Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade53
Mobilspel
Pågående20 032

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bujum2018-09-28 10:16
Antal inlägg: 1750

centraldammsugare
Hej! Jag har absolut ingen erfarenhet av centraldammsugare, och skulle bli tacksam om några av er som har det skriver lite om det. Gärna tips om märken modeller också och vilket pris man måste räkna med för en okej produkt. Installationen tror jag skulle gå ganska enkelt då vi är i starten av byggfasen just nu.
Tack på förhand

micro1132018-09-28 12:53
Antal inlägg: 17534

Jag har aldrig haft egen centraldammsugare men har arbetat med det inom Hotellstäd.

Min erfarenhet är att det är bättre att ha lite "tätt" mellan utsugen där slangen kopplas in på systemet än att ha en för lång slang.
Blir slangen får lång så blir den otymplig och i vägen under städningen.

Jag gissar också att med längre slang så tappar man effekt -- tycker det känns logiskt.

Så en slang som räcker överallt -- tänk också uppåt gardiner, väggar, takhörn etc .... men fler uttag så att slangen inte behöver vara för otympligt lång är mitt tips.

toonfisken2018-09-28 15:14
Antal inlägg: 732

Ju längre slang desto sämre effekt.
Jag hade ett hus med 2 våningar , ett uttag på varje våning , det var inte tillräckligt ...Slangen var "jättelång" ..

Silbergrau - Ej medlem längre2018-09-28 16:52
Antal inlägg: 2

Låter krångligt! Vad gör man av slangen när man städat klart?

åskarl2018-09-28 18:11
Antal inlägg: 5826

sugeffekten sjunker helt klart en aning ju längre slang. Men: rördragningens längd har också precis samma effekt. och ju fler uttag desto större luftmängd som ska "tömmas" innan sugeffekten uppnås. viktigare än rör och slanglängd vid planering är att undvika krokar och böjar på "sugrören". effekten sjunker och kan lättare uppstå stopp i tvära krökar.

därför är placeringen av själva maskinen nåt att fundera lite extra på: dvs rörlängd, ljud, ventilation, tömning, etc...

åskarl2018-09-28 18:13
Antal inlägg: 5826

slangen har trettioårs erfarenhet visat att den tydligen förvaras bäst under sängen...

igne2018-09-28 18:46
Antal inlägg: 374

Jag skulle hellre satsa på en vanlig dammsugare med en lååång sladd.

SmålandsMira2018-09-29 12:51
Antal inlägg: 22253

Hade centraldammsugare i vårt förra hus. Ett uttag på varje våning, så slangen var lång och osmidig.
Saknar den inte alls faktiskt. Kör robotdammsugare och vanlig dammsugare nu.

FrFia2018-09-29 14:42
Antal inlägg: 1988

Håller med föregående - bökigt med för lång dammsugarslang. Både att hantera och att förvara

bujum2018-09-29 18:02
Antal inlägg: 1750

Ja - det kanske blir vanlig dammsugare ändå. Vi hade ju faktiskt inte planerat centraldammsugare någon gång. Det var bara något jag började att fundera på. Det får väl bli som tidigare att man byter rätt ofta pga allt användande efter hundarna, och nu blir det bara en våning så man slipper ju köpa två maskiner.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?