Spelrum
Giraffen54
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade83
Mobilspel
Pågående20 059

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wildman2018-07-26 10:28
Antal inlägg: 3859

Eld/grillningsförbud
Igår så skärptes grillningsförbudet i Skåne (och en del andra län) så att man inte ens får grilla i egen grill på egen tomt. Det är i sig inget konstigt, och inget jag ens funderar på att ifrågasätta. Samtidigt gick polisen i Skåne ut och sa att man tänkte vara hårda och beivra detta med böter. Grejen är att vi hade tom handlat grillgrejor mitt på dagen för att grilla på kvällen när jag under eftermiddagen fick delat i mitt FB flöde att länstyrelsen hade infört förbudet från kl 16. Inga problem, vi kan steka istället. Men vad hade egentligen hänt om jag hade missat denna delning på FB, grillat och så kommer polisen och ger mig böter. Då hade jag nog ärligt talat blivit lite purken över böterna i sig eftersom man ju ändå måste få en sportslig chans att se vad som gäller. Det här är ju en enormt svår fråga eftersom det självklart är en extrem situation och snabba puckar kan krävas. Hur ser ni på detta? Vad är rimligt att kräva av medborgare i form av informationshämtning. Det här hade ju antagligen kunnat handla om något annat också. Som sagt, betonar å det yttersta att jag inte ifrågasätter förbudet i sig, utan mer är nyfiken på hur ni ser på att beivra ett förbud med böter på något som införs under mindre än 24 timmars varsel?

magnusito2018-07-26 10:42
Antal inlägg: 4911

Det är nödvändigt. Alla måste själva kolla upp vad som gäller. Eget ansvar alltså. Kolla dag för dag. Det här är exceptionellt. Din pyttelilla olägenhet är ingenting i sammanhanget.

wildman2018-07-26 11:37

Uppenbarligen är det inte alla som anser att det behövt gå så fort. Så inte ens bland räddningschefer är det koncensus i den frågan. www.expressen.se/gt/...lf orbudet/
Om han har rätt eller fel tänker jag inte heller spekulera i eftersom jag inte jobbar med de frågorna. Det belyser dock problemet med masskommunikation, och i synnerhet när den måste gå fort.
Däremot så ser jag problem med att "alla måste kolla upp vad som gäller själva" Det är långt ifrån alla som under semestertider håller sig ajour med nyheter, sociala medier kanske man inte ens har. Grejen är den att det inte ens finns en praxis om var man i så fall ska hålla sig ajour. Länsstyrelser? Kommuner? Stat? Landsting? Polisen? Att klämma ur sig att "mitt lilla problem är inget i sammanhanget" är bara ett sätt att försöka förminska mig, så det är bara trams. Den meningen hade du kunnat skippa.

igne2018-07-26 11:48
Antal inlägg: 374

wildman.
Det är ingen konstig fråga. Det är nog många som inte har koll på hur det fungerar.
I ditt fall tror jag dock inte det är aktuellt att åberopa civilrättsvillfarelse eftersom media oavbrutet skriver om eldningsförbudet.

" Helt kort kan nämnas att ansvaret för att tillgodogöra sig kunskap, och att i stort vara medveten om gällande lag, anses som utgångspunkt ligga på den enskilda medborgaren enligt principen ignorantia juris non excusat (okunnighet om lagen ursäktar inte). Straffrättsvillfarelse tillämpas därför sällan. "
sv.wikipedia.org/wik...il lfarelse

Zergling2018-07-26 11:49
Antal inlägg: 998

Jag skulle också grillat häromdagen, men fattade själv beslutet att det var olämpligt och antagligen inte skulle uppskattas av grannar. Kort efter kom förbudet.

Jag vet inte vilken lag detta faller under, jag har hört att lagen är bristfällig och kanske måste skärpas. Man kan väl bli ansvarig om man orsakar brand för allmänfarlig vårdslöshet kanske.

Tommy 19792018-07-26 11:53
Antal inlägg: 1169

Din argumentation om att "folk kan vara ovetande" håller inte riktigt, wildman. Efter de senaste veckornas nyhetsrapportering med skogsbränder, extremhetta o dyl skulle jag vilja påstå att det i princip är omöjligt att vara omedveten om läget. För mig är det fullständigt självklart att man i ett sådant läge som det är nu avstår ifrån att grilla, oavsett exakt hur själva grillandet går till och oavsett om det råder något formellt förbud eller inte.

Eftersom det uppenbarligen finns människor som ger blanka fan i eldningsförbudet (ny syftar jag inte på TS specifikt utan människor i allmänhet) måste något göras för att stävja idiotierna. Böter är fullt rimligt, hoppas de tar i riktigt ordentligt så folk lär sig en läxa. Fyrsiffriga belopp, minst!

wildman2018-07-26 12:07

@igne Visst skriver media om det, men här ändrade man förutsättningarna på några timmar. Faktum är att man i skåne tvärtom i media alldeles innan verkligen poängterade att en typ gasolgrill på egen tomt VAR tillåten. Så det är det snabba förloppet som jag menar ställer till problem. Att man är skyldig att ha koll på lagar och regler är en självklarhet i sig. Men en normal lagförändrning sker ju som snabbast inom ett antal månader. Inte timmar :-)
@Tommy. Visst är det svårt att inte vara medveten om läget. Men som jag skrev här ovan. Bara dagen innan var man väldigt tydlig med att det var ok att grilla i egen trädgård. Så det är den snabba omsvängningen i samband med en uttalad hård nypa jag är tveksam till. I övrigt håller jag med om att det är en självklarhet att man ska respektera eldningsförbudet. Men jag tror inte att det är självklart att man ser en gasolgrill med lock på ställning ståendes på en altan som en given farlighet faktiskt.

Zergling2018-07-26 12:21
Antal inlägg: 998

Det är väl det allvarliga läget som kräver snabba åtgärder, eftersom det är svårt att bedöma vilka som är vettiga och vilka som är idioter i förväg. Eller bara oförståndiga.

igne2018-07-26 13:09

wildman. Jag är benägen att hålla med om att några timmar före är alldelses för kort tid att införa förbud när det gäller grilleldning i egen trädgård. Inom några timmar har ju kolet knappt slocknat i grillen. :) Hade det varit fara för krig eller något liknande kan man förstå att man måste vara "på tå" och följa nyhetsrapporteringen hela tiden. :)

Mormodern492018-07-26 13:09
Antal inlägg: 8354

Man kan ändra regler på så kort varsel Wildman . Ock det beror ju på att vädret ock de omsvängningar det tar , så är det självklart tycker jag att man kan komma med nya regler med så kort varsel . Själv tar vi det säkra förre det osäkra när det gäller grillning i vår egen trädgård .

wildman2018-07-26 13:18

Uppenbarligen så kan man det Mormodern. Frågan är ju. Om man nu tänker dela ut böter så snabbt, hur ska man kommunicera, och vilka krav på medborgarna ska man ställa för att dom håller sig informerade? Hur många i Sverige tror du ens hade koll på att det är länsstyrelsen som utfärdar förbuden? Det är jättebra att ni tar det säkra för det osäkra. Och allt beror ju på hur förutsättningarna ser ut. Men ärligt talat har jag svårt att se att min gasolgrill på min altan skulle vara en större risk än vanligt. Dock har jag förståelse för att man måste ha generella regler, så det köper jag. Det jag är mer intresserad av är vilka krav man ställa på invånarna i sådana snabba beslut. (Sen tror jag faktiskt man är mer på tå i Mellansverige än i södra Sverige då vi inte haft några bränder att prata om som tur är)

wildman2018-07-26 13:19

Nu ska jag iof erkänna att jag faktiskt tvivlar på att man kommer dela ut böter om någon står och grillar på sin trädgårdsgrill idag. (Om man inte börjar mucka med polis/brandkår/grannar) men retoriskt har man iaf hotat med det....

Bitte - Administratör2018-07-26 15:39
Antal inlägg: 24033

Lite intressant i ämnet www.aftonbladet.se/n...lf orbuden.

Från artikeln
Kan få böter – även i trädgården
Den som bryter mot eldningsförbudet bryter mot lagen om skydd mot olyckor – ett brott som straffas med dagsböter. Detta gäller även om man tänder grillen i trädgården i vissa län. Om elden däremot sprider sig gör man sig skyldig till allmänfarlig vårdslöshet som kan straffas med böter eller fängelse. I vissa fall kan det betraktas som grov allmänfarlig vårdslöshet. Då blir straffet fängelse, i upp till två år.

Personligen har jag sedan midsommar avstått från att använda vår utegrill , just med tanke på hur torrt det är en gnista som använder torrt gräs kan ju faktiskt med maximal otur innebära husbrand.

Bitte

micro1132018-07-26 15:56
Antal inlägg: 17534

wildman
Du hade blivit rapporterad till åklagare och sedan hade du fått förklara dig för denne --- om din invändning hade uppfattats som relevant så hade du sluppit strafföreläggande/dom.

Däremot undrar jag ... hur långt varsel anser du att det skall vara?
Hur fungerar det för dig om polisen stänger av en väg eller ett område?

Om badvattnet eller dricksvattnet på din ort blir otjänligt --- hur långt varsel anser du då är rimligt?

Om det brinner bakom din husknut -- hur långt varsel är rimligt?

wildman2018-07-26 16:10

Om polisen stänger av en väg eller ett område är det högst sannolikt bevakat. Om bad och dricksvatten blir otjänligt så är det sannolikt inget lagbrott att bada/dricka, likaså om det brinner vid min husknut. Så det är inte riktigt det jag säger. Jag anser inte att det är en enkel fråga. Men om man kl 12 säger att det är ok att grilla hemma, förbjuder det vid 16 och bötfäller någon kl 18, då anser jag att det är lite galet... Att man inför förbudet absolut, men då får man kanske vara lite smidig. Det är ju grejen, i skåne gick polisen samtidigt ut och sa att dom INTE tänkte ge någon rapporteftergift. Det är ju det jag reagerade emot. Nu tror jag fortfarande att det var mer verbalt skrammel än verkligt, men jag tycker att frågan är principiellt intressant. Vad är rimligt att kräva av folk? Jag personligen kan nog tycka att man rimligen borde kunna ge folk något dygn/några dygn på sig faktiskt i detta fallet. Jag har förvisso inte tillgång till någon statistik, men att grillar på ben i en trädgård skulle vara någon större brandkälla har jag lite svårt att tro (och särskilt spritkök/gasolgrillar). Sen är det säkert rimligt att vilja minska ner alla brandkällor. Men att det skulle gå från ok till att vara en katastrof på ett dygn har jag lite svårt att tro på liksom....

micro1132018-07-26 16:25

wildman
Var åker du någonstans?
Här kan en väg stängas av utan någon bevakning.

Det pågår en naturkatastrof i landet -. sug på det en stund och fundera på hur långt varsel du anser krävs.

Det har inte gått från "okej" till katastrof på ett dygn .... dock, det handlar om en naturkatastrof så det kan nog gå fortare än så.

micro1132018-07-26 16:34

Tillägg
Att inte ge rapporteftergift innebär vare sig strafföreläggande eller dom -- utan just att alla som grillar kommer att rapporteras vidare/anmälas. Det kan sedan innebära att åklagaren driver det vidare eller lägger ned det.

igne2018-07-26 16:52

Faran för att grilla dyker inte upp som en blixt ifrån klar himmel. De som ufärdar ett förbud borde rimligtvis ha en större framförhållning än bara några timmar. Felet ligger förr på dem än på den som missat förbudet med några timmar. Lagar som är tandlösa är inte heller något att eftersträva.

igne2018-07-26 16:57

Själv grillar jag aldrig när det är torrt ute. Jag behöver inte någon som måste påtala om det självklara för mig.

micro1132018-07-26 17:07

igne
Begäran från MSB kom ju just därför att folk inte avstår från att grilla, utan istället opponerar mot både civila och polis som informerar om grillförbudet.

Myndigheterna hade nog räknat med att folk var lika vettiga som du och Bitte ... men tyvärr....

I sörmland fick vi grilla fram till idag, så maken hade planerat grilla till middag ... men jag sa NEJ -- när han kommer från jobbet om ett par timmar är det totalt grillförbud även i vår kommun/vårt län....

Poängen är just det du säger -- det borde inte ens behövas ett förbud - folk borde tänka själva.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?