Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 34 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 20 742 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Ewirs - Ej medlem längre | 2023-02-06 10:54 | |
Curlingföräldrar , bra eller dåligt? Vi får ofta höra , vi är curlingföräldrar, ja kanske blivit så vill ju hjälpa till så ingen ska ramla göra sig illa, vill dom ska ha det så bra som möjligt kanske ska våga släppa taget. Rätt eller fel? Vår dotter är 4 år som alltid säger " ksn själv , vill själv och det är då vi griper in. Ni som har barn , hur gör ni eller gjort tar gärna emot tips. | ||
Kiwi 77 - Ej medlem längre | 2023-02-06 14:01 | |
Min erfarenhet är barn blir självständiga och klarar mycket när dom är på Förskolan Mina två 5 och 3 år har varit på Förskolan sedan 2 års ålder. Kanske du är hemma med Din fyra åring.?jag ser hur mycket dom lär sig klara av själva när dom är lediga och hemma, | ||
kenso | 2023-02-06 17:27 | |
alldeles för mkt daddande med barn nuförtiden. hur ska barn lära sig ifall föräldrarna är där och skyddar dom hela tiden. barn måste få göra sig illa, så att dom lär sig själva hur man ska skydda sig själv. om ditt barn vill försöka o klara saker själv, varför inte bara låta henne göra det? hur ska man lära sig i livet om man själv aldrig får försöka? | ||
Ewirs - Ej medlem längre | 2023-02-06 17:54 | |
Ni har rätt båda Just nu är jag mammaledig till en 3 månaders baby, och innan var hon med sin farmor som bor nära eftersom vi inte fick någon förskoleplats. Det kommet kanske bli efter sommaren som vi blir erbjuden plats, förhoppningsvis. Jag var själv aldrig på förskola som liten.mina föräldrar var nog curlingföräldrar också , det går I arv.. Tror på förskolan , blir annat när en förskollärare säger till eller ifrån än mamma och pappa ! | ||
Mollee3 | 2023-02-06 18:03 | |
Varför griper ni in när barnet säger att hon kan själv? Barn som får höra att de inte kan saker hela tiden riskerar att få låg självkänsla som vuxen. Att lära sina barn problemlösning och låta dem prova på saker genom att utforska, är nog bara nyttigt tänker jag. Självklart ska man trösta barnet om det gör illa sig, men de flesta barn som ramlar gör ju inte illa sig på riktigt och ofta blir det värre om man springer dit och visar att man är orolig. Finns videor där föräldrar knackar på en dörr eller vägg, så det låter som att barnet slår i huvudet, och efteråt när de tar på barnets huvud och tröstar barnet så börjar barnet att gråta (fast det inte har hänt något på riktigt). | ||
Mollee3 | 2023-02-06 18:05 | |
Här är ett exempel på en sådan video som jag nämnde i inlägget ovan: youtu.be/GOOxdvjYZLM | ||
else-marie | 2023-02-06 20:37 | |
Ge ditt barn möjligheten att få visa att *jag kan själv* då lär de sig blir glada när de klarar av det själv o du som mamma får möjligheten att uppmuntra o säga va duktig du ör det ger självsäkerhet som behövs i livet ;) | ||
Lill-IT | 2023-02-06 22:02 | |
Det är en svår balansgång mellan att skydda sitt barn från allt farligt, jobbigt eller svårt och att låta dem pröva sina vingar, göra själv och misslyckas för att tillslut lära sig. Jag är egentligen en hönsmamma.. även nu när barnen är vuxna. Ibland när de var små så kändes det som om jag begick våld mot mig själv när jag lät dem få större friheter/göra mer/göra själva. Men jag ville att de skulle bli kapabla, självsäkra och framför allt inte vara rädda att pröva på saker och hitta egna lösningar. De har alltid varit med mig när jag gjort saker; handlat, städat, lagat mat mm. Och jag har alltid lockat dem till att vara med och hjälpa till åtminstone lite. Det stod alltid nån unge bredvid mig på en stol när jag lagade mat, och jag uppmuntrade dem att skala en potatis eller två, riva morötter, dela grönsaker, duka mm. Ett av barnen älskade att diska redan från ett par års ålder. Så. Underbart. Det gick dock över i skolåldern.. De fick ta hem alla kompisar de ville. Alla som ville fick äta eller fika. Det var toppen. Barnen var lyckliga och sysselsatte sig med sina vänner samtidigt som jag hade lite koll på vilka de umgicks med och vad de gjorde. Sen innebar det inte att de fick leva rövare. Var de någon annanstans så ville jag veta var de var och med vilka. De var väldigt duktiga med att meddela det. Jag var noga med att hämta hem dem på kvällarna tills de var stora och förståndiga nog att ta sig hem tryggt själva. Jag har säkert gjort många fel, men är väldigt stolt över slutresultatet. | ||
Kiwi 77 - Ej medlem längre | 2023-02-07 16:17 | |
Gillar det du skriver Lill-IT. Påminner om min uppväxt. Jag har 4 syskon, vi fick alltid ta med kompisar hem, det fungerade bra, trots jag är enda tjejen . Lite så vill jag mina barn också ska få göra, vi gör mycket tillsammans som nu vi kommer hem, fixar mat steker pannkakor idag. Bra med Förskola, lär sig respekt. Givande och tagande . | ||
Aurora Aurum | 2023-02-07 20:38 | |
Att uppfostra barn är som att uppfostra hundvalpar, men leder och styr och de lär sig och gör efter Att som föräldrer inte våga säga ifrån till sina barn för att man t ex är rädd för att de ska bli ledsna elle arga är så fel väg att gå. Inte heller är det förskolepersonalen sag att lära barn att lyda, prova sina vingar osv, det ska de ha med sig hemifrån. Självklart vill man skydda sina barn från allt ont, problemet är att när de väl är flygfärdiga, vet de ingenting, och blir verkligen offer för att det 'onda' som finns där ute i verkligenheten. Det är viktigt är lära barn redan från de är små att livet inte bara består av mammas gosiga famn och roliga TV-spel. | ||
micro113 | 2023-02-08 19:31 | |
Curlingföräldrar är inte föräldrar som skyddar sina barn enligt mig. Det är ett uttryck som man använder för föräldrar om servar sönder sina barn genom att passa upp, köra runt och inte ställa några vettiga krav på barnet. Att skydda och lära sitt barn göra saker på rätt sätt är vanligt sunt förnuft och ett gott föräldraskap i min bok. Barn lär sig inte om de aldrig får prova och försöka men de har inte nytta av några lärdomar alls om de skadar sig allvarligt eller dör i sina försöka. Så begreppet curlingföräldrar används tydligen olika blir min slutsats. | ||
Ewirs - Ej medlem längre | 2023-02-08 20:00 | |
Mycket bra läsning, Nä, curlingförälder har jag också hört föräldrar som gör allt för dem. Kör dit dom ska, hjälper till med läxor. Och ser till att dom inte har jobbigt . Vi kanske är mer hänsynstagande föräldrar, lite försiktigare, dom är fortfarande små , tror också på Förskolan | ||
ttiittii - Ej medlem längre | 2023-02-17 12:36 | |
Det handlar om man vill ha självständiga barn eller ungar som blir lite efterblivna.Att curla barn fyller ingen som helst funktion mer än att vuxna ska ta den enklaste vägen pga lathet eller rädsla. Har haft 7 åringar som tagit ansvar för att baka familjens bröd 1 gång i veckan. 6 åringar har haft i uppgift att se till att det är påfyllt med dasspapper 1 gång i veckan. Barn ska inte ha det enkelt det gör att dom blir odrägliga barn ska bidra till familjen. Inte styra familjen. Barn ska anpassa sig till rådande förhållanden och inte tvärt om. Allt handlar om vad vi vill ha för slutresultat | ||