Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 49 |
Mobilspel
Pågående | 21 712 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Tupp_agda - Ej medlem längre | 2006-10-30 12:41 | |
Middagskris... Sak ha en middagsbjudning och har inte den blekaste aning om vad jag ska laga till. Inte heller vad man ska kunna dricka till maten. En av gästerna äter endast fågel/fiskkött. De andra äter det mesta. En är nykterist. Hjälp jag är desperat! | ||
Lyckokatten - Ej medlem längre | 2006-10-30 12:53 | |
Lax. Stekt, t ex. Färsk potatis med dill till. Vitt vin/saft till. | ||
confuzed | 2006-10-30 12:53 | |
Pestolax med rostade rotsaker och provencalsås jättelätt att göra, jättegott och lär väl gå hem hos de flesta. Salta lätt på laxfiléerna och bre på ett lager grön pesto och kör i ugnen på drygt 200 grader i 20 minuter. Brukar köra laxen nedanför grönsakerna i ugnen och på slutet när grönsakerna är typ klara så vänder jag på det hela så att laxen hamnar överst och får lite färg (inget problem om man skulle ha varmluftsugn men det är väl inte alla som har). Provencalsåsen är créme fraiche, vitlök, salt, peppar och provencalkrydda (frysvara hittas bland frusen persilja och dill i en ungefär likadan förpackaning) Till det kan du servera cider eller kanske amé(kan hittas på bland annat hälsokostaffärer) riktigt gott alkoholfritt alternativ till vin och äkta cider som de flesta uppskattar. Till efterrätt skulle jag rekommendera till exempel avokadomousse. //Åsa | ||
Tupp_agda - Ej medlem längre | 2006-10-30 12:56 | |
Men! Vad glad jag blir. Ska skriva ner detta så jag har det kvar. Tack :) | ||
confuzed | 2006-10-30 13:00 | |
Varsågod vill du ha receptet på avocadomousse också eller har du redan tänkt ut någon efterrätt? | ||
HumbleBug | 2006-10-30 13:06 | |
Jag vill ha receptet på avocadomoussen :-) | ||
confuzed | 2006-10-30 13:13 | |
Två mogna avocado 1 dl vispgrädde 2 msk pressad citron 2 msk socker ev 2 msk punch Pressa Avocado genom en sil (Blir bäst konsistens då men funkar även med matberedare). Ha direkt i pressad citron och socker för att förhindra att det blir brunt. Vispa grädden och blanda med avocadon. Smaka eventuellt av med punch. Ställ i portionskålar och låt stå i kylen någon timme. Serveras med någon bit mörk choklad. | ||
Tupp_agda - Ej medlem längre | 2006-10-30 13:38 | |
Ojojoj.. Jag kommer att göra succé ju. Tack för de fina recepten och alla förslag :) | ||
Järnröret | 2006-10-30 14:25 | |
Verkar ju bli en kanonfest det där.. | ||
Nemesis_87 | 2006-10-30 14:50 | |
Det är lättare att först bestämma vad man vill laga till, sen välja gäster som passar in. Men det kanske bara är jag som tycker det? | ||
leather-face - Ej medlem längre | 2006-10-30 16:30 | |
Makrill | ||
HumbleBug | 2006-10-30 16:54 | |
Att fylla kycklingbröst eller fläskfilé med nåt, typ parma och mozarella är inte helt fel det heller. Steks först eller grillas i grillpanna för utseendets skull och sätts sedan i ugnen ca 175 grader i 20-25 min täckt med folie. Brukar servera med färska gnocchi kokta i kalvbuljong. . . . oftast blir det dock asiatisk mat. Men de recept jag kan kräver ett visst handlag som inte är lätt att beskriva i text . . . | ||
confuzed | 2006-10-30 21:11 | |
Blev ju lite sugen på god mat jag med så nu har jag ätit en riktigt god middag med lite avocadomousse till efterrätt. Åsas hallonyoughurtglass är också ett gottigt tips på efterrätt den har fått mången matpublik frälsta. Vill veta vad det blev för middag sen.... | ||
Bartendern - Ej medlem längre | 2006-10-31 10:26 | |
sjukt bra förrätt e chevretoast min då förstås | ||
Mick E - Ej medlem längre | 2006-11-02 18:51 | |
Gröt är alltid ett säkert kort..... | ||
falafelibröd | 2006-11-02 19:35 | |
gör så här: ta lite olivolja och gör en marinad med t ex pressad vitlök, salt, peppar, spiskummin, curry och lite chili. Häll detta över några kycklingfiléer och tillaga dessa i ugnen under aluminiumfolie i 200grader ca 50 min. Till detta serverar du klyftpotatis som du enkelt gör själv, skär potatis i klyftor, häll över lite olja, salt, peppar och lite timjan, sedan in i ugnen ca 25 min i 225grader. Till detta kan man ha currysås eller nästan vilken sås som helst tycker jag, och sallad förstås. Förrätt kan vara en avokadohalva med laxröra i. Mycket gott. Vitt vin till dom som vill, någon fräsch alkoholfri cider till den som var nykterist kanske? typ. | ||
Cassano | 2006-11-02 19:59 | |
Ett superenkelt, men underbart gott recept: Ta kycklingfileer och krydda med salt och peppar. Linda in dem i en bit bacon och lägg i en ugnsform. Blanda 1 burk cambells champinjonssoppa med 1 burk creme fraishe (hur stavas det???). Häll över. In i ugnen i 200 g i 45 min. Servera med ris eller pressad potatis. Underbart gott. | ||