Spelrum
Giraffen | 52 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 86 |
Mobilspel
Pågående | 20 059 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
lolololololo | 2018-08-02 16:58 | |
Förebilder Är det svårt att hitta kvinnliga vuxna förebilder i litteraturen? Inom en kort period angav Isabella Lövin och JanBjörklund båda två Pippi Långstrump som förebild. Hur gammal är hon? 11 år? | ||
Jelenas77 | 2018-08-02 22:46 | |
Hm, bra fråga. Ska forska på det och återkommer om jag kommer på ett bra svar. :) | ||
Sopot | 2018-08-02 22:59 | |
Finns ju många kvinnliga författare om inte annat. Katarina Wennstam är en, dock ingen figur i litteraturen. Ray Scarpetta är en person jag gillar. Hämtad ur Patricia Cornwalls böcker... | ||
Jelenas77 | 2018-08-02 23:13 | |
Jo författare finns det såklart men tänker man efter som Lolololo säger så är det snålt med figurer. | ||
Sopot | 2018-08-03 00:53 | |
Nja, egentligen inte. Finns ju många kvinnliga figurer i böckernas värld, ör väl mer att se sällan framställs som förebilder? Vi är helt enkelt inte vana vid att kvinnor tar plats och flyttas fram före männen.... | ||
Der Eimer - Ej medlem längre | 2018-08-03 03:17 | |
Ja det var ju faktiskt ganska svårt när man tänker på det... Intressant fråga. Personlig favorit är Scout Finch, men hon är ju bara ett barn precis som Pippi. Mer klassiska kanske kunde vara Scarlett O'Hara, Natasha Rostova och Eliza Bennet? | ||
lolololololo | 2018-08-03 12:21 | |
En annan skulle kanske kunna vara Mma Ramotswe. Hon är ju klok, god, modig och inte minst traditionellt byggd (som jag själv...). | ||
sus50 | 2018-08-03 14:59 | |
Florence Nightinghale. Indira Gandhi. Golda Meir. | ||
sus50 | 2018-08-03 15:02 | |
Glömde Marie Curie. Annars är faktiskt Pippi en favorit även hos mig. | ||
Glenn Skifs | 2018-08-03 15:08 | |
Jag visste väl att de där tre var påhittade. Raskens Ida. Hon kunde föda barn hon. Och inte gnällde hon heller. Sedan har vi ju den frodiga Nergårds-Anna. Det finns massor av starka kvinnliga karaktärer i litteraturen. Men hinner inte skriva fler nu. Ska fika på stan med Madame Bovary om fem minuter. Eller Emma som hon vill att jag kallar henne. | ||
micro113 | 2018-08-03 18:05 | |
Glenn Du är rolig du :) Jag tänkte dock som dig - det finns många starka kvinnliga karaktärer i litteraturen. Själv tänkte jag direkt på Raskens Ida och på Kristina i utvandrarna... | ||
bete_noire | 2018-08-03 23:46 | |
Inom Science Fiction och Fantasy är de sedan rätt länge snarare regel än undantag. Arya Stark, Daenerys Targaryen, Margaery Tyrell och, möjligen, Cersei Lannister är väl några bra och numera även allmänt välkända exempel ur den serie böcker av George R. R. Martin som utgör underlag för 'Game of Thrones'. Liksom, ur senaste årets fantasyutgivning, de två huvudpersonerna i Mark Lawrence ännu ofullbordade 'Book of the Ancestor'-trilogi. På SF sidan har t.ex. William Gibson en särskild förkärlek för kvinnliga protagonister. | ||
blankomblank | 2018-08-04 00:20 | |
Catherine i Emily Brontes svindlande höjder. Har läst den 5ggr hittills. Var min förebild som ung | ||