Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade57
Mobilspel
Pågående21 067

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sjalfhverfa - Ej medlem längre2017-09-14 09:00
Antal inlägg: 10

Autism
Är det någon som är väldigt insatt i ämnet Autism? Jag trodde absolut att jag var det. Dvs ända till jag häromdagen började genomgå en NPF-utredning pga misstanke om Adhd/Add trots att jag är i femtioårsålden. Remissen till utredningsenheten skrevs efter en Försäkringsmedicinsk utredning på uppdrag av FK.
Att jag har Adhd/Add är något jag själv vetat länge.
Men att jag också skulle ha Autism, det är ingenting som jag någonsin ens funderat på.
Jag har har alltid varit empatisk (jobbat med människor på olika sätt under större delen av mitt vuxna liv), aldrig haft några svårigheter att läsa av folks ansiktsuttryck eller kroppsspråk. Jag har snarare varit väldigt inkännande, och kan känna "i luften" hur en person mår, och även sätta mig in i dennes situation.

Men - efter en dryg timme med psykolog och överläkare på NP-enheten så bekräftade de inte bara att jag har add, utan även om att de kom fram till att jag har autism. Har svårt att få ihop det. Utredningen är ju inte färdg än, ska ju även träffa bl a arbetsterapeut.

Så, vad tror ni? Kan man ha autism trots bl a utmärkt empatisk förmåga?

Gnillot2017-09-14 12:30
Antal inlägg: 315

Empati är inte ovanligt hos människor med autism. Att empati skulle saknas är en myt. Vissa pratar om skillnad mellan emotionell och funktionell empati. Lite kortfattat skulle man kunna säga att emotionell empati är den som känner med, den som gråter med, den som tröstar, medan funktionell empati är den som adresserar situationen, den som ringer 112, den som hämtar bandage. Vissa menar att funktionell empati är mer vanligt hos människor med autism. Att ha svårt att läsa av gör det givetvis svårare att tolka och därmed agera på andras känslor. Läs gärna skildringar av människor med autism och se om du känner igen dig i dem. Om inte kanske (och kanske inte) misstanken om autism är fel?

Sjalfhverfa - Ej medlem längre2017-09-14 14:50

Gnillot - tack för ditt svar!

Jag har isåfall både den emotionella och den funktionella delen. Och som sagt, alltid varit bra på att läsa av både människor och situationen. Det är det som får mig så brydd över diagnosen.
Har läst en del skildringar på nätet, kan känna igen mig i vissa delar men då mest när det gäller personer med dubbeldiagnos. Känner VÄL igen mig i adhd/add-delen. Kanske jag kan ha vissa autistiska drag som t ex att jag inte känner något behov av nära vänner.
Ska nog ta och låna lite självbiografiska böcker i ämnet.

fdennis2017-09-14 21:02
Antal inlägg: 178

alltså när dom utreder så listar dom ju upp svagheter/styrkor så ingen som har diagnosen har likadan problematik. det akn ju vara så att dina styrkor är att läsa av ansiktsuttryck/kroppssprå k och empati. Vet själv om andra som är autistiska som har mycket empati. jag själv har asperger och har inget problem med att kroppsspråk, ansiktsuttryck eller socialtsamspel

Sjalfhverfa - Ej medlem längre2017-09-14 21:26

fdennis - tack för ditt svar!
Det är väl det som är en av mina svårigheter kanske, att vara totalt öppensinnad och fördomsfri. Man vill ju gärna tycka att man är det.
Men förstår att jag antagligen (som många andra) har en inre schablonbild av "hur man är" med en autistisk funktionsnedsättning. Trots att jag mött många med bl a den diagnosen.

Någon har sagt att olikheterna mellan alla med autism/asperger är fler än olikheterna mellan "normala" människor.

ttiittii - Ej medlem längre2017-09-14 22:02
Antal inlägg: 37631

Autism kan vara :att en person inte "hör" eller tar in vad som sägs,Den som frågar frågar om Den som lyssnar tar in hälften.

Om någon säger : Ta den blå bollen lägg den i den gröna lådan,ställ lådan i den blå hinken.Va vadå...vad skulle jag göra med bollen.
Svårt för komandon i flera steg.
Och en del är ointreserad av att byta avdelning på sitt arbete vill ha det lika dant jämt inga förändringar.
Men aurism är så brett

ttiittii - Ej medlem längre2017-09-15 07:23

En vuxen person som gått genom livet och klarat sig bra vad bra då.
Jag tror detta med psykiska diagnoser är uträknat från början.Det behövs folk med adhd som hela tiden behöver utmaningar och startar mer eller mindre vansiniga projekt som är orädda av sig.

Autism Dom stora kompisitörerna har knappast skrivit någon musik om Dom inte har haft autism.Tror inte heller urvärket varit uppfunnit.
Jag ser inte psykiska diagnoser som en belastning mer som en tillgång Det finns bara en av Dig och en av mig.
Förmodligen har jag adhd min pappa hade garanterat adhd.Min morfar har adhd och Autism en tusenkonstnär som jobbat alla dagar i sitt 97 åriga liv

Bitte - Administratör2017-09-15 07:27
Antal inlägg: 24086

Raderat några inlägg so, inte hörde till tråden utan bara vara trams , och då även några som inte bar helt fel men blev hägnade i luften vid den andra raderingen

Bitte

Sjalfhverfa - Ej medlem längre2017-09-15 08:43

Tack Bitte!

ttiittii - håller med dig, många av "De Stora" har troligtvis haft olika psykiska/neuropsykiska diagnoser.
Jag har alltid mött människor med respekt, oavsett psyk. diagnoser/etnicitet/handi kapp/läggning osv. Och som sagt velat tro att jag är fördomsfri.

Men jag förstår ju nu att jag lagt mer värdering i tex autism, eftersom jag nu reagaerar på att få en sån diagnos. Eller inte på diagnosen i sig, men just för att jag tänkt att jag passar inte in i "mallen" för autism.

luftiluften2017-09-15 20:24
Antal inlägg: 21

Du kanske inte är autistisk. Läkemedelsbolagen behöver sälja för att finnas till. Det är ingenting nytt.
Om du googlar kan du lätt hitta en youtubevideo där en professor påstår att adhd är ett påhitt.

kryddeluntan2017-09-15 21:06
Antal inlägg: 12360

Autismspektrat är oerhört brett, ingen individ är den andra lik.
Jag har jobbat i skolans värld hela mitt liv och har mött ett antal barn med svårigheter.
En diagnos kan underlätta, men är inte svaret på allt. Det gäller att ha tålamod och empati, möta alla med respekt.

Gnillot2017-09-16 08:18
Antal inlägg: 315

luftiluften - autism säljer man inte mediciner med, det har du fått om bakfoten. Om du ska titta på vad läkemedelsföretagen tjänar, ett tips är att se även på den som ropar big pharma. Även de har ofta pengar att tjäna (stora pengar) på sina alternativa idéer och förklaringsmodeller. Om den professor du menar är samma jag tänker på kan du ju kolla på kopplingarna till scientologin t.ex.

ttiittii - Ej medlem längre2017-09-16 08:55

Ts.Om jag var Du skulle jag vara nöjd stolt över diagnoserna.Du är utvald och speciell.Och har fått många gåvor.Autism betyder att Du fått en extra möjlighet att bli extremt bra på något.
Som gnillot skriver är scientologerna ute efter att fånga folk .

Nimeni_on - Ej medlem längre2017-09-24 10:39
Antal inlägg: 22

Alla har nog autism, det är när de börjar störa i vardag och arbetsliv (skolliv) som det behövs utredas för så att samhällets kugghjul accepterar att man inte är en kugg så som alla andra i kugghjulet.
För 50 år sedan så fanns det i många fall större acceptans samtidigt som sed fanns ingen acceptans för olikheter. Förr låstes man in på institution och steriliserades om man var för olik och antagligen accepterades bättre om man inte var alldeles för olik.
Idag vet jag inte riktigt hur och ställa mig till samhällets bemötande av olikheter. Lobotomi och sterilisering är borta, elchocker är kvar och kanske är elektrisk lobotomi?
Det pratas mycket om inkluderande samhälle men det är på bekostnad av psykiska hälsan för dem med NBF.

Idag om man är arbetslös länge så vill de ha till någon form av psykologisk orsak, det kan ju absolut inte bero på att tillgången till arbete är betydligt mindre än vad det finns antal arbetslösa..

Låt dem hållas på, du är och förblir du med eller utan ett papper på nåt som tillhör tiden.

ttiittii - Ej medlem längre2017-09-25 07:16

Håller inte med dig.Utredningen är för att den autistiske ska få rätt stöd och det resurser som behövs.

harenliten - Ej medlem längre2018-06-16 22:49
Antal inlägg: 1176

Min dotter har autism och jag vet väldigt bra vad det innebär. Jag har själv en defekt hjärna, folk som inte är berörda av det själva snackar så mkt skit om det att dom borde va tysta.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?