Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade48
Mobilspel
Pågående21 052

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mollee32020-04-29 20:53
Antal inlägg: 1555

Pantburkr
Nu tänkte jag att vi skulle diskutera pantburkar. Det är nämligen så att jag har jag fyra stycken icakassar fulla med pant här hemma, som jag samlat på mig under det gångna året. Problemet är bara att jag inte förmår mig att gå iväg till affären och panta dem. Det känns bara så pinsamt på något sätt! Ja, alltså att släpa på en massa påsar fulla med pant. Pratade med en vännina om detta häromdagen och hon känner likadant. Vad beror detta på egentligen? Det är ungefär som när man gick i skolan och det var värsta stora grejen att hämta påfyllning av mat. Det var liksom inte socialt acceptabelt att "backa", i synnerhet inte om det rörde sig om en maträtt som betraktades som äcklig. Skulle man mot all förmodan ändå våga sig myga iväg och hämta mer mat, så var man tvungen att checka läget med resten av bordskamraterna för att se om det var någon annan som också kunde tänka sig att hämta mer mat. Gick man flera stycken tillsammans så var det plötsligt okej. Detta märkliga fenomen ser jag fortfarande på jobbet idag, där elever inte struntar i att hämta mer mat såvida de inte har med sig en följeslagare som skydd.

Vad är era tankar om detta? Är vi människor så beroende av vad andra tycker och tänker att det bidrar till begränsningar i vår vardag. Vore det inte bra om alla barn fick äta sig mätta, utan en massa dömande blickar från deras jämnåriga kamrater? Det sägs ju att man ska "panta mera", men hur lätt är det egentligen i dagens samhälle?

micro1132020-04-29 23:56
Antal inlägg: 17534

Det är väl inte mer pinsamt än att släpa sitt samlade skräp över gården till miljörummet för att där slänga sorterat.

Jag tänker miljövänligt - inte pinsamt.

HPIK2020-04-30 06:52
Antal inlägg: 189

Inte pinsamt att nyttiggöra något, gå iväg med burkarna och högburet huvud.

stupidity2020-04-30 07:11
Antal inlägg: 627

Maten i skolan kan jag nog relatera till men mer att man var rädd att behöva sitta kvar själv och äta.
Ta dina burkar och gå och panta nu. Annars tar du dem i mindre påsar bara I fler omgångar.

Enda pinsamma vore om det var 4 at sopsäckar med energidryck. Då hade det nog stått WT I pannan kanske ;)

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2020-04-30 09:48
Antal inlägg: 2977

Jag pantar mina monster med högt huvud. Du har köpt dom utan problem då kan du panta utan problem.

Bitte - Administratör2020-04-30 10:07
Antal inlägg: 24033

Pantar också det som konsumeras hos oss och det utan att skämmas, tycker nästan det är allas ansvar panta

Bitte

Bellarom2020-04-30 11:16
Antal inlägg: 4219

Barnsligt att känna pinsamhet att panta burkar!
Självklart att man gör det.

Bellarom2020-04-30 11:17
Antal inlägg: 4219

Ps Lika självklart som att sopsortera.

volpe1964 - Ej medlem längre2020-04-30 11:58
Antal inlägg: 6106

Jag brukar lägga dem i metallåtervinningen, tror att de brukar fiskas upp rätt så snabbt och pantas.

Uriah Heep2020-04-30 13:22
Antal inlägg: 130

Jag brukar plocka upp skräp då jag är ute i skogen med hunden. Otroligt hur mycket folk slänger. Godispapper, tomflaskor, fimpar, hudbajspåsar(!). Pinsamt? Nej, inte alls. Däremot undrar jag hur det står till med hundägare som plockar upp skiten i skogen (när de är iaktagna?) och sen i obevakat ögonblick slänger påsen bakom en buske.

Lill-IT2020-04-30 14:20
Antal inlägg: 31493

Jag dricker aldrig sötdrickor eller annat på pantburkar.. men ungarna gör det. Och de burkarna har jag inga som helst problem att panta.
Orka bry sig om vad andra tycker..
Toppen med pantsystem och återvinning tycker jag. Win win..
Jag har också svårt för skräp som andra drällt.. och brukar städa undan när jag ser nåt Uriah Heep.

tiinatur832020-04-30 16:46
Antal inlägg: 166

Jag pantar

klobba32020-04-30 16:56
Antal inlägg: 443

Har nog pantat burkar större delen av mitt liv, dock inte längre.
ger dem nu till bättre behövande som t e x grannbarn som kan köpa godis etc. Skämmigt vet jag inte om det nån gång känts, men visst ibland har man fått blickar av vuxna människor som gjort att jag tror att dem sett en som hemlös eller näst intill.

SA20122020-05-01 00:24
Antal inlägg: 385

Jag förstår känslan om man kommer med väldigt mycket pant. Fyra kassar på en gång, klart att en del skulle titta till lite extra.

Självklart kan det kännas jobbigt/pinsamt att bli utstirrad av någon! (det har inget att göra med att man är barnslig, Bellarom).

Det är inte alla som vill utmärka sig och stå i centrum, att folk glor på en som om man var ett freak. Så är det väl ofta med något som inte följer strömmen, avviker man på minsta sätt och agerar annorlunda än "normen" ja då är det konstigt.

Det smidigaste är väl att ta panten i omgångar, inga konstigheter, lättare att ta med sig och du slipper dessutom få "onda ögat" av butikspersonalen om maskinen blir full och det blir totalstopp. ;)

Uriah Heep2020-05-01 07:17
Antal inlägg: 130

Jag samlar i en 300 l sopsäck. Får plats 2 såna i bilen. Förr hade återvinningsstationen en automat för tomburkar. Man tömde hela säcken i en tratt och maskinen tuggade i sig burkarna en efter en. Tyvärr har de tagit bort den nu. Var tydligen ofta trasig. Så det blir att stå vid butikens maskin och mata den. Tråååkigt!

susfors2020-05-01 08:03
Antal inlägg: 1551

Jag pantar våra burkar och flaskor när kassen är full. Tänker att det gör gott för miljön och struntar vad folk tycker. Har mer känsla av att alla gör det vem man än är.
Pantaaamera...Vi måste pantaa meraa....pantaa mera!

vigren2020-05-01 21:59
Antal inlägg: 1146

Har nog aldrig ens funderat på om det är skämmigt ... Pantar när min kasse är full och hoppas att det inte är någon före som sparat i ÅR innan de tar med sig sina flaskor/burkar!

ttiittii - Ej medlem längre2020-05-03 22:12
Antal inlägg: 37631

Hoppas någon unge tar dom.
Inte skämmigt bara jobbigt att komma ihåg

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?