Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 29 |
Inloggade | 57 |
Mobilspel
Pågående | 21 081 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
skewwhiff - Ej medlem längre | 2007-02-05 15:54 | |
gnet gnet.. ..gnet från båda parter och sedan plötsligt, tokupplägg. Finns det ngt bakomliggande psykoloiskt skäl? Finns samma femonen i all sport fast det är svårare att upptäcka? | ||
jssfrk | 2007-02-05 15:56 | |
Efter ett tag lessnar man kanske på att gneta? Eller så lossnar det med brickorna och man kan dra in något ord som ger tillräckliga poäng för att motivera en öppning? | ||
Mick E - Ej medlem längre | 2007-02-05 16:10 | |
löjlig tråd, varför? | ||
flinger | 2007-02-05 16:46 | |
Ja, varför tycker du den är löjlig? Själv kan jag bli tjurig när motspelaren bara gnetar och göra likadant , tills jag håller på att bli tokig av ren leda och drämmer till med något. Mest för att få slut på matchen utan att behöva ge upp | ||
Mick E - Ej medlem längre | 2007-02-05 16:58 | |
Varför ska man ödsla energi på vad motspelaren gör eller inte gör? Spela som du själv vill och sluta bry dig om motståndaren, återigen har en tråd startats om samma ämne med bara en liten ändring. Då säger jag en gång för alla: det finns spelare som inte säger hej, tackar för matchen, lägger ord som de inte vet vad de betyder, inte gratulerar en rullning och inte vill svara på frågor som hur gammal man är eller hur länge man spelat, eller var man bor. Acceptera det likväl som man får tolerera att motspelaren inte lägger upp åt dig. Har själv blivit "anklagad" för fegspel bara för att jag inte ville lägga så att det passade den jag spelade mot. | ||
skewwhiff - Ej medlem längre | 2007-02-05 17:19 | |
Det kanske finns andra källor än din visdom att ösa ur. Jag är genuint intresserad varför man bryter sitt mönster och gör något något som nio gånger av tio slår tillbaka mot en själv. I tex snooker och poker utnyttjas ofta tristess/frustrations-ele mentet för att lägga upp lägen som man vet att motståndaren har svårt att motstå, fast de själva vet att läget är ogynnsamt. Mer exempel och spekulationer om andra sporter vore skoj. | ||
jssfrk | 2007-02-05 17:36 | |
Om man ligger under och motståndaren satsar allt på att låsa brädet måste man ju ibland dra till med något våghalsigt för att öht ha någon chans att öppna brädet och vända matchen. Oftast brukar man ju gärna se till att öppna åt två håll också, så att man själv kan knipa åtminstone ett av lägena. | ||
Zizzi | 2007-02-05 17:36 | |
Jag kan fega (gneta) en liten stund i början av matchen, men jag orkar inte hålla på en hel match. Oftast så öppnar jag ett guldläge för min motspelare bara för att spelet ska börja röra på sig. Jag hoppas ju naturligtvis att han eller hon inte har bra brickor just då, men oftast så kan de lägga lååååånga ord när jag öppnar. Det jag hoppas på är då antingen att de "bjuder tillbaka" eller att de (när de lagt sitt ord) öppnar åt mig så att jag får minst lika bra poäng. Feglir en hel match är absolut inte roligt, tycker jag. | ||
vulcan | 2007-02-05 17:52 | |
Jag tror inte det ligger så mycket psykologi bakom gnetandet. Det handlar mer om att brickorna inte ger andra vettiga möjligheter eller att spelaren helt enkelt har svårt att anagramma fram längre ord. Sen är det ju svårt att bedöma motståndarens tankar känslor när man spelar på nätet. IRL kan jag dock ibland märka att en del spelare blir lite försiktiga i sitt spel mot mig, även i lägen där det absolut inte är rätt taktik. I början av min tävlingskarriär drabbades jag av det fenomenet själv också och inte minst mot Elmis så har jag lidit av en överdriven respekt som hämmat mig i våra möten. Att ett stängt spel kan locka till våghalsiga öppningar av ren frustration är nog helt riktigt. Jag är i grunden en offensiv spelare som föredrar ganska öppna bräden eftersom jag tror att det gynnar mig som ganska duktig rullare. På nätet som jag inte tar på så stort allvar lägger jag ibland lite chansdrag för att få roligare matcher. På tävling är det mer eftertanke bakom dragen. Att väga utdelning mot risk när man lägger är också enligt min uppfattning ett av de viktigaste taktiska momenten i spelet och det du uppfattar som vansinniga drag tillkomna i frustration kanske helt enkelt handlar om en felaktig bedömning pga bristande skicklighet. Eller så är motståndaren skickligare än du på bedömningen och inser att läget inte är så farligt. En mindre del av gnetspelet kan nog också förklaras med en överdriven rädsla för att ge motståndaren lägen. | ||
bjärt | 2007-02-05 18:08 | |
Precis på pricken, mick e! | ||
emmanent | 2007-02-05 19:24 | |
Man kan dessutom få på tafsen för att man spelar lite "våghalsigt" emellanåt - det går helt enkelt inte att spela rätt så att alla gillar ens stil. :D | ||
vulcan | 2007-02-05 20:02 | |
Det låter som jag skulle kunna gilla din stil, på slumpbrädet åtminstone. Förutom lite sjysst ratingförstärkning kan jag få chansen att skriva i en tråd här intill att jag fått 288 poäng för OXER. :D | ||
veggie_d | 2007-02-05 20:30 | |
jag blir anklagad för att gneta ibland, men det lustiga är att det är samma spelare som säger det hela tiden, och jag märker själv att det blir mycket mer gnetigt mot denne än mot andra. Våra spelstilar verkar inte alls passa varann helt enkelt. | ||