Spelrum
Giraffen | 6 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 7 |
Mobilspel
Pågående | 21 317 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
markoolio5 - Ej medlem längre | 2018-05-04 19:26 | |
Nybörjarodlaren Första våren med egen täppa, har byggt en liten inhägnad på ca 25 m2 där jag planterat massor av bärbuskar och sättlök i jorden samt purjo, morötter, oregano och basilika i pallkrage. Frilandsgurka och chili står på framgångsrik förkultivering på köksbänken och sättpotatisen ligger i en låda och börjar skjuta ut små skott ... medan jag lyckats ha ihjäl första omgången purjo samt busktomaterna. En thujaberså på 13 meter i U-form praktiskt taget färdigplanterad utanför köksträdgården. Men, oerfaren som jag är, undrar jag om här på Beta finns några rutinerade hobby- eller proffsodlare som kan hindra mig från att eventuellt ha ihjäl det som överlevt min oerfarenhet: 1. Kan sättpotatis planteras i lerjord, eller måste jag blanda med plantjord alternativt gräva ut helt och ersätta topplagret med plantjord? 2. Kan jag lägga täckbark runt rötterna på thujorna som står i 50/50-blandning av lerjord och plantjord utan att riskera att dränka dem? Leran binder ju massor av fukt, och täckbarken hindrar den från att avdunsta. Anledningen är att jag har en fyrbent son som inte har något emot att gå in bland thujorna och dra med sig en massa plantjord ut på gräset samt in i huset - men hans husse har vissa synpunkter på detta. | ||
Lill-IT | 2018-05-04 20:21 | |
Potatis gillar lerjord. Jag hade luckrat upp den lite och blandat med lite plantjord. Sätt potatisen nu för det tar tid i lerjord. Tror säkert att du kan ta täckbark runt thujan. Har alltid haft det och jag har lerjord här. Basilika har jag försökt att odla hur många gånger som helst men jag får alltid nån ohyra på just dem. Önskar dig bättre tur med den. Däremot älskar jag att odla min egna timjan, rosmarin och mynta. Rädisor, jordgubbar och smultron är roligt också. Jag kan rekommendera att köpa ett kopparband och sätta runt din pallkrageodling för att hålla borta mördarsniglar. Fråga i din plantaffär. Lycka till och låt oss veta hur det fortskrider. :) | ||
markoolio5 - Ej medlem längre | 2018-05-04 21:14 | |
Gott att höra att mina farhågor är obefogade! Då blandar jag i plantjord och sätter potatis i morgon. Har dock inte bråttom, får gärna bli skörd i augusti vad mig anbelangar. Örtkragen ämnar jag skydda med fiberduk framgent, i bästa fall slipper jag ohyran då. Räds ännu att dränka thujan, runt två laxar som kan gå om intet ... men du låter säker så kanske trots allt ... Har både koppartejp och snigelkant inflrskaffade, dock ingen brådska vad det verkar - endast vinbergssnäckor synliga ännu. Jordgubbar och rabarber finns efterlämnat och rätt vildvuxet av förre ägaren. Tror att det blir bra skörd! Uppdaterar gärna om inte minnet sviker 😁 | ||
ttiittii - Ej medlem längre | 2018-05-05 08:21 | |
Jag har blandat lerjorden med sand. Rosor älskar lera. Vilken växtzon bor Du i ? | ||
krysopras | 2018-05-05 08:54 | |
Lerjord är bra till fritidspotatisodling. Är den ohyggligt styv kan du blanda med billig plantjord (som mest består av liksom torvmull, utmärkt jordförbättring). Jag har lerjord. Vår granne har täckbark runt sina thujor, eftersom han är mycket noggrann. Basilika kan vara knepigt, passar faktiskt bäst att odla inomhus i Sverige. Övriga kryddväxter ska du inte behöva ha fiberduk på. Jag har rosmarin, lavendel, timjan, mynta (många sorter) och ofantliga mängder oregano, enormt poppis bland bin och fjärilar när de blommar men för övrigt ingenting som bladlöss el andra skadedjur går på. Även dill klarar sig bra men persilja älskas av mördarsniglar, kaniner och myror (vanliga svartmyror gör ingen skada men kan upplevas som dryga). Så roligt du ska ha! Hoppas på en fin sommar! | ||
Bellarom | 2018-05-05 09:47 | |
Ett litet tips; Istället för lecakulor använder jag kottar. Funkar lika bra. | ||
Bitte - Administratör | 2018-05-05 09:52 | |
Jag har ju odlat i växthus i många år och det bästa som finns där är att odla i typ murarhinkar som har bottendistans sam att man gör några hål i nederdelen , på detta viset har alltid gurka & tomaterna fräsch jord, mina rabarber är så stora så jag brukar dela med mig till grannen , och dessa bryr jag mig typ inte alls om de bara växer, Sedan har vi gott om vildhallon på tomten Bitte | ||
Bellarom | 2018-05-05 10:03 | |
Rabarber-bladen använder jag som avtryck till cement-gjutning | ||
markoolio5 - Ej medlem längre | 2018-05-05 19:32 | |
Då var det klart efter ytterligare tio timmar i trädgården, frågade på Blomsterlandet för säkerhets skull också och det skulle funka bra med täckbark på thujorna. I morse steg jag upp tidigt och grävde klart de sista fyra metrarna och planterade de sista thujorna. Bra uträknat, köpte 42 st och fick bara en över - den hamnade i en kruka. Täckbark på, gick åt 150 liter och det var snudd på att det inte räckte, men hade inte mer hemma och ingen lust att åka iväg en gång till. Bytte ut en död hallonbuske (jajamän, jag är mördaren här också) mot en frisk, satte tre sorters timjan samt gräslök intill oreganon (och såg att de fjuttiga basilikabladen nu tackat för sig, så det blir till att köpa plantor istället), samt tryckte ner 13 sättpotatisar i lerjord blandad med plantjord. Monterade ihop ett Jula-växthus för pallkrage ovanpå några betongmarkplattor jag kånkade dit, samt städade trädgården från all lera (vilket varken gick fort eller var kul). I morgon ska två minipallkragar ut (80x60) och där ska sås isbergssallat, samt en hylla monteras ihop till växthuset och chilin och gurkplantorna ställas dit. Sedan återstår bara att invänta juni månad för att utplantera gurkan i en dubbel pallkrage tillsammans med dill för rikligare skörd enligt fröpåsen. Därefter är trädgården efter ca 60-70 timmars jobb äntligen anlagd ... och jag kan påbörja nästa projekt som är att gjuta betong till två grindar och en torkställning. Om det vill sig väl kommer jag att kunna skörda jordgubbar, svarta vinbär, krusbär, amerikanska blåbär, rabarber, hallon, rödlök, potatis, purjolök, gräslök, oregano, timjan, basilika, morötter, gurka och isbergssallat från egen täppa ... och på sikt även sitta i en uppvuxen thujaberså och avnjuta dem. Jobbigt? Japp! Kul? Japp! ttiittii: Bor i Nyköping, på gränsen mellan zon 2 och 3 tror jag. Men thujor är inte rosor utan täta gröna buskar som luktar ungefär som enbär. De älskar inte lera enligt Blomsterlandets personal. Bitte (hinkodlaren) och krysopras (myntaodlaren): Har funderat på att sätta mynta i en nedgrävd hink utan botten (för att begränsa/hindra rotskotten). Har ni testat något liknande och är det att rekommendera? | ||
kryddeluntan | 2018-05-05 21:45 | |
Då blir det kalas hos dig till hösten Markoolio, jag kommer som ett skott. Är värdelös på att odla nåt. Det blir bara tok, som när jag skulle plantera gladiolusar, det var gul lök. Jag pysslade en hel dag med att plantera örter. Dagen efter kommer sonen in och berättar stolt att han har rensat ogräset, just det, mina örter. | ||
vigren | 2018-05-05 22:12 | |
Mynta är verkligen att rekommendera i bottenlös hink ...! Den kan jämställas med värsta sortens ogräs om den får härja fritt! Vilken fin oas du verkar ha fått till! | ||
Lill-IT | 2018-05-05 22:13 | |
Jsg odlar bara mynta i krukor. | ||
markoolio5 - Ej medlem längre | 2018-05-05 22:56 | |
Vigren - japp, oas var ordet sade Bull. När allt är klart tänkte jag lägga ett olistat Youtube-klipp och länka till härifrån så att de som engagerar sig får se hur det blev. | ||
vigren | 2018-05-05 22:59 | |
Jaaa! Det ser vi fram emot! | ||
krysopras | 2018-05-06 09:24 | |
Som andra redan sagt, myntor växer oavsett hur man planterar dem, så bottenlös hink eller kruka går hur bra som helst. Skulle vara jättekul att se ett YouTube-klipp! Det är roligt att dokumentera sin trädgårds utveckling, man glömmer snabbt hur det såg ut från början. | ||
ttiittii - Ej medlem längre | 2018-05-06 10:11 | |
Det blir väldigt mycket mynta typ myntagräsmatta. Mynta vassvik. Kruka för mynta är nog att föredra | ||
bete_noire | 2018-05-06 17:07 | |
Åh, nu vill jag vill förvandla min g a r d e r o b till en p r u n k a n d e O A S!, kan nån råda och furnera mig? - Nej, jag skämtar... | ||
markoolio5 - Ej medlem längre | 2018-05-06 19:25 | |
Varsågod bete: sv.wikipedia.org/wik...ro bsblomma | ||
markoolio5 - Ej medlem längre | 2018-05-08 21:35 | |
Nästa "problem": tog sticklingar när jag beskar en större chiliplanta för ca två veckor sedan och ställde i vatten som jag byter minst en gång om dagen. Artiklarna jag läser om chilisticklingar säger att de börjar producera rötter efter bara några dagar. Har inte sett en antydan till detta ännu, men sticklingarna är ännu starka, gröna och friska. Vad gör jag för fel? | ||
Lill-IT | 2018-05-08 21:42 | |
Så länge de ser friska ut så kan det fortfarande bli något. Tålamod är din bästa vän nu tror jag. | ||