Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 8 |
Mobilspel
Pågående | 20 101 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Mouche - Administratör | 2017-10-14 23:17 | |
Menyförslag önskas... Jag vet att det finns mängder och åter mängder av trådar med och om mat i olika former men jag skapar en ny tråd i vilket fall som helst. En större tillställning kommer att gå av stapeln om några veckor och javisst, man kan kontakta en Cateringfirma och låta dem ta hand om hela rasket men när man tänker efter så...näää det måste finnas roligare sätt än det! Nu undrar jag om jag kan få er hjälp att fixa en Betapet-meny. Här kommer lite info: Det gäller ett hundratal gäster, varav 6 barn 6-10 år. 4 vuxna är allergiska mot olika slags nötter så nötter får alltså inte förekomma i någon form. Välkomstdrink (alkohol och alkoholfri) Förrätt med drycker Huvudrätt/-er med drycker (både fisk och kött bör finnas som alternativ) Dessert med ev. drycker Kaffe med avec Underhållning (gärna musik. Inga komiker eftersom gästerna är av olika nationaliteter och sålunda talar olika språk) Frukt/sötsaker/chips Nattvickning med allt det innebär. Alla förslag mottages tacksamt. Givetvis kan det vara så att man inte orkar/vill komma med alla olika förslag. Tack på förhand. Mouche | ||
Glenn Skifs | 2017-10-15 10:27 | |
Hur är det med laktosintoleranta? | ||
Mouche - Administratör | 2017-10-15 10:31 | |
Glenn Skifs: Vid inbjudan tillfrågades om just sådana saker. Ingen har sagt något om det så jag förutsätter att det är ok. | ||
Tommy 1979 | 2017-10-15 11:10 | |
Till fördrink: bål är ju alltid festligt. Den går dessutom att göra både med och utan alkohol. Som förrätt kan jag rekommendera räkcocktail, både enkelt och gott. Alternativt olika sorters kallskuret, ost, oliver etc. Till varmrätt är en potatisgratäng med en god köttbit som tillagas i ugn, t ex fransyska eller skinkstek, aldrig fel. Som fiskalternativ kan man ha t e x torskrygg eller rödspätta, eller kanske någon fiskgryta typ bouillabaisse (jag vet dock inte om det går så bra ihop med potatisgratäng, men då kan man ju ha någon annan sorts potatis eller kanske ris till den i stället). Övriga menyn överlåter jag på någon annan :-) Trevlig fest! | ||
Aspelicious - Ej medlem längre | 2017-10-15 11:53 | |
När vi har kalajs för många gör vi "exotisk planka" - dvs en uppsjö av olika frukter (skurna/skivade) på stora uppläggningsfat eller aluminiumfolieklädd spånskiva. Kött: fläskytterfilé och rostbiff, tunt uppskivade samt Kycklingben. Vill man ha fisk till är ett tips fiskspett, t ex lax o torsk skurnna i bitar och uppträdda på träspett, körda i ugnen. En stor potatisgratäng till det. Dessert: Kladdkaka m creme fraiche smaksatt m vaniljsocker. Oftast har man frukt kvar från "huvudrätten" också. | ||
mrperfect | 2017-10-15 21:30 | |
Med så många gäster borde kallskuret vara bra. Sallader och skuret kött, skinka, rostbiff, laxsallad, goda ostar, pajer på västerbottensost, broccoli, Man kan göra gryta -or, vegetarisk gryta på sötpotatis och röd curry med andra grönsaker i. | ||
magnusito | 2017-10-15 22:10 | |
Kör vegetariskt! Finns hur mycket fantastiskt som helst. Kolla Vegomagasinet på nätet. | ||
ttiittii - Ej medlem längre | 2017-10-15 22:17 | |
Håller med | ||
Der Eimer - Ej medlem längre | 2017-10-16 09:29 | |
Kul!! 100 pers innebär ganska mycket mat. Ta utgångspunkt i tillgänglig infrastruktur för tillredning av maten. Hur många plattor, grillar och ugnar har du tillgång till? Hur stora grytor kan du skaffa? Vid "4 plattor och 1 ugn" blir du beroende av att mycket kan förberedas dagen innan, och det diskvalificerar flera rätter. Har du tillgång till ett riktigt restaurangkök med stort stekbord, flerzonsugn och varmhållningsmöjligheter kan vi leka loss rejält :) | ||
Mouche - Administratör | 2017-10-16 10:51 | |
Antecknar för fullt...Tack alla. Härligt med så många goda förslag. Inspiration var något jag verkligen behövde =) | ||
kryddeluntan | 2017-10-16 16:24 | |
Har du möjlighet så grilla en spädgris över glödbädd, fast det tar tid. Har själv alltid velat göra det. Snittar, eller löjliga små mackor som min man säger, är aldrig fel. Pumpernickel och ett vitt bröd, pålägget kan du köpa färdigt, västkust röra med extra räkor, olika tapenader, oliver, goda ostar, salami och till barnen delikatess köttbullar och prinskorv. Barnen tycker det är kul när man sticker ner en tandpetare i mackan. Det här kan du göra dagen innan och förvara i kylen. Jag tycker att du har fått många bra tips, så lycka till. | ||
markoolio5 - Ej medlem längre | 2017-10-16 19:12 | |
En gigantiskt god potatissallad som bas: Köp små potatisar, skölj väl och behåll skalet på. Koka i ca 10 minuter så att de blir lite mjuka men inte färdiga, sedan rostar du dem i ugn och kryddar rikligt med flingsalt, rosmarin, grillkrydda, timjan, oregano, grovmalen svartpeppar och olivolja. Låt kallna. Skär sedan småpotatisarna i halvor (mindre bitar för större potatisar), blanda upp med dippmix Sourcream & onion (pulver + gräddfil) och skiva ner det gröna från purjolök. Detta serverar du till kallskuret och/eller grillat (kanske enkla grillspett med marinerad kyckling, champinjon, paprika, förvälld rödlök och kryddkorv). För fiskfolket, se till att ha kallrökt lax och sill på kallbordet, gör laxspett på grillen - ingredienser som ovan (men utan kyckling och korv), komplettera med cocktailtomat på spettet (men applicera den sent, den behöver inte mycket tid på grillen innan den är stekhet) eller squash/zucchini. Rena grönsaks- & svampspett för ev. vegetarianer/veganer. En maffig sallad till, håll nere på isbergssallat då det inte mättar - det är nästan bara vatten. Dryga ut med majs, paprika, oliver (både gröna och röda), gurka (också mest vatten), cocktailtomater (hela, annars tar gurkan smak av dem), även salladsost (feta-imitation) förutsatt att inga veganer ska äta. Strö i lite torkad oregano och en skvätt (försiktigt!) balsamico i salladen och rör runt för en smak och ett utseende som tilltalar. Även grovrivna morötter gör sitt till för ögat. Ska du göra snittar eller bakpotatis kommer här några grymma fyllningar (proportionerna får du prova dig fram till, tänk på att majonnäsen inte ska smaka för mycket, den är där för att göra röran kladdig - kompensera med kryddor/smaksättare): 1. Skagen: majonnäs, skalade räkor (dryga ut med surimi/crabfish om du vill få ner kostnaden), finhackad gul eller röd lök, citronpeppar och finhackad dill. 2. Kyckling: majonnäs, tärnad grillad eller stekt (kall) kycklingfilé, finhackad röd & grön paprika, curry (rikligt). Du kan även tillsätta krossad ananas (eller bara spadet) och skiva ner bananer om du vill få den fylligare och lite sötare ("mer indisk"). 3. Tonfisk: majonnäs, tonfisk, bostongurka (japp, så enkelt men ack så gott). Sikta på ungefär lika mängd tonfisk och bostongurka. Köp originalet (Felix), billigare varianter (typ Borggården eller vad det heter) smakar inte alls lika. 4. Ost- & skinka: Majonnäs, rökt skinka i strimlor (skivspill går alldeles utmärkt), parmesanost (pulver), finhackad selleri (ej rotvarianten), finhackad gul paprika, svartpeppar. Även sliders (minihamburgare) kan vara ett kanontillägg (ICA har sådant bröd av eget varumärke), går att göra med hamburgerbiff, laxburgare, kycklingburgare eller vegetariskt. Ett måste till detta är karamelliserad rödlök (rödlök som du först bryner i olivolja på medelvärme, när den är mjuk tillsätter du balsamicovinäger, honung, salt och svartpeppar och låter koka in under 7-10 minuter, sila av). Gör du en stor sats blir det inte ens jobbigt :) Går att göra såväl i stekpanna som i kastrull eller gryta. | ||
kryddeluntan | 2017-10-16 19:47 | |
Fina förslag på röror markoolio, tackar för tipsen för jag tycker om att göra rörorna själv. | ||
poiuytrewq | 2017-10-16 19:53 | |
Nötterfritt vegan utan glutenpridukter = ingen kan va allergisk mot något? Knytkalas med rätter från sina traditionella maträtter? Alt Kalla rätter i bufféform Drickor/läsker i olika smaker i flaskaor | ||