Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade9
Mobilspel
Pågående21 317

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mormodern492018-09-29 19:36
Antal inlägg: 8354

Gated Communitys
Hur ställer ni er till det ?

klobba32018-09-29 19:53
Antal inlägg: 443

Finns det såna sverige??

Amanita_2018-09-29 20:11
Antal inlägg: 5

Hade varit en dröm :)

Zergling2018-09-29 20:29
Antal inlägg: 998

www.expressen.se/gt/...ko m-murar/

igne2018-09-29 21:30
Antal inlägg: 374

Fy så tråkigt och så andefattigt att leva i stängd miljö tillsammans med människor som är lika rädda som förutsägbara som man själv är.

Zergling2018-09-29 21:46

Ja riktigt tråkigt.

Zergling2018-09-29 21:46

www.expressen.se/kro...it e=mobile

yora - Ej medlem längre2018-09-29 22:24
Antal inlägg: 251

det fanns i Tanzania när jag var där. Vi bodde på ett vandrarhem i en by. Besökte en dag en kompis som jobbade på ambassaden. Hela området där de bodde var hårdbevakat och instängt bakom murar. Förfärligt. De hade aldrig varit utanför murarna, där fanns affärer och pizzeria och förskola och allt. De bodde i Tanzania i flera år och upplevde ingenting. Handlade aldrig på marknaden, lärde inte känna någon.

yora - Ej medlem längre2018-09-29 22:27
Antal inlägg: 251

Man blir inte tryggare för att man stänger in sig. Bara räddare.

janne1212122018-09-30 09:47
Antal inlägg: 4722

Fullt förståeligt.
Har själv flyttat för att komma bort från otryggheten och våldet.

bagarmicke2018-09-30 10:04
Antal inlägg: 238

Bra om det kan stänga inne rätt personer! 😊 ..i annat fall så skapar det bara ett splitrat samhälle...ett parallellssmhälle ..det vill jag inte ha

Mouche - Administratör2018-09-30 10:06
Antal inlägg: 24193

Jag tycker att det är ett alldeles utmärkt sätt för att värna om sin och familjens säkerhet.
Att man däremot inte vågar sig "ut på stan" är att dra saker lite väl långt.

Jag har själv ett "säkrat" område runt mina fastigheter, detta eftersom jag helt enkelt inte vill att folk ska traska omkring på min tomt hur som helst.
Mina hundar springer lösa på tomten och de sköter sitt jobb som "vaktpersonal" och kan, trots att de aldrig i livet skulle ofreda någon, ja de kan ändå skrämma någon och det vill jag inte när det gäller vanligt bra och hederligt folk.

Mouche

Mouche - Administratör2018-09-30 10:07
Antal inlägg: 24193

PS. Jag har flera schäfrar och en tax.

Det är taxen man ska passa sig för!

Hehehehehe =)

janne1212122018-09-30 10:46
Antal inlägg: 4722

bagarmicke, det är inte människor som vill känna sig trygga som skapar ett splittrat samhälle eller parallellsamhälle.
Det är helt andra faktorer, kan vi väl nöja oss med att kalla det.

bagarmicke2018-09-30 11:09

Jo Janne det är det visst! ..när de lever bakom murar och har vakter!....så vill man leva i en egen gemenskap. Ska man hårddra det så ser man alla utan nyckel som potentiella hot!...De är inte oskylldiga till splittrat uppdelat samhälle.....dessutom en klassfråga som jag dessutom ogillar blir allt tydligare och tydligare vilket orsakar ohyggliga konflikter...ogillar vart europas gated community kommer att leda!...ännu mer konflikter ännu högre murar!....skrämmande nog har vi bara sett början på det.

Det blev en utvikning löngre än vad man menar man normalt menar med Gated Communitys...men parallellen är slående men i macroskala

blankomblank2018-09-30 11:10
Antal inlägg: 1403

Håller med mouche.

Mycket fördomar om vilka som bor så, men de flesta av oss som har råd söker oss ändå till trygga ”bättre” områden med likasinnade, om än kanske inte direkt ingärdade.
De flesta småbyar man åker till har grannarna full koll på vilka som kommer in på området och söndagskör (jag letar hus) vissa skriver till och med upp regnummer på okända bilar.

Tror det är mer så att det är klasskillnaden man stör sig på, men segregation sker i de flesta små och stora samhällen redan.
Det splittrade samhället är redan här och har alltid varit.
Koreanen som bor på renön är adopterad.
Bara arbetarklass i munksund. Ingen vill bo på Hessel. Djupviken är medelklassfamiljernas drömområde. Stackars mig som måste bo i Centrum med barn, så otryggt på helgerna för dem säger man.
Samma visa överallt

bagarmicke2018-09-30 11:15

Betänk leif östling...fattiga har sämre gener!...många sådana tragiska människor stänger in sig ..i ett parallellsamhälle och vill inte ha med "vanligt"folk att göra...och har alla medel att göra det!

Känns som vi måste definiera vad vi menar med Gated Community annars oratar vi om olika saker

krysopras2018-09-30 11:19
Antal inlägg: 657

Klart att man vill bo tryggt. Har man råd, så väljer man väl det för sig själv och sin familj inklusive barn och husdjur? Det finns mellanting mellan resorts som den i Tanzania och ett tryggt boende där man kan ha sina grejor ifred, barnen kan leka, folk inte för ett sjuhelvetes liv på helger och nätter osv. Så tycker jag att alla borde kunna bo, men nu är det inte så, det är en fråga om ekonomi - som precis allting annat.

Vi har monterat ner polisen, det är därför upp till folk att ta hand om sin egen vardagssäkerhet. Att inte göra det om man kan är bara dumt.

bagarmicke2018-09-30 11:20

Blank! Ju större klyftorna och upplevda orättvisor blir desto "otryggare" upplevs samhället ..av de rika.....och desto med slitningar och konflikter blir det! Stänga in sig och slippa se det är som att pissa i byxan...snart kräver de beväpnade vakter och elstängsel....men det har ju EU också....det kommer spilla ned i minsta Gated Communityt...likt USA...fy f.n vilken utveckling

bagarmicke2018-09-30 11:22

Blank! Tycker hela Piteå är ett gated community hehe! "Man kan inte bli Pitbo ...det föds man till"

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?