Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade51
Mobilspel
Pågående21 268

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Der Eimer - Ej medlem längre2018-09-10 04:37
Antal inlägg: 383

Din regering
Sådär, då har väljarna sagt sitt. Nu får betapetarna plocka ut sin favoritregering. Reglerna är enkla: Man får välja precis vem man vill, och man får plus i kanten om man motiverar.

Här är min:
Statsminister: Björn Ulvaeus. En sympatisk herre med sunda humanistiska värderingar som nog ska kunna ena oss lite i vårt polariserade land. Han kan även föra sig internationellt.

Utrikesminister: Alicia Vikander. Tycker att hon verkar klok, och hon ger ett proffsigt intryck i de sammanhang hon ställer upp.

Finansminister: Anders Borg. Han är en av ytterst få moderater som jag har ett någorlunda gott öga till. Hans facit under den förra krisen och hans erfarenhet gör honom lämplig att sköta finanserna när nästa lågkonjunktur kommer.

Inrikesminister: Lef GW Persson. En pragmatisk sanningssägare. Björn får släppa många inrikespolitiska sakfrågor till Leif, likt hur samspelet mellan Löfven och Ygeman fungerade. Som inrikesminister får Leif tycka till om betydligt mer än om han vore justitieminister.

Kulturminister: Joakim Thåström. Han blir förmodligen ingen bra minister, men jag vill ändå ha honom i regeringen för att han är så jävla cool och bra.

Skolminister: Babben Larsson. Ytterligare en pragmatiker med båda fötterna på jorden. Det skolan behöver är tydlighet, en klar vision och någon på högsta ort som stöttar och leder med fast hand. Babbens meriter på utbildningsområdet är totalt okända för mig, men magkänslan är att hon kommer att göra det bättre än de två tidigare gökarna på posten.

Minister för högre utbildning och forskning: Christer Fuglesang. Utmärkta utbildningsmeriter och intressant personlighet. Ja, och så har jag ju varit astronaut också!

Justitieminister: Carin Götblad. Kommer att bli ett omstritt val, men jag tillhör dem som högaktar henne.

Integrationsminister: Fredrik Lindström. En omöjlig ministerpost, så varför inte tillsätta en riktigt långskott? Fredrik kan åka runt och snacka med folk hela dagarna, lära de nyanlända lite roliga anekdoter om det svenska språket och om Albert av Mecklenburg och integrera dem en och en. Administration kan han lämna över till sin stab.

Sjukvårdsminister: Veronica Wagner. Sjukvården behöver någon som hörs och syns och som får upp den högt högt högt på agendan! Veronica dominerade som expertkommentator under de olympiska spelen och skulle bli en utmärkt minister för i princip vad som helst, tror jag. Här får hon en extremt viktigt post i min regering. Gällande hennes meriter på området så har hon säkert varit sjuk någon gång.

Näringsminister: Nyamko Sabuni. Jag tyckte att hon skötte sig bra som minister förra gången, och hon har haft en intressant karriär i näringslivet sedan hon offrades av sina partivänner. Gör come-back i denna viktiga post. Dessutom en av få liberaler som verkligen är liberal, vilket ger plus i kanten hos mig.

Bostads, energi och infrastrukturminister: Leif Pagrotsky. Här behövs någon med trovärdighet, och som kan se nationella behov framför eventuella partipolitiska låsningar. Leif är en av mina favoritministrar de senaste åren, och tillsammans med Borg och Sabuni får han stå för den politiska rutinen i regeringen.

Övriga ministerposter är i dagsläget öppna.

Glenn Skifs2018-09-11 16:10
Antal inlägg: 942

Statsminister: Glenn Skifs. En man som står stadigt när det stormar. Rättvis.
Orädd. Ärlig. Hög arbetskapacitet.

Utrikesminister: Glenn Skifs. Gillar att resa och kan många språk. Lämnar generöst med dricks till servicepersonal.

Finansminister: Glenn Skifs. Pengar har aldrig varit en trång sektor för denne man.

Inrikesminister: Glenn Skifs. Gillar lugn och ro. Och ordning och reda. Ser till att allt fungerar så att alla är nöjda och ingen bråkar.

Kulturminister: Glenn Skifs. Gillar både det elitistiska och det folkliga. Kvalitetsmedveten. Tänker inte ge pengar till värdelösa projekt. Tänker införa förbud mot att spela bongotrumma barfota. Överhuvudtaget så blir det fyra svåra år för bongotrumma.

Skolminister: Glenn Skifs. Sluta fjäska med lärare och elever. Inför aga och disciplin. De som inte pluggar trots nödvändig hjälp får skylla sig själva och ta jobb på ryska valfångare. Alltid Eldorado makrillfilé på skolmenyn.

Minister för högre utbildning och forskning: Glenn Skifs. Vem annars?

Justitieminister: Glenn Skifs. Kommer att införa ett visst mått av slump i rättssystemet enligt parollen, "Man ska ju ha tur också."

Integrationsminister: Glenn Skifs. Kommer att införa enhetlig och obligatorisk klädsel för samtliga medborgare för ökad samhörighet och fördjupad vi-känsla. Alla får dessutom en t-shirt med texten "Skärp er!" på alla förekommande språk, inklusive svenska. Dessutom produceras i samarbete med kulturminister Glenn Skifs en mastodonserie Lagen, som är en dramatisering av svensk lag, paragraf för paragraf.

Sjukvårdsminister: Bitte. Kan inte tänka mig någon bättre lämpad. En varm hand, ett vänligt ord och ett stort hjärta för alla som mår lite kymigt.

Näringsminister: Glenn Skifs. Vet hur en slipsten ska dras. Fråga Blankomblank den som tvivlar. Alla kommer att bli rika.

Bostads, energi och infrastrukturminister: Glenn Skifs. Gillar inredning, grilla korv och har trots allt en viss förståelse för de som vill åka kollektivt.

Miljöminister: Glenn Skifs. Planetens framtid vilar på hans axlar. Första åtgärd blir att trycka upp 2000 visitkort till samtliga medborgare med tillägget Miljövän före namnet, ex Miljövän Lena Andersson. På så vis blir alla miljövänner och vi kan påminna och hjälpa varandra att fatta gröna beslut.

Därmed är regeringen tillsatt.

blankomblank2018-09-11 16:56
Antal inlägg: 1403

”Alla kommer att bli rika”
Det var faniminlåda en riktig slogan!

janne1212122018-09-11 17:25
Antal inlägg: 4722

Haha, Glenn for president, men vad hände med Björn?

Du kan få bli kung också, leve monarkin.

kryddeluntan2018-09-11 18:36
Antal inlägg: 12360

Haha, men jag tänker vara finansminister och roffa åt mig rejält, flyga gratis till fjärran länder och bo på exklusiva hotell med all tänkbar lyx och det får ni betala för med skyhöga skatter.

Bitte - Administratör2018-09-11 21:04
Antal inlägg: 24033

Glenn Skifs får tacka för förtroendet att faktiskt få vara med i din regering

Bitte

kryddeluntan2018-09-11 22:29
Antal inlägg: 12360

Glen Skifs, jag vill ha ett besked om finansminister posten.

Glenn Skifs2018-09-12 00:16

Det blir inget med det Kryddan. Du verkar lite för självcentrerad för att ta plats i en seriös regering.

Der Eimer - Ej medlem längre2018-09-12 06:33
Antal inlägg: 383

Jag tar gärna en plats i Glenns regering också, om det finns någon.

"Pekpinneminister" eller "Sitt-still-i-båten!-mini ster" känns lämpligt. Ju oklarare uppdrag desto bättre. De enda personalförmåner jag begär är en snurrbar skrivbordsstol och att min sekreterare ställer fram en skål djungelvrål åt mig varje morgon. Då kan jag sitta och skrocka självbelåtet åt mina egna skämt samtidigt som jag snurrar på stolen. "Jag gjorde precis en vänstersväng i politiken. Höhö. Jag gjorde precis en högersväng i politiken. Höhö. Jag gjorde precis en 360-graders helomvändning i denna fråga. Höhö." samtidigt som min sekreterare slår sig för huvudet och desperat söker nya jobb på regeringskansliets hemsida.

Jag tar med min egen kaffemaskin.

Mouche - Administratör2018-09-12 09:50
Antal inlägg: 24193

När jag läser i trådar som denna så inser jag ännu en gång med stor tydlighet varför jag tycker att just Betapet är den bästa sällskapsspelssajten av alla!

Jag ska fundera på hur min regering skulle se ut! =)

Conny692018-09-12 11:00
Antal inlägg: 3

Regeringen ska inte vara giriga och stoppa i egen ficka

Bitte - Administratör2018-09-12 12:45
Antal inlägg: 24033

Jag vet en post som är säker i alla fall och det är Statsminister för mig finns det bara en man som jag sätter på den posten och det är Mouche...Rak ärlig ,, rättvis ,tydlig

Återkommer med övriga

Bitte

Glenn Skifs2018-09-12 13:23

Bitte! Du förstår att du inte kan sitta kvar som sjukvårdsminister i min regering. Ett sånt svek.

Glenn Skifs2018-09-12 13:28

Extrainsatt presskonferens!
Kulturminister Glenn Skifs meddelar att det blir förbjudet att spela Mikael Wihe söder om Dalälven.

Sopot2018-09-20 08:42
Antal inlägg: 191

Du är för go Glenn:))) Du är min Betapet idol!!

pehaxa2018-09-20 13:03
Antal inlägg: 76

Skolminister: Skalman. Ordning och reda!

Diamond sky2018-11-05 14:04
Antal inlägg: 36

Glenn... Utbildningsministern... Behöver han en sakkunnig?

harenliten - Ej medlem längre2018-11-05 16:16
Antal inlägg: 1176

Min regering skulle bestå av bara barn, dom är så mkt klokare än vuxna idioter XD

Glenn Skifs2018-11-05 19:27

Diamond Sky, visst finns det plats för sakkunskap i regeringen. Om inte annat så för syns skull. På senare tid har det blivit allt viktigare att hålla skenet uppe än att faktiskt göra något åt de problem som finns. Det finns ingen anledning att tro att jag kommer att agera annorlunda än den nyligen avsatta statsministern.

Men just nu är det osäkert om Glenn Skifs-regeringen kommer att få Riksdagens stöd. Det ryktas nämligen att Glenn Skifs gillar fläskkött och har två bilar och konsekvent undviker att skriva hen som pronomen. Därför har också rykten uppstått om att Glenn Skifs skulle vara rasist. Nej, svarar Glenn Skifs, jag är ingen rasist, jag är blott en gullegris som vill Sverige och svenskarna väl.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?