Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 962

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bujum2018-04-07 23:14
Antal inlägg: 1750

Vegetarmat
På grund av min hälsa så tänkte jag försöka äta mer vegetarisk mat, men trots att jag har några år på nacken så har jag ingen aning om hur man tillagar det.
Skulle gärna vilja ha era ENKLA recept som helst också är rätt mättande. Har lite svårt för råa grönsaker i för stora mängder, då jag pga magoperation får stora smärtor av syrorna. Är väldigt förtjust i falafel och därmed kikärtor. Aubergine är också helt underbart tycker jag. Välkomna med recept och tips!

Jelenas772018-04-07 23:22
Antal inlägg: 1797

zeinaskitchen.se/cat...ge tariskt/

Här kanske du hittar lite recept. :)

bujum2018-04-08 11:37

Tack

MPV2018-04-08 15:23
Antal inlägg: 9

har ett megalätt recept för dig. Alla jag gjort det till har ätit halvt ihjäl sig.

Skär morot, lök, röd paprika zuccini, bönor (eller vad du nu har för grönsaker hemma) i stavar. Stek tillsammans med tacokrydda + salt, peppar.

koka lite ris om du vill ha det matigare.

fyll tortillabröd och rulla ihop, släng på lite tacosås och ost och in i ugnen.
serverar du med färsk korriander och lime är det en höjdare

aslätt, supergott och går fort.

MPV2018-04-08 15:23
Antal inlägg: 9

har ett megalätt recept för dig. Alla jag gjort det till har ätit halvt ihjäl sig.

Skär morot, lök, röd paprika zuccini, bönor (eller vad du nu har för grönsaker hemma) i stavar. Stek tillsammans med tacokrydda + salt, peppar.

koka lite ris om du vill ha det matigare.

fyll tortillabröd och rulla ihop, släng på lite tacosås och ost och in i ugnen.
serverar du med färsk korriander och lime är det en höjdare

aslätt, supergott och går fort.

le-lou2018-04-08 15:46
Antal inlägg: 17492

Den här soppan finns på ICAs sida, det är en stor favorit i min familj och vi äter den säkert 10 ggr i månaden här hemma. Den är superenkel och supergod, jag hade lite svårt för linser förr i tiden men den här ändrade på det. Vi tröttnar aldrig på den.

www.ica.se/recept/li...at -541439/

le-lou2018-04-08 15:49

Jag brukar också göra vegetariska pastasås, ofta tomatbaserade. Krossade tomater, hackad lök, vitlök, hackad färsk basilika, timjan, lite balsamvinäger, en dutt socker, salt och peppar och låt puttra en sväng. Ha i en grönsaksbuljong om du saknar djup i den.
Koka pasta, gärna pasta penne. När den är klar, häll av vattnet.
Ha i en bit mozarella i såsen, strax innan du blandar ner såsen i pastan, den smälter ner. Servera. Busenkelt och gott.

bujum2018-04-08 22:15

Tack MPV och le-lou
Jag absolut avskyr tacos och mexikansk mat, (Tortilla är ett svärord här i huset)men det kunde ju inte du veta MPV.:)))))) Har en centralamerikansk svärdotter och hon måste alltid ha något annat till mig
Linssoppan ska jag däremot prova redan i veckan.

kryddeluntan2018-04-08 22:38
Antal inlägg: 12360

Jag hittade på kåldolmar till min moster som är vegan. Vitkål som vanligt och fyllningen var kokt råris och råriven rödbeta. Ringlade över lite sirap, grönsaksbuljong i långpannan och lät det puttra färdigt i ugnen. Det var inte så dumt och jag slapp linserna.

VildaVittra2018-04-09 19:50
Antal inlägg: 386

Om du gillar falafel, så kommer du gilla akara. Jag rensar inte bort höljerna som hon gör, så mina blir lite grövre i konsistensen. Smeten kan frysas in, jag har även friterat den fryst i form av hamburgare, dock bör man smörja och mjöla bakplåtspappret innan man formar hamburgarna innan infrysning, annars fastnar de. www.youtube.com/watc...B9 RhLiFfI4
Ibland har jag även med en gul lök i mixern.

magnusito2018-04-09 20:58
Antal inlägg: 4911

Nu finns formbar färs av märket Anama. Köp den, den är superb. Du kan göra llt, burgare, bollar, pannbiff, kåldolmar, kålpudding.

le-lou2018-04-09 23:03

Tack magnusito, jag började googla på just den färsen vilket ledde till att jag hamnade här www.javligtgott.se/

Och nu är jag helt tagen av alla goda recept där, både med Anammas färs och med annat. Ska köpa på oss den färsen, min man är vego så det blir en hel del sånt hos oss. Har verkligen saknat formbar färs!

igne2018-04-10 08:15
Antal inlägg: 374

Anammas formbara färs blev så populär att någon genast startade en egen grupp på facebook som handlar om just bara den. Den heter "Vad lagar du av formbar färs idag?" Många goda recept finns samlade där.

VildaVittra2018-04-10 12:08

Jag undrar hur nyttigt sådana produkter egentligen är, det var väl inte länge sedan man hittade petroleumprodukter i en av dom i alla fall? Sedan är det lite ironiskt att de skapades med avsikten att mätta fattiga, men är så dyra att enbart rika har råd med dom.

le-lou2018-04-10 15:11

VildaVittra, vilka produkter menar du? Sojafärs?

le-lou2018-04-10 15:21

Svaret beror på vilken soja du väljer: den processade sojakorven eller den traditionellt tillagade misosoppan av fermenterade, ekologiska sojabönor. Det isolerade sojaproteinet i många vegetariska färdigrätter som korvar, burgare och nuggets är faktiskt något av det mest processade du kan äta.

www.greatlife.se/art...le r-daligt

VildaVittra2018-04-10 15:41

le-lou Främst de processade produkterna, men även exempelvis soja är ju inte nyttigt att äta några enorma mängder av. Uppå det så luras ju folk till att äta ensidigt, även om vegokorven, formbara färsen osv ser olika ut, så är ju innehållet närapå identiskt.
Då är det ju bättre att se maten i dess beståndsdelar så man fattar att äta olika linser, bönor och ärtor.

le-lou2018-04-10 15:51

VildaVittra - jag kan bara tala för oss här hemma, att vi använder sojafärs och sojakorvar osv men det är verkligen inte basen i vår matlagning. Man ska inte äta för mkt av det, men det gäller ju å andra sidan kött med.

VildaVittra2018-04-10 17:59

le-lou Fast nu är det ju inte samma sak i köttfärsen som i korven, de görs på olika djurarter. Och tyvärr tillhör i så fall ni minoriteten bland vegetarianer, de skåp och kylskåp jag tittat in i har till största del bestått av färdigmat, vare sig det är havremjölk eller färs. Se bara på hur produkterna inom det området exploderat de senaste 10 åren, det tyder ju på att det är det som folk köper. Antalet bönor, ärtor och linser har däremot minskat i butikerna (om man inte går till invandrarbutiker dvs).
Folk tror att så fort det står vegetariskt på en produkt, så är den nyttig. Vi skulle vispa grädde i kyrkan och vispade då också sojagrädde, då frågade en veganen om det var nyttigare, varpå denne svarade ja. Jag läste då upp ingredienserna och majoriteten av produkten bestod av palmolja och socker, ett par procent var soja. Supernyttigt? Hur många vitaminer och mineraler får man i sig på de kalorierna?

magnusito2018-04-10 18:51
Antal inlägg: 4911

Ja Le-Lou, den har verkligen saknats. NU blir det riktiga julbullar o annat i forts.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?