, de slösar inte bort sina skattemedel på bidrag, flyktingar, inkompetenta politiker som gör idiotiska affärer typ EON (15 miljarder förlust) eller bygget av nya Karolinska sjh (7 miljarder i överpris)

Lill-IT2017-08-23 10:58

SämstpåBeta: Jag vet. *skäms* ;)
Läste ändå igenom det innan jag postade och tyckte då att det såg okej ut.
Skrämmande.

Kostnaden är ju en sak. Men undermåligt utfört uppdrag eller felaktigt utfört är en annan. Eller ännu värre; inte utfört uppdrag alls trots betalning.. Var finns skyddsnätet för dem som drabbas av något sådant?

SämstpåBeta2017-08-23 11:04

Det kanske behöver behandlas på en macronivå, dvs hur det sociopolitiska läget ser ut. Men på micronivå där ett litet företag försöker sko sig på den lilla enskilda individen så får man nog ta andra premisser i beaktande. Fuskbyggandet på storskalignivå beror oftast på dåliga eller direkt inkompetenta upphandlingar av politiker eller annat slödder som inte har expertis i sakfrågan eller en annan agenda än den som skulle vara gynnsam för samhället. Kriterierna behöver helt klart skärpas till oavsett om det är billigare att smälla upp en friggebod i USA.

SämstpåBeta2017-08-23 11:06

Mitt svar var tänkt till November......

Kokonut2017-08-29 21:53

Nån som tänker anlita kjell?
Idiot!!!!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?