Spelrum
Giraffen | 9 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 4 |
Inloggade | 13 |
Mobilspel
Pågående | 19 705 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Chipa | 2017-12-17 17:08 | |
Jultraditionstips Jul igen. De första 50 jularna var helt ok men jag skulle gärna infoga lite nya traditioner i julfirandet. Ofta är det ju det enkla och småsaker som gör det. Någon som har några bra jultraditionstips? | ||
Lill-IT | 2017-12-17 17:41 | |
Vi började förra året med grötfrukost, mina syskon och jag. Det är ju inte varje år vi firar tillsammans så vi tänkte att det vore trevligt att träffas en stund på morgonen i alla fall. Det var så mysigt så vi kör en repris i år, trots att vi faktiskt ska fira jul ihop i år. | ||
Tindris | 2017-12-17 17:50 | |
Vad mysigt att bjuda in till julfrukost =) För två år sedan började vi med julklappsspelet efter Kalle, säkert o-nytt för de flesta, men det tycker alla är kul, nu är alla barn minst halvvuxna så alla är med, så vi skippar de vanliga julklapparna. Läste om någon som infört högläsning för alla, om det var julberättelser eller något annat vet jag inte, men det kan man ju välja själv tycker det lät mysigt och annorlunda (iaf för mig) | ||
Zaskia - Ej medlem längre | 2017-12-17 18:09 | |
Ja, högläsning är en bra tradition. När jag var barn brukade mamma alltid läsa högt för oss. Hon började med julevangeliet och sedan kunde det vara t.ex. granen av H.C.Andersen eller någon annat berättelse. Det är sådant som man minns hela livet sedan. | ||
Tindris | 2017-12-17 18:46 | |
Traditioner försvinner också, jag saknar mina barndoms jular. Det kändes mer magiskt före jul när man var barn. Dagens barn är inte lika imponerade. Och jag tycker att mansfolket är rätt tråkiga för de suckar o lider nästan av dessa härliga dagar ;) Hur ska man få dom att tycka det är liiite mysigt? =) | ||
Mea74 - Ej medlem längre | 2017-12-17 19:23 | |
Vi har en ny tradition sedan några år,, avslutar Julafton och gå på Midnattsmässa,, alltid fullsatt och mysig avslutning på en lång dag | ||
Jelenas77 | 2017-12-17 19:43 | |
En tradition vi har är att alltid till första avsnittet av julkalendern har vi glöggmys med pepparkakor och oavsett hur dålig julkalendern har varit tittar vi alltid på sista avsnittet ihop med grötfrukost! | ||
kryddeluntan | 2017-12-17 19:46 | |
En morbror till mig har massor av barnbarn, de firar alltid jul ihop, en riktig storfamilj. Alla barn ska framföra något, en dikt, visa en teckning eller läsa nån bibelvers. Om man inte kan visa något får man göra en kullerbytta, för det kan alla säger min morbror.? Själv har jag skalat av mycket, men satsar på en vacker dukning och har beställt en fin bordsdekoration från blomsterhandeln i vårt centrum. | ||
Mouche - Administratör | 2017-12-17 23:37 | |
Släkten samlas (hos mig oftast), vi sjunger, leker med barnen, äter gott och njuter av varandra och julens stillhet tillsammans. Syskon med syskonbarn, kusiner, fastrar, farbröder, mostrar med makar med flera...det rör sig oftast om mellan 60-75 personer och tiden är några dagar före julafton och till första vardag efter Nyår. Det som är det mest traditionella är att vi sjunger väldigt mycket tillsammans och det har vi alltid gjort. Från varje år, under så gott som hela min livstid, finns det film/video-inspelningar, från vårt julfirande och det är verkligen roligt! Det är ett sätt att "behålla" de av oss som lämnat jordelivet... | ||
Bitte - Administratör | 2017-12-18 07:29 | |
Vi har 2 ganska nya traditioner den ena är en glöggkväll hemma hos oss någon dag innan jul där vi testar massor av olik glöggar oftast flest från vanliga affärer och från från systembolaget, den andra är att vi delar upp julbordet på 2 dagar på julafton äter vi skinka och liknande och på juldagen äter vi fiskbordet. Sedan har vi ett spel som handlar om resmål som vi spelat i 10 år vi delar in oss i lag och spelar alltid lika livat =) , för som ni förstår anser ju alltid vi andra lag att en del får väldigt enkla frågor . Min egen tradition om jag fick bestämma själv skulle vara en sandstrand och slippa allt vad julen heter Bitte | ||
ttiittii - Ej medlem längre | 2017-12-19 08:02 | |
Vi läser Julevangeliet så ingen glömmer varför vi firar Jul | ||
BissiBi - Ej medlem längre | 2017-12-19 09:46 | |
Detta är ingen egentlig jultradition, men en rolig anekdot. När sonen var sisådär i 3-4-års-åldern och gick på dagis, så pratade fröknarna med barnen om just jultraditioner. Och sonen deklarerade högt och tydligt: "Ja, hemma hos oss blir det inte en riktig jul förrän pappa har släppt den stora jule-fisen!!" Vad han fått detta ifrån vetesjutton, men roligt var det iallafall :) | ||
lolololololo | 2017-12-21 12:03 | |
Min gamla pappa och jag har alltid gått på julottan tillsammans med den nya traditionen är att vi går på högmässan istället. Samma vackra pslamer och texter men inte lika okristlig tid. | ||
kryddeluntan | 2017-12-21 22:33 | |
Nu satsar jag på fin dukning, beställde en jättefin bordsdekoration från blomsteraffären. Det blir vit linneduk, silverbestick, och allt därtill. | ||
yora - Ej medlem längre | 2017-12-21 22:40 | |
Vi har också gemensam julfrukost. En tradition från min mamma som växte upp med att man fick en "julhög" på morgonen. En hög med kakor och bullar som var så mycket att man inte orkade allt på frukosten utan gick och åt av den hela dagen. Min mamma bantade det till en vetekrans och namnade pepparkakor, klenäter och ingefärskakor. Jag har bantat det till enbart en vetekrans men den är så stoor att man inte orkar den till frukost. Fyllning med mandelmassa och jättegod :) | ||